February 12, 2002
Snart är vi där, inte allt för långt bort. Vad gör vi då? För varje dag, för varje minut som går så blir antalet människor på denna jord bara fler och fler och samtidigt så blir efterfrågan på arbetskraft mindre och mindre då produktionen hela tiden effektiviseras.
För alla er som sett I-Robot förstår ressonemanget direkt. Tänk er ett sammhälle där maskiner har kapacitet att göra allt en människa kan göra och går på en förnyelsebar kraftkälla. Vem kommer då att anställa människor för att sköta arbeten då roboten aldrig behöver sova eller kräver föräldraledigt. Går till 100% varenda sekund och aldrig gör mänskliga misstag. Tänk er då säg om 50 år, ( ja varför inte om redan 50 år när till och med vi förhoppningsvis lever) säg kanske 14 MILJARDER arbetslösa människor!
Nu hårdslog ja lite här, låt oss börja i problemens början som jag ser det.
Ekonomin. Senario ett med all arbetskraft ersatt av robotar. Alla människor får nån typ av bidrag att leva för, alla får lika mycket och det blir nån typ av kommunistisktsamhälle. Kanske nån typ av ransonering så de får en viss mängd mat/kläder/diverse per månad eller liknande. Visst de funkar ett tag, kanske men va gör människor som inte har nått annat för sig? Jo de pippar och de blir fler lata småfeta varelser som bara går och dräller och slösar på jordens resurser som inte är oändliga, långt ifrån.. Redan idag är vi alldeles för många. (Dessutom med en stor del människor som inte bidrar till helheten av samhället utan bara är parasiter på vår moder jord.) Tillsut är det bara en halvgråbrun planet kvar utan något liv. Tråkigt..
Senario två, ja vad är senario två? Robotar jobbar, inga löner till människor som inte jobbar de som har fabriker där robotar gör produkter tjänar pengar ett tag tills folket inte har några pengar längre att köpa varor för då stannar allt. Som jag ser det finns det mao inget senario två eller tre eller ( 4,5,6~99^99^99) heller.
Iofs, det finns ju ett senario X. Där ett antal människor, högtstående människor (då antagligen skådisar, politiker bla) får fortsätta leva och resten tvångsutrotas eller görs sterila så att de aldrig blir en ny generation av de onödiga drönarna. Sen så får barnafödseln kvoteras över hela jorden så att antalet människor på jorden håller en viss balans. Sen är det bara för de kvarvarande, högtstående människorna. Mästarna över maskinerna att leva ett uppassat utopiskt liv i den nya eden. Det enda att eftersträva är odödligheten då förnylse är totalt onödigt.
Så då är frågan, vad har vi egentligen för plan för att försäkra oss om våran arts överlevnad?
(Eller i vart fall så att jag får vara en av de högtstående människorna)
-=*ThE_cRoW*=- wrote: Snart är vi där, inte allt för långt bort. Vad gör vi då? För varje dag, för varje minut som går så blir antalet människor på denna jord bara fler och fler och samtidigt så blir efterfrågan på arbetskraft mindre och mindre då produktionen hela tiden effektiviseras.
För alla er som sett I-Robot förstår ressonemanget direkt. Tänk er ett sammhälle där maskiner har kapacitet att göra allt en människa kan göra och går på en förnyelsebar kraftkälla. Vem kommer då att anställa människor för att sköta arbeten då roboten aldrig behöver sova eller kräver föräldraledigt. Går till 100% varenda sekund och aldrig gör mänskliga misstag. Tänk er då säg om 50 år, ( ja varför inte om redan 50 år när till och med vi förhoppningsvis lever) säg kanske 14 MILJARDER arbetslösa människor!
Nu hårdslog ja lite här, låt oss börja i problemens början som jag ser det.Ekonomin. Senario ett med all arbetskraft ersatt av robotar. Alla människor får nån typ av bidrag att leva för, alla får lika mycket och det blir nån typ av kommunistisktsamhälle. Kanske nån typ av ransonering så de får en viss mängd mat/kläder/diverse per månad eller liknande.
Visst de funkar ett tag, kanske men va gör människor som inte har nått annat för sig? Jo de pippar och de blir fler lata småfeta varelser som bara går och dräller och slösar på jordens resurser som inte är oändliga, långt ifrån.. Redan idag är vi alldeles för många. (Dessutom med en stor del människor som inte bidrar till helheten av samhället utan bara är parasiter på vår moder jord.) Tillsut är det bara en halvgråbrun planet kvar utan något liv. Tråkigt..Senario två, ja vad är senario två? Robotar jobbar, inga löner till människor som inte jobbar de som har fabriker där robotar gör produkter tjänar pengar ett tag tills folket inte har några pengar längre att köpa varor för då stannar allt. Som jag ser det finns det mao inget senario två eller tre eller ( 4,5,6~99^99^99) heller.
Iofs, det finns ju ett senario X. Där ett antal människor, högtstående människor (då antagligen skådisar, politiker bla) får fortsätta leva och resten tvångsutrotas eller görs sterila så att de aldrig blir en ny generation av de onödiga drönarna. Sen så får barnafödseln kvoteras över hela jorden så att antalet människor på jorden håller en viss balans. Sen är det bara för de kvarvarande, högtstående människorna. Mästarna över maskinerna att leva ett uppassat utopiskt liv i den nya eden. Det enda att eftersträva är odödligheten då förnylse är totalt onödigt.
Så då är frågan, vad har vi egentligen för plan för att försäkra oss om våran arts överlevnad?
? Inte min starka sida att styckeindela. 😀 (Eller stava när jag blir exalterad för den delen)
February 12, 2002
-=*ThE_cRoW*=- wrote: Snart är vi där, inte allt för långt bort. Vad gör vi då? För varje dag, för varje minut som går så blir antalet människor på denna jord bara fler och fler och samtidigt så blir efterfrågan på arbetskraft mindre och mindre då produktionen hela tiden effektiviseras.
Nu hårdslog ja lite här, låt oss börja i problemens början som jag ser det.Ekonomin. Senario ett med all arbetskraft ersatt av robotar. Alla människor får nån typ av bidrag att leva för, alla får lika mycket och det blir nån typ av kommunistisktsamhälle. Kanske nån typ av ransonering så de får en viss mängd mat/kläder/diverse per månad eller liknande.
Visst de funkar ett tag, kanske men va gör människor som inte har nått annat för sig? Jo de pippar och de blir fler lata småfeta varelser som bara går och dräller och slösar på jordens resurser som inte är oändliga, långt ifrån.. Redan idag är vi alldeles för många. (Dessutom med en stor del människor som inte bidrar till helheten av samhället utan bara är parasiter på vår moder jord.) Tillsut är det bara en halvgråbrun planet kvar utan något liv. Tråkigt..Senario två, ja vad är senario två? Robotar jobbar, inga löner till människor som inte jobbar de som har fabriker där robotar gör produkter tjänar pengar ett tag tills folket inte har några pengar längre att köpa varor för då stannar allt. Som jag ser det finns det mao inget senario två eller tre eller ( 4,5,6~99^99^99) heller.
? Inte min starka sida att styckeindela. 😀 (Eller stava när jag blir exalterad för den delen)
February 12, 2002
Uppskattar verkligen om ni orkar läsa igenom och har lite egna tankar. För ja funderar verkligen vad som kommer hända den dagen vi har robbotar som kan sköta alla de obehagliga sysslorna som arbete. För trots allt de är väl de vi eftersträvar med vår robbotutveckling va? Utan eftertanke vad som händer när vi når målet. 🙂
February 12, 2002
maedhros wrote: Jag tror dom lägger ned det här med robotar och satsar på att manipulera gener istället så man kan få människokloner att göra vad man vill istället
Visst, skulle ju vara härligt med vassare sinnen, kraftfullare hjärna och mer muskler bara rent allmänt åt folket. Men om du tänker en klonarme som utför alla jobben så blire ju samma efekt som med robotar. Förutom då att människor (kloner eller ej) skitar ner med bajs och koldioxid. Behöver mat och ändå sova ett tag, inte perfekta.
Mina robotar går på nått bränsle kontra effekt utag alá Chain Reaction ( http://www.imdb.com/title/tt0115857/ ) . 😉
November 22, 2001
Ja du, eftersom vi inte har några naturliga fiender som begränsar vårat antal så tja...händer inget blir det ju kollaps.
Men ett tredje världskrig kanske löser det hela snart.
Idiotiskt att vi människor har ett system som hela tiden bygger på att vi blir fler och fler samtidigt som alla svaga ska fångas av ett skyddsnät (javisst är det hårt att säga så).
Möjligen kommer några epidemier som begränsar vårat antal.
Alla som läst matte på lite högre nivå har fått exemplet med djurpopulationer.
En rovdjursart och en gräsätarart.
Där blir alltid en balans, en jämvikt. Blir gräsätarna för många finns ingen mat till alla och de blir lätta byten för rovdjuren. Då återhämtar sig rovdjuren och blir de för många svälter de o kan inte jaga samtidigt som det blir mer mat för gräsätarna så de kan hämta sig.
Frågan är om världen kan hämta sig efter oss människor?
August 9, 2005
Jag är allvarligt talat rädd, när man ser att man har 7/8 av livet framför sig och att jorden bara förstörs. Tror inte att det kommer att ändra sig innan det är försent och det är ute med mänskligheten. Är väl lika bra att försöka njuta av livet så mycket som möjligt tills dess...
June 28, 2001
maedhros wrote: Jag tror dom lägger ned det här med robotar och satsar på att manipulera gener istället så man kan få människokloner att göra vad man vill istället
Japp det tror jag med, möjligvis med en hel del chip i hjärnan, varför bygga en robot när man kan klona fram en perfekt arbetare ?
Gämfört med en robot så är vi fruktansvärt utvecklade för vissa syslor, vi har fingertopskänsla som ingen maskin, billiga i drift, behöver inga direkta reparationer om dom tar från bra gener.
Tänk er en Arnold schwarzenegger som är genmanupulerad till tusen, ostoppbar säger jag.
Och den sociala anpassningen blir lättare om framtidens Androider ser ut som oss själva.
Om ni inte har märkt så har detta samtalsämne redan inträffat, Människor har bytts ut mot robotar (tänk robotarm) inom industrin men folk blev ju så isolerade och understimulerade att dom pallade inte av jobbet att övervaka dom.
Vad tror ni är billigast,
A) en kines som lödar 100 kretskort i timmen för 5krh.
B) en miljonsatsning på en robot som lödar 20 000 kretskort i timmen i årtionden utan paus.
Vi är redan hotade.
February 12, 2002
Mind, om du läser mitt svar på genmanipulerade människor så ser du att jag tog upp ett antal nakdelar också.
Sen så kostar det bara att utveckla roboten, sen när de är gjort och man kommit till stadiet då tekniken är vardagsmat så kostar den ingenting i det stora hela att tillverka. Sen så sa jag ju också att det fanns en förnyelsebar jättebillig/effektiv energikälla.
March 15, 2004
Sen kommer dom bygga in fotosyntesen i människor också så man slipper mata dom så det är bara att lysa en lampa på dom så funkar dom i all evighet.
sen när dom har tagit hand om problemet med fria radikaler (för mycket syre i cellerna) så lever vi för alltid! vilket kommer överpopulera jorden massor. men sen kommer dom göra oss smartare med så vi förstår att det finns andra saker än knulla när man har tråkigt. (tv).
sen fixar dom spetsiga öron på oss och immuna mot alla sjukdomar utom sorg! Då blir vi alver och då kommer jag vara ganska nöjd! 🙂
1 Guest(s)