Föräldrar.|Page 4|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Föräldrar.
Arny
Member
Medlem
Forum Posts: 2842
sp_UserOfflineSmall Offline
919630
July 12, 2005 - 12:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Marcan- wrote: [quote=Arny]Flyttade hemifrån när jag var 16 år eftersom det var för jobbigt att pendla till skolan.

Om man är 17 går man på gymnasiet eller hur? Då försörjer staten dig. Du får bostadsbidrag och studiebidrag. Blir inte mycket att leva på men det går. Jag klarade mig iaf. När skolan är slut är det bara att skaffa jobb.

Antar att dina föräldrar hjälpte dig lite då eftersom du flyttade för att komma närmare skolan?

Jo, det gjorde dom. Fick 300:- insatt på ett ICA-kort varje månad att handla mat för.

slaim
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 236
919646
July 12, 2005 - 1:03 pm
sp_Permalink sp_Print

unga idag visar ingen respekt för föräldrar / vuxna. Det är ett större problem nu än någonsin.

Älskar mina föräldrar mer än någonsin sedan jag för ett år sedan flyttade hemifrån och fick liter mer perspektiv på saker o ting.

Ni som bor hemma o kanske klagara ibland, vet ni om att till och med smöret ni har på mackan, tvålen på toan och elen till din dator kostar pengar? Betalar du?

snyde
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1928
919698
July 12, 2005 - 4:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Collateral wrote: Deras favorit kommentar är "Skaffa ett jobb, du kan inte gå hemma och drälla..."

Det värsta med dig är att du inte förstår att de har så rätt man överhuvudtaget kan ha.

Arny
Member
Medlem
919700
July 12, 2005 - 4:11 pm
sp_Permalink sp_Print

snyde wrote: [quote=Collateral]Deras favorit kommentar är "Skaffa ett jobb, du kan inte gå hemma och drälla..."

"Klipp dig å skaffa ett jobb"

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
919701
July 12, 2005 - 4:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Arny wrote: [quote=snyde][quote=Collateral]Deras favorit kommentar är "Skaffa ett jobb, du kan inte gå hemma och drälla..."

Haha så var det för min föredetta arbetskamrat. Hans blivande chef gav honom 200kr och sa, "ska du ha jobbet så går du och klipper dig!". :>

Arny
Member
Medlem
919705
July 12, 2005 - 4:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: [quote=Arny][quote=Collateral]Deras favorit kommentar är "Skaffa ett jobb, du kan inte gå hemma och drälla..."

Haha så var det för min föredetta arbetskamrat. Hans blivande chef gav honom 200kr och sa, "ska du ha jobbet så går du och klipper dig!". :>

Haha, ja man får ju inte se ut hur som helst på vissa ställen. Kul arbetsgivare btw.

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
919707
July 12, 2005 - 4:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Arny wrote: [quote=Dehman][quote=Arny][quote=Collateral]Deras favorit kommentar är "Skaffa ett jobb, du kan inte gå hemma och drälla..."

Haha, ja man får ju inte se ut hur som helst på vissa ställen. Kul arbetsgivare btw.

Jo han är väldigt roligt och väldigt bra. Sköter man sig och arbetar bra så bjuder han på saker osv. Men om man inte skulle göra det så får man en avhyvling som man sent kommer glömma. :>

snyde
Kommer du hit ofta?
Medlem
919708
July 12, 2005 - 4:20 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Är det vanligt nu för tiden att bo hemma efter att man fyllt 18-20 år??

Ptja, vanligare än "förr i tiden" iaf, de flesta ärrade knegare på jobbet brukar häckla mig för att jag som nittonåring fortfarande bor hemma.

Kizo wrote: [quote=snyde]Föräldrarna har fött dig, uppfostrat dig och tagit hand om dig och förtjänar därmed erforderlig respekt.

Min far har inte fött mig. :bgrin:

Vad vet du om det? 😉

Akatosh wrote: Men annars så har jag alltid respekterat dem förrutom när de ville leta lägenhet till mig när jag skulle flytta hemifrån, det fick tex inte vara några "utländska" namn på grannarna etc, de är ju som alla på landet rädda för det "främmande". Jag skaffade lägenhet själv i en knarkarkvart där jag av ca 100 lägenheter var den ende som hade ett jobb (enligt vicevärden iaf), efter drygt ett år där så slutligen kunde mina föräldrar acceptera att jag nog kunde räknas som vuxen och kunde sköta mig själv.

Hade min unge försökt skaffa lägenhet i ett pundarområde fullt med utlänningar så vet jag fan inte vad jag hade gjort.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
919715
July 12, 2005 - 4:35 pm
sp_Permalink sp_Print

snyde wrote: [quote=Kizo][quote=snyde]Föräldrarna har fött dig, uppfostrat dig och tagit hand om dig och förtjänar därmed erforderlig respekt.

Min far har inte fött mig. :bgrin:

Vad vet du om det? 😉

Det skulle ju förklara ett och annat faktiskt 😉

//Andreas

Kizo
Member
Medlem
Forum Posts: 5235
919735
July 12, 2005 - 5:17 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Arny][quote=ilg@dd]Dom flesta gymnasieskolorna är väl 4-åriga nu??

Öhh, nej. Tror knappt det finns några sådana längre. Fanns fyrårigt förr om man läste tekniskt har jag för mig.

Vad är det då som är vanligast?? 3-årigt?
När jag gick var det 3-årig som var vanligast, 4-årig vara bara nån teknisk, och skogsbruk antagligen det enda 2-åriga..

Skidgymnasiet här i Sollefteå är 4 år. De stackarna klarar inte av att läsa i normal takt. :bok:

Och angående att flytta ut, så är jag -86a och flyttar om ett par veckor. Det blir alltså direkt på hösten året jag tog studenten. Det är ganska normalt nu skulle jag vilja säga. Men det finns många som stannar hemma och tar ett ledigt år också.

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
919777
July 12, 2005 - 6:23 pm
sp_Permalink sp_Print

snyde wrote: [quote=Collateral]Deras favorit kommentar är "Skaffa ett jobb, du kan inte gå hemma och drälla..."

Det värsta med dig är att du inte förstår att de har så rätt man överhuvudtaget kan ha.

Rätt, men kanske inte alltid så lätt.

snyde
Kommer du hit ofta?
Medlem
919825
July 12, 2005 - 7:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Starscream wrote: Rätt, men kanske inte alltid så lätt.

Det är inte svårt att skaffa jobb, såvida man inte är bakom flötet.

Sist jag skaffade jobb så tog jag och ringde till varenda firma i trakten som sysslade med tillverkning/distribuering av industriprylar och kunde tänkas ha ett lager. Efter en halvtimmes telefonerande blev jag inbokad på en "intervju" som bestod i att jag fick skriva på ett anställningskontrakt, kvittera ut skåp och arbetskläder och börja jobba. Har jobbat där sen dess, och kommer att göra det tills dess att jag rycker in i lumpen nästa månad.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
919833
July 12, 2005 - 8:10 pm
sp_Permalink sp_Print

snyde wrote: [quote=Starscream]Rätt, men kanske inte alltid så lätt.

Det är inte svårt att skaffa jobb, såvida man inte är bakom flötet.

Sist jag skaffade jobb så tog jag och ringde till varenda firma i trakten som sysslade med tillverkning/distribuering av industriprylar och kunde tänkas ha ett lager. Efter en halvtimmes telefonerande blev jag inbokad på en "intervju" som bestod i att jag fick skriva på ett anställningskontrakt, kvittera ut skåp och arbetskläder och börja jobba. Har jobbat där sen dess, och kommer att göra det tills dess att jag rycker in i lumpen nästa månad.

snyde
En varning

Från: Stockholm

Om man kikar på var du bor så förstår jag att det går snabbt att hitta jobb.
Skulle jag "ringa till varenda firma i trakten som sysslar med tillverkning/distribuering av industriprylar och kan tänkas ha ett lager." är det frågan om ifall det blir fler än 2 samtal.
Och då menar jag trakten 5 mils radie..
🙁

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Arny
Member
Medlem
920052
July 13, 2005 - 12:08 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Om man kikar på var du bor så förstår jag att det går snabbt att hitta jobb.
Skulle jag "ringa till varenda firma i trakten som sysslar med tillverkning/distribuering av industriprylar och kan tänkas ha ett lager." är det frågan om ifall det blir fler än 2 samtal.
🙁

I Stockholm finns det fler jobb men också fler som behöver jobb. I ett litet samhälle finns det inte mycket jobb men inte så många som behöver jobb heller. Rent procentuellt tror jag inte att det skiljer sig så mycket. Tllgång och efterfrågan.

snyde
Kommer du hit ofta?
Medlem
920164
July 13, 2005 - 3:03 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Om man kikar på var du bor så förstår jag att det går snabbt att hitta jobb.
🙁

Jaja, skyll på det. Finns det inga lagerjobb åt dig så söker du något annat, och som Arny säger så är skillnaden nog inte så stor.

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
920228
July 13, 2005 - 5:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Det kan visst vara skillnad. Vissa samhällen är industritätare än andra. Jag fick äntligen ett sommarjobb i år. Fast jag är tvungen att köra 11 mil varje dag.

Arny
Member
Medlem
920233
July 13, 2005 - 5:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Sardaukar wrote: Det kan visst vara skillnad. Vissa samhällen är industritätare än andra. Jag fick äntligen ett sommarjobb i år. Fast jag är tvungen att köra 11 mil varje dag.

Givetvis skiljer det sig mellan olika städer men att säga att det är lättare att hitta jobb i Stockholm eftersom det finns fler företag där stämmer inte. Finns fler som vill ha jobben också. Vad man får titta på är antalet lediga jobb kontra antalet arbetssökande.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
920237
July 13, 2005 - 5:32 pm
sp_Permalink sp_Print

snyde wrote: [quote=ilg@dd]Om man kikar på var du bor så förstår jag att det går snabbt att hitta jobb.
🙁

Jaja, skyll på det. Finns det inga lagerjobb åt dig så söker du något annat, och som Arny säger så är skillnaden nog inte så stor.

Vaddå skyll på det??
Finns förresten inte speciellt många jobb att söka öht..

Arny wrote: [quote=ilg@dd]Om man kikar på var du bor så förstår jag att det går snabbt att hitta jobb.
🙁

I Stockholm finns det fler jobb men också fler som behöver jobb. I ett litet samhälle finns det inte mycket jobb men inte så många som behöver jobb heller. Rent procentuellt tror jag inte att det skiljer sig så mycket. Tllgång och efterfrågan.

Och du har förstås sökt många jobb på glesbygden??
Näe, trodde väl det..

*Edit*
Jobb finns det väl iofs häromkring, men inte "vita"..
Finns mycket nere i Stockholm tydligen, vet iaf 5 stycken härifrån som är där för tillfället..Veckopendlar..
Vore det inte för sonen skulle jag också dra ner dit, för det verkar vara dåligt med duktigt folk där..
Har fått erbjudanden om det lite nu och då..Senast i förrgår..

*Edit*
Det var i söndags jag blev erbjuden att följa med ner och lägga golv, inte i förrgår.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
920238
July 13, 2005 - 5:39 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Och du har förstås sökt många jobb på glesbygden??
Näe, trodde väl det..

Är det riktigt heltidsjobb man är ute efter så får man skylla sig själv om man inte vill flytta på sig. Det måste man göra i dagens samhälle.

*Edit*

Ok.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
920239
July 13, 2005 - 5:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Sardaukar wrote: [quote=ilg@dd]Och du har förstås sökt många jobb på glesbygden??
Näe, trodde väl det..

Är det riktigt heltidsjobb man är ute efter så får man skylla sig själv om man inte vill flytta på sig. Det måste man göra i dagens samhälle.

Det är inte bara för min egen skull jag vill bo kvar..
Hört talas om barn och skolgång?
Bekymra dej inte för mej du, jag klarar mej nog..
130 dagar kvar på stämplingen iaf..
wink

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 268
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL