Förgrenings mojäng till TV antenn, fattar noll!|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Förgrenings mojäng till TV antenn, fattar noll!
richardb
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 986
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 3, 2005 - 2:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Var och köpte en sådan här idag. Problemet är att jag fattar absolut inte hur man ska koppla in sladdarna i den..

Ritade en bild i paint på hur den ser ut om man öppnar den.. Såhär blev den.. :), kanske inte är till mycket hjälp men jag har ingen kamera för tillfället.

Någon som har en aning om hur man ska bära sig åt för att koppla in antennkabeln i den här mojängen?

Edit:
Bild 1
Bild 2

Bar-Code
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 705
835297
February 3, 2005 - 3:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Är nog enklare att bara köpa en sån här
Var lite svårt att hjälpa till utifrån din teckning om man inte har tittat i förgreningsdosan nån gång 🙂

richardb
Kommer du hit ofta?
Medlem
835300
February 3, 2005 - 3:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Bar-Code wrote: Är nog enklare att bara köpa en sån här
Var lite svårt att hjälpa till utifrån din teckning om man inte har tittat i förgreningsdosan nån gång 🙂

Hehe, min teckning var rätt usel 😛

Är liksom desperat, köpte 2 st sånnadär för jag ska fixa med tv apparaterna både på neder och övervåninge, de kostar 120 kr.. lite slöseri på pengar om jag inte får det att funka.

Om man trycker på länken du skickade kommer alla grejer inom den katergorin upp.. men jag tror du menade den där silver grejen med 3 st uttag? Har haft en sådan förrut och det var bara skit, den sitter inte fast ordentligt utan lossnar hela tiden.

Spinnjonte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1407
835307
February 3, 2005 - 3:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Är väl bara att ta loss den vita kåpan och sen skala av och ansluta antennsladdarna i den. Spelar nog ingen roll hur du sätter dem om det inte är märkt in/ut så....

richardb
Kommer du hit ofta?
Medlem
835311
February 3, 2005 - 3:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Spinnjonte wrote: Är väl bara att ta loss den vita kåpan och sen skala av och ansluta antennsladdarna i den. Spelar nog ingen roll hur du sätter dem om det inte är märkt in/ut så....

Ska ta kort på den nu, har just fått tillbaka min kamera..

Problemet är att hålen är stora och det går inte att fästa kablarna på någe sätt.. skitskumt. Det är säkert helt fel sorts grej..

richardb
Kommer du hit ofta?
Medlem
835336
February 3, 2005 - 3:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Bild 1

Bild 2

Där är bilder på hur den ser ut..

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
835343
February 3, 2005 - 4:02 pm
sp_Permalink sp_Print

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

richardb
Kommer du hit ofta?
Medlem
835344
February 3, 2005 - 4:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Ctrl wrote: http://home.swipnet.se/~w-5199.....lkabel.htm

http://www.gorsahar.se/Crossli.....038;a=2386

Google is thy friend.

Det där hjälpte inte mig mycket.. mitt problem är att jag inte fattar hur man ska skruva fast samt koppla in kablarna.

PaiN
Member
Medlem
Forum Posts: 2534
835363
February 3, 2005 - 4:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Med lite logik blir det lättare. Det finns en tjock "tråd" i mitten av antennkabeln, den skalar du fram och klämmer fast med hjälp av en av de tre skruvarna. Jordfolien/trådarna skalar du bakåt och klämmer fast under bygeln. Sen gör du samma sak med alla tre kablarna.

Förmodligen är den röda in och de två gula ut.

richardb
Kommer du hit ofta?
Medlem
835369
February 3, 2005 - 4:42 pm
sp_Permalink sp_Print

PaiN wrote: Med lite logik blir det lättare. Det finns en tjock "tråd" i mitten av antennkabeln, den skalar du fram och klämmer fast med hjälp av en av de tre skruvarna. Jordfolien/trådarna skalar du bakåt och klämmer fast under bygeln. Sen gör du samma sak med alla tre kablarna.

Förmodligen är den röda in och de två gula ut.

Åh, denna tråd är meningslös såvida det inte finns någon som har en likadan grej.. cry

Problemet är just att jag inte fattar hur man ska stoppa dit sladdarna då man inte kan ta isär dosan på någe sätt och det bara finns 2 stora hål, alldeles för stora för den lilla ståltråden i mitten av antennkabeln. Dessutom är det fyrkanter runt själva hålen så man kan inte stoppa in en kabel från sidan utan man måste stoppa ner den uppifrån.. det är svårt att förklara.

PaiN
Member
Medlem
835373
February 3, 2005 - 4:46 pm
sp_Permalink sp_Print

-Fick du inte med något vitt hölje? (som syns på bilderna)
-Har du en riktig antennsladd?
-Vad ska du ner i de två hålen och göra?

Ge mig 5 min så ska jag rita en fin bild om du inte förstod vad jag tidigare skrev.

richardb
Kommer du hit ofta?
Medlem
835374
February 3, 2005 - 4:49 pm
sp_Permalink sp_Print

PaiN wrote: -Fick du inte med något vitt hölje? (som syns på bilderna)
-Har du en riktig antennsladd?
-Vad ska du ner i de två hålen och göra?

Ge mig 5 min så ska jag rita en fin bild om du inte förstod vad jag tidigare skrev.

Jo jag fick med ett vitt hölje men jag tog isär den för att visa hur den såg ut innuti. Vet inte riktigt vad du menar med en "riktig" antennsladd, men jag har en vanlig antennsladd som man kopplar från vägguttaget till tvn.

Vad jag ska ner i hålen att göra? Trodde det var där nere antennsladdarna skulle sitta.. :S

Rita en bild 🙂

Loggo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 706
835377
February 3, 2005 - 4:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Antagligen så är det sån där som låser kabel automatiskt...tryck bara ned den innersta kopparkabeln i hålen en bit så bör den sitta...och att du bara kan göra det uppifrån spelar väl ingen roll..kablar e ju böjbara så gör så på alla hål...sen sätter du på den vita saken igen så ska det fungera

richardb
Kommer du hit ofta?
Medlem
835380
February 3, 2005 - 4:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Loggo wrote: Antagligen så är det sån där som låser kabel automatiskt...tryck bara ned den innersta kopparkabeln i hålen en bit så bör den sitta...och att du bara kan göra det uppifrån spelar väl ingen roll..kablar e ju böjbara så gör så på alla hål...sen sätter du på den vita saken igen så ska det fungera

Har redan provat trycka ner kablarna i hålen.. dom fastnar inte. Börjar fundera på om inte dosan är trasig eller om den har nån slags kamoflerad knapp man kan ta isär den med 😛

PaiN
Member
Medlem
835382
February 3, 2005 - 4:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Såhär bör det se ut när du är klar.

Du måste alltså greppa en skruvmejsel och skruva upp tre skruvar per sladd du stoppar in i "dosan".

richardb
Kommer du hit ofta?
Medlem
835384
February 3, 2005 - 5:01 pm
sp_Permalink sp_Print

PaiN wrote: Såhär bör det se ut när du är klar.

Du måste alltså greppa en skruvmejsel och skruva upp tre skruvar per sladd du stoppar in i "dosan".

Jaha... så hålen som jag trodde var "stoppa-ner-antennsladd-hål" är i själva verket bara skruvhål! 😀

Hehe, nu fattar jag.. ska prova med detsamma 🙂

richardb
Kommer du hit ofta?
Medlem
835440
February 3, 2005 - 6:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad irriterad jag blir! Kopplar man in en TV blir det bra bild, men så fort man kopplar in 2 st samtidigt blir det extremt dålig bild..

Vad kan det bero på måtro? :S

maedhros
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 845
835488
February 3, 2005 - 7:56 pm
sp_Permalink sp_Print

inte jordat kablarna ordentligt? står lite längre upp hur du ska göra (koppartråden in i skruven sen resten av "jordtrådarna" ska fast under bygeln,

richardb
Kommer du hit ofta?
Medlem
835956
February 4, 2005 - 4:26 pm
sp_Permalink sp_Print

maedhros wrote: inte jordat kablarna ordentligt? står lite längre upp hur du ska göra (koppartråden in i skruven sen resten av "jordtrådarna" ska fast under bygeln,

Jo, iofs.. så kan det ju vara. Får experimentera lite när jag orkar.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 520
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL