Föräldrar.|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Föräldrar.
macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
sp_UserOfflineSmall Offline
919388
July 11, 2005 - 8:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: [quote=macrus][quote=pompougnac]Jag är så fruktansvärt bortskämd så jag kan inte med att tycka illa om mina föräldrar... de följer minsta vink vilket gör att jag respekterar de ännu mer. Det går inte att tycka illa om mina föräldrar. Jag är 19 år...

Känner igen mig lite. 😛

Känner också igen macrus lite. ;P

Äsh, nu ska vi inte överdriva. 😉

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
919389
July 11, 2005 - 8:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Usch vad less man var på sina föräldrar när man bodde hemma, men sen ordnade det upp sig. Trivs väldigt bra med dem och med facit i hand hade de faktiskt oftast rätt.

Xuestor
Member
Medlem
Forum Posts: 2156
919393
July 11, 2005 - 8:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Poontus wrote: mina föräldrar tjatar nog mer än vad många andras gör.
jag har haft det lite annorlunda än vad andra har haft det.
medans alla mina kompisar har varit på disco eller något annat normalt, träffat tjejer och sådant under helgen så har pappa tvingat ut mig och min bror ut till landet, dom senare åren så har jag hatat stället över allt annat, på senare tid har jag mest blivit uttvingad dit för att klippa gräset. (stället är sålt nu)

följden av detta är att jag vet INTE hur man gör när man går på disco, jag vet INTE hur jag bör göra om jag skulle ha en tjej

mamma är bussförare inne i stan, hon ser bråk och skit hela tiden så hon vill inte att jag är ute på stan - jag har inte fått något busskort trots att alla andra har haft det.

pappa är über kontroll freak, om det inte blir som han vill så är det inte kul.

jag och brorsan skulle gibba på InfernoOnline på lördagsnatten, bussen vi tog gick 22:25 18:30 talade vi om vad vi skulle göra, han sa att jag var emot det. sen när vi började ta på oss skorna för att gå 22:15 då fick han ett utbrott, "jag godkänner inte det här, jag godkänner inte att ni går på internet café och skjuter hela natten, du Pontus som har ansträngda ögon, det är varmt (vad har värmen med saken att göra?) det är bus ute på stan, lördag kväll och allt, och du Marcus om du ahr så gott om pengar så kommer jag inte betala ut någon månadspeng något mer" sen så gick jag och brorsan.

väl på bussen fick jag ett SMS som var lite skummt, det var till brorsan men skickad till min mobil av misstag: "Din farfar lärde mig att stå för mina löften! Jag betalar ej ut någon månadspeng till dig! Att ränna på internetcafé på natten med buset går jag ej med på alls!"
efter några minuter ringde brorsans mobil, då var det mamma (som just då satt och körde en annan buss på andra sidan stan) och hon ringde och frågade saker och sa att pappa hade ringt henne och var skitförbannad. efter ytterligare några minuter fick brorsan samma SMS som jag fick fast till honom, sen kom ett nytt SMStill mig: "Det första meddelandet var avsett för Marcus! Din farfar lärde mig att stå för mina löften! Du skall få utlovad grafikkort; men sedan vill jag ej mer finansiera"

väl på IO så ringde mamma brorsan och frågade om hon skulle komma och hämta oss när gibbet var slut (överbeskyddande)

jag är nästan 19 år, stark och vältränad brorsan snart 16 år och 190 lång (inga j**la mellanstadie kluttar...)

Skaffa ett jobb och flytta hemifrån?

Du borde väl slutat gymnasiet eller?

Collateral
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1760
919403
July 11, 2005 - 8:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Är 18, åker in i lumpen om 1½ månad, kan ju bara säga att det kommer bli för jävla gött att slippa alla; familj, släkt.
Är så trött på alla när det gäller deras whine över allt och alla.
Deras favorit kommentar är "Skaffa ett jobb, du kan inte gå hemma och drälla..."
-Som fan att jag kan, watch me!

[PITA]Neo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 499
919408
July 11, 2005 - 9:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag var också sur på mina föräldrar.. buhu de är skilda min farsa är bara med sin nya familj osv osv
Sen träffade jag en tjej som hade en pappa som tog droger mer eller mindre konstant och en mamma som var alkoholist.

Det gäller bara att få lite PERSPEKTIV på saker o ting. Så länge man inte har föräldrar som är alkolister/drogmissbrukare/våldsamma så har man fan INGEN rätt att klaga i min mening.
Plus att de verkar som om de flesta som klagar är bortskämda 20-åringar som sitter hemma på deras feta rövar o spelar cs medans deras föräldrar betalar för allt. Tycker ni era föräldrar är så jävla hemska så är det inte svårare än att ni skaffar ett jobb och flyttar hemifrån. Försöker man verkligen är det inte så svårt att få ett städ/industri-jobb.

Akatosh
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1970
919411
July 11, 2005 - 9:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Hehe, jag minns när mina föräldrar tyckte det var hemskt när jag som 16-åring skulle resa från den trygga förorten in till malmö för att se på bio med min polare. "Vi kunde bli nedslagna och våldtagna". Nu hör till saken den att både jag och min polare är runt 190cm och vägde väl drygt 80-90 kg då.

Men annars så har jag alltid respekterat dem förrutom när de ville leta lägenhet till mig när jag skulle flytta hemifrån, det fick tex inte vara några "utländska" namn på grannarna etc, de är ju som alla på landet rädda för det "främmande". Jag skaffade lägenhet själv i en knarkarkvart där jag av ca 100 lägenheter var den ende som hade ett jobb (enligt vicevärden iaf), efter drygt ett år där så slutligen kunde mina föräldrar acceptera att jag nog kunde räknas som vuxen och kunde sköta mig själv.

Det var ett mycket drastiskt sätt att frigöra sig enligt dem och än idag kan de prata om den knarkarkvarten...

*blitz*
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1467
919414
July 11, 2005 - 9:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag bor hemma nu, har bott hemma sedan jag slutade på gymnasiet och ibland är jag så jävla less på mor och far och längtar bara tills jag ska börja o plugga och få ha ett eget liv. Men oftast så kommer vi bra överens, när jag började o jobba förra sommaren så kom vi överens om vad jag ska betala och inte betala och det har vi hållit fast vid.

LianLi PC60 + TruePower 430W, Asus A8N-SLI, AMD Opteron 146 (2000@3000), 2x Corsair XMS PC3200C2 512Mb, Asus N6600GT 128 Mb PCI-E, 1 TB, 2x19" TFT
IBM Thinkpad T60

"Man slutar inte att leka för att man blir gammal, man blir gammal när man slutar att leka"

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
919417
July 11, 2005 - 9:18 pm
sp_Permalink sp_Print

[PITA wrote: Neo]Jag var också sur på mina föräldrar.. buhu de är skilda min farsa är bara med sin nya familj osv osv
Sen träffade jag en tjej som hade en pappa som tog droger mer eller mindre konstant och en mamma som var alkoholist.

Det gäller bara att få lite PERSPEKTIV på saker o ting. Så länge man inte har föräldrar som är alkolister/drogmissbrukare/våldsamma så har man fan INGEN rätt att klaga i min mening.
Plus att de verkar som om de flesta som klagar är bortskämda 20-åringar som sitter hemma på deras feta rövar o spelar cs medans deras föräldrar betalar för allt. Tycker ni era föräldrar är så j**la hemska så är det inte svårare än att ni skaffar ett jobb och flyttar hemifrån. Försöker man verkligen är det inte så svårt att få ett städ/industri-jobb.

Det finns ju annat som kan vara dåligt också. Ha föräldrar som bara skiter i en är minst lika dåligt imo. Ha föräldrar som berätta för en att man egentligen var ett misstag osv. Det fick min polare höra.

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
919419
July 11, 2005 - 9:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Föräldrar som min mor som skämmer bort en är inte bra tycker jag, jag ahr inte fått lära mig att pengar slösar man inte bara bort osv... jag har inte förrens nu 27år börjat få ordning på mitt liv efter massa pundande och shit.

Extatic
Member
Medlem
Forum Posts: 2910
919421
July 11, 2005 - 9:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Skulle aldrig kunna säga massa sån skit till mina föräldrar... Och det är inte pågrund av att dom fött och uppfostrat mig, utan att dom visar mig respekt och därmed förtjänar dom själva samma respekt tillbaks.
Föräldrar ska förtjäna respekt, det är inte något som ska få helt oförtjänt. Dom är som vilka människor som helst.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
919426
July 11, 2005 - 9:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Far är rar, mor är stor..
Hedra din fader och moder, du har bara en uppsättning av dom..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1220
919440
July 11, 2005 - 10:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag munhöggs med morsan rejält åtminstone varannan dag när jag bodde hemma. Vi två var en ekvation som inte gick ihop. Hon försökte sätta mig på plats, men jag är inte den som sätts på plats när jag "vet" att jag har rätt. Sen blev inte läget bättre av att jag faktiskt oftast hade rätt, vilket hon erkänt nu när jag är utflyttad. Inte alltid till lugnets fördel att vara lillgammal och rapp i diskussioner när man är barn (även kallat reeedigt uppkäftig). 🙄

Men det där är inget jag ser som negativt. Iofs tog morsan en risk när hon försökte sätta mig på plats hela tiden. För risken fanns ju att jag inte skulle lära mig att se till rätt och fel objektivt, utan bara se till auktoritet när något ska avgöras. Tur för mig att jag orkade stå på mig och faktiskt hålla hårt på det jag trodde trots att jag blev inskickad på rummet gång på gång. Men jag visste trots allt ständigt att min mamma älskade mig och ställde upp för mig i alla lägen när jag behövde det. Och allt käftande har bara lärt mig att hantera konflikter på ett bra sätt. 🙂

Vilket förbannat uppkäftigt barn jag var trots allt...stackars mamma. 😛

Lukas
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1132
919447
July 11, 2005 - 10:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Obelix:
:worship: :worship: :worship: :worship: :worship: :worship:

nomic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1347
919476
July 12, 2005 - 2:14 am
sp_Permalink sp_Print

Haha, säga sånt till min mamma... då får jag en stekpanna i huvudet eller dylikt. laugh

^_____^, hade allvarligt talat inte VÅGAT säga nåt sånt 😛

Nu är jag mitt i tonåren och har fått ta eget ansvar sen jag var väldigt ung, började gå hem från fritids redan i 1:an ... egna nycklar och allt.... Men med frihet kommer ansvar, det kan bli lite för mycket för ett barn ibland, men jag har klarat det än så länge 😉

Sen är jag rejält jävla bortskämd med att jag inte behöver göra ett piss, städar inte mitt rum, diskar inte, hjälper inte till på något sätt överhuvudtaget egentligen....

ändå får man 2 papp på kontot varje månad och en puss.

Tyvärr har jag nog insett det på senare år att detta inte är något bra.... har tack vare detta, att jag fått göra som jag vill, snarare stjälpt mig än hjälpt mig....

Men det räckte att komma till insikt med det, och jag har redan börjat ordna upp mitt liv ... lite 😉

Sen är det ett faktum att jag är extremt lat 😉

Och som många andra säger, så vet jag att morsan älskar mig ändå, i alla lägen. =)

förövrigt : far är inte med i uppfostran, bor 8 mil ifrån mig och träffas några gånger i månaden.

Tindy
Member
Medlem
Forum Posts: 5044
919523
July 12, 2005 - 8:47 am
sp_Permalink sp_Print

Jag lever väl rätt bra. Har respekt för mina föräldrar, men jag håller med obelix. Ni som säger att era föräldrar inte bryr sig om er eller skiter i er, ni har ingen aning om hur det är att ha en morsa som är alkoholist. Jag hade tur endå och klarade mig med farsan, han är vettig.
Jag älskar min mamma endå, när hon den där enstaka månaden om året är nykter så är hon hur snäll och trevlig som helst och kan lura vem fan som helst att hon är en helt normal, ansvarstagande person. Men när alkohol är med i bilden...

Men som sagt, jag klagar inte, jag lever bra hemma hos min farsa, får jobba om jag vill ha pengar utanför studiebidraget osv.

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
919532
July 12, 2005 - 9:24 am
sp_Permalink sp_Print

Morsan o farsan har gjort så mycket för mig att jag inte kan göra annat än att respektera dem.

För ett tag sen när det var "dags" för mig att få lite mer friheter runt tonåren blev dom otroligt nojiga. Men oftast gick det bra om man bara lugn o sansat förklarade situationen utan att gömma något och vara ärlig. Ärlighet uppskattas mycket här hemma.

Men de få gångerna dom har velat få mig o göra saker jag absolut inte vill eller försökt förbjuda något, har jag satt min egna gräns. Det gäller att ryta till rejält och visa att man minsann inte tänker gå med på skit. Visa att man är beredd att gå längre än dom för att få det man vill. Då inser dom att man är en enskild individ och inte bara en förlängning av dom.
Tack och lov fick jag bra föräldrar.

Min flickvän däremot hade inte samma tur, så jag fick lära henne lite och visa henne hur jag brukade göra, och till slut visade sig hennes föräldrar vara precis som mina. Snälla och förstående. Öppna för förhandlingar.

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
919560
July 12, 2005 - 10:40 am
sp_Permalink sp_Print

Hela världen borde visa respekt för min mor. Då hon har lyckats med den stora bedriften att sätta en underbar kille som mig till världen. 😉

Kizo
Member
Medlem
Forum Posts: 5235
919565
July 12, 2005 - 10:56 am
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: Jag tillhör kategorin som har haft dåliga föräldrar.

Föräldrar som har brytt sig mer om sprit än oss barn.
Där det var mer regel än undantag med slagsmål hemma och besök av polisen.
Där det slutade med att jag bodde själv from att jag var 13 år.

Så man kan säga att jag blir en smula "grinig" när jag hör ungdommar som klagar över att dom har föräldrar som bryr sig om dom och älskar dom.

Hälften av mina föräldrar är av den dåliga skolan men de senaste åren har jag och resten av mina föräldrar bott själv.

snyde wrote: Föräldrarna har fött dig, uppfostrat dig och tagit hand om dig och förtjänar därmed erforderlig respekt.

Min far har inte fött mig. :bgrin:

Dinos
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
919577
July 12, 2005 - 11:19 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har haft det OK.
Som några tidigare skrev, tyckte väl det var tjat när man va yngre men det var bara bra.

Finns dock stunder man önskar att man lyssnat mer och att de tjatat ytterligare.

Trivs så bra att jag fortfarande bor hemma 😉 Ska fylla 24, men jobbar och betalar hyra och mat som alla andra.
Ska plugga i höst och framåt så därför bor jag kvar för det är lite billigare!

Kizo
Member
Medlem
Forum Posts: 5235
919580
July 12, 2005 - 11:21 am
sp_Permalink sp_Print

Dinos wrote: Jag har haft det OK.
Som några tidigare skrev, tyckte väl det var tjat när man va yngre men det var bara bra.

Finns dock stunder man önskar att man lyssnat mer och att de tjatat ytterligare.

Trivs så bra att jag fortfarande bor hemma 😉 Ska fylla 24, men jobbar och betalar hyra och mat som alla andra.
Ska plugga i höst och framåt så därför bor jag kvar för det är lite billigare!

Vitsen med att bo hemma är väl att man slipper det? 😛

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 323
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL