För vilka brott vill du att man skall dömas till döden?|Page 6|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
För vilka brott vill du att man skall dömas till döden?
ensngre
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 5
sp_UserOfflineSmall Offline
1066237
August 5, 2006 - 11:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag är definitivt emot dödsstraff. Precis som Aelrik säger, så vore det otroligt korkat att sänka oss till mördares nivå pga. brottslingen själv. Då har vi förlorat två gånger; skadorna brottslingen orsakat samt mordstraffet själv.

Brottslingarna kommer även ifrån deras brott för enkelt. Enligt min mening är ett liv ett jävligt billigt pris att betala för att t.ex. ha våldtagit minderåriga. Bura in pedofilerna istället, så att de får ruttna bort i en unken cell på sluten anstalt.

Jag är för rehabilitering, dock. Mördare, våldtäktsmän, rånare... allt det kan man i ett senare skede ärligt ångra (påstår dock inte att de ska komma undan med bara ett "förlåt", aldrig). Men när det gäller pedofili, anser jag personligen att man har något oåterkalleligt fel från början, inget man kan reparera. Bryr mig inte om om det verkligen är möjligt att ångra ett sådant brott, men låt de tyna bort ändå.

BonziBody
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 134
1066268
August 6, 2006 - 7:52 am
sp_Permalink sp_Print

pedofiler borde kastreras eller mördas.

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
1066273
August 6, 2006 - 9:01 am
sp_Permalink sp_Print

ensngre wrote: Jag är definitivt emot dödsstraff. Precis som Aelrik säger, så vore det otroligt korkat att sänka oss till mördares nivå pga. brottslingen själv. Då har vi förlorat två gånger; skadorna brottslingen orsakat samt mordstraffet själv.

Brottslingarna kommer även ifrån deras brott för enkelt. Enligt min mening är ett liv ett jävligt billigt pris att betala för att t.ex. ha våldtagit minderåriga. Bura in pedofilerna istället, så att de får ruttna bort i en unken cell på sluten anstalt.

Jag är för rehabilitering, dock. Mördare, våldtäktsmän, rånare... allt det kan man i ett senare skede ärligt ångra (påstår dock inte att de ska komma undan med bara ett "förlåt", aldrig). Men när det gäller pedofili, anser jag personligen att man har något oåterkalleligt fel från början, inget man kan reparera. Bryr mig inte om om det verkligen är möjligt att ångra ett sådant brott, men låt de tyna bort ändå.

Det här är oförståeligt i mina ögon. Du anser att dödsstraff är en hemsk handling som får oss ned på brottslingens nivå, men samtidigt tycker du att det är ett alldeles för lindrigt straff(?)

Jalle64
Member
Medlem
Forum Posts: 6913
1066375
August 6, 2006 - 2:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: Det här är oförståeligt i mina ögon. Du anser att dödsstraff är en hemsk handling som får oss ned på brottslingens nivå, men samtidigt tycker du att det är ett alldeles för lindrigt straff(?)

Det har ju med hur länge personen får ("lida") sona sitt brott 😕

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
1066424
August 6, 2006 - 6:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag förstår inte kopplingen till mitt inlägg.

Tindy
Member
Medlem
Forum Posts: 5044
1066492
August 6, 2006 - 9:20 pm
sp_Permalink sp_Print

BonziBody wrote: pedofiler borde kastreras eller mördas.

Ord.

Ratien
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 155
1066556
August 7, 2006 - 7:58 am
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: [quote=ensngre]Jag är definitivt emot dödsstraff. Precis som Aelrik säger, så vore det otroligt korkat att sänka oss till mördares nivå pga. brottslingen själv. Då har vi förlorat två gånger; skadorna brottslingen orsakat samt mordstraffet själv.

Det här är oförståeligt i mina ögon. Du anser att dödsstraff är en hemsk handling som får oss ned på brottslingens nivå, men samtidigt tycker du att det är ett alldeles för lindrigt straff(?)

Dödstraff är en hemska handling, men också ett väldigt billigt pris för personen som blir dömd till dödstraff, för att det blir som en befrielse för dom, men måste du sitta i fängelse i resten av ditt liv så är det värre

Aelrik
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 243
1066598
August 7, 2006 - 10:39 am
sp_Permalink sp_Print

Ratien wrote: Dödstraff är en hemska handling, men också ett väldigt billigt pris för personen som blir dömd till dödstraff, för att det blir som en befrielse för dom, men måste du sitta i fängelse i resten av ditt liv så är det värre

Jag tror frågan snarare handlade om hur man kan resonera att dödsstraffet är inhumant samtidigt som man förespråkar ett grymmare straff.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
1066600
August 7, 2006 - 10:49 am
sp_Permalink sp_Print

en sak man går miste om när man har dödstraff, och det är att man inte kan studera och forska kring orsakerna till vad som gjorde att personen gjorde det den gjorde.

anden12
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 52
1066708
August 7, 2006 - 5:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Många personer som begår brott i dessa slag är ju faktiskt sinnessjuka, och det beror i många fall på samhällets påverkan av olika slag.
Enligt mig borde då samhället hjälpa personerna tillbaks till en "normal" vardag för dessa.

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
1066728
August 7, 2006 - 6:25 pm
sp_Permalink sp_Print

anden12 wrote: Många personer som begår brott i dessa slag är ju faktiskt sinnessjuka, och det beror i många fall på samhällets påverkan av olika slag.
Enligt mig borde då samhället hjälpa personerna tillbaks till en "normal" vardag för dessa.

Jag har då svårt att tro att det är 100% samhällets fel att någon blir sinnesjuk, tror inte ens det är 25% sammhällets fel.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
1066776
August 7, 2006 - 10:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote: [quote=anden12]Många personer som begår brott i dessa slag är ju faktiskt sinnessjuka, och det beror i många fall på samhällets påverkan av olika slag.

Jag har då svårt att tro att det är 100% samhällets fel att någon blir sinnesjuk, tror inte ens det är 25% sammhällets fel.

hur många är det inte som skulle kunna hjälpas redan i skolåldern om tex skolan tog sitt ansvar?

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
1066921
August 8, 2006 - 2:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote: [quote=anden12]Många personer som begår brott i dessa slag är ju faktiskt sinnessjuka, och det beror i många fall på samhällets påverkan av olika slag.

Jag som jobbar mycket med ungdomar ser varje dag hur samhället blundar för vilsna ungdomar.
Jag själv hängde med folk i högstadiet som nu sitter inne för grov misshandel och försök till mord.
Det är så mycket som samhället kan göra men det är enklast att blunda och det gör tyvärr många lärare, fritidsledare och andra som jobbar med ungdomar.

Death On Wings
Member
Medlem
1066981
August 8, 2006 - 7:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Det ni två just har nämt är ju sammhället kan hjälpa undommar, men är det sammhällets fel att dom blir så från början eller är det deras föräldrar ?

Det är föräldrarna som ska bära det ansvaret, man ska inte lägga allt ansvar på andra bara för att det är enklare som många föräldrar gör.

WinstonS
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 12
1067001
August 8, 2006 - 8:07 pm
sp_Permalink sp_Print

anden12 wrote: Många personer som begår brott i dessa slag är ju faktiskt sinnessjuka, och det beror i många fall på samhällets påverkan av olika slag.

Jaha, det är mördaren som är offret? I get it. 🙄

Jag tycker att vuxna individer skall ta ansvar för sina egna handlingar, inte att alla andra skall tvingas betala för att en individ anser sig ha rätt att bryta mot grundläggande lagar.

Så, i grund och botten är jag för mycket hårdare straff. Man kan dalta hur mycket man vill med brottslingarna, men när det går ut över den laglydiga delen av befolkningen, så måste man faktiskt säga ifrån. Prioriteringen borde vara att bevara de laglydigas rättigheter, inte brottslingarnas.

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
1067005
August 8, 2006 - 8:27 pm
sp_Permalink sp_Print

WinstonS wrote: [quote=anden12]Många personer som begår brott i dessa slag är ju faktiskt sinnessjuka, och det beror i många fall på samhällets påverkan av olika slag.

Jaha, det är mördaren som är offret? I get it. 🙄

Jag tycker att vuxna individer skall ta ansvar för sina egna handlingar, inte att alla andra skall tvingas betala för att en individ anser sig ha rätt att bryta mot grundläggande lagar.

Så, i grund och botten är jag för mycket hårdare straff. Man kan dalta hur mycket man vill med brottslingarna, men när det går ut över den laglydiga delen av befolkningen, så måste man faktiskt säga ifrån. Prioriteringen borde vara att bevara de laglydigas rättigheter, inte brottslingarnas.

man är laglydig fram tills att man begår ett brott. om man har en sjukdom som gör att man inte kan kontrollera sig själv så är man ett offer, och man bör ha rätt till vård. vad som är synd är att man ofta inte upptäcker och åtgärdar förrän det är försent.

är man sinnessjuk kan man inte förväntas ta ansvar för sina handlingar, det är bara idiotiskt att tro det. klart man ska tillrättavisa, men att straffa för straffandets skull är dumt.

dree
Member
Medlem
1067018
August 8, 2006 - 9:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote: Det ni två just har nämt är ju sammhället kan hjälpa undommar, men är det sammhällets fel att dom blir så från början eller är det deras föräldrar ?

Det är föräldrarna som ska bära det ansvaret, man ska inte lägga allt ansvar på andra bara för att det är enklare som många föräldrar gör.

Ifall han/hon inte har några föräldrar då?
Eller ifall föräldrarna super eller knarkar?
Jag tycker det är självklart att samhället ska ta ett ansvar.
Alla har inte levt i en vanlig familj...

Sen får man inte glömma att det även kan gå snett för en som har bra föräldrar.

Edit: Det är inte helt ovanligt att en våldtäktsman själv har blivit utnyttjad som barn. Det är ofta det är 2 offer i ett brott.

Death On Wings
Member
Medlem
1067024
August 8, 2006 - 9:22 pm
sp_Permalink sp_Print

dree wrote: [quote=Death On Wings]Det ni två just har nämt är ju sammhället kan hjälpa undommar, men är det sammhällets fel att dom blir så från början eller är det deras föräldrar ?

Edit: Det är inte helt ovanligt att en våldtäktsman själv har blivit utnyttjad som barn. Det är ofta det är 2 offer i ett brott.

1. inte samhällets fel
2: Inte samhällets fel
3. Varför ska dom det ?
4. är det samhällets fel ?

För att svara på din edit. Är det samhällets fel att någon blivit utnyttjad ?

dree
Member
Medlem
1067026
August 8, 2006 - 9:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote: [quote=dree][quote=Death On Wings]Det ni två just har nämt är ju sammhället kan hjälpa undommar, men är det sammhällets fel att dom blir så från början eller är det deras föräldrar ?

1. inte samhällets fel
3. Varför ska dom det ?

Då kan vi skita i att skita i att köra våldtäktsoffrena till sjukhuset då?

Death On Wings
Member
Medlem
1067027
August 8, 2006 - 9:27 pm
sp_Permalink sp_Print

dree wrote: [quote=Death On Wings][quote=dree][quote=Death On Wings]Det ni två just har nämt är ju sammhället kan hjälpa undommar, men är det sammhällets fel att dom blir så från början eller är det deras föräldrar ?

1. inte samhällets fel
3. Varför ska dom det ?

Då kan vi skita i att skita i att köra våldtäktsoffrena till sjukhuset då?

Det där förstod jag inte ett dugg av, du får gärna skriva om det.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 164
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL