Fotboll, en sport som främjar kamratanda??|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Fotboll, en sport som främjar kamratanda??
Nicklasson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1131
sp_UserOfflineSmall Offline
893294
May 18, 2005 - 7:57 pm
sp_Permalink sp_Print

fotboll.. usch hellre tittar jag på en repris av riksdags debatten än en äcklig fotbolls match

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
893299
May 18, 2005 - 8:05 pm
sp_Permalink sp_Print

macrus wrote:
Men det är just det, krav måste ställas på domarna. Är man proffsdomare ska man fan kunna döma som en sådan.

Nej, det är inte domarna som man skall ställa krav på. På en proffsnivå borde faktiskt spelarna kunna låta bli att bete sig som barnrumpor.
Vafasen handlar det om egentligen? Att skrika, gråta och kalla varandra fula ord? Jag trodde det handlade om att få bollen i mål, utan att röra den med händerna. Intelligens, lagarbete och en väl utarbetad strategi handlade det om en gång i tiden.
Nu verkar de tro att det är käften och koddarna som är huvudingrediensen i spelet......

hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
893360
May 18, 2005 - 9:40 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=hawkie]Såklart att alla fotbollshatare påpekar detta...

Den som brinner för sporten är knappast ute och slåss, detta är vanliga idioter som får en kick av det. Inget som kan förknippas med fotbollen, men det är väl det som händer när man slåss på matcherna,på arenorna osv.

Tråkigt, tråkigt.

Har läst en del om en kille som heter Zlatan, tydligen en lugn stillsam kille som spelar boll...
Men nog är det väl bollen som skall nickas, eller??

Eller är det "av misstag" det där händer?
Tror inte det.

Andrenaliten flödar, man är 110% taggad på sin uppgift och helt plötsligt förolämpar någon dig eller säger något som gör dig upprörd. En naturlig reflex är att slå tillbaka just i den nanosekunden när man är så hypad är det svårt att tänka klart, just i den sekunden glömmer man allt man håller på med och vill bara ge tebax för förolämpningen.

Ingen som känner igen sig? Han blev ju straffad därefter men sen kan man diskutera om inte Mihajolvic ska ha en varning för att ha öppnat käften?

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1613
893361
May 18, 2005 - 9:41 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=macrus] Men det är just det, krav måste ställas på domarna. Är man proffsdomare ska man fan kunna döma som en sådan.

Nej, det är inte domarna som man skall ställa krav på. På en proffsnivå borde faktiskt spelarna kunna låta bli att bete sig som barnrumpor.
Vafasen handlar det om egentligen? Att skrika, gråta och kalla varandra fula ord? Jag trodde det handlade om att få bollen i mål, utan att röra den med händerna. Intelligens, lagarbete och en väl utarbetad strategi handlade det om en gång i tiden.
Nu verkar de tro att det är käften och koddarna som är huvudingrediensen i spelet......

denstore, jag misstänker att du inte riktigt förstår det gröna gräsets shack. Man ska göra allt för att vinna, men inte så mycket att man blir utvisad(om det inte krävs) Detta innefattar givetvis att få motståndaren ur balans. Och att döma av dina inlägg så verkar du tro att folk ligger och lipar 87% av matchen vilket givetvis inte är sant. Jag kollar jävligt mycket på fotboll och HAR sett utvisningar för sådana tilltag (tror det var bla PSV-Feyenoord, en spelar låg och yrade, fick lämna planen och hoppade opp och ville komma in. Rött kort!).
Men vill man inte se spelet och ändå går på matcher så undrar man ju vad hulliganerna kollar på(se mitt förra inlägg) :bgrin:

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
893366
May 18, 2005 - 9:45 pm
sp_Permalink sp_Print

hawkie wrote: Ingen som känner igen sig? Han blev ju straffad därefter men sen kan man diskutera om inte Mihajolvic ska ha en varning för att ha öppnat käften?

Nej, och det var inte det han blev straffad för utan den knuffen på backen som gick fram och ställde sig på hans fot! Vilket bilderna inte uppfattade?!?

hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
893384
May 18, 2005 - 10:22 pm
sp_Permalink sp_Print

MoparPower wrote: [quote=hawkie]Ingen som känner igen sig? Han blev ju straffad därefter men sen kan man diskutera om inte Mihajolvic ska ha en varning för att ha öppnat käften?

Nej, och det var inte det han blev straffad för utan den knuffen på backen som gick fram och ställde sig på hans fot! Vilket bilderna inte uppfattade?!?

3 matchers avstängning för det?

nilsrock
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 245
893388
May 18, 2005 - 10:30 pm
sp_Permalink sp_Print

MoparPower wrote: [quote=denstore][quote=macrus] Men det är just det, krav måste ställas på domarna. Är man proffsdomare ska man fan kunna döma som en sådan.

denstore, jag misstänker att du inte riktigt förstår det gröna gräsets shack. Man ska göra allt för att vinna, men inte så mycket att man blir utvisad(om det inte krävs) Detta innefattar givetvis att få motståndaren ur balans. Och att döma av dina inlägg så verkar du tro att folk ligger och lipar 87% av matchen vilket givetvis inte är sant. Jag kollar jävligt mycket på fotboll och HAR sett utvisningar för sådana tilltag (tror det var bla PSV-Feyenoord, en spelar låg och yrade, fick lämna planen och hoppade opp och ville komma in. Rött kort!).
Men vill man inte se spelet och ändå går på matcher så undrar man ju vad hulliganerna kollar på(se mitt förra inlägg) :bgrin:

Jag älskar fotboll, men måste erkänna att jag ändå blir förbannad rätt ofta på hur många spelare beter sig. Varför ska man försöka "fuska" så mycket man kan för att vinna? Vad är äran i det? Glädjen är inte lika fin när man vunnit en smutsig seger.

Filmningar börjar ju domarna få rätt bra koll på även om det är svårt. Det jag är mest negativ till är skitsnack och allmän falskhet samt att ständigt provocerande av motståndarna som sedan kanske reagerar lite och viftar med armarna eller något och givetvis blir varnade.

denstore
Member
Medlem
893392
May 18, 2005 - 10:37 pm
sp_Permalink sp_Print

MoparPower wrote:
denstore, jag misstänker att du inte riktigt förstår det gröna gräsets shack. Man ska göra allt för att vinna, men inte så mycket att man blir utvisad(om det inte krävs)

Allvarligt talat så tror jag bestämt att det är du och många andra som har missuppfattat det hela. Den där termen beskriver hur fotboll spelades förr. Där man försökte vinna genom att ha bättre taktik och strategier. Det du beskriver är något helt annat. Du pratar om att få motståndaren ur balans genom fula knep, och den inställningen är vad som har förstört sporten. Ledsamt, faktiskt.

macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
893482
May 19, 2005 - 9:21 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=macrus] Men det är just det, krav måste ställas på domarna. Är man proffsdomare ska man fan kunna döma som en sådan.

Mjo, visst borde spelarna kunna bete sig bättre. Men så är det inte längre i fotbollen. Därför tycker jag man ska kunna ställa krav på domarna. Dom är ju trots allt för att få det så rättvist som möjligt. Beter mig sig dåligt ska man få straff efter det också. Det finns bra och mindre bra domare. Ja många av spelarna borde kanske inte bete sig som dom gör men så är det i dagsläget därför måste man ju ställa krav på domarna. Finns många bra domare och många mindre bra domare.

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
893485
May 19, 2005 - 9:28 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=MoparPower] denstore, jag misstänker att du inte riktigt förstår det gröna gräsets shack. Man ska göra allt för att vinna, men inte så mycket att man blir utvisad(om det inte krävs)

Allvarligt talat så tror jag bestämt att det är du och många andra som har missuppfattat det hela. Den där termen beskriver hur fotboll spelades förr. Där man försökte vinna genom att ha bättre taktik och strategier. Det du beskriver är något helt annat. Du pratar om att få motståndaren ur balans genom fula knep, och den inställningen är vad som har förstört sporten. Ledsamt, faktiskt.

Jag vill gärna veta några "riktiga" sporter.

denstore
Member
Medlem
893495
May 19, 2005 - 9:45 am
sp_Permalink sp_Print

macrus wrote: Mjo, visst borde spelarna kunna bete sig bättre. Men så är det inte längre i fotbollen. Därför tycker jag man ska kunna ställa krav på domarna. Dom är ju trots allt för att få det så rättvist som möjligt. Beter mig sig dåligt ska man få straff efter det också. Det finns bra och mindre bra domare. Ja många av spelarna borde kanske inte bete sig som dom gör men så är det i dagsläget därför måste man ju ställa krav på domarna. Finns många bra domare och många mindre bra domare.

