Ford Probe, Bra / Dåligt?|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ford Probe, Bra / Dåligt?
[PITA]Neo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 499
Member Since:
January 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1038208
May 3, 2006 - 6:14 pm
sp_Permalink sp_Print

OMG!

Precis köpt min första bil! Var helt sjukt nervös när jag skrev under papprena 🙂

Det blev Proben ändå. Kanske inte mitt bästa beslut... men Calibran är jävligt svår att få tag på, samma med Golf GTI, Nissan 200sx kostar för mycket inköp och speciellt försäkring, Peugeot GTI hade varit ett alternativ men så tråkiga, Proben känns ju som om man sitter i en ferrari även när du gör 50km/h inne i staden 😀

Nu hoppas vi bara den håller i 4-5 månader tills jag säljer den igen!! Bilder kommer imorgon, fixade försäkring nu ikväll och ville inte köra hem den utan..
Tack ändå alla för alla tips osv, den verkar ändå vara i bra skick, annars hade jag inte köpt den med tanke på vad många här sagt om repararationskostnader osv..

Avatar
hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
Member Since:
September 5, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1038215
May 3, 2006 - 6:29 pm
sp_Permalink sp_Print

GRATTIS! Upp med bilder/filmer nu!

optimuz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1248
Member Since:
July 14, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1038229
May 3, 2006 - 6:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Visst är det härligt att sätta sig i sin alldeles egna nyinköpta pärla? 🙂

Håller tummarna för att den inte ska braka sönder för dig! 😉

Fenix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 767
Member Since:
January 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1038299
May 3, 2006 - 10:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Quarzi wrote: [quote=Fenix]Engelsmännen envisas ju med att köra på fel sida vägen 😉 Så det kan bli lite tråkigt att importera bil därifrån.
Jag hade en Alfa Romeo 75TS -89 som andrabil, och den var en kompromiss mellan en gokart och en 740. Den är dessutom säker.. talar av egen erfarenhet då jag fick en 960 i häcken.

Annars funderar jag på att sälja min Pegott 405 Mi16 - 92. 160 häst om du söker en kul bil 🙂

Du har noterat att han verkar bo i England va? (om jag förstått rätt.)

*fniss*
Nä.. missade den biten 😉
skyller på koffeinbrist 😀

Tindy
Member
Medlem
Forum Posts: 5044
Member Since:
October 25, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1038345
May 4, 2006 - 6:51 am
sp_Permalink sp_Print

Grattis till bilen!
Nu vill vi ha bilder!

Avatar
Falcon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 901
Member Since:
September 23, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1038369
May 4, 2006 - 9:13 am
sp_Permalink sp_Print

OfT: http://www.garaget.org/?car=2853

Rätt läcker Probe...

[PITA]Neo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 499
Member Since:
January 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1038554
May 4, 2006 - 5:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo man tror ju fan inte det är sant.... behöver lite hjälp.

Hämtade bilen, körde ca 1 timme, det mesta funkade fint. Bensin-mätaren står på max hela tiden verkar det som dock. Olje-mätaren står på typ 3/4 när man bara har på tändningen, vilket verkar stämma kollat flera gånger, men när man kör runt står den på 0.

Nu till det lite mindre trevliga dock. Så efter jag kört en timme typ stannar jag kanske 5 min, försöker starta igen men funkar inte. Försöker några ggr till, ringer firman där jag köpte den, de säger motorn är förmodligen "flooded" av att jag tryckt ner gasen samtidigt som jag försökte starta, så för mycket bensin i motorn, bara vänta 15-20 min så funkar det.
Så väntade, startade funkade hur bra som helst, körde hem.. väntade 5 min när jag hade kört hem, startade igen, funkade finfint.

Efter typ en halvtimme skulle jag åka och hämta min kompis, startar hur bra som helst, åker dit, motorn av kanske 10 min medans jag väntar, startar, funkar bra igen.
Så var jag hemma ca en halvtimme till, ska starta, då är det plötsligt samma igen, första gången gick den upp till kanske 2000 rpm i 2-3 sekunder, sen går den ner till kanske 200, så hör man den försöka starta men dör efter ett tag. 2-3-4 gången jag försöker starta så går den bara till typ 100-200 rpm, inte ens nära, håller sig där 2-3 sek sen dör den. Alla dessa gånger var utan att röra några pedaler alls. Försökte sen med gas också men ingen skillnad.

Så ringde firman igen, de sa förmodligen samma som förut, så väntade typ 1 timme, men nu startar den inte fast jag väntar 🙁 LITE ONÖJD
Oljan verkar ok (den står i en uppförsbacke nu så kan inte vara säker), ser inte att den har läckt nånting, minst 3/4 tank kvar bensin. Det som var skumt var när jag hade väntat 1 timme nu, så innan jag försökte starta öppnade jag motorhuven för att kolla oljan, och det hörs ett litet.. "buzz", fastän jag bara hade låst upp dörren, inte gjort något för att försöka starta eller så.

Ska gå ner igen om en halvtimme och se om det fortfarande hörs det ljudet...

Som sagt man tror inte det är sant... Några förslag på vad jag ska göra nu?

Avatar
ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
Member Since:
August 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1038565
May 4, 2006 - 5:57 pm
sp_Permalink sp_Print

[PITA wrote: Neo]Jo man tror ju fan inte det är sant.... behöver lite hjälp.

Hämtade bilen, körde ca 1 timme, det mesta funkade fint. Bensin-mätaren står på max hela tiden verkar det som dock. Olje-mätaren står på typ 3/4 när man bara har på tändningen, vilket verkar stämma kollat flera gånger, men när man kör runt står den på 0.

Nu till det lite mindre trevliga dock. Så efter jag kört en timme typ stannar jag kanske 5 min, försöker starta igen men funkar inte. Försöker några ggr till, ringer firman där jag köpte den, de säger motorn är förmodligen "flooded" av att jag tryckt ner gasen samtidigt som jag försökte starta, så för mycket bensin i motorn, bara vänta 15-20 min så funkar det.
Så väntade, startade funkade hur bra som helst, körde hem.. väntade 5 min när jag hade kört hem, startade igen, funkade finfint.

Efter typ en halvtimme skulle jag åka och hämta min kompis, startar hur bra som helst, åker dit, motorn av kanske 10 min medans jag väntar, startar, funkar bra igen.
Så var jag hemma ca en halvtimme till, ska starta, då är det plötsligt samma igen, första gången gick den upp till kanske 2000 rpm i 2-3 sekunder, sen går den ner till kanske 200, så hör man den försöka starta men dör efter ett tag. 2-3-4 gången jag försöker starta så går den bara till typ 100-200 rpm, inte ens nära, håller sig där 2-3 sek sen dör den. Alla dessa gånger var utan att röra några pedaler alls. Försökte sen med gas också men ingen skillnad.

Så ringde firman igen, de sa förmodligen samma som förut, så väntade typ 1 timme, men nu startar den inte fast jag väntar 🙁 LITE ONÖJD
Oljan verkar ok (den står i en uppförsbacke nu så kan inte vara säker), ser inte att den har läckt nånting, minst 3/4 tank kvar bensin. Det som var skumt var när jag hade väntat 1 timme nu, så innan jag försökte starta öppnade jag motorhuven för att kolla oljan, och det hörs ett litet.. "buzz", fastän jag bara hade låst upp dörren, inte gjort något för att försöka starta eller så.

Ska gå ner igen om en halvtimme och se om det fortfarande hörs det ljudet...

Som sagt man tror inte det är sant... Några förslag på vad jag ska göra nu?

Låter lite som problem med "mobilizern"..
Prova att ta ur nyckeln, låsa, låsa upp centrallåset några ggr, och öppna, stäng förardörren några ggr, sen kanske det funkar.
Brukar ha lite problem med våran stamkunds Probe så fort man ska flytta den kärran..

*Edit*
Försök att få köpet hävt och köp en annan kärra.
Elfel på nyare bilar brukar generera stadiga utgifter i verkstadskostnader.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

[PITA]Neo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 499
Member Since:
January 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1038570
May 4, 2006 - 6:09 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=[PITA]Neo]Jo man tror ju fan inte det är sant.... behöver lite hjälp.

Hämtade bilen, körde ca 1 timme, det mesta funkade fint. Bensin-mätaren står på max hela tiden verkar det som dock. Olje-mätaren står på typ 3/4 när man bara har på tändningen, vilket verkar stämma kollat flera gånger, men när man kör runt står den på 0.

Nu till det lite mindre trevliga dock. Så efter jag kört en timme typ stannar jag kanske 5 min, försöker starta igen men funkar inte. Försöker några ggr till, ringer firman där jag köpte den, de säger motorn är förmodligen "flooded" av att jag tryckt ner gasen samtidigt som jag försökte starta, så för mycket bensin i motorn, bara vänta 15-20 min så funkar det.
Så väntade, startade funkade hur bra som helst, körde hem.. väntade 5 min när jag hade kört hem, startade igen, funkade finfint.

Efter typ en halvtimme skulle jag åka och hämta min kompis, startar hur bra som helst, åker dit, motorn av kanske 10 min medans jag väntar, startar, funkar bra igen.
Så var jag hemma ca en halvtimme till, ska starta, då är det plötsligt samma igen, första gången gick den upp till kanske 2000 rpm i 2-3 sekunder, sen går den ner till kanske 200, så hör man den försöka starta men dör efter ett tag. 2-3-4 gången jag försöker starta så går den bara till typ 100-200 rpm, inte ens nära, håller sig där 2-3 sek sen dör den. Alla dessa gånger var utan att röra några pedaler alls. Försökte sen med gas också men ingen skillnad.

Så ringde firman igen, de sa förmodligen samma som förut, så väntade typ 1 timme, men nu startar den inte fast jag väntar 🙁 LITE ONÖJD
Oljan verkar ok (den står i en uppförsbacke nu så kan inte vara säker), ser inte att den har läckt nånting, minst 3/4 tank kvar bensin. Det som var skumt var när jag hade väntat 1 timme nu, så innan jag försökte starta öppnade jag motorhuven för att kolla oljan, och det hörs ett litet.. "buzz", fastän jag bara hade låst upp dörren, inte gjort något för att försöka starta eller så.

Ska gå ner igen om en halvtimme och se om det fortfarande hörs det ljudet...

Som sagt man tror inte det är sant... Några förslag på vad jag ska göra nu?

Låter lite som problem med "mobilizern"..
Prova att ta ur nyckeln, låsa, låsa upp centrallåset några ggr, och öppna, stäng förardörren några ggr, sen kanske det funkar.
Brukar ha lite problem med våran stamkunds Probe så fort man ska flytta den kärran..

*Edit*
Försök att få köpet hävt och köp en annan kärra.
Elfel på nyare bilar brukar generera stadiga utgifter i verkstadskostnader.

Tack för det snabba svaret, verkar som om du är inne på rätt spår. Var nere nu för att kolla ljudet, innan jag såg din post. Hörde fortfarande ett litet ljud fast svagare, gick o satte mig i bilen, fixade "immobilizern", vred upp till tändningen, sen när jag vred upp för att starta, hände 0, försökte inte ens, och alla lampor dog. Drog ur nyckeln, vred upp till tändning, INGET händer, inga lampor ingenting.
Immobilizern ska gå på efter ca 1 minut när man dragit ur nyckeln, inte ens den går på, så all elektrisitet var borta.

Öppnade huven, dubbelkolla så batteriet såg ok ut, öppnade där säkringarna sitter, allt såg ok ut där osv. Hörde dock inget ljud längre. Men så hörde jag det igen efter kanske 20 sek. (detta med ljudet är svagt så kan vara att jag missade det förut).
Såg att immobilizern hade gått på igen, så satte mig i bilen, vred upp till tändning, allt fungerar. Sen när man vrider för att starta, samma sak igen, all elektrisitet försvinner.

Låste och gick upp hit igen.. ska vänta tills imorrn bitti testa igen då.

Och ja, om den startar imorgon åker jag till direkt till stället jag köpte den och säljer den igen, kanske förlorar 3-4000, plus en månads försäkring, men är jäääääävligt onöjd just nu, förmodligen skiter jag i bil helt och hållet, eller så köper jag en 1.6 golf eller nått, kan få en från typ 97-98 som gått 10 000 eller mindre för samma pengar här..

edit: o förresten, när tändningen går igång så står batteriet strax under hälften, så tror inte det är att batteriet bara är dött..

edit2: oj va långt det här blir nu.. aja tänkte bara rapportera, snackade med min pappa och han sa att datorn som styr direktinsprutningen ofta behöver 11.7-11.8 volt för att faktiskt gå igång. Så verkar ganska möjligt att ljudet jag hörde är något glapp någonstans eller liknande som långsamt drar ut batteriet, vilket gör att direktinsprutningen inte fungerar.. detta skulle även förklara varför all elektrisitet försvann om det är något som glappar eller liknande som kanske har kortslutits.
Så förhoppningsvis går den att starta med startkablar imorgon så jag kan köra och lämna tillbaks den..

Avatar
hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
Member Since:
September 5, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1038700
May 5, 2006 - 3:52 am
sp_Permalink sp_Print

Hej din grek! Tur att det bara är ett litet el-fel då och inget haveri.

Det är immobilizern som illgadd säger, vad är det för oljemätare(tryck,temperatur eller mängd olja?)?

Om det är tryck, och den går till 0 så är det så att du inte har något tryck, händer oftast bara när bilen är avstängd, så där är allt i sin ordning. Är motorn igång, och du inte har något oljetryck så måste det typ spruta ut olja någonstans... men det gör det inte?

Sätter pengar på att det är immobilizern som glappar, har hört talas om detta fenomen förut och just på probe. Kolla in denna länk(du verkar inte vara ensam!)

http://homepage.ntlworld.com/m.....iliser.htm

Sälj inte bilen nu bara för lite motgångar, dags o börja löda känner jag! Hehe, plocka ur den där immobilizer boxen, gå till en tv-spels butik och be dem löda efter dom där instruktionerna så blir det nog bra 😉

[PITA]Neo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 499
Member Since:
January 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1038977
May 5, 2006 - 9:30 pm
sp_Permalink sp_Print

hawkie wrote: Hej din grek! Tur att det bara är ett litet el-fel då och inget haveri.

Det är immobilizern som illgadd säger, vad är det för oljemätare(tryck,temperatur eller mängd olja?)?

Om det är tryck, och den går till 0 så är det så att du inte har något tryck, händer oftast bara när bilen är avstängd, så där är allt i sin ordning. Är motorn igång, och du inte har något oljetryck så måste det typ spruta ut olja någonstans... men det gör det inte?

Sätter pengar på att det är immobilizern som glappar, har hört talas om detta fenomen förut och just på probe. Kolla in denna länk(du verkar inte vara ensam!)

http://homepage.ntlworld.com/m.....iliser.htm

Sälj inte bilen nu bara för lite motgångar, dags o börja löda känner jag! Hehe, plocka ur den där immobilizer boxen, gå till en tv-spels butik och be dem löda efter dom där instruktionerna så blir det nog bra 😉

Grek!

Ska försöka att inte skriva milslånga inlägg, sorry om de var lite deprimerande 🙂 Var LIIIIIIITE sur igår, var 100 andra grejer som inte funkade igår heller, så hade inte en helt bra dag..
Iallafall, hittade vad som verkar ha orsakat de flesta problemen idag. Var tvungen att starta med startkablar eftersom det var som jag trodde att batteriet laddades ur så det var dött imorse. Iallafall, bilen startade med startkablar, och märkte när jag skulle stänga huven att sladden som går ut från minus-polen på batteriet satt lite dåligt. Visade sig att den var helt lös... förmodligen den som glappat och dragit ur batteriet, och den som gjort att all elektricitet försvann.
Så bilen har funkat hela dagen i dag sen, åkte till dealern men de var inte intresserade på något vis att köpa tillbaks den.... men nu VERKAR den ju iallafall funka så ska nog ha den ett tag..

Ska förmodligen åka till ett lite seriösare ställe på måndag, be dem kolla på batteriet, ställa upp tomgången (ca 500rpm nu, ska väl ligga runt 1000?), och kolla på oljemätaren. Den visar ca 3/4 när man har tändningen på, men när man startar motorn faller den till 0 (vilket naturligtvis inte stämmer, varit så hela tiden!). Dock ska det ju fixas.. om det börjar läcka olja om en månad vill man ju gärna veta det innan motorn skär hehe..

Tack igen alla för tips osv!

Oh nu när jag är inte är helt depressed... här finns bilder!!

http://files.upl.silentwhisper.....probe1.jpg
http://files.upl.silentwhisper.....probe2.jpg
Måste säga jag tycker den är ruskigt vacker!

Avatar
Falcon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 901
Member Since:
September 23, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1039005
May 6, 2006 - 12:36 am
sp_Permalink sp_Print

Det har regnat ser jag... ovanligt där du är ? 🙂
Ialla fall en liten fråga, varför är det vita skyltar fram och gula bak ?

[PITA]Neo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 499
Member Since:
January 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1039102
May 6, 2006 - 1:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Falcon wrote: Det har regnat ser jag... ovanligt där du är ? 🙂
Ialla fall en liten fråga, varför är det vita skyltar fram och gula bak ?

Hehe den här tråden har blivit som min lilla dagbok...! För att svara först: Ja, västkusten i skottland är... man kan säga en vanlig dag växlar det mellan regn och solsken kanske 4-5 gånger.
Förstår mig inte på de som köper cabriolet här, även om det är blå himmel ute kommer det garanterat regna om 30 min, så stor ide liksom?!
Plåtarna är vita fram och gula bak, så på alla bilar här.

Dagens tips: om ni har MC-kort, ta det lugnt... Körde uppåt 10 mil eller så i highlands och ner igen (JA bilen startade idag med!) och fint väder idag så mycket motorcyklar ute, så i en kurva på en liten trevlig väg stod det massa poliser o skit. En bil med lite intryckt front o framruta, en MC i diket som var helt kvaddad, och en kille på bår med 5-6 ambulanspersonal runt honom och alldeles för mycket apparater... såg INTE bra ut alls 🙁 Var lite vatten på vägen så antar han missat på något vis o frontalkrockat med bilen..

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 322
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL