November 29, 2004
1. Någon som kan posta lite bilder / film (?), och fakta om styrkeövningen på mönstringen?
2.Vad är egentligen underrättelsetjänsten, och vad gör de? Vad krävs för krav?
3.Hur fungerar IQ testet? Vad testas?
4. Vad skall 'sägas' för att kunna bli befäl?
5. Tips inför psykologen? Hur ska man få så hög poäng som möjligt?
February 16, 2005
http://www.lumpe.nu där har du krav etc. IQ test är ett dator test där du sitter å kladdar i massa svars alternativ på hur en pappersfigur blir om man viker den etc.
fys: cykla, bli gradvis "tyngre" samt att du måste hålla en mätare på grönt, får inte gå för fort och inte för sakta om jag min rätt,
marklyft a la hydral, ju "snabbare" du drar ju tyngre blir det och en signal skickas till en dator som slår ut ett värde.
Befäl, grupp eller pb/kb minst en 5:a på IQ sen skadar itne goda fys resultat samt att dom ska bedömma dig lämplig för det efter samtal med psyk-tanten och så
sen har du ett läkar test där dom bedömmer typ hälsan eller nått, fatta aldrig den biten, a b c a=aldrig sjuk b=normal c=kass å jämt sjuk typ
ang psykologen, var dig själv och slappna av, hon undrade varför jag och min pappa inte kramades ofta, då tröttnade jag å vände samtalet så satt vi å snackade om hennes familj i 15 min sen sa hon oj va tiden går, hur vill du göra med lumpen? gb sa jag å så blev det (inte tack vare henne endast men hon hade säkret nått å säga till om)
April 14, 2002
3. Lite ordförståelse och rätt mycket former, hur en sak skulle se ut om man vänder på den osv.
4 & 5. Var dig själv skulle jag tippa. Tror de lätt genomskådar dig om du 'försöker' för mycket eller larvar ddig för att tex slippa lumpen. Sen ska du naturligtvis visa att du kan ta ansvar och vara befäl.
November 29, 2004
Johan Nicklasson wrote:
ang psykologen, var dig själv och slappna av, hon undrade varför jag och min pappa inte kramades ofta, då tröttnade jag å vände samtalet så satt vi å snackade om hennes familj i 15 min sen sa hon oj va tiden går, hur vill du göra med lumpen? gb sa jag å så blev det (inte tack vare henne endast men hon hade säkret nått å säga till om)
Gruppbefäl? Inte dåligt. Vad fick du för poäng? 1 - 9 (eller är det någon annan skala?)
EDIT: Förresten, hur är det med pollenallergi och sånt? Drar det ner på betyget rejält?
February 16, 2005
gb är lätt å blir.. få en 5:a minst, ha fysik på medel eller lite över samt var inte helt sjuk i huvudet så blir man GB
..har slängt mina mönstringspapper så jag vet inte men de var väl strax över medel på allt... (medel var 5)
lyftet minns jag för jag fick lite sämre än polaren som drog max (9 tror jag de va) jag fick ett under de
January 12, 2004
Johan Nicklasson wrote: gb är lätt å blir.. få en 5:a minst, ha fysik på medel eller lite över samt var inte helt sjuk i huvudet så blir man GB
..har slängt mina mönstringspapper så jag vet inte men de var väl strax över medel på allt... (medel var 5)
lyftet minns jag för jag fick lite sämre än polaren som drog max (9 tror jag de va) jag fick ett under de
Att ha gjort gymnasiet är väl ett krav?
Jag hade blivit befodrad (våran Gb fick parken, han var värdelös och hamnade i fältkoma så fort man nämnde ordet övning :bgrin: ) när jag gjorde lumpen, men tack vare att jag inte har gått ur grundskolan än så bidde det inget.
April 27, 2004
Illogical_Squirrel wrote: EDIT: Förresten, hur är det med pollenallergi och sånt? Drar det ner på betyget rejält?
Min polare som har lätt/lätt-medium pollenallergi fick inte göra lumpen för sin allergi. De sa till han att de inte ville ha soldater som låg och nös i skyttegravarna och inte kunde se fienderna för sina igenbommade ögon ändå är han aktiv inom flera sporter som har med gräs att göra och han har inga problem med det om han bara får ta sina piller.
August 7, 2001
obelix wrote: [quote=Johan Nicklasson]gb är lätt å blir.. få en 5:a minst, ha fysik på medel eller lite över samt var inte helt sjuk i huvudet så blir man GB
Att ha gjort gymnasiet är väl ett krav?
Jag hade blivit befodrad (våran Gb fick parken, han var värdelös och hamnade i fältkoma så fort man nämnde ordet övning :bgrin: ) när jag gjorde lumpen, men tack vare att jag inte har gått ur grundskolan än så bidde det inget.
Det är inget krav att ha gjort gymnasiet.
Hade 2st i min pluton dom inte hade gjort det.
June 18, 2001
Får du göra morse-testet, strukturera upp det. T.ex. kan du dela in bokstäverna i par där det ena paret har bokstäver som börjar med en kort signal, och det andra bokstäver som börjar med en lång signal. Då kan du snabbt reducera antalet alternativ när du hör signalen.
Det låter inte svårt, men det var väldigt många som misslyckades när jag gjorde det.
Förresten, är det fortfarande fyra bokstäver man får välja bland?
November 5, 2001
Är rätt lätt att bli befäl överhuvudtaget i lumpen numera. Det viktigaste är att vara motiverad. Fick Styrka:7 Kondis (egentligen mer mjölsyretålighet):5 IQ:7 Psyktanten: 8 i befälslämplighet och 8 i stresstålighet. Farbor doktorn: A (fullt frisk 🙄 ). Gjorde lumpen som KVM (MA600) i 15 mån på P4.
Att hamna på underrättelsetjänsten kräver högt på inskrivningsprovet. Kräver dessutom extra mönstring dvs du får gör ytterligare tester senare. Troligtvis kommer du då att få skriva ett personligt brev och förklara varför just du ska hamna där. Om du säker till underrättelsetjänsten kommer du att få välja nått annat som reserv och ev. (beror på vilka de andra sökande är) blir du ombedd till extra mönstring.
Har du lätt pollenallergi behöver du kanske inte upplysa läkaren om det. Tänk bara på att du kan få problem senare.
Rycker du in nästa år kommer du automatiskt att ligga inne 11mån för att sedan få möjlighet att fortsätta. Antingen som någon typ av befäl eller utlandstjänstgöring. Du blir inte uttagen till en specifik befattning utan hamnar på ett förband som bestämmer din uppgift. De kommer säkerligen att upplysa dig om detta vid mönstringen.
Kolla in http://www.soldf.com och deras forum så kan du få dina frågor bättre besvarade.
Min KB-plutons hemsida: http://www.pansarsoldat.com
Lumpen är bra. [Image Can Not Be Found]---> [Image Can Not Be Found]
January 12, 2004
Arny wrote: Är rätt lätt att bli befäl överhuvudtaget i lumpen numera. Det viktigaste är att vara motiverad. Fick Styrka:7 Kondis (egentligen mer mjölsyretålighet):5 IQ:7 Psyktanten: 8 i befälslämplighet och 8 i stresstålighet. Farbor doktorn: A (fullt frisk 🙄 ). Gjorde lumpen som KVM (MA600) i 15 mån på P4.
Att hamna på underrättelsetjänsten kräver högt på inskrivningsprovet. Kräver dessutom extra mönstring dvs du får gör ytterligare tester senare. Troligtvis kommer du då att få skriva ett personligt brev och förklara varför just du ska hamna där. Om du säker till underrättelsetjänsten kommer du att få välja nått annat som reserv och ev. (beror på vilka de andra sökande är) blir du ombedd till extra mönstring.
Har du lätt pollenallergi behöver du kanske inte upplysa läkaren om det. Tänk bara på att du kan få problem senare.
Rycker du in nästa år kommer du automatiskt att ligga inne 11mån för att sedan få möjlighet att fortsätta. Antingen som någon typ av befäl eller utlandstjänstgöring. Du blir inte uttagen till en specifik befattning utan hamnar på ett förband som bestämmer din uppgift. De kommer säkerligen att upplysa dig om detta vid mönstringen.
Kolla in http://www.soldf.com och deras forum så kan du få dina frågor bättre besvarade.
Min KB-plutons hemsida: http://www.pansarsoldat.com
Lumpen är bra. [Image Can Not Be Found]---> [Image Can Not Be Found]
Pansar är bäst, ingen protest.
och skulle någon vara så dom att dom protetserar, så körs dom över. :bgrin:
Nja, lumpen är väl egentligen ingen höjdare vill jag mena..
Ungefär som att ta körkort och sen inte ha tillgång till bil..
:va:
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
November 26, 2002
Fänrik Arny =P
nae, sök sambandsgruppchef eller eldledningssignalist, så kan du hamna på STA.
det är fräcka och tuffa grejer.
om de inte har slutat ta in värnpliktiga där redan.. tror åtta stycken ska rycka in nu i dagarna, nästa år vet jag faktiskt inte.
absolut bästa befattningen, definitivt.
särskilt om man som jag tyckte att allting utom just att bo ute i skogen var kul.
man blir lite retad av de stenhårda pansarskyttesoldaterna på skånings kompani, men de är inte så smarta, så om du tröttnar på att ignorera dem kan du bara säga nåt smart, så håller de tyst.
July 11, 2002
Illogical_Squirrel wrote: 1. Någon som kan posta lite bilder / film (?), och fakta om styrkeövningen på mönstringen?
2.Vad är egentligen underrättelsetjänsten, och vad gör de? Vad krävs för krav?
3.Hur fungerar IQ testet? Vad testas?
4. Vad skall 'sägas' för att kunna bli befäl?
5. Tips inför psykologen? Hur ska man få så hög poäng som möjligt?
Nu blir jag nyfiken, hur gick det?
Kan rekommendera att man ska lägga ner en hel del energi/tid på Inskrivningsprovet vilket jag inte gjorde. bara klickade runt och tog det soft... fick dock ingen befälsbefattning vilket jag ångrar nu lite i efterhand 😕
S1. Enköping 2006 för min del :bgrin:
November 5, 2001
Öwall wrote: Fänrik Arny =P
man blir lite retad av de stenhårda pansarskyttesoldaterna på skånings kompani, men de är inte så smarta, så om du tröttnar på att ignorera dem kan du bara säga nåt smart, så håller de tyst.
Fick aldrig några sådana gradbeteckningar. På diplomet och alla papper står det sergeant. Hade också för mig att man blev vpl-fänrik efter muck men verkar inte så. Ingen KB (förutom KVM på Wartofta enligt honom iaf) blev fänrikar.
Att ligga som pskytte är som att förpassas tillbaka till grottmänniskostadiet. Mycket kött och ingen hjärna.
1 Guest(s)