October 9, 2001
Läste för ett tag sen en insändare i Metro om en man som vill förbjuda ölförsäljning på bensinmackar. Han talade om "sunt förnuft" och att bensinmackar inte skulle uppmana till rattfylleri.
Jag blev väldigt irriterad över inlägget men metro valde att inte publicera mitt svar så därför skriver jag det här istället.
Själv tycker jag det är idiotiskt att mackar inte skulle kunna få ha en försäljning av folköl. Insändaren talar om sunt förnuft och har människan så pass lite sunt förnuft att de inte kan vänta med att svepa ett helt flak folk öl innan de har hunnit komma hem till soffan så är det kanske inte försäljning av folk öl på mackar man ska tala om utan om människan är mogen till att innehava ett körkort. Jag vet mycket väl att det förekommer många fall av rattfylleri och att många oskyldiga människor får sätta livet till, men! Majoriteten av dem som handlar på systembolaget kör dit. Skall vi då inte sälja till dem som har körkort? Eller bara dem som har kört dit. Faktum är det att folk inte kör rattfull när de har handlat utan när de har varit på sociala tillställningar. Ne tvärtom tycker jag det är mycket bra att bensimackar har fått en större utbredning av varor så du slipper stå och trängas på konsum bara för att du skall ha tag imorgonens middag.
Skriv själv vad ni tycker om ölförsäljning på bensimackar.
November 27, 2003
MrFreddas wrote: Jo jag kan hålla med om att människan måste skyddas från sig själv till en viss mån men att förbjuda folköl från mackar tycker jag är en stor överdrift, oavsett hur mycket eller hur lite du måste dricka.
Ja, om det hade varit starkare saker hade jag nog reagerat mer, men folköl 😕
//Andreas
January 28, 2004
Man kan bli full på det mesta (tyvärr 🙄 ). Vet några som roar sig med att bli fulla på lättöl. Träna blåsan någon? Tycker att drickandet har ballat ur på senare tid, folk börjar för tidigt.
O nej tycker inte att man bör sälja någon typ av alkohol på mackar. Varför är rätt uppenbart, har ingen lust att möta fulla lastbilschaufförer (har varit ett par den senare tiden).
October 9, 2001
Att ha fulla lastbilschafförer som ett argument mot försäljning av folköl på bensimackar tycker jag är löjligt pågrund av det är inte där de blir fulla utan när de tar båtarna över de olika sunden. Där sitter de och super så när polisen stoppar dem kan de inte ens stå egna ben.
Jag säger inte förbjud öl eller sprit försäljning på båtar för att jag själv vill kunna sätta mig ner och ta en öl med mina vänner när jag ska ta båten över sundet. Istället för att gå på där de säljer alkohol är det bättre att införa hårdare straff och fler bolag med alkolås på deras transportfordon.
February 12, 2003
Alltså, det här kommer knappast göra nånting åt det hållet det är tänkt iaf...
Om man skulle göra en Bahrain och förbjuda alkohol helt och hållet borde rattfylleristerna minska, men det skulle aldrig gå i sverige, hela landet är byggt på alkohol.
Det stör mig, det är alkohol överallt, spelar ingen roll vad man ser/gör, det finns nåt fyllo i nån vrå, överallt.
Nuff for me.
March 3, 2004
March 5, 2004
Att en bensinmack i sverige säljer folköl ser jag inget fel i...
Men när jag var nere i ungern i somras så reagerade jag faktiskt på vad dom sålde på mackarna, jag såg nog ingenting som hade med bilar att göra förutom bensin/disel och spolarvätska...
Resten av sakerna var allt från lättöl till starköl, cider, vin, portvin, starkvin, wiskey, vodka och så vidare...
Butiken bestod i stort alltså av:
Sprithyllan
Ölkylen
(den lilla) Läsk och sandwich-kylen
Tobaksavdelningen (säkert 10 sorters cigarrer och säkert dubbla mängden cigaretter)
Det stora stället med olika storters utvikstidningar
Det lilla stället med dagstidningar
och sist och minst så fanns det lite spolarvätska i ett hörn...
EDIT: Och ja, denna bensinmack låg 7-8km från närmaste by på motorvägen...
Nja, bensinmackar av idag är mera som servicebutiker, så varför skulle dom einte kränga folköl??
Annat var det förr när en mack var en mack, med service som hette duga..
Morsan höll på att få spader när hon var tvungen att tanka bilen, kolla oljan och fylla spolarvätska själv första gångerna..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
1 Guest(s)