February 15, 2003
Halloj!
Mina, precis om många andras, föräldrar vill inte ha datorerna på över natten, och när huset är tomt.
Deras argument är att det drar el och där av kostar pengar, och att det är en stor brandrisk.
Då vi bara kan få en ostabil uppkoppling på 2/1 Mbit/s vill jag ha datorn på 24/7 så att jag inte behöver vänta i en vecka för att få ner en stor fil.
Dessutom är vi ganska många som delar på uppkopplingen, så på dagtid måste jag begränsa hatigheten till runt 100 kB/s för att resten av familjen ska kunna surfa/spela.
Hur mycket el drar en dator som bara står med en torrentklient igång?
Det borde ju inte vara så mycket, med tanke på att en torrentklient knappast är krävande.
Hur stor är brandrisken?
Om man ser till statestiken, hur stor del av världens datorer har faktiskt börjat brinna?
Tacksam för svar!
July 27, 2002
Att lämna datorn på när man inte är hemma skulle jag aldrig göra, för det kan ju åska och blixta eller liknande.
Men datorn drar självfallet mer ström om den är på nattetid, men kostnaden är knappast stor. Jag har för mig att när jag bodde hemma så handlade det om 200 kr på tre månader, extra. Jag betalade mamma dessa pengar själv när det blev gnäll.
September 1, 2002
Min serverburk som jag har stående hos föräldrarna är på dygnet runt och har så varit i över 2 år. Farsan sa att den drog ca 300:- på två månader. Jag slipper dock betala dessa då jag kör backup på deras bilder på den 😉
Hemma har jag inte haft behov av att köra 24/7. Den står dock oftast på 15 timmar per dygn. Någon till några hundralappar här hemma extra också.
Det beror ju lite på vad det är för dator också.
EDIT: Brandrisken är väl minimal skulle jag säga.
December 24, 2002
Min server drar typ (har jag för mig) mellan 80-100kr i månaden..
Till den är det kopplat överspänningsskydd och åskskydd.
Har dessutom valt nätagg med omsorg för att vara på den säkra sidan..
Min morsa ville inte heller ha den på, men vi har kommit överense om att jag betalar den elen som servern drar.
December 6, 2006
https://www.nordichardware.se/.....ht=str%F6m
Där kan du få lite information =)
EDIT:
På länken sida 2 har jag mätt vad datorn drar.. glömde jag tillägga.
January 12, 2007
Vi i hemmet har en server som har stått på nu i 3-4 år(används som router och gateway) vi stänger av den när vi åker iväg på nån längre semester.. i vårat hushåll finns det en dator i varje rum i stort sätt.
Min dator e på så länge jag är vaken.. slår på den när jag kommer hem och stänger av den när jag går och lägger mig. brand i datorer är inte nått man stöter på ofta.
April 13, 2007
Min dator drar ca 167w i idle. Väldigt lite, om någon, skillnad om bara torrentklient är igång.
Skärmen är inte inräknad. Den drar ca 76-91w.
Har beställt ny pump som kommer sänka strömförbrukningen med 34w! Ny skärm ska beställas snart som kommer ligga på ca 41w i förbrukning.
När nya nätdelar med 90% effektivitet kommer så är en sån given för min del. Ett nytt moderkort med integrerat grafikkort hade varit väldigt intressant åxå. Men nuvarande får duga ett tag till, inte miljövänligt å producera nya saker heller ju.
Tips! Det finns separata hårddiskar med inbyggd torrentklient. En sån kanske inte drar så mycket ström.
April 13, 2007
Tips2: Om du vill ge ett tips till dina föräldrar att spara energi på annat sätt, eller kanske konfrontera dem om deras (eventuella) elslöseri. Så, är en tryckkokare väldigt bra! Med en sån kan man spara upp till 50% av energiåtgången. Dessutom går det snabbare, vilket nog de flesta skulle tycka om, man kan spara upp till 70% av tiden.
Är dina föräldrar lite äldre kanske de har dåliga erfarenheter om säkerheten med tryckkokare, men idag är de av bra kvalite. När jag letade efter tryckkokare så kostade den billigaste 6liters 1200kr. En stor familj kan nog behöva en större.
Lågenergi lampor har ni nog redan. Men, om ni har halogenspotlights så kan ni byta ut dem mot ledspottar istället. En lågenergilampa drar ca 80% mindre än vanlig glödlampa, å ungefär detsamma jämfört med halogen. En ledlampa däremot drar ca 33-50% mindre än en lågenergilampa.
En vanlig orsak till brand i villa idag är just infällda halogenspotlights då de blir så varma. En ledspot däremot kan man lägga handen på å knappt känna någon värme.
Iofs bor inte mina föräldrar hemma hos mej, men jag känner ingen som helst oro över att ha servern igång 24/7.. Ingen större koll på hur mycket ström den drar, men max 400watt iaf eftersom agget inte ger mer. Antagligen en bra bit mindre, gissningsvis inte mer än 150-175watt när den jobbar som mest. intel P4 2,5GHz och ett Geforce MX4000 128MB.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
May 23, 2006
Hett tips - skaffa en elmätare från Clas Ohlson eller liknande, kostar runt 170 kr. Då kan man ta reda på hur mycket el saker och ting drar. Datorn min utan nåt värsting-grafikkort drar ca 90 W på tomgång och ca 20 W mer vid spelande. När jag hade ett geforce 8800 gts och överklockad E6600 maxade den kring 150 W.
Testa själv så får du se hur mycket ström en dator kräver. Jag håller med föregående talare om att du borde pynta elkostnaden om du envisas med att ha datorn på dygnet runt (vilket jag aldrig skulle göra men det är en annan historia).
August 25, 2004
min burk står igång om vi inte får strömavbrott.. likaså morsans o Brorsans burk.. den som drar mest är väl brorsans på 600W, sen morsans på 400W o sist min på 250W.. 😀 betalar drygt 4 - 500:- /mån (inkl användning av spis, lampor som är igång dygnet runt o de är inte lågenergi, samt modem m.m.. )
spisen används rätt mycket då brorsan går kock-utbildning m.m o brukar laga mat hemma..
Well.. där har ni våran kostnad på elen.. kanske ger lite uppfattning av vad de kan kosta.. =)
1 Guest(s)