July 10, 2003
Nu måste jag få tag på nåt jobb snart. Har gått arbetslös sen studenten 9:e juni, och det börjar bli lite långrandigt att gå hemma. Arbetsförmedlingen är ju inte direkt bra på att hitta jobb åt en. Men nu har det gått ~90 dagar så får väl alfakassa nu. Men tar ju hellre ett jobb såklart.
Jag, som säkert många andra här, har ingen aning om vad dom vill bli och jobba med i framtiden. Därför vänder jag mig hit för förslag. Jag har tänkt lite på något hantverkarjobb, typ snickare, målare, rörmockare, elektriker etc etc. Men ett butiksjobb i nån schysst spel/musik-affär hade kanske också varit trevligt.
Om jag fick välja så skulle jag vilja ha ett jobb med varierande miljö, där man inte bara står på samma ställe och gör samma enformiga arbete dagarna i ända. Där man får åka runt mellan ställen och träffa lite nytt folk då och då.
F.ö så gick jag industri på gymnasiet, men har inget sug alls att jobba med det, av anledningen jag nyss nämnde.
Jag fick tips om lärlingsutbildningar av arbetsförmedlingen, det verkar schysst, det är en 4 veckor lång "utbildning", där man får info om det yrke man vill satsa på, sen hjälper dom även till med att hitta arbetsplats. Men som sagt, måste först veta vad jag vill syssla med.
Så ALLA förslag tas emot.
September 5, 2001
Du har svarat på din egna fråga.
Jag har tänkt lite på något hantverkarjobb, typ snickare, målare, rörmockare, elektriker etc etc. Men ett butiksjobb i nån schysst spel/musik-affär hade kanske också varit trevligt.
Ta första bästa jobb så du får pengar att rulla, mycket lättare att söka jobb när man väl har ett än att söka när man inte har ett alls. Det är mitt tipps. Första bästa!
Har du prövat med bemanningsföretag?
December 17, 2005
Men seriöst, gå runt till företag och kolla om dom behöver någon.... Skicka fan inte in en ansökan och hoppas något ska hända... Sen så ska du väl ta vilket jobb som helst, för att få lite referenser..
Adam wrote: Läs tidiningen, ring på allt... Sen kan du alltid söka dej vidare...
Ringa?, inte bättre besöka företagen ?
July 10, 2003
Bjornstrom wrote: Men seriöst, gå runt till företag och kolla om dom behöver någon.... Skicka fan inte in en ansökan och hoppas något ska hända... Sen så ska du väl ta vilket jobb som helst, för att få lite referenser..
Jag har besökt ett X antal företag, på egen hand och på tips från arbetsförmedlingen. Var på en bilvårdsfirma i förra veckan, men då ville han att jag skulle praktisera där i 4 veckor, för att sen eventuellt få jobb där, så det kändes inte bra. Men annars har jag åkt runt och kollat med en del företag utan större lycka.
December 17, 2005
SoulBurn wrote: [quote=Bjornstrom]Men seriöst, gå runt till företag och kolla om dom behöver någon.... Skicka fan inte in en ansökan och hoppas något ska hända... Sen så ska du väl ta vilket jobb som helst, för att få lite referenser..
Jag har besökt ett X antal företag, på egen hand och på tips från arbetsförmedlingen. Var på en bilvårdsfirma i förra veckan, men då ville han att jag skulle praktisera där i 4 veckor, för att sen eventuellt få jobb där, så det kändes inte bra. Men annars har jag åkt runt och kollat med en del företag utan större lycka.
Jag säger bara ge inte upp.. :blink:
Och praktisera och kanske få jobb, är ju bättre än inget.. Nog för att många säkert försöker dra nytta av arbetslösa personer..
December 31, 2001
Snickare: Behöver du oftast ha utbildning för och även yrkeserfarenhet
Målare: Samma gäller även här, dock brukar det vara lite enklare att få "fasad" jobb.
Rörmockare: Kräver utbildning och är enormt svårt att få något utan det.
Elektriker: Kan du glömma, eftersom du gått industri så har du inga certifikat alls och får då inte arbeta med det.
Men det du kan göra är att traska till ICA eller konsum och fråga om dom behöver folk.
Annars är det bara att skola om sig.
Jobbar själv som Elektriker just nu.
July 10, 2003
Rune wrote: Jag skulle tipsa att jobba som Vaktmästare. Jag gör det och kan säga att det är MYCKET varierande jobb. Jag trivs mycket bra med mitt jobb. Jag har ingen utbildning inom den kategorin så jag har lärt mej allt under jobbets gång.
Ja det har jag faktiskt varit inne på, men det verkar vara rätt svårt att få vaktmästarjobb häromkring :/ Men kommer ha ögona öppna ifall nåt dyker upp.
January 14, 2002
Har ingen utbildning jag heller, men söker jobb som säkerhetsinstallatör på lite olika larmfirmor (de som tar in lärlingar dvs).
Började som lärling på en av företagen men dom anstälde 2 nya killar efter typ 3 månad och kickade ut mig =/.
Har även kontakter som jobbar som väktare/dörrvakter och det är en sista utväg, att brorsan ska pröjsa en väktarutbildning till mig så får jag börja på en kompis företag som bla. dörrvakt på några krogar i stan osv.
Kanske kan vara något för dig med?
Att åka omkring och installera larm i hus och företag är ganska kul.
August 4, 2005
Ifall du har godkänd i ämnerna som VVS yrkesnämden kräver kan du säkert gå som lärling 2 år och sedan kanske få ut något av det.
http://www.vvsyn.se
January 4, 2001
Gör som Callister
https://www.nordichardware.se/.....45584.html
1 Guest(s)