Fördommar mot överviktiga.|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Fördommar mot överviktiga.
obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 15, 2004 - 11:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur är det, ha ni det?

Det är ganska vanligt att fok tror att överviktiga är lata, dumma, att alla överviktiga får skylla sig själva, att dom är äckliga och luktar illa, att alla kan gå ner i vikt om dom bara tar sig i kragen osv.

Jag har hittils inte sprungit på någon öppen fördom mot mig, men jag antar att det tisslas och tasslas bakom min rygg ibland.

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
773757
November 15, 2004 - 11:30 pm
sp_Permalink sp_Print

jag har inga fördommar mot överviktiga. men när det gäller sjukligt överviktiga(t.ex. fetma som har lett till knäskador) som vill ha massor med försäkringspengar men vill inte göra något åt sin sjukdom så kan jag störa mig.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
773758
November 15, 2004 - 11:31 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: Hur är det, ha ni det?

Det är ganska vanligt att fok tror att överviktiga är lata, dumma, att alla överviktiga får skylla sig själva, att dom är äckliga och luktar illa, att alla kan gå ner i vikt om dom bara tar sig i kragen osv.

Jag har hittils inte sprungit på någon öppen fördom mot mig, men jag antar att det tisslas och tasslas bakom min rygg ibland.

Med mina 130kg på 190cm har jag ingen rätt att döma nån tycker jag..Har heller aldrig stött på några fördommar..Nja, i skolan när det skulle väljas in i lag iofs..Men jag var aldrig speciellt intresserad av att ens bli vald..
Tjock och lycklig..

*Edit*
Däremot har jag fördomar mot storstadsbor..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Bark
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 753
773759
sp_Permalink sp_Print

orka bry sig. jag har kompisar som smala,svarta,vita,tjocka... det är la insidan som räknas?

men det är klart. det är ju inte alla som tänker så...

EDIT:men alla mår ju bra av att röra på sig... vi hade "tjockis-bandy" på vår skola... det jävligt kul, trots att man är smal. vägde lite lätt i närkamper bara 😛

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
773760
sp_Permalink sp_Print

fördomar och fördomar, dom flesta som är tjocka har sig själva att skylla, så deras gnäll klarar jag inte av.

Bark
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 753
773761
November 15, 2004 - 11:32 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote:
Tjock och lycklig..

:corn:

Deuterium
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1644
773762
November 15, 2004 - 11:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag kan ärligt svara att jag har fördomar emot överviktiga, precis som emot en jäkla massor av andra personer.

Ser jag en överviktig person käka onyttig snabbmat så väcks fördomar om denna person direkt. Blir så jäkla irriterad, stor blodven i pannan börjar bulta hårt. Tänker direkt att denna person är en jäkla börda för samhället som inte tar ansvar. Naturligtvis så tror jag att alla överviktiga sitter och käkar snabbmat hela tiden och inte bryr sig.

Men å andra sidan så blir jag lika irriterad på alla som inte har en liberal/anarkistisk politisk orientering då jag hela tiden får upp tanken om hur de tror att de har rätten att bestämma över mig och andra människor.

Sade but true....

EDIT: Emot dig Obelix så har jag dock en fin syn 🙂 (beyggandes på allt jag läst av det du skrivit i forumet)

snyde
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1928
773765
November 15, 2004 - 11:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Som Mind skrev, jag stör mig något förbaskat på folk som gnäller och skyller ifrån sig när de bara har sig själva att skylla.
Fördomar har jag däremot inte - jag går ju inte och får för mig att alla överviktiga är svettiga äckel, även om vissa är det.

Elias667
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1999
773769
November 15, 2004 - 11:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Fördomar mot folk som gnäller på det utan att försöka göra något åt det ja. Men trivs man som man är så fine by me...

Men frågan kvarstår: Om du skulle anställa en person, och du fick välja mellan två stycken som var exakt likadana (säg enäggstvillingar med samma utbildning, erfarenhet och personkemi): En ganska överviktig och en som var vältränad...

Vem skulle ni välja? Om det handlar om en tjej tror jag chansen är överhängande att jag skulle valt den vältränade, killen är lite svårare för en del kanske känner sig hotade av vältränade killar (skulle då vara omvänt om det var en kvinnlig anställare).

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
773786
November 16, 2004 - 12:35 am
sp_Permalink sp_Print

Elias667 wrote: Fördomar mot folk som gnäller på det utan att försöka göra något åt det ja. Men trivs man som man är så fine by me...

Men frågan kvarstår: Om du skulle anställa en person, och du fick välja mellan två stycken som var exakt likadana (säg enäggstvillingar med samma utbildning, erfarenhet och personkemi): En ganska överviktig och en som var vältränad...

Vem skulle ni välja? Om det handlar om en tjej tror jag chansen är överhängande att jag skulle valt den vältränade, killen är lite svårare för en del kanske känner sig hotade av vältränade killar (skulle då vara omvänt om det var en kvinnlig anställare).

nja, det kan nog inte vara många vuxna som blir skrajja av en en kraftig snubbe han är trevlig.
bara för att man har muskler springer man inte runt och krossar knäskålarna på kunder som frågar vart tomatpuren ligger.

själv blir jag facinerad av stora mäniskor och tänker oftast, -Fan vilken knutte, han måste ha kämpat hårt för att få dom, och om jag ser en tjock jävel så blir det snarare, -Fan vilken lat jävel, börja träna människa.

sedan så har ju vältränade personer mindre risk att råka ut för dumma skador ala kontorsproblem.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
773792
November 16, 2004 - 2:11 am
sp_Permalink sp_Print

Man räknar med att mellan 50-70% av all fetma orsakas av generna, dvs arv.

stormaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3071
773796
November 16, 2004 - 5:10 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har ingen rätt att ha några fördommar förens jag gått ner några kilon till 🙂

BelGarath
Member
Medlem
Forum Posts: 3611
773811
November 16, 2004 - 7:10 am
sp_Permalink sp_Print

brukar bara dra lite "fattie-jokes" me polarna om man ser nån på stan...

whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
773814
November 16, 2004 - 7:20 am
sp_Permalink sp_Print

Dom flesta överviktiga jag har pratat med eller liknande harr varit oerhört hyggliga.
Så jaghar inga fördommar mot dom.

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
773817
November 16, 2004 - 7:24 am
sp_Permalink sp_Print

Har inga fördommar mot just tjocka.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
773821
November 16, 2004 - 7:29 am
sp_Permalink sp_Print

Egentligen inte, men som nån skrev. Ser man någon rejält kraftig sitta o vräka i sig snabbmat tycker man ju att de ska ta sig i kragen.

Likaså tjocka människor som inte kan klä sig.
Jag var på ikea för ett tag sedan o fick se en rejält fet tjej som sprang runt i jättetajta jeans samt en väldigt kort, tunn (och alldeles för tajt) blus.
Magen vällde ut under blusen o ner över byxorna.
Kan inte hjälpa det, men jag tycker sådant ser äckligt ut.
Har inga problem med det på stranden o badkläder, men just sådana här fall, usch.

oxiswoofer
Member
Medlem
Forum Posts: 2101
773825
November 16, 2004 - 7:40 am
sp_Permalink sp_Print

njae, mot folk jjag ser på stan o inte känner har jag inget emot...

men folk jag känner lite halft, typ på min skola..som går o vräker i sig chokladkakor, snabbmat, coka cola, osv, stör jag mig reält på..

men jag e inte smal själv...men jag får iaf inte omkring o proppar i mig chokladkakor..

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
773832
November 16, 2004 - 7:47 am
sp_Permalink sp_Print

Det beror helt på. Som så många andra tycker jag det är lite dubbelmoral när en väldigt överviktig person sitter och säger tex: "Ohh vad tjock jag är du kan inte tro hur jobbigt det är" och sedan sitter och vräker i sig en dubbel whopper.

Visst, är man kraftigt överviktig så måste man förmodligen äta mer än en person med "normal" vikt för att få en mätnadskänsla.

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
773839
November 16, 2004 - 7:55 am
sp_Permalink sp_Print

Mind wrote: [quote=Elias667]Fördomar mot folk som gnäller på det utan att försöka göra något åt det ja. Men trivs man som man är så fine by me...

nja, det kan nog inte vara många vuxna som blir skrajja av en en kraftig snubbe han är trevlig.
bara för att man har muskler springer man inte runt och krossar knäskålarna på kunder som frågar vart tomatpuren ligger.

själv blir jag facinerad av stora mäniskor och tänker oftast, -Fan vilken knutte, han måste ha kämpat hårt för att få dom, och om jag ser en tjock j**el så blir det snarare, -Fan vilken lat j**el, börja träna människa.

sedan så har ju vältränade personer mindre risk att råka ut för dumma skador ala kontorsproblem.

Mind förklarade just hur jag kände om ämnet.

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
773856
November 16, 2004 - 8:08 am
sp_Permalink sp_Print

Mind wrote: fördomar och fördomar, dom flesta som är tjocka har sig själva att skylla, så deras gnäll klarar jag inte av.

håller med. Jag är inte direkt underviktig och det är helt och hållet mitt eget fel 😉

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 70
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL