April 14, 2002
Hej,
Var i Florida förra veckan och blev fasttagen för fortkörning.
Då jag körde 105mph på en 60mph väg, dvs 45mph för fort, så tas tydligen "fallet" automatiskt till domstol. Då jag tyvärr inte bor i USA så är jag inte så sugen på att åka dit endast för att få veta att jag ska betala massa böter.
Polisen som stoppade mig sa någonting om att man kunde ringa myndigheterna i Florida och komma överens om någon "settlement" med dem.
Någon som har någon som helst erfarenhet av detta?
Är inte så sugen på att få reda på att man inte är välkommen in i landet igen.
April 24, 2007
Gamblor wrote: Jag vill verkligen inte få det att låta som att jag dömer dig, jag är rent nyfiken. Varför körde du nästan dubbelt så fort än lagligt? Var det en sån där oändligt lång raksträcka på landsvägen?
Bra fråga, du körde (motsvarande) 168km/h på en 96 väg. Rejäl "övertramp" om man säger så. 🙂
September 27, 2005
Hans mamma hade bakat jättegoda pepparkakor som han bara ville hem till.
Nä men allvarligt tror jag, som bigman säger, att du verkligen ska ta tag i det, as soon as possible. Ett tips kanske kan vara att börja med att ringa svenska ambassaden någonstans i USA (Florida?). De kanske kan ha koll på hur man går vidare.
August 9, 2003
all fortkörning tas till domstol, i alla fall alla stater som jag har hört om. det finns säkert vissa som inte har det, hur som helst så är det inte riktigt så farligt som det låter. De flesta går till domstolen och försöker förklara sig och får nästan alltid lite lägre böter.
Om du hade varit amerikan och missat ett domstolsdatum utan att säga till innan så hade ditt körkort blivit indraget tills du betalat böterna. Vad för adress angav du? Din svenska?
Men ring dem och prata lite med dem, det går säkert att lösa på något sätt.
Skulle bli mycket förvånad om någon skulle säga att du inte fick åka tillbaka till usa igen 🙂
Jag bor i USA just nu och det högsta jag har sett på motorvägarna här är 65 mph, dvs drygt 100 kmh vilket är otroligt lågt i jämförelse med hur bra vägar det är. Men 105 mph är ganska duktigt ändå 🙂
April 14, 2002
Gamblor wrote: Jag vill verkligen inte få det att låta som att jag dömer dig, jag är rent nyfiken. Varför körde du nästan dubbelt så fort än lagligt? Var det en sån där oändligt lång raksträcka på landsvägen?
Var rätt tomt på den sträckan där jag gasade på. Skulle åka och snorkla utanför Key Largo och båten som vi skulle på gick klockan tolv.
CTH wrote: all fortkörning tas till domstol, i alla fall alla stater som jag har hört om.
Jag fick höra att 30mph och över gick till domstol, resten var "bara" böter. Stod även så i brochyren jag fick.
CTH wrote: Vad för adress angav du? Din svenska?
Jag gav dem min engelska nuvarande address. Jag hade dessutom inget pass att visa upp när jag blev stoppad så allt de har på mig är mitt personnummer, vilket de noterade ner som "körkortsnummer", mitt namn, hyrbilens uppgifter och min engelska address.
CTH wrote: Jag bor i USA just nu och det högsta jag har sett på motorvägarna här är 65 mph, dvs drygt 100 kmh vilket är otroligt lågt i jämförelse med hur bra vägar det är. Men 105 mph är ganska duktigt ändå 🙂
Då vet du ju hur breda och raka vägarna är, klart man vill trycka på lite när det är tomt på vägen. 😉
När jag fick syn på poliserna så bromsade jag såklart ner och det såg de klart och tydligt. Tyvärr var det försent som han sa eftersom ett trafikflygplan redan fått mig med en medelhastighet av 105mph en kvarts mile tidigare. 🙄
1 Guest(s)