March 15, 2004
tja nh buddies. har en liten fråga om ungefär hur mycket ett vanlig normal stor villa ska dra per år i kwh? Jag bor i hos mina föräldrar och vi har ett ganska stort hus. inte överdrivet stort men stort. Min pappa har testat en helg o kolla hur mycket watt de drar.
Ett dygn drog de 55 kwh! ! ! ! det är väl ändå väääldigt högt? och vi varken fönade håret hela dan eller dammsugade dygnet runt. hehe. är inte de mycket ! och vi har inte överdrivet mycket igång. 3 datorer och 4 tv typ. är de nåt fel på våran elmätare!?
EDIT: Huset värms i vedpanna. vatten i elementen o allt! så där går de inte åt nån ström
March 15, 2004
Snorch wrote: Vet farsan brukar kolla de där hemma och de brukar bli mellan 110-140 kW per vecka..
Sen beror de ju på hur huset värms upp också..
jo de glömde jag skriva. vattnet värms upp i vedpanna. ingen ström används där.. och elementen värms ju av vattnet. så ingen ström går åt att värma upp huset då. fattar inte va de kan vara för fel!
March 14, 2001
maedhros wrote: [quote=Snorch]Vet farsan brukar kolla de där hemma och de brukar bli mellan 110-140 kW per vecka..
jo de glömde jag skriva. vattnet värms upp i vedpanna. ingen ström används där.. och elementen värms ju av vattnet. så ingen ström går åt att värma upp huset då. fattar inte va de kan vara för fel!
Mm är vedpanna hemma hos päronen också.. endast cirkulationspump som används till värmningen, resten av elförbrukningen är väl vanliga elprodukter som kylskåp, frys, tv, dator, lampor och sånt hemma..
Så lite konstig om bara vanliga saker skulle dra så pass mycket ström..?
Låter mycket för en kåk med vedeldning..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
March 15, 2004
Snorch wrote: [quote=maedhros][quote=Snorch]Vet farsan brukar kolla de där hemma och de brukar bli mellan 110-140 kW per vecka..
Mm är vedpanna hemma hos päronen också.. endast cirkulationspump som används till värmningen, resten av elförbrukningen är väl vanliga elprodukter som kylskåp, frys, tv, dator, lampor och sånt hemma..
Så lite konstig om bara vanliga saker skulle dra så pass mycket ström..?
ja cirkulations pumpen styrs med. ja det är ju väldigt otroligt att de drar så mycket! farsan ska prata me en elektriker nästa vecka om de. imorrn ska jag fråga min lärare (första året på el-linjen). tror ni de kan vara att mätaren är fel på nåt sätt så den läser av skumt? för farsan har testat o dragit ur en massa proppar men räknar flödade på ändå. dessutom så rör sig inte mätaren konstant utan först snabbt sen lite saktare sen snabbt igen.. osv. helt skumt.
March 15, 2004
Sardaukar wrote: Har din mor bakat mycket i helgen? Spisar drar mycket ström 🙂
hehe. nej inget bakande eller övrigt strömkrävande saker har utförts. bara normalt hushåll. typ, matlagning, kaffekokare, ganska många lampor tända men ingen onormalt! förstår mig inte på mitt hus... de är förbannat 😀
BelGarath wrote: jo 55kW låter väldigt mycket 😕
de blir liksom typ 900 glödlampor 😮 😀
hhee. ja de är mycket 😛 och så många har vi inte! 😀 haha.
March 15, 2004
SuperNova wrote: Uppvärmingen kostar h*****e.
Sänker man tempen i huset med 1° typ blir det flera flera tusen kronor billigare / år.Golvvärme, pannan, pumpar mm.. drar en hel del
eftersom att pannan inte dras på el så tror jag knappast de kan hjälpa. pumpen går på el men den kan nog inte dra mycket. och de är måånga villor som har de men inte ger så hä många kwh. pannan eldar man ju ved i som ger värme till element. man kan köra pannan på "elpatron" och då blir de jävligt dyrt men de gör inte vi så ofta. speciellt inte under den perioden som vi testmätte. så de här är helt uteslutet.
January 14, 2002
SuperNova wrote: Uppvärmingen kostar h*****e.
Sänker man tempen i huset med 1° typ blir det flera flera tusen kronor billigare / år.Golvvärme, pannan, pumpar mm.. drar en hel del
stänger man dörren till mitt rum så blir det typ 30 grader på 2 timmar.. öppnar man dörren så blir det dock kallt.. ca 7-10 grader utanför
(obs: våran panna fungerar inte och har inte gjort på 3 veckor)
June 20, 2002
Så hemskt högt är det väl inte iallafall.
Räcker ju med att dra 1000W konstant under ett dygn, så är man uppe i nästan hälften av det.
Med lampor, spis, kyl, tvättmaskin, tv-apparater, datorer, kaffebryggare o.s.v. är det ju mycket möjligt att ni kan komma upp i det vissa dagar.
boogey wrote: Så hemskt högt är det väl inte iallafall.
Räcker ju med att dra 1000W konstant under ett dygn, så är man uppe i nästan hälften av det.Med lampor, spis, kyl, tvättmaskin, tv-apparater, datorer, kaffebryggare o.s.v. är det ju mycket möjligt att ni kan komma upp i det vissa dagar.
Han har ju legat på stadiga 2,3kwh i 1 dygn..Typ 38st 60watts lampor.
55kwh/dygn gör ca:20 000kwh/år..
Går det så mycket stret i en vedeldad kåk på vinter lär den bara dra aningen mindre om sommaren..
En sån kåk är det bara att sälja, eller ta dit elverket så dom får hitta felet..
När jag körde enbart elpatron i min panna en vinter hamnade jag på en årsförbrukning på typ 22 000kwh..Och då var det bara elpatron som värmde.
Helt klart fel på mätaren.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
3 Guest(s)