Föräldrar.|Page 5|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Föräldrar.
Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
sp_UserOfflineSmall Offline
920240
July 13, 2005 - 5:43 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Sardaukar][quote=ilg@dd]Och du har förstås sökt många jobb på glesbygden??
Näe, trodde väl det..

Är det riktigt heltidsjobb man är ute efter så får man skylla sig själv om man inte vill flytta på sig. Det måste man göra i dagens samhälle.

Det är inte bara för min egen skull jag vill bo kvar..
Hört talas om barn och skolgång?
Bekymra dej inte för mej du, jag klarar mej nog..
130 dagar kvar på stämplingen iaf..
wink

Jo jag såg din edit efter jag postat wink

Arny
Member
Medlem
Forum Posts: 2842
920243
July 13, 2005 - 5:49 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Och du har förstås sökt många jobb på glesbygden??
Näe, trodde väl det..

Nope, aldrig behövt söka jobb. Har fått fast anställning ändå.

Har man barn och inte kan flytta på sig, jobba vissa tider å sånt blir det givetvis svårare att få ett vettigt jobb. Men erkänn att du inte har så värst mycket emot att gå och stämpla 😛

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
920249
July 13, 2005 - 5:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Arny wrote: [quote=ilg@dd]Och du har förstås sökt många jobb på glesbygden??
Näe, trodde väl det..

Har man barn och inte kan flytta på sig, jobba vissa tider å sånt blir det givetvis svårare att få ett vettigt jobb. Men erkänn att du inte har så värst mycket emot att gå och stämpla 😛

Ser inget större fel i det ioma jag betalt på min arbetslöshetsförsäkring..
Börjar iofs kännas lite tråkigt, men jag överlever nog.
wink
Men nu handlade det inte om mej personligen, utan hur läget ser ut på glesbygden..
Jag kan nog sätta en slant på att jag "jobbat" mer än dej senaste halvåret, men dessvärre är inte den arbetstiden pensionsgrundande eller något man kan visa upp som referenser vart som helst när man söker anställning någonstans...
Skilj på begreppen anställning och jobba..
Du kan ha anställning, men i princip inte jobba just alls..Men även jobba utan att ha anställning..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Arny
Member
Medlem
920252
July 13, 2005 - 6:03 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Arny][quote=ilg@dd]Och du har förstås sökt många jobb på glesbygden??
Näe, trodde väl det..

Jag kan nog sätta en slant på att jag "jobbat" mer än dej senaste halvåret, men dessvärre är inte den arbetstiden pensionsgrundande eller något man kan visa upp som referenser vart som helst när man söker anställning någonstans...
Du kan ha anställning, men i princip inte jobba just alls..Men även jobba utan att ha anställning..

Är med på vad du menar.

Borde kännas tryggare att han en "riktig" anställning å sen kan man jobba lite svart vid sidan om. Jobbigt att behöva förlita sig på svartjobb som enda inkomst. Inte samma garantier. Så leta vidare å lycka till!

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
920256
July 13, 2005 - 6:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Arny wrote: [quote=ilg@dd][quote=Arny][quote=ilg@dd]Och du har förstås sökt många jobb på glesbygden??
Näe, trodde väl det..

Är med på vad du menar.

Borde kännas tryggare att han en "riktig" anställning å sen kan man jobba lite svart vid sidan om. Jobbigt att behöva förlita sig på svartjobb som enda inkomst. Inte samma garantier. Så leta vidare å lycka till!

Precis, man tackar..
Kikade förresten in på AFs hemsida..
Detta erbjuds officiellt i hemkommunen idag:
http://platsbanken.ams.se/region/40906/800000,1.html
Varav ägaren på firman längst ner är helt galen..
Jag vet, för jag har jobbat åt honom tidigare..
Tror han får montera in svängdörrar på det bygget snart..Han lyckas inte behålla nästan nån som testar att jobba där..Det är synd, för det är ett kul jobb.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Arny
Member
Medlem
920263
July 13, 2005 - 6:17 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Detta erbjuds officiellt i hemkommunen idag:
http://platsbanken.ams.se/regi.....000,1.html
Tror han får montera in svängdörrar på det bygget snart..Han lyckas inte behålla nästan nån som testar att jobba där..Det är synd, för det är ett kul jobb.

Var ingen vidare spridning på yrkena. Nästan bara läraryrken eller liknande.

Du kan ju bli studie-/yrkesvägledare. Ett yrke till för dom som inte får något annat jobb 😛 Ungefär som alla andra rådgivare. Människor som "misslyckats" blir rådgivare inom samma bransch istället.

Xuestor
Member
Medlem
Forum Posts: 2156
920309
July 13, 2005 - 7:51 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=snyde][quote=Starscream]Rätt, men kanske inte alltid så lätt.

Det är inte svårt att skaffa jobb, såvida man inte är bakom flötet.

Sist jag skaffade jobb så tog jag och ringde till varenda firma i trakten som sysslade med tillverkning/distribuering av industriprylar och kunde tänkas ha ett lager. Efter en halvtimmes telefonerande blev jag inbokad på en "intervju" som bestod i att jag fick skriva på ett anställningskontrakt, kvittera ut skåp och arbetskläder och börja jobba. Har jobbat där sen dess, och kommer att göra det tills dess att jag rycker in i lumpen nästa månad.

snyde
En varning

Från: Stockholm

Om man kikar på var du bor så förstår jag att det går snabbt att hitta jobb.
Skulle jag "ringa till varenda firma i trakten som sysslar med tillverkning/distribuering av industriprylar och kan tänkas ha ett lager." är det frågan om ifall det blir fler än 2 samtal.
Och då menar jag trakten 5 mils radie..
🙁

Har du överhuvudtaget ringt och kollat?
Låter som om du gett upp redan före du har försökt.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
920321
July 13, 2005 - 8:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Xuestor wrote: [quote=ilg@dd][quote=snyde][quote=Starscream]Rätt, men kanske inte alltid så lätt.

Det är inte svårt att skaffa jobb, såvida man inte är bakom flötet.

Sist jag skaffade jobb så tog jag och ringde till varenda firma i trakten som sysslade med tillverkning/distribuering av industriprylar och kunde tänkas ha ett lager. Efter en halvtimmes telefonerande blev jag inbokad på en "intervju" som bestod i att jag fick skriva på ett anställningskontrakt, kvittera ut skåp och arbetskläder och börja jobba. Har jobbat där sen dess, och kommer att göra det tills dess att jag rycker in i lumpen nästa månad.

snyde
En varning

Från: Stockholm

Om man kikar på var du bor så förstår jag att det går snabbt att hitta jobb.
Skulle jag "ringa till varenda firma i trakten som sysslar med tillverkning/distribuering av industriprylar och kan tänkas ha ett lager." är det frågan om ifall det blir fler än 2 samtal.
Och då menar jag trakten 5 mils radie..
🙁

Har du överhuvudtaget ringt och kollat?
Låter som om du gett upp redan före du har försökt.

Vad det gäller att ringa har jag inte gett upp...Jag brukar inte söka jobb per telefon..
Bättre att droppa in och kolla läget nån gång emellanåt på företagen i trakterna..
Att ringa runt är ungefär lika effektivt som att bada med kläderna på för att se om vattnet är blött..
Och återigen, bekymra er inte om mej, bra karl reder sej själv..
Jag har inte beklagat mej, bara upplyst om läget i min hemkommun..
Jag är snart 40, hittar jag något intressant så tar jag det..
Munlädret är det inget fel på..Har missat ett enda jobb jag varit på intervju för..
Och det beroende på att jag inte jobbat i den branchen tidigare + att killen som fick jobbet hade jobbat där förr..
Det var tydligen tvunget att annonsera den tjänsten för att företaget skulle få bidrag för att anställa en kille.
Ska väl söka seriöst framöver hösten antar jag..Tråkigt att gå hemma över vintern..

*Edit*
Kan väl tillägga att den enda större arbetsplatsen i byn nu varslat 30 pers om uppsägning..
http://www.st.nu/nyheter/lokalt.php?action=visa_artikel&id=480277
Bor 750-800 pers här nu..
Tror du att det finns mycket jobb här?
Här en konkurs i grannbyn (5 Km bort):
http://www.stonline.se/nyheter/arbete.php?action=visa_artikel&id=474500
24 jobb färre.
Däremot välkommnas nya företag hit..
http://www.ange.se/naringslivarbete/etablering.4.ab444f391a09e107fff4307.html
Så har du en ide och lite cash i ryggen så är det ett förmånligt ställe att slå sej ned på..
Tydligen många rufflare söderifrån som märkt det..
Dom startar med glesbygdsstöd och allt vad det heter. kör 1 år eller så tills bidragen tagit slut, sen konk..

snyde
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1928
920336
July 13, 2005 - 8:52 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Kikade förresten in på AFs hemsida..
http://platsbanken.ams.se/regi.....000,1.html

AMS har aldrig hookat upp mig med något jobb. Jobben finns även om de inte finns på ams.se.

ilg@dd wrote: Vad det gäller att ringa har jag inte gett upp...Jag brukar inte söka jobb per telefon..
Bättre att droppa in och kolla läget nån gång emellanåt på företagen i trakterna..
Att ringa runt är ungefär lika effektivt som att bada med kläderna på för att se om vattnet är blött..

Vad har du emot telefonsamtal? Telefonen är ett enkelt och effektivt verktyg att använda när man vill få saker fixade, i synnerhet om man söker jobb. Det är väldigt tveksamt om det är bättre att "droppa in och kolla läget", då åtminstone vi på firman jag arbetar åt brukar sitta och asgarva åt de vilsna jävlar som tittar in och frågar första bästa kille om de får jobba hos oss, deras chanser är borta så fort de sticker in huvudet genom dörren.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
920341
July 13, 2005 - 9:03 pm
sp_Permalink sp_Print

snyde wrote: [quote=ilg@dd]Kikade förresten in på AFs hemsida..

AMS har aldrig hookat upp mig med något jobb. Jobben finns även om de inte finns på ams.se.

ilg@dd wrote: Vad det gäller att ringa har jag inte gett upp...Jag brukar inte söka jobb per telefon..

Vad har du emot telefonsamtal? Telefonen är ett enkelt och effektivt verktyg att använda när man vill få saker fixade, i synnerhet om man söker jobb. Det är väldigt tveksamt om det är bättre att "droppa in och kolla läget", då åtminstone vi på firman jag arbetar åt brukar sitta och asgarva åt de vilsna j**lar som tittar in och frågar första bästa kille om de får jobba hos oss, deras chanser är borta så fort de sticker in huvudet genom dörren.

Af har faktiskt fixat 2 jobb åt mej..
Först på Östrand i 2 månader strax före lumpen..Och nu senast som praktikkock på ett sjukhem, det var ungefär ett halvår..
wink
Angående dom som droppar in på firman där du jobbar...Ja, dom får tala för sej själva..
Jag tycker det funkar bättre så..
Du får inte samma hjälp av ditt självfötroende i telefon som vid ett direkt möte..
Och jag är inte den som surrar med "vanligt" folk..
Jag brukar stövla in direkt till högsta hönset..
Iofs får man ju fråga sej fram om vem han/hon är och vart denne person sitter/är..
Har inte upplevt några problem med det..
I stort sett alla jobb jag haft har jag i det närmsta snackat mej till, även på ställen där dom inte visste att det behövdes någon fler..
Och att ni garvar åt dem som kikar in för att snacka jobb säger mer om er än den som "tittar in"..
En förståndig företagare skulle göra sej av med er "skrattare" ganska kvickt, med tanke på att företaget kanske missar folk med kompetens/arbetsvilja som kanske vida överstiger din kapacitet..

*Edit*
Jag menar alltså inte att bara storma in, man kan ju begära en tid för ett mer ingående samtal..Och ev ta med sej nått betyg eller så när man kommer gången därpå...
Som gammal försäljare vet man att det tar bättre med ett personligt besök..
I telefon är det lättare att bli avsnoppad innan man lagt fram alla fördelar med att anställa just "mej"..

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
920500
July 14, 2005 - 11:21 am
sp_Permalink sp_Print

den här tråden påminner mig om en cykel jag såg i ett dike häromdagen

Gueno
Member
Medlem
Forum Posts: 9881
920505
July 14, 2005 - 11:48 am
sp_Permalink sp_Print

Mina föräldrar är hönsföreldrar. cry :arg:
Så jäfla jobbigt det är när dom ska veta precis allt hela tiden.

Extatic
Member
Medlem
Forum Posts: 2910
920507
July 14, 2005 - 11:49 am
sp_Permalink sp_Print

Öwall wrote: den här tråden påminner mig om en cykel jag såg i ett dike häromdagen

mig med.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
920526
July 14, 2005 - 12:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Öwall wrote: den här tråden påminner mig om en cykel jag såg i ett dike häromdagen

Hehehe, lite offtopic har det blivit..
Men man måste ju svara på tilltal, eller hur?
😎

abishai
Member
Medlem
Forum Posts: 3989
920543
July 14, 2005 - 2:05 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Arny][quote=ilg@dd][quote=Arny][quote=ilg@dd]Och du har förstås sökt många jobb på glesbygden??
Näe, trodde väl det..

Är med på vad du menar.

Precis, man tackar..
Kikade förresten in på AFs hemsida..

shit, visste inte att det fanns nåt sånt här här i byn :cy:
http://platsbanken.ams.se/direkt/43/050709,110055,020912,12,635843.shtml

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 280
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL