May 17, 2002
Var kan jag köp en ny identitet med tillhörande pass, jag behöver lämna landet fort.
bara skoja 😛
Så här är det:
I sommar ska jag ut och plaska runt och se världen, i och med det behöver jag skaffa mig ett amerikanskt visum och här börjar problemen.
Då man går in på USAs ambassads hemsida (som troligen kvalar in på top 10 bland världens omständigaste sidor) står det så här:
VALID PASSPORT: The original passport is required. Please note that some Swedish passports are of bad quality (this applies mostly to passports issued 1998-2000) and that if the ID-page is starting to fall out, or even if it only has a little crack in it, you must apply for a new passport before you come for an interview. Please check if the passport cracks by bending it a few times.
Nu är det så att mitt pass inte är helt och hållet repfritt, men ändå nästan helt nytt. Det är ett litet jack i klistermärket på baksidan och två små repor mot ryggen på passet.
Tror ni jag kan köra på mitt pass eller måste jag skaffa ett nytt.
Detta är följderna som kommer att ske om mitt pass underkänns:
1. jag förlorar de 700:- jag betlat in i förskott för att få visumet
2. jag måste boka en ny tid samt åka till Nueva El Stockholmo ännu en gång för att gå på intervju.
3. Jag kommer att svära länge och högljutt
4. Jag kommer att bli hånad av mina klasskambrater i säkerligen 30-40sekunder
5. Jag kommer kanske bli så arg att jag blir portad från Amerikanskt vatten.
Grejen är att jag inte riktigt har tid att skaffa ett nytt pass, men om jag misslyckas så tar det iof ännu längre tid.
Vad tror ni? Någon av er som har någon erfarenhet av Visum till USA?
anekdot om denna tråd: Första gången jag försökte posta den så blev det något fel så all text försvann. Jag blev då så arg att jag stack en avbitartång i en fantaburk, nu har jag fanta över halva lägenheten inkl datorn och mig. jättekul 😛
March 1, 2003
om jag inte har helt fel så får du automatiskt 3-månaders turist-visum till USA...
edit:
har varit där 4ggr
första gången i 6månader (med tillhörande 6-månaders visum).
jag missade hemfärden med några dagar men det var inga problem att komma in i landet vid senare tillfällen...
vid kortare besök har jag fått 3-månaders turistvisum automatiskt
May 17, 2002
Izomatic wrote: Jag var i new york för längesen, 99 kanske. Det enda visum jag fyllde i var ombord på flygplanet dit. Fick fylla i massa frågor (bland annat om jag sympatiserade med kommunister:-D ). Väl där va de bara att visa pass och den lappen and voila.
jo, men det funkar inte om man ska arbeta, tyvär. 🙁
March 1, 2003
Krqagyzzz wrote: [quote=nivaman]om jag inte har helt fel så får du automatiskt 3-månaders turist-visum till USA...
Men jag ska inte ha ett tremånaders turistvisum, jag behöver ett arbetsvisum. ;).
det kan bli svårt...
jag jobbade mina 6-månader där (utan visum)...
om du inte har en "letter of recommendation" och arbetsinbjudan så kan du nog glömma arbetsvisum...
May 17, 2002
nivaman wrote: [quote=Krqagyzzz][quote=nivaman]om jag inte har helt fel så får du automatiskt 3-månaders turist-visum till USA...
Men jag ska inte ha ett tremånaders turistvisum, jag behöver ett arbetsvisum. ;).
det kan bli svårt...
jag jobbade mina 6-månader där (utan visum)...
om du inte har en "letter of recommendation" och arbetsinbjudan så kan du nog glömma arbetsvisum...
jag har "letter of recommendation" och allt sådant, sedan har jag tänkt att jobba lite längre, och jag behöver ett visum för iaf 4-5 år.
May 17, 2002
nivaman wrote: har du arbetserbjudande skriftligen?
i så fall borde det var lite smidigare...jag har svårt att tro att en lite repa på passet skulle hindra dig från att få visum...
Jag har arbetserbjudande skriftligen, så det ska inte vara något problem. Det är bara passet jag är rädd för.. ungefär.
December 15, 2003
Izomatic wrote: Jag var i new york för längesen, 99 kanske. Det enda visum jag fyllde i var ombord på flygplanet dit. Fick fylla i massa frågor (bland annat om jag sympatiserade med kommunister:-D ). Väl där va de bara att visa pass och den lappen and voila.
Hehe, själv minns jag frågan om jag har medverkat i något folkmord 😉
May 10, 2002
Krqagyzzz wrote: I sommar ska jag ut och plaska runt och se världen
Krqagyzzz wrote: sedan har jag tänkt att jobba lite längre, och jag behöver ett visum för iaf 4-5 år.
Antingen är det långa somrar i USA eller så har du något i bakfickan, jag misstänker terrorattack *kontaktar myndigheterna* :cy:
May 17, 2002
abishai wrote: [quote=Krqagyzzz]I sommar ska jag ut och plaska runt och se världen
Krqagyzzz wrote: sedan har jag tänkt att jobba lite längre, och jag behöver ett visum för iaf 4-5 år.
Antingen är det långa somrar i USA eller så har du något i bakfickan, jag misstänker terrorattack *kontaktar myndigheterna* :cy:
jag ska börja att resa i sommar, sedan så kommer jag åka en sväng till nästa vår och sedan en sväng till nästnästa höst, därav att jag vill ha ett som räcker lite längre.
November 26, 2002
Polisen vet garanterat inget om visum till USA.
Ska du ha ett arbetsvisum annat än J1 visum så måste företaget söka visumet åt dig, du kan inte söka det själv. Innan dom kan lämna in ansökan måste dom först annonsera efter en motsvarande amerikan som kan göra jobbet. Om dom inte får tag i ngn så kan dom söka efter visum för att kunna anställa just dig.
Jag var i USA och jobbade i 2 år, men jag var där på ett J1 visum och då krävs att du under tiden studerar ett visst antal studipoäng per termin och arbetet ska ha med dina studier att göra.
För några år sedan så jagade jag ett längre 5-10 års arbetsvisum till USA (J1 är endast 24 månader och kan endast fås en gång) och min far har en gammal klasskamrat på ambassaden så vi kontaktade honom. Efter några dagar ringde han mig och sa: "Åk dit och gift dig, jag hittar ingen annan väg." Vid den tiden hade jag ingen möjlighet att få ett företag att sponsra ett visum så det var bara att glömma.
Vad jag vill säga är att ha inte alltför höga förhoppningar, det är mycket svårt. Åk dit på turistvisum och försök att få ditt visum där mha företaget du nämner, det är mycket lättare.
2 Guest(s)