förklara en sak för mig|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
förklara en sak för mig
ruski2
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1468
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 19, 2003 - 7:00 pm
sp_Permalink sp_Print

jajajajajajja, jag skiter i. jag är dum, ja, den här tråden är säkert meningslös som vanligt, bla bla bla...
men, om bara en vettig person kunde svara så blir jag glad.
varför, bara varför har vi musik o gympa? o varför har man så mkt betyg på det? jag menar, får man ig i nån av de så kommer man ju inte in i nåt "bra" gymnasium. enligt morsan e ju det lika "värdefult" (peeeoowww) som något annat ämne som tex matte, no, sv osv da.
jag menar, vad har man för nytta med att vara bra på tex vollyboll o alla andra skit sporter, de fleste e skit iaf, om man typ ska bli jurist, dator ingenjör (hur fan stavar man till det?), kirurg o annnar grejs? samma med musik, måste jag ha en bra sång röst o kunna spela gitarr för att bli nåt?
det vettigaste förslaget om musik hittils har iaf varit från morsan då hon sa att man har haft musik så länge att det har blivit som en "tradition".

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
464478
November 19, 2003 - 7:06 pm
sp_Permalink sp_Print

betygen i högstadiet är inte så viktiga, de visar i princip bara att man är engagerad och ambitiös, det räcker nästan med G rakt över för att läsa vart man vill (nästan)
idrott är mycket viktigt ur folkhälsosynpunkt dessutom

brange
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 248
464480
November 19, 2003 - 7:08 pm
sp_Permalink sp_Print

kan hålla med om att musik är onödigt, borde gå att välja till om man eller inte, som b-språk tex.

men idrott. tycker inte om det spec. mkt.
men det är nog bra att det finns igentligen..
om man rör sig lite(som man gör på idrotten) så pluggare man bättre... med mera.
idrotten finns i skolan för du behöver den antagligen.

men musiken vetifan. bort med musik säger jag 😛

Ghoast
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 397
464482
November 19, 2003 - 7:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag kommer ihåg när jag gick grundskolan, jag sket brunt i gymnastiklektionerna, och fick inget betyg i det men det var inget "krav" på betyg i gymnastik för att få gå gymnasium. Dessutom spelar det ingen större roll vad man går för gymnasielinje bara man får gymnasiekompetens och läser dom ämnen som behövs för den vidare utbildningen man siktar på. Jag läser datavetenskap, och har aldrig haft ett betyg i gymnastik, eller musik för den delen.

Ogrebeast
Member
Medlem
Forum Posts: 3771
464485
November 19, 2003 - 7:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Idrott är viktigt för att alla bör lära sig att röra på fläsket. Dessutom är det ju bara en fördel om idrottstalanger upptäcks. Men om folk struntar i att idrotta och låter fetman ta över, kommer de dö i förtid och det blir då mer pengar till pensionen som betalas ut till oss andra, vi som lärt oss ta hand om vår kropp.

Musik tycker jag faktiskt, som du, är totalt meningslöst egentligen. Enda syftet är som sagt tradition för att vi ska lära oss och föra vidare kända sånger. Men detta gjorde man ju under mellanstadiet då man inte fick betyg. Musik borde vara frivilligt under högstadiet och borde inte avgöra om man kommer in på gymnasiet eller inte, såvida det inte är ett musikgymnasium.

Blaxxor
Member
Medlem
Forum Posts: 2182
464486
November 19, 2003 - 7:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Idrott visar om man är sammarbetsvillig och är bra på att jobba i grupp. Sammarbete kollegor emellan är väldigt viktig i senare i arbetslivet.

+ att det är bra på att röra på sig 🙂

Angående musik har jag ingen kommentar 😛

Ogrebeast
Member
Medlem
Forum Posts: 3771
464491
November 19, 2003 - 7:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Blaze86 wrote: Idrott visar om man är sammarbetsvillig och är bra på att jobba i grupp.

Vilken dryg dumjävel som helst som presterar utmärkta resultat på pappret får ju MVG. Samarbetsförmåga och förmåga att jobba i grupp ligger väääldigt långt ner på skalan. Detta beror mycket på vilken sorts lärare man har, men det är väldigt få som låter det spela en avgörande roll.

Edit: Kollat upp betygskriterierna för idrott på en slumpmässig högstadieskola och fick fram
http://vallaskolan.sala.se/www.....betyg.html

Tiderna kanske har förändrats sen jag hade idrott i skolan för 4-5 år sen 😕
Om nu lärarna följer kriterierna...

Franz
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 65
464493
November 19, 2003 - 7:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Självklart låter det idiotiskt att man ska vara tvungen att ha musik, bild, slöjd och hemkunskap trots att man troligtvis inte kommer att ha så jättestor nytta av dem i yrkeslivet senare. Det man inte tror sig ha så stor nytta av senare i livet kommer man ändå kunna välja bort på gymnasiet.

Grejen är den att det är bra för samhället om det finns ett allmänt kunnande inom dessa områden. Dessutom så spelar det inte så stor roll för dina betyg om du får ig i två ämnen; man kommer ändå in på de flesta ställen.

Det finns nog många bra anledningar till varför man ska ha kvar systemet som det är idag då man inte har tillräckligt med resurser för att fixa ett bättre.

tycker att musik kan vara lite onödigt men det finns det andra saker i skolan som är också; musikhistoria kan väl jämföras med litteraturhistoria m.m?

Idrott är ju väldigt nödvändigt! Det är ju prestationerna utifrån din förmåga som bedöms; samarbetsförmåga, förmåga att peppa andra, leda aktiviteter m.m. Dessutom är det bra att röra på sig lite!

ruski2
Kommer du hit ofta?
Medlem
464494
November 19, 2003 - 7:24 pm
sp_Permalink sp_Print

jaja, men så finns det ju en del "mobbade" typer som tex inte får bollen från resten av laget och kan inte sammarbeta då.

Extatic
Member
Medlem
Forum Posts: 2910
464504
November 19, 2003 - 7:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Det där med prestationen utöver sin förmåga i idrott tycker jag är fan så löjligt. I de andra ämnena t.ex matte, bedöms man efter hur bra man gör ifrån sig på prov, aktivitet på lektionerna m.m.

Men i idrott bedöms man utefter sin förmåga? Varför är det inte så i de andra ämnena isåfall?

EDIT: Varför ska det vara annorlunda när man ska visa sin fysiska kapacitet jämfört när man ska visa sin intelektuella?

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
464576
November 19, 2003 - 8:43 pm
sp_Permalink sp_Print

jag håller med, i idrott ska man inte bedömas efter rena resultat, utan snarare utveckling eller dylikt.
det är ganska fånigt med "kasta bollen så här långt så får du vg, spring så här snabbt bla bla bla..."

Zym
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 274
464579
November 19, 2003 - 8:46 pm
sp_Permalink sp_Print

du kan väl "plugga" idrott oxå.. ut o spring en par dagar i veckan eller nått så lovar jag att man presterar mycket bättre på idrotten =)

zac*
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 253
464582
November 19, 2003 - 8:49 pm
sp_Permalink sp_Print

hur kul är det med idrott när man aldrig får göra det man gillar...

ruski2
Kommer du hit ofta?
Medlem
464597
November 19, 2003 - 9:12 pm
sp_Permalink sp_Print

zac* wrote: hur kul är det med idrott när man aldrig får göra det man gillar...

precis..
själv har man "hoppat" av båda ämnerna, bara vänta o se vad morsan säger sen vid nästa samtal...

ruski2
Kommer du hit ofta?
Medlem
464603
November 19, 2003 - 9:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Zym wrote: du kan väl "plugga" idrott oxå.. ut o spring en par dagar i veckan eller nått så lovar jag att man presterar mycket bättre på idrotten =)

visst visst, springa..
men vad har man för nytta med det då man står o kör volleyboll, "aerobics" som det var idag, o allt annat shit, som e skit tråkigt. man måste ha bollkontroll o grejjer. jag suger på allt sånt typ, så för mig e det skitboring. cooper test o orientering e ju lätt, det får man vg-mvg i, men om jag bara kommer på det så får jag ändå inag betyg eftersom jag inte har varit på gympan ett antal %.

fan, nu e jag trött, fattar inte vad jag skriver.

BelGarath
Member
Medlem
Forum Posts: 3611
464605
November 19, 2003 - 9:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Du är väl för fan bara att gå på dom där lektionerna även fast du inte finner dom intressanta.
Allt här i livet är inte kul och en dans på röda rosor.
Hur gammal är du igentligen?

ruski2
Kommer du hit ofta?
Medlem
464609
November 19, 2003 - 9:21 pm
sp_Permalink sp_Print

jojo, men imed att jag inte finner de intressanta och onödiga så visar jag inget bra resultat, så varför ska jag ens gå på skiten? stör ju bara en massa... typ.

sen nuförtiden så e jag e fuckad o tycker allt e skit o tråkigt osv...

Coalan
Member
Medlem
Forum Posts: 4409
464613
November 19, 2003 - 9:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är väl som några nämt att man har bra betyg i det så räknas man som en som rör mycket på och alltså inte kommer att sjukskriva sig lika ofta. Och ja det finns ett sammband mellan fysisk aktivitet och hälsa.

AakeTraak
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 616
464638
November 19, 2003 - 9:51 pm
sp_Permalink sp_Print

För det första; vet man inte vad man skall göra i framtiden speciellt inte så tidigt i livet. Därför vet man ju inte om man får nytta av det. Dessutom kan man få nytta av de mest till synes oviktiga saker i efterhand.

För det andra; alla dessa nämnda aktivitetet tränar hjärnan på olika sätt, även gymnastik. Fast det är klart, skall man inte använda hjärnan i framtiden så... Men vänta, man vet ju inte vad man skall göra i framtiden...

AakeTraak
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 616
464639
November 19, 2003 - 9:53 pm
sp_Permalink sp_Print

ruski2 wrote: jojo, men imed att jag inte finner de intressanta och onödiga så visar jag inget bra resultat, så varför ska jag ens gå på skiten? stör ju bara en massa... typ.

sen nuförtiden så e jag e fuckad o tycker allt e skit o tråkigt osv...

Har du funderat på självmord?
Kom ihåg, skär längs med handleden, inte rakt över.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 391
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL