FörbudsSverige i farten|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
FörbudsSverige i farten
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 20, 2007 - 2:02 pm
sp_Permalink sp_Print

http://www.aftonbladet.se/vss/.....61,00.html

Paranoia används som ursäkt för att klämma åt folk som är annorlunda. Skrämmande.

//Andreas

zeth
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 555
1111884
January 20, 2007 - 2:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Jaså, den problemskolan. Helt rätt, endast Svenska i skolan. Av totalt 12103 personer, tycker (just nu) 88% att det är rätt att införa Svenska som enda språk i skolan.
Grundproblemet är just det, att dem inte har för avsikt att anpassa sig till vare sig skolans regler eller samhällets i övrigt.

L0rden
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 752
1111885
January 20, 2007 - 2:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Gissar på att du inte blir förvånad för att jag skriver här 😉
Tror att detta kan vara både bra och dåligt. Dåligt för att barnen kanske känner sig kränkta. Men bra för att jag tror att Sverige skulle bli mer kulturellt homogent om alla pratade samma språk. Inga kulturella motsättningar = mindre brott.
Tycker även synd om rektorn, det är inte lätt att tycka annorlunda i Pk-Sverige

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
1111887
January 20, 2007 - 2:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Att förbjuda någon att prata sitt eget modersmål kommer ju knappast minska kulturella motsättningar, snarare tvärtom.

Vad är nästa steg, sätta alla med mörk hy på en egen skola så svenskarna slipper se dem också? Umgänge med människor från andra kulturer skapar ju kulturella motsättningar vilket leder till att invandrare begår brott mot svenskar!

L0rden
Kommer du hit ofta?
Medlem
1111890
January 20, 2007 - 2:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Öwall wrote: Att förbjuda någon att prata sitt eget modersmål kommer ju knappast minska kulturella motsättningar, snarare tvärtom.

Vad är nästa steg, sätta alla med mörk hy på en egen skola så svenskarna slipper se dem också? Umgänge med människor från andra kulturer skapar ju kulturella motsättningar vilket leder till att invandrare begår brott mot svenskar!

Nästa steg blir förmodligen integration, allså motsatsen till det du skrev...

Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
1111891
January 20, 2007 - 2:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Klart man bara ska prata Svenska i skolan.. Då vi är i Sverige är det självklart i min bok.

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
1111892
January 20, 2007 - 2:51 pm
sp_Permalink sp_Print

dubbeleggat svärd det där. Värt ett försök för att se om det blir några markanta resultat.

Jag tror iofs inte att klassrummet blir lugnare bara för att alla pratar svenska. Men det kan ju leda till att vissa individer tränas mer på det och blir bättre på att prata 🙂 Vilket kan ses som positivt.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1111896
January 20, 2007 - 2:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Att svenska ska var den enda språket på lektionerna ser jag som en självklarhet, men att förbjuda alla andra språk under rasterna är rena redneck-fantasin om att problem försvinner bara man förbjuder dom.

Skolans rektor Patrik Helgesson säger att den nya regeln införs för att inte eleverna skall kunna tro att något kränkande sägs om dem på ett språk de inte förstår.

Helt underbart korkad motivering för det dessutom. Typisk Fp/SD-lösning på invandrarproblem med. Förbjud allt vi inte förstår.

//Andreas

nXsty
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1926
1111897
January 20, 2007 - 2:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag är lite kluven om det här. Egentligen gillar jag inte idén överhuvudtaget. Men sen kan jag också tycka att det kanske behövs. Sverige har ju alltid varit så otroligt snällt. Allas behov och intressen ska tillgodoses. Kanske behöver man vara lite mer auktoritär för att få bukt med problem?

Öwall
Member
Medlem
1111900
January 20, 2007 - 3:14 pm
sp_Permalink sp_Print

L0rden wrote: [quote=Öwall]Att förbjuda någon att prata sitt eget modersmål kommer ju knappast minska kulturella motsättningar, snarare tvärtom.

intregration handlar om acceptans från båda sidor. man kan inte neka någon deras kultur, och sen tro att de kommer acceptera våran rakt av.

jag är helt för att alla ska lära sig att skriva och prata svenska ordentligt, men det här är ju bara löjligt.

Weiron
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1839
1111902
January 20, 2007 - 3:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Gött. måste börja nånstans, hoppas resten av Sverige gör samma sak.

L0rden
Kommer du hit ofta?
Medlem
1111903
January 20, 2007 - 3:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Öwall wrote: [quote=L0rden][quote=Öwall]Att förbjuda någon att prata sitt eget modersmål kommer ju knappast minska kulturella motsättningar, snarare tvärtom.

intregration handlar om acceptans från båda sidor. man kan inte neka någon deras kultur, och sen tro att de kommer acceptera våran rakt av.

jag är helt för att alla ska lära sig att skriva och prata svenska ordentligt, men det här är ju bara löjligt.

Jag har åsikten att vi är vänliga och tar emot folk, vi ger dem möjlighet till ett nytt liv med allt vad det innebär. De får ta seden dit de kommer, eller ta sitt pick och pack och åka tillbaka eller pröva lyckan i nått annat land.

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
1111904
January 20, 2007 - 3:20 pm
sp_Permalink sp_Print

så som jag känner eleverna på högstadieskolan jag jobbar på, så är jag helt säker på att dom kommer att bryta och förlöjliga förbudet bara för att jävlas. Dom kommer knappast respektera den regeln, och skolan kommer inte att ha resurser för att hantera det, och "avskräckande exempel" hjälper sällan.

Anledningen till att det inte hjälper är att ett samtal hem eller samtal med lärare/rektor varken är skrämmande eller motiverande. Det är dom här "åtgärderna" som måste ses över. Det är på tok för slapphänt. Det, tillsammans med faktum att skolorna är fattiga, använder materiell från 80-talet, och har för många elever per lärare, är nog roten till alla skolornas problem.

Öwall
Member
Medlem
1111905
January 20, 2007 - 3:23 pm
sp_Permalink sp_Print

L0rden wrote: Jag har åsikten att vi är vänliga och tar emot folk, vi ger dem möjlighet till ett nytt liv med allt vad det innebär. De får ta seden dit de kommer, eller ta sitt pick och pack och åka tillbaka eller pröva lyckan i nått annat land.

Min åsikt är att din åsikt är en del av vad som skapar kulturella motsättningar.

L0rden
Kommer du hit ofta?
Medlem
1111907
January 20, 2007 - 3:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Öwall wrote: [quote=L0rden]Jag har åsikten att vi är vänliga och tar emot folk, vi ger dem möjlighet till ett nytt liv med allt vad det innebär. De får ta seden dit de kommer, eller ta sitt pick och pack och åka tillbaka eller pröva lyckan i nått annat land.

Min åsikt är att din åsikt är en del av vad som skapar kulturella motsättningar.

Okej.
Men med EN kultur kan det inte finnas kulturella motsättningar, det måste du medge?

Öwall
Member
Medlem
1111910
January 20, 2007 - 3:41 pm
sp_Permalink sp_Print

L0rden wrote: [quote=Öwall][quote=L0rden]Jag har åsikten att vi är vänliga och tar emot folk, vi ger dem möjlighet till ett nytt liv med allt vad det innebär. De får ta seden dit de kommer, eller ta sitt pick och pack och åka tillbaka eller pröva lyckan i nått annat land.

Okej.
Men med EN kultur kan det inte finnas kulturella motsättningar, det måste du medge?

Med de väldigt hypotetiska förutsättningarna att endast en kultur existerade, och inte bröts upp i flera delar, skulle bara alla andra motsättningar finnas kvar, det är sant.
Men det vore väldigt synd, människan lär sig alltid mest av mångfald. Utan flera kulturer hade vi kanske fortfarande slagits med pinnar om den bästa bärplockarplatsen.

Nu skall jag avnjuta frukterna av mångkulturen och beställa mig en schysst kebabpizza! ciao

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
1111912
January 20, 2007 - 3:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Som öwall säger, integration kräver acceptans från båda sidor. Samtidigt förstår jag skolledningen, kan inte vara helt lätt..

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
1111915
January 20, 2007 - 3:49 pm
sp_Permalink sp_Print

När eleverna har lektion kan jag förstå denna nya regel. Skre undervisningen på svenska så gör den det... Sker den på engelska så gör den det... sker den på serbiska så gör den det... osv osv osv

Dock tycker jag inte att man kan förbjuda det när eleverna inte har lektion.

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
1111918
January 20, 2007 - 4:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Öwall wrote: [quote=L0rden]Jag har åsikten att vi är vänliga och tar emot folk, vi ger dem möjlighet till ett nytt liv med allt vad det innebär. De får ta seden dit de kommer, eller ta sitt pick och pack och åka tillbaka eller pröva lyckan i nått annat land.

Helt korrekt det ökar bara kulturkrocken.

L0rden
Kommer du hit ofta?
Medlem
1111935
January 20, 2007 - 4:55 pm
sp_Permalink sp_Print

dree wrote: [quote=Öwall][quote=L0rden]Jag har åsikten att vi är vänliga och tar emot folk, vi ger dem möjlighet till ett nytt liv med allt vad det innebär. De får ta seden dit de kommer, eller ta sitt pick och pack och åka tillbaka eller pröva lyckan i nått annat land.

Helt korrekt det ökar bara kulturkrocken.

Nu har jag ångrat mig! Jag tycker precis som er. Bäst för alla är om vem som helst kan komma hit hur som helst. De ska få hala-slakta sina djur, förtrycka sina kvinnor och knarka. Allra bäst vore om de kunde smitta av sig på övriga svenskar, eller ännu hellre: Utrota allt som är svenskt.
🙄

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 98
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL