August 21, 2003
Jag undrar om det är lagligt att dra över småklipp som t.ex mål/räddningar och finter från vhs till datorn.
Om jag t.ex. har en hemsida med Tommy Salo och har spelat in en hockeymatch, är det då lagligt att ha ett antal räddningar i avi/mpeg format från den matchen på hemsidan?
Isf vad krävs för att kunna dra över dessa småklipp från vhs till datorn?
Tack på förhand!
April 16, 2003
Det är väl lagligt att föra över från videon till datorn men sen när du publicerar klippen på nätet så kan det uppstå problem.
För att föra över från video till dator är det nog enklast om du skaffar ett tv-kort och kopplar videon till den. Tv-kort kostar från ca 400-1500kr tippar jag på.
October 22, 2002
Ogrebeast wrote: Du får alltid spela in och spara en egen kopia för eget bruk, men det är förbjudet att göra det åtkomligt för vem som helst att titta på.
ser inte skillnaden faktist hehe...
att jag har en kopia och tittar på den är samma sak som att någon annan lånar den eller får en kopia av mig...
February 21, 2003
CasO wrote: [quote=Ogrebeast]Du får alltid spela in och spara en egen kopia för eget bruk, men det är förbjudet att göra det åtkomligt för vem som helst att titta på.
att jag har en kopia och tittar på den är samma sak som att någon annan lånar den eller får en kopia av mig...
Din sida lär ju bli populär om du lägger upp en massa färska matchfilmer. Så då kanske du får övertyga rätten om att du lika gärna kunde kopiera 1000 videoband om da'n och gett till dina kompisar
August 21, 2003
oxiswoofer wrote: hm......du kan tänja på citaträtten väldigt mkt! men den kanal som har skapat dom filmsnuttarna har juh upphovsrätten till dem..
men om du inte ser någon COPYRIGHT märke så kan du köra på tycker jag, skulle jag iaf gjort! 🙂
Hur tror ni det fungerar på comhem ppv? Man betalar ju 60 spänn för matchen, borde nästan vara lagligt att lägga upp lite inspelade klipp om man spelat in matchen. Sedan finns det ju inte någon loga som förknippar klippet med deras kanal. 😕 😛
October 22, 2002
Ogrebeast wrote: [quote=CasO][quote=Ogrebeast]Du får alltid spela in och spara en egen kopia för eget bruk, men det är förbjudet att göra det åtkomligt för vem som helst att titta på.
Din sida lär ju bli populär om du lägger upp en massa färska matchfilmer. Så då kanske du får övertyga rätten om att du lika gärna kunde kopiera 1000 videoband om da'n och gett till dina kompisar
hahaha näää men alltså jag menar mer att om en film kommer ut på tv och jag kopierar den.. om jag ger ut den till en kompis är det inte samma som att HAN själv HAR kopierat den från samma kanal ??
June 20, 2002
CasO wrote: [quote=Ogrebeast][quote=CasO][quote=Ogrebeast]Du får alltid spela in och spara en egen kopia för eget bruk, men det är förbjudet att göra det åtkomligt för vem som helst att titta på.
hahaha näää men alltså jag menar mer att om en film kommer ut på tv och jag kopierar den.. om jag ger ut den till en kompis är det inte samma som att HAN själv HAR kopierat den från samma kanal ??
vad som gäller är i princip att har du rätt att titta på kanalen så får du spara ner EN kopia för privat bruk...
du får med 99% säkerhet inte lägga ut det på nätet...
du får inte ens ta bilder ur tidningar och liknande och använda på annat ställe utan att fråga upphovsmakarna...
2 Guest(s)