March 15, 2002
Krqagyzzz wrote: [quote=MoNsTeR]Varför inte köpa en BRA bil
visst, om man gillar att få rattstången genom bröstet då man krockar så 😉
Man kan ju köpa en lite nyare Amazon så får man delad rattsång. Det introducerades 68. Tyvärr så är de nyare Amazonerna inte lika snygga.
May 17, 2002
Gueno wrote: [quote=GeneSiS]Ehh? Har du bott i en grotta det senaste decenniet?
Smäller du i 90 knyck i en 9-3SS eller 9-5 så är det bara att kliva ur och knalla hem.
Jo tjena.
Visserligen klarade jag mig fint när jag smällde med en 900 men våran "bromssträcka" var ca 6-7 meter.
Frontar du är det typ 0,5-1 meter.
Att bara gå hem är en fet överdrift.
Smäller du i 90km/h och får ett absolut stopp (tex i en bergvägg eller ett träd) så är du garanterat inte direkt friskt efteråt. Smäller du i något som inte är så stabilt utan att du mer far omkring efter krocken så har du större chans att klara dig.
July 3, 2003
Att krocka i 30Km/h mot ett fast föremål är som att falla från ett tvåvåningshus i fritt fall.
Att krocka i 7Km/h mot ett fast föremål är som att falla från en stol i fritt fall.
Tänk er vad dom 90Km/h kan göra....man kan bli skadad / i värsta fall dö även i 30Km/h
Min första bil var en Volvo 240, krockade med den (påkörd ifrån sidan), ingen i bilen blev skadad, men bilen fick skrotas.
Och nu har jag en 240 till 🙂
Jag tycker du ska spara dina pengar. Jag hade runt 70k jag med till min första bil. Köpte en riktigt snyggt, välvårdad 240 som inte änns var vinterkörd för 20k. Tänkte hålla den i samma skick. Tyvärr hände ju det där.
En 240 / 940 eller 850 tycker jag du ska sattsa på. 740 är skräp så strunta i dom 🙂 Om du känner för att leka med bilen på en grusplan så är det perfekta bilar (inte 850'n då). Se till att bilarna har insprut bara så har du en billig bil.
October 2, 2003
Voodoo wrote: Att krocka i 30Km/h mot ett fast föremål är som att falla från ett tvåvåningshus i fritt fall.
Att krocka i 7Km/h mot ett fast föremål är som att falla från en stol i fritt fall.
Tänk er vad dom 90Km/h kan göra....man kan bli skadad / i värsta fall dö även i 30Km/h
Min första bil var en Volvo 240, krockade med den (påkörd ifrån sidan), ingen i bilen blev skadad, men bilen fick skrotas.
Och nu har jag en 240 till 🙂
Jag tycker du ska spara dina pengar. Jag hade runt 70k jag med till min första bil. Köpte en riktigt snyggt, välvårdad 240 som inte änns var vinterkörd för 20k. Tänkte hålla den i samma skick. Tyvärr hände ju det där.En 240 / 940 eller 850 tycker jag du ska sattsa på. 740 är skräp så strunta i dom 🙂 Om du känner för att leka med bilen på en grusplan så är det perfekta bilar (inte 850'n då). Se till att bilarna har insprut bara så har du en billig bil.
hm....jo, jag vet...men saken är den att jag inte vill spinna runt och grejer. Vill bara ta mig till ställen 🙂 Men sedan att jag lägger så mycket på min första bil är att jag vill ha en snygg sådan också, plus att den inte ska krångla hela tiden så den åker in i verkstaden (vilket kostar skjortan).
Men vad skulle du köpt för bil om du inte fick köpa volvo? Det är nämligen så att jag går i Volvos egna friskola och därför är jag trött på deras ständiga tjat om "Volvo får life".
December 31, 2001
Bennos wrote: [quote=Death On Wings]Har nu en saab 900 som rostar som bara h*****e men ska själv iväg i morn och titta på en Toyota Celica. Får se om det är något att ha.
Du kan väl säga om det var något och ha? Vilken årsmodell är det på den du skall titta på?
Skulle vart iväg i dag men killen som skulle ringa halv 5 ringde aldrig som han lovat, fruktansvärt dålig stil. Ska se om jag kan få tag på aset.
Min första bil var en Volvo Amazon Combi -64, endast 17 år gammal då den inköptes..(Amazonen alltså)
Själv var jag 16.
Antar att det är svårt att få tag i en sån idag, och man bör nog definitivt inte ha en sån raritet som första bil vill jag mena.
Annars är väl Volvo 240/740 en skaplig första bil..Billig i inköp/försäkring..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
July 3, 2003
Bennos wrote:
Men vad skulle du köpt för bil om du inte fick köpa volvo?
Jag skulle antagligen ha tittat på en SAAB 900 (9-3) (den nyare modellen),
eller kanske en Golf GTi
Allt beror på vad man hittar. Kollar man sidor som blocket varje dag för att se det nya så kanske man hittar något som man absolut aldrig har tänkt på.
Jag skulle inte köpa mig en Ford, spec. inte en Sierra då samtliga motorer har en tendens till spruckna topplock och knackande motorer.
Scorpion har V6'a i sig så den lär du hamna på över litern om du ska köra 😛
Kanske en Toyota... jag försöker hitta mig en Corolla GT-S -86 (AE86) men dom är omöjliga att få tag på 😛
June 17, 2004
Ska själv också köpa mitt första bil snart. har kollat på bilar vid ~15'000kr-20'000kr.
Mitt förslag om ett litet bil.
Diesel, Golf III. Den nya modellen(-92?) . 🙂
är det mer värt att köpa en diesel? tjänar man mycket på det? föräldern bor 400km bort så tror att det skulle bli ganska mycket körande.
October 22, 2002
valkonen wrote: Ska själv också köpa mitt första bil snart. har kollat på bilar vid ~15'000kr-20'000kr.
Mitt förslag om ett litet bil.
Diesel, Golf III. Den nya modellen(-92?) . 🙂
är det mer värt att köpa en diesel? tjänar man mycket på det? föräldern bor 400km bort så tror att det skulle bli ganska mycket körande.
Om du kommer över 2000-2500 mil per år så är det värt att köra diesel, fast det kan vara värt att köra diesel om man kör mindre om man har någonstans man kan tanka förutom på macken dvs. Någon åkare eller bonde med blank diesel i tanken.
Jag ska precis sälja min gamla dieselkärra, vilken pärla den har vart. Har rullat 13k mil nu på 3 år + att jag har haft mycket billig diesel i tanken också vilken inte skadar. Då kan man ta smällen att skatten ligger på 6k.
Sen så är ju 40 mil inte så långt heller, fast det beror ju på vad man jämnför med 😉
1 Guest(s)