August 22, 2001
Hej på er!
Jag undrar om någon har koll på någon ny teknik för informationsöverföring. Kanske något coolt som är på gång i Asien, eller någon som sysslar med nåt revolutionerande i skolan?
Kan innebära all sorts information mellan olika sinnen. Skriv allt ni kommer på som "kanske" kan vara av intresse.
E-papper behöver ni inte nämna, i övrigt är allt av intresse. Ingen som har fått teleportering att funka hemma på kammaren?
October 10, 2004
Jag tycker alla sätt är liksom "covered" att få information. Med en mobiltelefon som du ändå har alltid med dig så kan du få all info du vill.
Dock skulle teleportering vara det finaste! Men det är så sjukt svårt, för vi måste lyckas kunna bryta ner våran kropp till något jag glömt :(. Iaf. Och senare kunna bygga ihop oss. Inte kul sen när vi plötsligt har en hand i örat.
Jag läste för ett tag sen att de har lyckats "teleportera" någon microorganism eller något liknande. Alltså de lyckades bryta ner den.. men sen vet jag ej om de lyckades bygga upp den igen.
November 27, 2003
Teleportering och dess fysik är alltid intressant och om jag inte minns fel har man redan lyckats flytta fotoner från en punkt till en annan vi dett antal tillfällen, men än så länge är det bara fotoner också. Något mer/större har jag inte hört om.
http://news.nationalgeographic.....ation.html
//Andreas
August 22, 2001
Atomer tror jag man kan flytta. Är de större än fotoner eller? 🙂
October 10, 2004
Vaniljflickan wrote: Atomer tror jag man kan flytta. Är de större än fotoner eller? 🙂
När en elektron i en atom byter tillstånd till ett med lägre energinivå, och alltså förlorar potentiell energi, genereras en foton med en energimängd.
Edit: seg man då är 🙂 Men att lyckas flytta en atom är rätt coolt. För all materia är ju uppbyggt av atomer. Hmm... Stargate HERE I COME!
Vaniljflickan wrote: Men om man kan flytta en atom, varför kan man då inte flytta 10 atomer eller typ hela mig? (Nej, jag har inte läst hela artikeln). Skulle va grymt skönt att kunna teleportera sig hem när föreläsningarna suger.
Offtopic.
Grattis, 1000 inlägg.
😀
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
October 10, 2004
Vaniljflickan wrote: Men om man kan flytta en atom, varför kan man då inte flytta 10 atomer eller typ hela mig? (Nej, jag har inte läst hela artikeln). Skulle va grymt skönt att kunna teleportera sig hem när föreläsningarna suger.
Vad jag förstår av artikeln är att man måste ha en kvantdator som klarar av att flytta så stor mängd data.
Sen så lyckades de bara med 75% av försöken. Så jag tror inte du vill vara en av de 25% 🙂
De tar även upp att teleportera molekyler skulle vara extremt svårt. Får väl se vad framtiden har att erbjuda.
November 27, 2003
Ja där ser man 🙂
yazaka wrote: [quote=Vaniljflickan]Men om man kan flytta en atom, varför kan man då inte flytta 10 atomer eller typ hela mig? (Nej, jag har inte läst hela artikeln). Skulle va grymt skönt att kunna teleportera sig hem när föreläsningarna suger.
Vad jag förstår av artikeln är att man måste ha en kvantdator som klarar av att flytta så stor mängd data.
Sen så lyckades de bara med 75% av försöken. Så jag tror inte du vill vara en av de 25% 🙂
De tar även upp att teleportera molekyler skulle vara extremt svårt. Får väl se vad framtiden har att erbjuda.
Japp, mängden information som behövs är helt enkelt orimlig vid större objekt. Vi behöver pipelines av data som knappt finns i sinnebilden.
Det börjar lukta lite Flugan över detta, men det är kul att spekulera kring 🙂
//Andreas
November 5, 2002
Tror mera på stargate-modellen då. Lyckas med enorm mängd energi kunna hantera ytterligre dimensioner typ.
Det är lite häftigt endå. Flera saker som ansågs totalt science fiction för länge sen finns ju idag, och med fortfarande accelererande teknologifart vem vet hur nära teleporting är som väl tillhör science fiction idag 🙂
January 13, 2004
Delph1 wrote: Teleportering och dess fysik är alltid intressant och om jag inte minns fel har man redan lyckats flytta fotoner från en punkt till en annan vi dett antal tillfällen, men än så länge är det bara fotoner också. Något mer/större har jag inte hört om.
http://news.nationalgeographic.....ation.html
//Andreas
Nu har jag inte läst igenom artikeln du länkade så den tar kanske upp det, men man har ju dessutom lyckats med att få ett föremål att finnas på två ställen samtidigt. Såvitt jag förstod det så handlade det bara om ljus än så länge. Men det är samma ljus 🙂 Sök på nåt i stil med "same light in two places" så hittar du en del.
Min källa är filmen "what the bleep do we know" och jag kan starkt rekommendera denna trailer också till en annan film i samma serie.
1 Guest(s)