July 27, 2002
Krehlmar wrote: [quote=Deuterium][quote=Extatic]jag kan säga att jag har fördomar mot överviktiga.
En sak som stör mig är när personen ifråga inte sjäv inser att han är fet, hemskt störande 😉
Varför ska någon veta att han är fet? Varför stör du dig på det? Ser du kanske ner på feta och vill att personen i fråga ska veta att han inte är lika mycket värd som andra?
Jag skäms inte över att säga att jag ser ner på feta, och ser dem som någorlunda mindre värda än mig.
Visst, jag har två kompisar som är mulliga, de är feting shyssta båda två, en är en super trevligt och snäll prick, skulle inte skada en myra.... dem ser jag inte ner på, jag ser ner på dem som skyller ifrån sin fetma på annat, genetik etc...
Om det ligger i generna, varför var inte så många feta på medeltiden?...
Därför då åt man inte en massa skit mat! sluta skylla ifrån er!
Du säger att du ser ner på feta, men sen inte?
Så om du går på stan och ser en Fet snubbe gå förbi konstaterar du direkt att han skiter i sin vikt och inte försöker?
Men det e sant att det finns MASSA gnällidioter
January 18, 2004
Callister wrote: [quote=Krehlmar]
Jag skäms inte över att säga att jag ser ner på feta, och ser dem som någorlunda mindre värda än mig.
Visst, jag har två kompisar som är mulliga, de är feting shyssta båda två, en är en super trevligt och snäll prick, skulle inte skada en myra.... dem ser jag inte ner på, jag ser ner på dem som skyller ifrån sin fetma på annat, genetik etc...Om det ligger i generna, varför var inte så många feta på medeltiden?...
Därför då åt man inte en massa skit mat! sluta skylla ifrån er!
Du säger att du ser ner på feta, men sen inte?
Så om du går på stan och ser en Fet snubbe gå förbi konstaterar du direkt att han skiter i sin vikt och inte försöker?
Men det e sant att det finns MASSA gnällidioter
Om han inte sket i sin vikt från början skulle han inte vara fet.
Visst om man föds mullig, men inte fan föds man obese, jag föddes fan mullig, inte fan e jag fet!
Jag erkänner att jag tycker det är tolerabelt för de två kompisar jag har, mest för att de är så über snälla, vissa människor kan man helt enkelt inte ogilla... tycker dock det är synd att de inte tar orken att gå ner i vikt, även om de inte är så pass överviktiga att de inte skulle kunna ha chans med tjejer ändå...
Tycker mest att det är dem som itne vill säga rakt ut att de är feta för att de äter som idioter... som precis alla som vägrar inse vad de är... som amerikanare, försökt prata med amerikanare på internet, ca 0.1% som faktiskt erkänner att "yeah, we fucked up iraq/we where there for the oil/we are acting like big brother for the world", medans resten är "YOUR JELOUS BECAUSE AMERICA OWNS YOU!/OUR MILATARY OWNS THE WORLD!/blabla PATRIOTISM blabla VIVA LA BUSH blabla DARWINS A FRAUD!"...
January 18, 2004
Vitamin-C wrote:
du är dum i huvet va?!?!
HUR SKA DU BLI FET NÄR DU INTE HAR MAT?!?!?
lyckad size där snubben...
Just det jag menar ditt pök, om de fan inte äter som idioter blir de ju inte feta.. lite extremt att bli livegen och typ låte vart annat barn dö dock 😛
Men du förstår min parrarel... det är inte precis som om de suger upp allt fett inom en 10 meter radie...
January 18, 2004
Pim_ wrote: [quote=Vitamin-C]
du är dum i huvet va?!?!
Och för att du har råd och möjlighet så är du skyldig att äta dig fet?
:eye: :eye: :eye: :eye: :bgrin: Hah du fick mig att skratta 😀 fan va klockren!
August 7, 2001
Krehlmar wrote: [quote=Vitamin-C]
du är dum i huvet va?!?!
Just det jag menar ditt pök, om de fan inte äter som idioter blir de ju inte feta.. lite extremt att bli livegen och typ låte vart annat barn dö dock 😛
Men du förstår min parrarel... det är inte precis som om de suger upp allt fett inom en 10 meter radie...
övervikt var vanligt i överklassen där det fanns mat på medeltiden...
May 17, 2004
Dree-Q wrote: [quote=Krehlmar][quote=Vitamin-C]
du är dum i huvet va?!?!
övervikt var vanligt i överklassen där det fanns mat på medeltiden...
då var ju det status symbål. att kunna sluta bry sig om sin kropp sådär.
July 13, 2002
Tror dock att man måste skilja på vad man har fördomar mot, det är ju inte direkt mot fettet eller att personen ser ut på ett speciellt sätt. Det är vetskapen om att person i fråga har låtit det hända, dvs. "let it go...".
Man kan se det som ett "karaktärsfel" (om man nu kan definera något sådant), likadant som att man ser ner på folk som är idioter eller har för mycket fördomar 😉
Det är personligheten man har problem med, och har man svårt att relatera till det så är det bara mänskligt att tycka det är fel och mindre värt... så vi fungerar biologiskt, skjuter ifrån oss det som är främmande. Omger oss ju helst med folk vi känner att vi fungerar med. Därför kan alla säga "jag har en kompis som är hellaFAT men han är ändå... bra kille blabla" för att då känner man personen och atningen vet att de inte är feta pga. någon fel i deras person (kanske tom. feta av eget val), eller så tar man det goda med det onda (som med alla människor man gillar...). Men när man bara ser någon väldigt överviktig på stan tänker man ju indirekt att den personen säkert vill göra något åt det men inte har lyckats, dvs. är "svag", därav fördomarna som att de även är dumma osv.
December 15, 2002
Deuterium wrote: [quote=Extatic]jag kan säga att jag har fördomar mot överviktiga.
En sak som stör mig är när personen ifråga inte sjäv inser att han är fet, hemskt störande 😉
Varför ska någon veta att han är fet? Varför stör du dig på det? Ser du kanske ner på feta och vill att personen i fråga ska veta att han inte är lika mycket värd som andra?
det jag menade var att personen som är fet typ kommenterar andra som är feta och sådär, när han själv är tjock.
jag försöker också undvika att kommentera andra vars egenskaper liknar dom som jag har som jag antyder något om... Annars är det litedubbelmoral.
January 12, 2004
Att vara överviktig är en lika stor rättighet som att vara smal.
Det finns folk som inte bryr sig om att dom är överviktiga, men som lider för att omgivningen ger dom ett helvete pga av förutfattade meningar.
Det största källan till övervikt idag är socker.
Inte fett som många tror.
det är oerhört svårt att hitta matvaror som inte innehåller socker, prova att kolla nästa gång ni är i affären.
Sedan är det vanligt att överviktiga inte äter för mycket, utan för lite.
Dom äter fel mat och för sällan.
Om man inte äter frukost, lunch, middag på fasta tider, och därimellan minst 2-3 mellanmål, så kan kroppens balans sättas ur spel.
Kroppen har ett inbygt försvar mot detta, som förövrigt kallas svältläge.
När kroppen får svältsignaler, omvandlar den all energi till fettreserver som kroppen ska ha när maten tar helt slut.
Men när man sedan helt plötsligt börjar äta normalt igen, tar det ett tag innan kroppen litar på att den får mat som den ska igen, den fortsätter att förvandla energi till fett.
Om man lever så jämt och ständigt, är det inte konstigt att man går upp i vikt.
September 28, 2003
alltså jag har lite fördomar så ja, fast inte mkt speciellt om dem klagar det är: omöjligt etc...
liksom folk som är feta och inte vill vara det här är en dunderkur:
sluta äta bara ni kommer inte dö av det, jag har gått ett par dar utan
mat och jag är smal, men ni har de där reserverna kör slut på dem så är ni inte feta längre
🙂
January 12, 2004
fastbullit wrote: alltså jag har lite fördomar så ja, fast inte mkt speciellt om dem klagar det är: omöjligt etc...
liksom folk som är feta och inte vill vara det här är en dunderkur:
sluta äta bara ni kommer inte dö av det, jag har gått ett par dar utan
mat och jag är smal, men ni har de där reserverna kör slut på dem så är ni inte feta längre🙂
En bekant gjorde så, han dog.
Hela kroppen rasade samman på honom, han trodde på att det skulle funka att svälta sig ner i vikt.
I själva verket så har det en motsatt effekt, du går upp i vikt när kroppen får mat igen, läs gärna mitt förra inlägg.
June 28, 2001
obelix wrote: Att vara överviktig är en lika stor rättighet som att vara smal.
Sedan är det vanligt att överviktiga inte äter för mycket, utan för lite.
Dom äter fel mat och för sällan.Om man inte äter frukost, lunch, middag på fasta tider, och därimellan minst 2-3 mellanmål, så kan kroppens balans sättas ur spel.
Kroppen har ett inbygt försvar mot detta, som förövrigt kallas svältläge.
När kroppen får svältsignaler, omvandlar den all energi till fettreserver som kroppen ska ha när maten tar helt slut.Men när man sedan helt plötsligt börjar äta normalt igen, tar det ett tag innan kroppen litar på att den får mat som den ska igen, den fortsätter att förvandla energi till fett.
Om man lever så jämt och ständigt, är det inte konstigt att man går upp i vikt.
Jag äter 1-5 gånger om dagen i väldigt varierande mängder och jag har inte blivit fet, visserligen är jag bara 21 men jag har haft samma mängd underhudsfett så länge jag kan minnas.
så det slår nog väldigt olika.
2 Guest(s)