Företag betalar skatt (moms)......?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Företag betalar skatt (moms)......?
nilsrock
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 245
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 14, 2004 - 1:17 am
sp_Permalink sp_Print

Man hör många gånger saker som: "Jag köper den grejen genom mitt företag så jag slipper betala skatt på den." eller "Min mamma har eget företag så hon kan köpa den åt mig så slipper jag skatten." Snackar de i nattmössan? Lurar de sina egna företag utan att förstå det? Är jag ute på en lite för lång cykeltur? :-k

Men företag (aktiebolag är det väl som jag pratar om tror jag) måste väl också betala moms? Jag har faktiskt läst företagsekonomi en termin för inte så länge sedan men det var väl inte mitt favvoämne. embarassed Som jag minns det så var det iaf så att aktiebolaget visst betalar skatt, men att de gör det en gång om året eller nåt sådant..........eller var det så. Är de endast skyldiga att betala in den moms de själva får in genom försäljning till staten, men får dra bort från denna summa den moms de själva har betalat vid inköp och således slipper de undan momsen förutsatt att försäljningen är större än inköpen.

hmm.........nån som vill kasta lite ljus över detta?

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
772396
November 14, 2004 - 1:23 am
sp_Permalink sp_Print

Man slipper momsen, men det är olagligt att göra så.

Akatosh
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1970
772397
November 14, 2004 - 1:24 am
sp_Permalink sp_Print

nilsrock wrote: Man hör många gånger saker som: "Jag köper den grejen genom mitt företag så jag slipper betala skatt på den." eller "Min mamma har eget företag så hon kan köpa den åt mig så slipper jag skatten." Snackar de i nattmössan? Lurar de sina egna företag utan att förstå det? Är jag ute på en lite för lång cykeltur? :-k

Men företag (aktiebolag är det väl som jag pratar om tror jag) måste väl också betala moms? Jag har faktiskt läst företagsekonomi en termin för inte så länge sedan men det var väl inte mitt favvoämne. embarassed Som jag minns det så var det iaf så att aktiebolaget visst betalar skatt, men att de gör det en gång om året eller nåt sådant..........eller var det så. Är de endast skyldiga att betala in den moms de själva får in genom försäljning till staten, men får dra bort från denna summa den moms de själva har betalat vid inköp och således slipper de undan momsen förutsatt att försäljningen är större än inköpen.
hmm.........nån som vill kasta lite ljus över detta?

Jepp, om det inköpta är något som används inom företaget. (så har du ett företag som tex bara putsar fönster så kan man ha otur om skattemyndigheten kollar varför du behöver tex det värsta grafikkortet till jobbet.

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
772398
November 14, 2004 - 1:25 am
sp_Permalink sp_Print

ja företagen betalar skatt..
MEN dom får dra av momsen på inköp av material till jobbet.
Om jag har ett företag och behöver nya datorer så köper jag dem och betalar moms.
I bokföringen skriver jag i detta och får sedan tillbaka smomsepengarna

Farbror
Member
Medlem
Forum Posts: 2275
772399
November 14, 2004 - 1:27 am
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: Man slipper momsen, men det är olagligt att göra så.

Inte om man köper en dator till företaget som familjen använder efter arbetet till vad det vill ? 🙄

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
772401
November 14, 2004 - 1:30 am
sp_Permalink sp_Print

SuperNova wrote: ja företagen betalar skatt..
MEN dom får dra av skatten på inköp av material till jobbet.
Om jag har ett företag och behöver nya datorer så köper jag dem och betalar skatt.
I bokföringen skriver jag i detta och får sedan tillbaka skattepengar

Får tillbaks momsen, inget annat..
Skillnad på skatt och moms.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
772406
November 14, 2004 - 1:33 am
sp_Permalink sp_Print

Självklart jag skrev skatt en gång och blev det i fortsättningen med 😉

nilsrock
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 245
772409
November 14, 2004 - 1:41 am
sp_Permalink sp_Print

Tack för snabba svar. Kom på medans jag skrev att det nog var på detta sätt det var. Dock så är det ju som ni redan nämnt inköp för företaget som momsen får dras bort på och att utnyttja sitt företag för momsfria privatköp är olagligt så att säga sådana saker som jag nämnde i första inlägget är ungefär samma sak som att säga: "Jag känner till ett kryphål i momslagstiftningen och detta tänker jag utnyttja."?

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
772436
November 14, 2004 - 2:35 am
sp_Permalink sp_Print

men asså företag får ju in och betalar ut moms... ofta får man in mer moms är man betalar ut, och då så "dras" momsen av liksom... för man ska ju ändå momsa till staten typ... eller nåt

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
772503
November 14, 2004 - 9:39 am
sp_Permalink sp_Print

Staten använder egentligen bara företagen för att "driva in" momsen. Företag får tillbaka/betalar in mellanskillnaden mellan inkommande och utgående moms. Det vanligaste är inbetalningar, men för exempelvis företag som bara säljer på export inom EU eller företag som säljer varor som är momsbefriade (hyreshusföretag) kan det vara tvärtom. Dessutom kan man få tillbaka moms om företaget går riktigt dåligt ett år, men det brukar dra till sig uppmärksamhet på Skattemyndigheten så det dröjer ett tag innan företaget får pengarna...

Vad är då följden att köpa datordelar (eller whatever) på firman?:

1) Du drar ner firmans resultat. Detta eftersom det är företaget som betalar för sakerna... I praktiken blir det så att företaget äger sakerna. (Detta är något att tänka på om man har behov av exempelvis banklån).

2) Du snuvar staten på pengar. Dels genom att du inte betalar momsen, dels genom att ditt företags resultat blir sämre och du därmed betalar lägre resultatskatt/inkomstskatt. Av dessa anledningar är det naturligtvis olagligt att göra som sagts, men det är ganska vanligt ändå...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 171
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL