August 7, 2001
conny_69 wrote: [quote=Mind][quote=conny_69]
Problemet är att samhället inte ger våldtäktsmän höga straff och det beror t.ex. på attityder, attityder som tycks oskyldiga, t.ex. när man i fikarummet på en arbetsplats diskuterar en våldtäkt och automatiskt ifrågasätter kvinnan; var hon full? klädde hon sig utmanande?
Att kvinnan ifrågasätts är ett resultat av samhällsstrukturer vari män prioriteras (t.ex. genom attityder där kvinnan ifrågasätts, eller där kvinnor och män ses som olika på många raffinerade sätt). Dagens samhälle har inget intresse av att se total jämlikhet, alltså förblir straffen för övergrepp, misshandel och våldtäkt på kvinnor begångna av män, låga.
klädde hon sig utmanande? : En kvinna klär sig utmanande för att visa sin fina kropp av djupa sexuella begär, och eftersom den siste idioten inte är född än så finns det folk som tar detta som att dom vill ha sex med vem som hellst.
En lättklädd kvinna upphetsar en mans begär mer än polotröja och fladriga jeans, så ja i vårat samhälle kan en sådan sak tyvär påverka en dom.
var hon full ?
Vi är rovdjur inners inne och ett "byte" som är försvagat av alkohol är ett lätt byte.
Är du kvinna och vill bli packad som en åsna så bör du ha sällskap.
Få inte för er att jag rättfärdigar våldtäckt på nått vis, men sätter man sig i en dum sits så ökar risken för något otäckt inträffar.
Mina åsikter går helt emot allt det här inlägget säger, jag nöjer mig med att kommentera det på det viset.
Det är inte tjejernas fel att dom blir våldtagna när dom klär sig utmanande men risken för att något ska hända dom ökar kraftigt.
November 22, 2001
hawkie wrote:
Lugna ner dig en smula vet jag.
Du får ju inte glömma att han blivit DÖMD för misshandel(för att han brutit sin frus fingrar under sexakten). Men fick mildare straff för att han ska kunna behålla sin tjänst.
Vad är det du inte förstår att en högt uppsatt militär ska föregå med ett exempel för sina under befäl, det kan man inte om man är dömd och misstänkt fler flera brott. Tappar lite trovärdighet...
Hade det varit en högt uppsatt politiker hade denne avgått med en gång, eller hur? Ser ingen skillnad här. Bort med svinet ur försvarsmakten.
Du skrev även vid misstanke, det var det jag reagerade på. Är han dömd är det en helt annan sak. Men att börja skicka iväg folk bara för att det finns misstanke skulle aldrig fungera. Inte speciellt svårt att få bort folk från maktpositioner då, bara att betala någon för att säga att han våldtagit dem.
September 5, 2001
obelix wrote: [quote=hawkie] Men om man bryter sin frus fingrar under sexakten! SERIÖST! Hur funtad är man inte då? Då ska man dömmas till vård, inte ynka 3 månaders fängelse.
När det gäller människan och sex, så finns det många olika varianter, det lär nog finnas både en och annan som gillar sånt.
Hur ska man kunna ha ett förtroende uppdrag när man varit under utredning för sådanna brott?!
Är ju som att låta en misstänkt pedofil jobba på dagis. Jag hade då inte låtit mina barn gå på ett sådant dagis... nej inte direkt rättvis jämförelse men tankegången är densamma.
det är här omplacering under utredning kommer in, hur skulle det vara om det visade sig vara falska anklagelser?
ska man då förlora sitt jobb pga det?
Att man ens låter sig själv hamna i den situationen som han är i, ville han ha kvar sitt jobb borde han tänkt efter innan.
Vad är nästa steg? Låta stöldmisstänkta bli anställda av väktarbolag?
Narkotikamisstänkta jobba inom vården? Pedofilmisstänkta jobba på dagis?
Vill man jobba där man har såpass stort inflytande över liv och inte tänker till innan man bryter sin frus fingrar så ser jag inte direkt hur man kan få förtroende igen. (tvivlar på att hon gillade det, annars hade han väl sagt att hon gillade det då, inte blånekat det. Eller?)
September 5, 2001
Json_81 wrote: [quote=hawkie]
Lugna ner dig en smula vet jag.
Du får ju inte glömma att han blivit DÖMD för misshandel(för att han brutit sin frus fingrar under sexakten). Men fick mildare straff för att han ska kunna behålla sin tjänst.
Vad är det du inte förstår att en högt uppsatt militär ska föregå med ett exempel för sina under befäl, det kan man inte om man är dömd och misstänkt fler flera brott. Tappar lite trovärdighet...
Hade det varit en högt uppsatt politiker hade denne avgått med en gång, eller hur? Ser ingen skillnad här. Bort med svinet ur försvarsmakten.
Du skrev även vid misstanke, det var det jag reagerade på. Är han dömd är det en helt annan sak. Men att börja skicka iväg folk bara för att det finns misstanke skulle aldrig fungera. Inte speciellt svårt att få bort folk från maktpositioner då, bara att betala någon för att säga att han våldtagit dem.
Just det han är misstänkt för JA. Polisen går inte runt och misstänker dig för våldtäkt om en tjej säger att hon blivit våldtagen av dig? Måste ju ha någorlunda bevis. Att man inte blir dömd för något betyder ju att bevisen inte räcker till, inte att dom inte existerar.
I detta fallet försvinner hans trovärdighet "lite" när han nekar till samtliga punkter men blir fälld för misshandel.
Thats my 50 öre.
November 22, 2001
hawkie wrote:
Just det han är misstänkt för JA. Polisen går inte runt och misstänker dig för våldtäkt om en tjej säger att hon blivit våldtagen av dig? Måste ju ha någorlunda bevis. Att man inte blir dömd för något betyder ju att bevisen inte räcker till, inte att dom inte existerar.
I detta fallet försvinner hans trovärdighet "lite" när han nekar till samtliga punkter men blir fälld för misshandel.
Thats my 50 öre.
Skilj på denne situationen och den teoretiska situation du pratar om.
Så du tror på allvar att man inte skulle bli misstänkt för våldtäkt om en tjej anmäler en? Bevis, tja, säg att tjejen raggat upp en på krogen, man går hem o myser lite, vips finns det lite bevis. Riva sönder lite kläder o kanske se till att få några smällar är inte heller så svårt.
September 5, 2001
Json_81 wrote: [quote=hawkie]
Thats my 50 öre.
Så du tror på allvar att man inte skulle bli misstänkt för våldtäkt om en tjej anmäler en? Bevis, tja, säg att tjejen raggat upp en på krogen, man går hem o myser lite, vips finns det lite bevis. Riva sönder lite kläder o kanske se till att få några smällar är inte heller så svårt.
Detta är Sverige, inte en b-film från Hollywood.
September 5, 2001
Mind wrote: [quote=Callister][quote=Json_81]Jag håller med. Det e oansvarigt att hänga ut någon som inte är dömd oavsett hur säkra man är på att han är skyldig.
Vilket också strider mot journalistikens etiska regler, vilket också inte följs...
Vad jag har märkt så mörkar tidningar oftare ner etnisk bakgrund men lyfter gärna fram namn och ort när det kommer till någon typisk svensson som gjort ett brott.
En sak som jag minns väldigt väl var när en tidning hängde ut namn adress och bild på en bunt skinnskallar, något sådant inträffar knappast för ligister från bergsjön eller tex grabbarna som satte eld på ett disco.
Jag uppfattar det som tvärt-om. Man skriver sällan alls om det om en svensson som begår brottet men blåser om det som om världen gick under om någon med annan etnisk bakgrund begår brottet.
Det finns inget värde i att visa de som satte eld på lokalen, varför skulle jag tex vilja se vilka de var? Räcker med att de åker dit för det, då är jag iaf mer än nöjd!
Jaha du måste mena när aftonbladet hängde ut de 10 farligaste nazist ledarna? Ja det minns jag också. Tycker du inte att det var rätt att visa deras bilder och säga att det var nazister? Det är ju inget brott att vara det, så jag förstår inte riktigt vad du vill ha sagt. Tror du dom tar illa upp? Vågar dom inte stå för det de tycker kanske? HUMM HUMM 😉
Men nu var det inte detta tråden handlade om.
January 12, 2004
hawkie wrote: [quote=Json_81][quote=hawkie]
Thats my 50 öre.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=529273&previousRenderType=6
November 26, 2003
obelix wrote: [quote=hawkie][quote=Json_81][quote=hawkie]
Thats my 50 öre.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=529273&previousRenderType=6
Artikeln du länkar till tycks vara ett klassiskt exempel på det en forskare döpt till "jag-har-en-faster-i-Motala"-syndromet, d.v.s. att du säger att eftersom falsk anmälan skett i ett fall så är det alltså något kvinnor gör ofta, d.v.s. lämnar falska våldtäktsanmälningar. Visst finns det ju uppenbarligen ETT fall här, som artikeln tar upp, men försök inte påstå att det är något kvinnor sätter i system att göra. Dålig argumentation att påstå att ett fall förklarar allt, det som forskare benämner "Motala-syndromet".
Vi lever i ett samhälle där kvinnor misshandlas och våldtas, och sedan till råga på allt, IFRÅGASÄTTS vad gäller beteende, klädsel och så vidare. Skulle mannen vara dum och lättlurad och kvinnan en sexuell "predator"?
Finns någon som påstår detta? Jag hoppas verkligen INTE det. Särskilt besviken blir man ju på folk som trots högskoleutbildning har sådana tankar.
January 12, 2004
conny_69 wrote: Artikeln du länkar till tycks vara ett klassiskt exempel på det en forskare döpt till "jag-har-en-faster-i-Motala"-syndromet, d.v.s. att du säger att eftersom falsk anmälan skett i ett fall så är det alltså något kvinnor gör ofta, d.v.s. lämnar falska våldtäktsanmälningar. Visst finns det ju uppenbarligen ETT fall här, som artikeln tar upp, men försök inte påstå att det är något kvinnor sätter i system att göra. Dålig argumentation att påstå att ett fall förklarar allt, det som forskare benämner "Motala-syndromet".
Vi lever i ett samhälle där kvinnor misshandlas och våldtas, och sedan till råga på allt, IFRÅGASÄTTS vad gäller beteende, klädsel och så vidare. Skulle mannen vara dum och lättlurad och kvinnan en sexuell "predator"?
Finns någon som påstår detta? Jag hoppas verkligen INTE det. Särskilt besviken blir man ju på folk som trots högskoleutbildning har sådana tankar.
det jag var ute efter med artikeln är att det förekommer falska anklagelser, och iom det så vore det helt idiotiskt att folk ska kunna bli av med sina jobb vid misstanke, dvs innan dom blivit dömda eller frikända.
En omplacering kan jag förstå och acceptera vid misstanke.
och om det är vanligt förekommande eller inte har jag ingen aning om.
Sedan när det gäller hur kvinnor är klädda.
En kvinna ska banne mig kunna gå naken utan att behöva bli antastad av skitstövlar till killar.
August 7, 2001
conny_69 wrote: Artikeln du länkar till tycks vara ett klassiskt exempel på det en forskare döpt till "jag-har-en-faster-i-Motala"-syndromet, d.v.s. att du säger att eftersom falsk anmälan skett i ett fall så är det alltså något kvinnor gör ofta, d.v.s. lämnar falska våldtäktsanmälningar. Visst finns det ju uppenbarligen ETT fall här, som artikeln tar upp, men försök inte påstå att det är något kvinnor sätter i system att göra. Dålig argumentation att påstå att ett fall förklarar allt, det som forskare benämner "Motala-syndromet".
Jag vet om ett fall här i trakterna där en kille hade varit på fest och strulat med en tjej. 2 dagar senare hade hon polisanmält honom för våldtäkt. Alla fick reda på det och han kunde knappt gå utanför dörren och han missade mycket skoltid så att han var tvungen att gå om ett år.
Tillslut erkände tjejen att hon hade ljugit pågrund av att hon var svartsjuk för att han redan hade en flickvän när dom strulade. Det var dagenefterångest.
Jag säger inte att det här är en majoritet av fallen men det förekommer.
Man kan ju inte ta för givet att killen är en våldtäktsman innan han är dömd.
Killarna är det som är en sexuell "predator".
Som jag skrev innan. Det är inte kvinnornas fel att dom blir våldtagna när dom klär sig lättklätt men risken för att något ska hända dom ökar.
Edit: Vad har utbildning med saken att göra?
November 22, 2001
conny_69 wrote:
Artikeln du länkar till tycks vara ett klassiskt exempel på det en forskare döpt till "jag-har-en-faster-i-Motala"-syndromet, d.v.s. att du säger att eftersom falsk anmälan skett i ett fall så är det alltså något kvinnor gör ofta, d.v.s. lämnar falska våldtäktsanmälningar. Visst finns det ju uppenbarligen ETT fall här, som artikeln tar upp, men försök inte påstå att det är något kvinnor sätter i system att göra. Dålig argumentation att påstå att ett fall förklarar allt, det som forskare benämner "Motala-syndromet".Vi lever i ett samhälle där kvinnor misshandlas och våldtas, och sedan till råga på allt, IFRÅGASÄTTS vad gäller beteende, klädsel och så vidare. Skulle mannen vara dum och lättlurad och kvinnan en sexuell "predator"?
Nu hittar du på en helt annan diskussion. Håll dig till ämnet.
November 27, 2003
http://www.na.se/artikel.asp?i.....tId=980885
Systemet fungerar visst åtminstone lite grann.
//Andreas
February 7, 2006
Delph1 wrote: http://www.na.se/artikel.asp?i.....tId=980885
Systemet fungerar visst åtminstone lite grann.//Andreas
det där såg ju faktiskt ut som en någorlunda lyckad lösning !
2 Guest(s)