October 22, 2002
Hej allesammans!
Just nu håller jag tillsammans med en vän, en fotograferingstävling. Detta är en officiell inbjudan från oss till er för att delta. Temat för tävlingen är "Ljusa sidan - Rosengård" och syftet med tävlingen är att med bild hitta positiva exempel i förorten. Tävlingens idé är att fokusera på den vackra naturen, den mångkulturella bakgrunden, gemenskapen och utbildning. Vinnare presenteras i samband med Malmöfestivalen, där vi även kommer dela tält med Gringo.
För mer information och regler kan ni vända er till vår tävlingsida:
http://www.adamsapple.se/ljusasidan.html
[Image Can Not Be Found]
March 31, 2005
Asså ursäkta MEN "fokusera på den vackra naturen, den mångkulturella bakgrunden, gemenskapen och utbildning."
????
jag är uppväx på Rosengård på värsta delen av dom alla där, (Ramelsväg) & vad jag kan säga om det stället är att det är ett SKÄMMT ! finns INGET vackert med rosengård.
absolut enda possitiva man skulle kunna göra med rosengård är att gämmna skiten med marken & bygga något vettigt där i stället, det är enbart en stor skamfläck i malmö & den stämpeln kommer ALDRIG tvättas bort (Inte ens med såna lysmojänger dom har i men in black) & det säger inte lite.
stället har skapat sina egna rubriker vare sig dom ville ha dom eller ej, & stället förtjänar dom rubrikerna oxo.
January 1, 2002
x850xt wrote: Asså ursäkta MEN "fokusera på den vackra naturen, den mångkulturella bakgrunden, gemenskapen och utbildning."
????
jag är uppväx på Rosengård på värsta delen av dom alla där, (Ramelsväg) & vad jag kan säga om det stället är att det är ett SKÄMMT ! finns INGET vackert med rosengård.
absolut enda possitiva man skulle kunna göra med rosengård är att gämmna skiten med marken & bygga något vettigt där i stället, det är enbart en stor skamfläck i malmö & den stämpeln kommer ALDRIG tvättas bort (Inte ens med såna lysmojänger dom har i men in black) & det säger inte lite.
stället har skapat sina egna rubriker vare sig dom ville ha dom eller ej, & stället förtjänar dom rubrikerna oxo.
Det gäller att få folk att tro att allt är frid och fröjd.. för då är det frid och fröjd eller hur? 😉
March 31, 2005
He he jo hade folk varit så dumma så 🙂 SYND det var nämligen ett MKT fint område INNAN sent 70tal typ
EDIT måste tillägga att jag tycker endå det är stort av somliga att dom inte tappat hoppet över en hopplös sak fortsätter kämpa !!
så cas0 jag rackar inte ner på någon !
November 21, 2005
October 22, 2002
x850xt, nu ska vi inte sitta och ljuga här. Ramelsväg är enbart 20% av rosengårdsstorlek. Ja jag håller med, det ser förjävligt ut just DÄR. Tycker du inte att resten, de 80% borde förtjäna en bättre bild utåt?
Det är absolut inget som är fel på rosengård i den skalan som media påstår. Det var kanske 5-15 skitungar mellan 10-15 år som kastade sten/brände grejer etc, ska du komma och smutsa ner alla som bor där? Vart är ditt sinne för rättvisa?
Och visst finns det en massa som är vackert på rosengård, hur har du tänkt hitta något vackert där om du sitter och tjurar med en negativ inställning? Jag ska bevisa för alla att rosengård är inte enbart höghus, finns så mycket annat.
Det är självklart att fördomar byggs upp när du sitter här och ljuger om hur det verkligen ser ut där nere. Det är här vi kommer in och ska bevisa att det verkligen inte är så. Detta är inte enbart något för utsidan, utan för insidan också. Hur ska folk som bor på Rosengård få självrespekt och självförtroende om du, media etc sitter och skriver enbart negativt? Hur ska en unge ha vilja att utvecklas, studera och skaffa jobb om du sitter och säger att han/hon är skit hela tiden?
EDIT: Försök va lite realistisk här. Dagligen kommer det någon idiotisk politiker som påstår ha lösningen till problemet när personen aldrig varit ute på fältet. Det hela handlar om att engagera folk, ge dem ett bättre självförtroende och visa dem vägen. Hur ska integration fungera annars om lösningen kommer utifrån och inte inifrån.
Glömde tillägga att visst blir det bättre på rosengård nu förtiden. Exempelvis på detta är MKB:s uppköp av rosensväg som blivit väldigt rent, snyggt etc. Vad staten behöver göra just nu är att köpa upp resten av rosengård och införa en noll-tolerans. Skärper du dig inte så åker du ut, så enkelt är det.
Johan-, Jo då självklart. För oss är detta ett sorts experiment, lyckas den, tänker vi att tillämpa idéen över andra områden i sverige.
March 31, 2005
Asså jag må vara hård MEN att säga att jag ljuger rakt av tycker jag inte om ?
Visst finns det bättre sidor på rosengård men LÅNGT i från bra, dom hyffsade ställena är dom med köpelägenheter pga att inte vemsom hellst kan köpa sig en lägenhet där.
Har även jobbat ett par år på rocent som det hette då.
Cas0 vad har du för relation till rosengård ?
& sen vill jag gärna veta vart dom fina grönområdena ligger ?
& sen är det knappast första gången Rosengård varit på tapeten pga liknande rabalder & då vart med i nyheterna ?!?!
För skojs skull, sök på rosengård på youtube ...
så att sitta & säga att det är synd om invånarna pga att 15-20 ungar kastat sten ? jag måste tyvärr ifråga sätta vem det är som ljuger Cas0.
& sen med integrationen har dom ju visat fruktansvärt klart att dom inte vill veta av ! det lilla antalet som vill fixa integration gör det oxo !
Ta nu inte illa upp, detta är trots allt ett forum där folk får & skall vädra sina åsikter & diskutera 🙂
//Fredrik
August 28, 2004
"Njut av mångkulturen". Jo, man tackar. De två gångerna jag haft vägarna förbi i Rosengård så försökte mångkulturen befria mig ifrån mina slantar med hårdhandskarna, om ni förstår vad jag menar. Den andra gången såg jag ett gäng misshandla en ensam person.
Ja, härliga tider det som jag njöt oerhört utav.
Hur som helst, angående prispengarna. "Upp till 10 000:-" Vilket bör betyda att man kan belönas med både första, andra och tredje pris? 😀
Du talar om Våld, kriminalitet och arbetslöshet. Skulle dessa problem lösas utav att någon tar en bild på den fina naturen i Rosengård? Det är ju bara att blunda för problemen. Lite knepigt med tanke på att Gringo är med och anordnar tävlingen.
October 22, 2002
x850xt, självklart ljuger du, när du skriver: "finns INGET vackert med rosengård". Visst finns områden på rosengård som inte skiljer sig på något sätt från andra områden i sverige. Vad jag har för relation till rosengård är irrelevant i diskussionen, men jag är uppvuxen där om du så vill veta.
Visst rosengård har självklart haft sin del av de dåliga rubrikerna, men det betyder inget just nu. Varför måste vi ständigt fokusera på vad som är dåligt? Det betyder inte att vi ska ignorera det, men att vi måste försöka lösa det.
Ja det var ungefär mellan 5-20 ungar som förstörde, det är fakta! Vilka pratar du om när du säger "har dom ju visat fruktansvärt klart att dom inte vill veta av"? Snacka om generalisering.
Jag tar inte illa upp, har ingen anledning och göra det 🙂 Däremot vill jag bevisa motsatsen till dina påståenden. Samt vill jag självklart värna om integration, förståelse och gemenskapen i det svenska samhället.
Du frågade om vilka områden jag pratade om, titta kartan:
[Image Can Not Be Found]
Lila 1: Ett helt vanligt vackert bostadsområde.
Lila 2: Fint bostadsområde här också, har förbättrats en hel del på sistonde.
Lila 3: Områden bortom bron, Bennetsväg. Det är 50-50 där, men ser ändå ganska fräscht ut.
Gul: Ramelsväg, det mest katastrofala området i Rosengård och som behöver köpas upp av MKB för att förbättras.
Blå: Rosensväg, har blivit uppköpt av MKB och har förbättras rejält, men har mycket kvar som måste jobbas med.
Röd: Villa område, behöver jag ens säga något?
Grön: Grönområdena jag pratar om, vackra som vilka andra grönområden som helst. Innehåller en massa idrott och frilufts aktiviteter också.
Turkos: Rosengårds centrum + citygross
Gällande gringo, alltså idéerna, arbetet och anordningen är helt och hållet våra. Vad gringo hjälper oss med är pengar, publicitet och kontakter.
http://www.adamsapple.se/bakga.....kgard.html
January 21, 2003
Mångkultur är härligt enligt vissa. Kulturberikning ingår vid besök.
Bilden ovanför är en positiv bild av Rosengård.
August 28, 2004
Zeth wrote: [Image Can Not Be Found]
Mångkultur är härligt enligt vissa. Kulturberikning ingår vid besök.
Bilden ovanför är en positiv bild av Rosengård.
:)R :)R :)R :)R :)R :)R :)R :)R :)R
Hahahahhaha, flög av stolen av garv. Då menar jag bokstavligen 😀 Låg dubbelvikt på golvet och garvade. =D
October 22, 2002
Zeth, den bilden visar och bevisar ingenting. Heller är det inte relevant, vem som helst kan slänga upp en random bild, men det bevisar inget. Herrgud det är en bild på barn (BARN).
Lodisen, du är verkligen patetisk 🙂 haha
Här har vi en bild på vuxna "änglar" om ni förstår vad jag syftar på. Men det betyder ingenting för sveriges kultur.
[Image Can Not Be Found]
December 21, 2005
January 21, 2003
CasO wrote: Zeth, den bilden visar och bevisar ingenting. Heller är det inte relevant, vem som helst kan slänga upp en random bild, men det bevisar inget. Herrgud det är en bild på barn (BARN).
Bevisar, vad snackar du om? Det är ju en positiv bild av Rosengård. Låser man in "busungarna", så slipper man en del av buset...?
October 22, 2002
Att låsa in barn är inte en positiv bild, det är en negativ bild av vad barnen gör/gjort. Varför inte angripa problemet från roten och försöka förhindra barnen att hamna i denna situation? Detta är inget problem som är unikt bara för rosengård. Busungar finns överallt, även på de lite "finare" områden!
1 Guest(s)