August 7, 2001
Death On Wings wrote: Det där förstod jag inte ett dugg av, du får gärna skriva om det.
Det jag menar är att samhället har ett ansvar. Kör dom inte våldtäktsoffret till sjukhuset så tar inte samhället sitt ansvar.
Om vi säger att en 14-årig högstadieelev börjar spåra ur. Skolkar mycket, röker, är i bråk titt som tätt, snor bilar, cyklar och mopeder, hotar folk, bär kniv, luktar hasch. Många sånna grejer märks i skolan men dom som märker det blundar för det.
Det var min vardag i högstadiet. Min vändpunkt kom när en lärare en dag satte sig ner och började prata med mig. Hon såg till att jag extra hjälp i skolan, hon körde enbart muntliga prov med mig. Den peppningen jag fick av henne gjorde att jag undvek mina gamla kompisar. Satt tillsammans med tjejerna som jag mer eller mindre mobbat innan och pluggade.
Jag fick genomgå en period där jag blev upptryckt mot skåp varje dag.
Men jag hämta upp från ig i alla ämnen till 3vg och resten g. Fick stipendium för detta. Nu 10år efter är jag stolt över att jag bytte bana men samtidigt känner jag skam för allt jag har gjort.
Om fler skulle kunna komma med sådan här peppning så skulle troligtvis fler byta bana.
Nästan alla mina gamla kompisar sitter inne nu pga olika saker.
December 31, 2001
dree wrote: [quote=Death On Wings]Det där förstod jag inte ett dugg av, du får gärna skriva om det.
Det jag menar är att samhället har ett ansvar. Kör dom inte våldtäktsoffret till sjukhuset så tar inte samhället sitt ansvar.
Om vi säger att en 14-årig högstadieelev börjar spåra ur. Skolkar mycket, röker, är i bråk titt som tätt, snor bilar, cyklar och mopeder, hotar folk, bär kniv, luktar hasch. Många sånna grejer märks i skolan men dom som märker det blundar för det.
Det var min vardag i högstadiet. Min vändpunkt kom när en lärare en dag satte sig ner och började prata med mig. Hon såg till att jag extra hjälp i skolan, hon körde enbart muntliga prov med mig. Den peppningen jag fick av henne gjorde att jag undvek mina gamla kompisar. Satt tillsammans med tjejerna som jag mer eller mindre mobbat innan och pluggade.
Jag fick genomgå en period där jag blev upptryckt mot skåp varje dag.
Men jag hämta upp från ig i alla ämnen till 3vg och resten g. Fick stipendium för detta. Nu 10år efter är jag stolt över att jag bytte bana men samtidigt känner jag skam för allt jag har gjort.
Om fler skulle kunna komma med sådan här peppning så skulle troligtvis fler byta bana.
Nästan alla mina gamla kompisar sitter inne nu pga olika saker.
Så från början var det alltså samhällets fel att personen börjar skolka och röka ? Var det för dåliga program på SVT 1 och 2 eller ?
Från början har jag sååå svårt att tro att det är samhällets fel, det börjar nästan aldrig hära utan det är folk som klagar och tycker att sorebror ska då lösa allt.
August 7, 2001
Death On Wings wrote: Så från början var det alltså samhällets fel att personen börjar skolka och röka ? Var det för dåliga program på SVT 1 och 2 eller ?
Från början har jag sååå svårt att tro att det är samhällets fel, det börjar nästan aldrig hära utan det är folk som klagar och tycker att sorebror ska då lösa allt.
Samhället har ett ansvar...
Dom som kommer in på den banan har väldigt svårt att ta sig ur det själva.
Det är inte samhällets fel men samhället har ett ansvar. Det är ofta det ansvar inte tas... den enkla vägen är att stjälpa inte peppa.
Jag jobbar ihop med en hel del lärarstudenter. Dom får lära sig mycket om det här så det är på gång att bli bättre.
Som det är nu blundas det ofta.
Just i högstadiet är man i en känslig ålder och det är i högstadiet man dras in på dom här banorna.
December 31, 2001
dree wrote: [quote=Death On Wings]Så från början var det alltså samhällets fel att personen börjar skolka och röka ? Var det för dåliga program på SVT 1 och 2 eller ?
Det är inte samhällets fel men samhället har ett ansvar. Det är ofta det ansvar inte tas... den enkla vägen är att stjälpa inte peppa.
Jag jobbar ihop med en hel del lärarstudenter. Dom får lära sig mycket om det här så det är på gång att bli bättre.
Just i högstadiet är man i en känslig ålder och det är i högstadiet man dras in på dom här banorna.
Men är det samhällets fel från början, det är det jag vill ha förklarat.
August 7, 2001
Death On Wings wrote: [quote=dree][quote=Death On Wings]Så från början var det alltså samhällets fel att personen börjar skolka och röka ? Var det för dåliga program på SVT 1 och 2 eller ?
Men är det samhällets fel från början, det är det jag vill ha förklarat.
Vad menar du med från början?
Dom kommer ju in i det i högstadiet oftast och det är i högtstadiet det kan hjälpas. Den tidpunkten då dom börjar sin bana kan man inte lasta samhället för men den märks snabbt och det är då det blundas.
January 12, 2004
Death On Wings wrote: [quote=dree]
Ifall han/hon inte har några föräldrar då?
Eller ifall föräldrarna super eller knarkar?
Jag tycker det är självklart att samhället ska ta ett ansvar.
Alla har inte levt i en vanlig familj...Sen får man inte glömma att det även kan gå snett för en som har bra föräldrar.
Edit: Det är inte helt ovanligt att en våldtäktsman själv har blivit utnyttjad som barn. Det är ofta det är 2 offer i ett brott.
1. inte samhällets fel
2: Inte samhällets fel
3. Varför ska dom det ?
4. är det samhällets fel ?
För att svara på din edit. Är det samhällets fel att någon blivit utnyttjad ?
och därmed förklarar du ganska tydligt att du inte vet vad du snackar om när det gäller detta...
Samhället har det yttersta ansvaret för sina medborgare, enligt lag.
Och barn kan inte välja sina föräldrar, så samhället måste finnas till som ett skydd så allt går rätt till, vilket inte funkar i alla lägen idag.
Ett barn är otroligt skört, det är väldigt lätt att påverka ett barn negativt beroende på uppväxt och miljö.
Annars så skulle inte begreppet maskrosbarn finnas.
Ett barn som tex växer upp i missbrukarmiljö kan lära sig att det är endast detta den kan bli.
Barnet kan även bli mobbat av andra, både vuxna och barn pga sina föräldrar, och därmed inte få en chans att bli "normal".
har själv en hel del barndomskamrater på båda sidor om lagens råmärken.
En del är döda idag, en del sitter i fängelse, en har tom suttit i fängelse nere i Thailand (tror det var det), en del har lyckats ändra sig, andra inte...
June 14, 2005
ok, jag ser er poäng med att det inte behöver vara samhällets FEL. Men dom ligger ändå på samhällets ANSVAR.. dom KAN hjälpas och dom SKA hjälpas.. ser egentligen inte vad problemet är..
Antingen hjälps dom i tidig ålder INNAN dom hunnit göra någon skada. Eller så får dom vård efter. Ni kan ju själva bedömma vad som låter bäst.
För enligt mig så börjar alla dessa personer i tidig ålder på ett eller annat sätt som i många fall kan hjälpas.
January 12, 2004
Death On Wings wrote: Står fast vid att det är inte samhällets fel att det hela startar.
Dock att det är fel att de ignorerar problemen.
när startar problemen?
är det innan barnet föds, eller efter?
oavsett så ska samhället gå in och förebygga, i skolan händer det tex en massa som bestämmer hur det kommer att gå för en person senare i livet.
December 31, 2001
obelix wrote: [quote=Death On Wings]Står fast vid att det är inte samhällets fel att det hela startar.
när startar problemen?
oavsett så ska samhället gå in och förebygga, i skolan händer det tex en massa som bestämmer hur det kommer att gå för en person senare i livet.
Beror ju på vilket problem det rör sig om.
Men tex övergrepp, är det då samhällets fel att detta sker från första början?
Det tycker då inte jag och ingen kan ge samhället skulden för det.
Men det man kan ge dom skulden för är att inte göra något åt fall som raporterats in. Vet inte "samhället" om problemet så är det ju inte deras fel att det pågår och det är ju absolut inte deras fel att något sådant börjat.
Det ni ger som exempel är alltid sådant som händer så långt fram i livet och jag kan nästan garantera dig att det är inte samhället som startade "toves skolkande" när hon gick i 7an.
Det händer tidigare som inte samhället kan göra något åt, men dom kan ta sig an problemet senare som dom är sig skyldiga till, gör dom inte det så är det något som är fel men starta det, aldrig, det skulle vara extremfall i sådanafall.
January 12, 2004
Death On Wings wrote: [quote=obelix][quote=Death On Wings]Står fast vid att det är inte samhällets fel att det hela startar.
när startar problemen?
Men det man kan ge dom skulden för är att inte göra något åt fall som raporterats in. Vet inte "samhället" om problemet så är det ju inte deras fel att det pågår och det är ju absolut inte deras fel att något sådant börjat.
Det ni ger som exempel är alltid sådant som händer så långt fram i livet och jag kan nästan garantera dig att det är inte samhället som startade "toves skolkande" när hon gick i 7an.
Det händer tidigare som inte samhället kan göra något åt, men dom kan ta sig an problemet senare som dom är sig skyldiga till, gör dom inte det så är det något som är fel men starta det, aldrig, det skulle vara extremfall i sådanafall.
Det kan vara så att tex skolan eller sociala har struntat i varningssignaler som funnits innan själva övergreppet.
Ibland så vet skolan och sociala om vad som händer och sker, men antingen väljer dessa att blunda eller så anser dom (sociala) att det är för dyrt att ingropa, eller så vågar/struntar dom i det helt enkelt.
Klart att det inte är samhället som fick "tove" att börja skolka, men det är samhället som hade kunnat förhindra det, att det gick så långt som det gick.
Det är ytterst sällan någon bara händer som en blixt från klar himmel, oftast så är det något som växer fram över tiden, något som eskalerar.
December 31, 2001
obelix wrote: [quote=Death On Wings][quote=obelix][quote=Death On Wings]Står fast vid att det är inte samhällets fel att det hela startar.
när startar problemen?
Det kan vara så att tex skolan eller sociala har struntat i varningssignaler som funnits innan själva övergreppet.
Ibland så vet skolan och sociala om vad som händer och sker, men antingen väljer dessa att blunda eller så anser dom (sociala) att det är för dyrt att ingropa, eller så vågar/struntar dom i det helt enkelt.
Klart att det inte är samhället som fick "tove" att börja skolka, men det är samhället som hade kunnat förhindra det, att det gick så långt som det gick.
Det är ytterst sällan någon bara händer som en blixt från klar himmel, oftast så är det något som växer fram över tiden, något som eskalerar.
Tror inte du förstår vad jag menar, är det samhällets fel att det från början vart risk för övergrepp i just den familjen ? Att dom inte gör något åt det är en annan sak men du kan inte säga att det är deras fel att det var så.
Du säger det själv, det var inte samhällets fel att lilla tove började skolka. Då har vi alltså saken klar, det är inte samhällets fel att något börjar, det jag har strävat eftere att få fram hela tiden.
Att samhället skulle kunna förhindra det är inte det enklaste, skolpersonalen gör nog oftast så mycket dom bara kan när det gäller sådana frågor men föräldrarna bär i mina ögon större ansvar än samhället.
January 12, 2004
Death On Wings wrote:
Tror inte du förstår vad jag menar, är det samhällets fel att det från början vart risk för övergrepp i just den familjen ? Att dom inte gör något åt det är en annan sak men du kan inte säga att det är deras fel att det var så.
Ibland ja.
Ibland så har det funnits klara varningssignaler innan som dom har kunnat ta vara på.
OM samhället blundar, så gör samhället fel, alltså så blir det samhället som får stå med hundhuvudet.
Du säger det själv, det var inte samhällets fel att lilla tove började skolka. Då har vi alltså saken klar, det är inte samhällets fel att något börjar, det jag har strävat eftere att få fram hela tiden.
Att samhället skulle kunna förhindra det är inte det enklaste, skolpersonalen gör nog oftast så mycket dom bara kan när det gäller sådana frågor men föräldrarna bär i mina ögon större ansvar än samhället.
Det jag menade var att samhället hade kunnat förhindra att det går så långt som det kan gå, genom att ingripa i tid.
December 31, 2001
obelix wrote: [quote=Death On Wings]
Ibland ja.
Ibland så har det funnits klara varningssignaler innan som dom har kunnat ta vara på.
OM samhället blundar, så gör samhället fel, alltså så blir det samhället som får stå med hundhuvudet.
Det jag menade var att samhället hade kunnat förhindra att det går så långt som det kan gå, genom att ingripa i tid.
Mycket möjligt, men jag har svårt att tro att det är samhällets fel att det från början finns där.
Men jag håller med om vad du säger, det är samhällets fel om dom inte gör något när dom upptäckt problemet.
September 19, 2002
När det är individen själv det är "fel" på såsom psykiskt sjuka människor som begår hemska gärningar så tyckte jag tidigare att dödsstraff var det enda rätta. Har dock ändrat ståndpunkt på detta till att i de flesta fall ska noggrann (och i fall av våldsbrott, strängt bevakad) vård tillsättas. I fall där grova psykiska störningar ej tycks föreligga är jag mer inne på spåret med arbetsläger modell "Ställ dig i gyttjan och slit häcken av dig resten av livet ditt kräk" så de får jobba av skulden till samhället tills den dag de klappar ihop.
Däremot så känner man ju skriket efter blod när man läser om vissa brott, men det är av den anledningen vi har ett rättssystem av det slag vi har. Skulle folk få gå på sina skrik efter blodutgutelse skulle vi ha folkmord i massor i dagens slut. Tror inte dödsstraff som sådant fungerar nog bra, även om man själv tänkt tanken ibland att vissa människor inte bör få leva. Är glad jag slipper ta sådana beslut.
Vad gäller punkten samhällets ansvar för ungdomar som beteer sig illa i skolan kan jag bara tillägga egna erfarenheter. Hade rätt tuff skolgång fram till högstadiet, var rätt utsatt för mobbing osv. Flera andra hade samma skit, trots att vi har haft bra uppväxt och uppfostran och kärleksfulla föräldrar osv så slutade många bry sig om det mesta och tog till våld och slutligen hamnade på brottets bana. Det ironiska är att de som utsatte folk för skit(som man därav ansåg hade störst risk att hamna i rännstenen) är dom som lyckats bäst i livet vad jag hört hittills.
Jag själv fick bara nog en dag och gav mig fan på att inte ta mer skit, hamnade i *ett* slagsmål pga detta. Ångrar det delvis, å andra sidan fick arslet vad han förtjänade, ett ansenligt antal stygn och grovt sårad stolthet. Denna människa var min största(inte enda dock) plågoande från lekskolan och uppåt, så jag har aldrig känt dåligt samvete(för hans skull dvs) för det kok stryk han fick den dagen, däremot känns det fel att det var vad som krävdes för att få slut på skiten.
Värt att nämna kan vara att från den dagen vände mitt liv totalt, man tog för sig mer både i skolarbetet och socialt, och nu har man en skaplig bekantskapskrets med några väldigt nära vänner. Många som vart i samma situation har vad jag sett fortsatt med våld och dylikt och till slut hamnat i fel bana. Jag mötte denna kille rätt nyligt på en jobbresa till stockholm, han är nu egen företagare i byggbranschen och har 10 anställda. När han insåg vem jag var drog han ut mig på lunch och vi satt och snackade, han tackade mig för att jag murade igen ansiktet på han den dagen. Han bad även genuint om ursäkt för allt helvete han dragit på mig under åren och erbjöd mig jobb i hans företag(tackade nej dock, gillar inte stockholm. 😉 ) bland annat.
Summan av kardemumman, visst hade säkert skolan kunnat hjälpa mig mer än vad de gjorde, men i slutändan var det de enskilda personernas val och handlingar som avgjorde utgången, inget annat.
Vet inte vad jag ville få fram med detta, mest lite tankar från min sida på diverse ämnen som nämnts här. Flame on. 😉
1 Guest(s)