Jag tycker faktiskt tvärt om. Varför skall man främja en sport som förespråkar total av avsaknad av rättvisa och moral? Varför är det domarnas fel att spelarna gör fel? Har spelarna inget som helst ansvar?
Det är precis samma jäkla inställning som man ser hos allt jäkla bus ute i samhället, fotbollshulliganerna inkluderat. De hävdar också att det är systemets och rättsväsendets fel att de bryter mot lagen. De är oskyldiga små lamm, och det är ju knappast deras fel att de misshandlar och förstör. Taskig barndom, blå brandbilar och betong i sandlådan......

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
893499
May 19, 2005 - 9:53 am
sp_Permalink sp_Print

Host Stoitchkov host... Klingsmann host.
Gullit host!

Vadå? Användes inte fula knep förr i tiden?

Fula knep är en del av fotbollen anser jag.

denstore
Member
Medlem
893502
May 19, 2005 - 9:59 am
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: [quote=denstore][quote=MoparPower] denstore, jag misstänker att du inte riktigt förstår det gröna gräsets shack. Man ska göra allt för att vinna, men inte så mycket att man blir utvisad(om det inte krävs)

Jag vill gärna veta några "riktiga" sporter.

Curling. Bowling. Dart. 😀

Fast med lite mer verklighetsförankring, så kan man väl nämna volleyboll.
Självklart att kroppskontakten i fotboll gör det mer känslosvallande, men det är ju också en av sakerna man bör lära sig i utövandet av sport och idrott. Känslor skall kunna utnyttjas, men fasen inte missbrukas.
Dock så är det inte känslorna och skrikandet jag reagerar mest över. Det är synen på regelbrott. Idag lär sig inte folk att följa reglerna, utan att tänja dem. Det är just det som är det patetiska med att säga att fotbollen skulle vara fostrande och disciplinerande. Vad lär sig barnen av att se sin idol skalla någon, eller ligga och kvida som en kärring ena sekunden, för att sedan studsa upp i nästa?

denstore
Member
Medlem
893508
May 19, 2005 - 10:04 am
sp_Permalink sp_Print

dree wrote: Host Stoitchkov host... Klingsmann host.
Gullit host!

Förrr i tiden? Hosta du bäst du vill, men jag är så pass insatt i fotboll att jag vet att de där inte direkt är från 1800-talet. Gullit var väl aktuell runt 90 i alla fall, och Stoitchkov spelade i VM 94.
Fula knep har alltid funnits, men sedan 80-talet har det blivit en del av fotbollen. Kanske mer än vad spelandet är själv.

macrus
Member
Medlem
893524
May 19, 2005 - 10:39 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=macrus]Mjo, visst borde spelarna kunna bete sig bättre. Men så är det inte längre i fotbollen. Därför tycker jag man ska kunna ställa krav på domarna. Dom är ju trots allt för att få det så rättvist som möjligt. Beter mig sig dåligt ska man få straff efter det också. Det finns bra och mindre bra domare. Ja många av spelarna borde kanske inte bete sig som dom gör men så är det i dagsläget därför måste man ju ställa krav på domarna. Finns många bra domare och många mindre bra domare.

Jag tycker faktiskt tvärt om. Varför skall man främja en sport som förespråkar total av avsaknad av rättvisa och moral? Varför är det domarnas fel att spelarna gör fel? Har spelarna inget som helst ansvar?
Det är precis samma jäkla inställning som man ser hos allt jäkla bus ute i samhället, fotbollshulliganerna inkluderat. De hävdar också att det är systemets och rättsväsendets fel att de bryter mot lagen. De är oskyldiga små lamm, och det är ju knappast deras fel att de misshandlar och förstör. Taskig barndom, blå brandbilar och betong i sandlådan......

Varför finns det då domare? De är ju där för att döma och göra matchen rättvis, det är ju deras jobb på planen. Såvitt jag vet har det funnits domare länge på proffsnivå.

EDIT: Visst har spelarna ansvar, men domaren har också ansvar.

denstore
Member
Medlem
893531
May 19, 2005 - 10:49 am
sp_Permalink sp_Print

macrus wrote: Varför finns det då domare? De är ju där för att döma och göra matchen rättvis, det är ju deras jobb på planen. Såvitt jag vet har det funnits domare länge på proffsnivå.

Det är klart att domaren skall göra så gott han kan. Men man kan ju samtidigt fråga sig om det finns något så hatat som en sträng domare? Hur många tusen gånger har man inte hört folk stå och gorma "domarjävel"? Och att sedan försöka hålla ordning på två lag fulla av idioter, som försöker göra allt de kan för att komma undan med skit, då blir det fasen inte enkelt.
Det finns ingen enkel lösning. I.o.m. fotboll, precis som alla andra sporter, bygger på att de inblandade skall vara medvetna och sträva efter att följa reglerna, så är det inte så konstigt att det går åt helvete när deltagarna medvetet strävar mot regelverket. Domarens uppgift skall inte vara att passa på alla spelares följande av reglerna. Han skall ju vara beslutande då det förekommer ovisshet.

macrus
Member
Medlem
893551
May 19, 2005 - 11:35 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=macrus]Varför finns det då domare? De är ju där för att döma och göra matchen rättvis, det är ju deras jobb på planen. Såvitt jag vet har det funnits domare länge på proffsnivå.

Det är klart att domaren skall göra så gott han kan. Men man kan ju samtidigt fråga sig om det finns något så hatat som en sträng domare? Hur många tusen gånger har man inte hört folk stå och gorma "domarjävel"? Och att sedan försöka hålla ordning på två lag fulla av idioter, som försöker göra allt de kan för att komma undan med skit, då blir det fasen inte enkelt.
Det finns ingen enkel lösning. I.o.m. fotboll, precis som alla andra sporter, bygger på att de inblandade skall vara medvetna och sträva efter att följa reglerna, så är det inte så konstigt att det går åt h*****e när deltagarna medvetet strävar mot regelverket. Domarens uppgift skall inte vara att passa på alla spelares följande av reglerna. Han skall ju vara beslutande då det förekommer ovisshet.

Tycker personligen det ska vara känslor och hårt spel på planen, det hör till tycker jag. Sen töntarna som ligger kvar o försöker få det att se ut som dom har brutit benet är löjligt för att sedan resa sig 2min senare och spela vidare, och för att inte prata om desasa filmningar. Utan desasa jävla tråkigheter klarar jag mig utan. Men lite småfult och tufft spel hör till, då är domaren där för att sätta en gräns på det hela. Visst finns det känslor på läktaren också, men man kankse inte behöver stå och skrika jävla domarfitta även om det hänt att jag gjort det ett antal gånger. Jag tycker helt enkelt man kan ställa vissa krav på en domare. Dom får betalt för att göra det dom gör och anses som proffsdomare, då ska dom agera och dömma som sådana.

Tycker inte disskutionen leder någonstans. Jag accepterar absolut att du tycker så att det är för mycket fulknep och för lite skönfotboll. Kan hålla med till en viss del men det hör fortfarande till med lite småfulaknep. Handlade först och främst om huliganbråk och vi har kommit in på något helt annat. 🙂

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
893651
May 19, 2005 - 1:27 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=dree]Host Stoitchkov host... Klingsmann host.
Gullit host!

Förrr i tiden? Hosta du bäst du vill, men jag är så pass insatt i fotboll att jag vet att de där inte direkt är från 1800-talet. Gullit var väl aktuell runt 90 i alla fall, och Stoitchkov spelade i VM 94.
Fula knep har alltid funnits, men sedan 80-talet har det blivit en del av fotbollen. Kanske mer än vad spelandet är själv.

Fula knep fanns även under Gunnar Nordahls tid.
Sen är det ju inte fula knep hela tiden.

denstore
Member
Medlem
893658
May 19, 2005 - 1:37 pm
sp_Permalink sp_Print

dree wrote:

Jag har inte sagt att inte har funnits fula knep tidigare. Saken är att de inte var tillnärmelsevis lika vanliga på Gunnar Nordahls tid. Då tog man skorna i handen på väg från jobbet, och lirade boll för att det var kul, inte för att man tjänade pengar stora pengar på det. Och inte fasen låg man och bölade på marken som ett flickebarn, bara för att få domslutet dit man ville.

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
893993
May 19, 2005 - 8:50 pm
sp_Permalink sp_Print

dree wrote: [quote=denstore][quote=dree]Host Stoitchkov host... Klingsmann host.
Gullit host!

Men det var rätt starkt av honom att springa halva planen med en kille hängandes runt midjan och göra mål 😀

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 292
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL