Frånluft i kök?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Frånluft i kök?
Dry_Ice
Member
Medlem
Forum Posts: 2611
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 16, 2010 - 3:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Hejsan...

NH är allvetande så finns säkert någon kunnig person i frågan här ;)..

Kort och gott, jag ska bygga om köket men nu verkar det som min bostadsrättsförening lägger sig i.. Luftinflödet/Frånluften i lägenheten som inte matematiskt går ihop... Behöver tydligen ha hela 22 liter frånluft i mitt kök..

fråga 1. Med en kolfilterfläkt borde väll den här siffran på frånluft sänkas? Ser ingen poäng med att ha 22 liter ut och samtidigt "rena" luften innan?

Bifogar problemet;

"Hej
Problemet är som följer:

-Om vi vill sänka grundflödet till 10 liter så måste vi kunna ge en
forcering vid matlagning till 30 liter annars är det inte tillåtet med fler
än 2 spisplattor i ditt kök.

Om du flyttar spisplatsen till andra sidan köket så kan vi svårligen montera
en spiskåpa och om du samtidigt då väljer en spis med fler än 2 plattor så
blir följden att vi måste ha ett flöde på 22 liter i köket.

Sammanlagt har vi då en frånluft på 22+15=37 liter/sek

Vi tar in luft via 3 st fönsterventiler á 6 liter samt hålet bakom nya
radiatorn 10 liter = 28 liter.

Som Du ser har vi då en brist mellan 37 resp 28 liter som uppgår till 9
liter per sekund. Jag vet inte hur vi ska kunna få in dessa 9 liter i din
lägenhet utan att det blir en dålig komfort och dålig värmeekonomi!
"

Mitt förslag är att banka ett till hål i väggen i vardagsrummet och på så sätt få in 10 liter till, men det hjälper inte eftersom jag tydligen måste ha 22 liter frånluft i köket enbart (mitt kök är sjukt litet, 5 kvadrat kanske... ett fönster. ingen luft ut ut just nu utan enbart till en ventilationskanal..

Kan jag kanske sätta en manuell fläkt där som kan putta ut 22 liter när den är på?

Alla tips välkommna, har googlat sönder mig senaste timmarna men blir inte så klokare (hittar för övrigt inte siffran 22 liter någonstans pga stor spis)

// Tim

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
1243367
February 16, 2010 - 4:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu blev jag lite snurrig av alla siffror men så här förstår jag det:

Luftflödet i ditt kök kommer sänkas pga renovering till runt 10 liter per minut. Detta är för lite så det krävs ett man tvingar in/ut luft (med tex fläktar) så man hamnar på 30 liter per minut - Korrekt? Det jag inte förstår är var det får siffran 15 och 22 ifrån? Det skulle ju vara mist 30 liter först sen ska det vara 22?

Men om vi struntar i exakta siffror så förstår jag att du suger ut mer luft än du får in. Du måste alltså ha in 9 liter enligt texten... Sedan beskriver du att du inte kan slå upp ett hål i väggen för du måste ha 22 liter luft UT i köket, men var inte problemet att du får IN för lite luft?

Jag tycker hela texten verkat lite motsägelsefull (kanske bara jag som inte hajar) men ibland verkar det som problemet är att du får IN för lite luft och ibland får UT för lite luft. Om vi tar lite allmänna idéer till båda:

Får du ut för lite luft som ett resultat att du flyttar spiskåpan så kan du ju alltid dra rör. Du behöver ju inte dra ett stort utan dra flera med en mindre diameter. Samtidigt kan du ju sänka hela taket (så du slipper en låda i taket) och sätta in lite spottar.

Får du in för lite luft så slår du upp ett hål i väggen. I och med att du redan får ut mer luft än in i köket så kommer ju detta "sug" att dra luft från vardagsrummet.

Behöver du öka flödet totalt så gör du båda. Att börja göra hål vid fönstret tror jag bara leder till att du drar in massa damm och skit plus att det blir kalt/varmt.

Det att bara att rätta mig om jag har fel eller missförstår något!

Dry_Ice
Member
Medlem
1243368
February 16, 2010 - 4:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Tja.. det som är citerat är från en kille på min bostadsrättsförening (eller företag som anlitats för att sänka värderna) till rådande ovk regler.

Strunta i alla andra siffror, som jag förstår det så måste jag ha 10 liter minimum vid ej användning av spis och kunna forcera och få 30 liter vid användning.

Blir knäpp på det här...

För övrigt så tar jag in via luftventilfer vid fönstret 6 liter, har totalt 3 st. 2 st i vardagsrum och 1 st i sovrum. Även ett hål utåt vid en radiator som tar in 10 liter. Dvs jag borde ha inluft på totalt 6*3+10= 28 liter in...

Sen har jag frånluft i badrummet men det vet jag inte hur mycket det är på.

Tack för kommentaren SuperNova!

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
1243370
February 16, 2010 - 4:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Eller så kan du göra en fuling som många andra(som jag märker i jobbet) och spela med på reglerna och sen skaffa dig en spis med fyra plattor i efterhand så att det ser bra ut i köket. Sällan man använder fler än 2 åt gången ändå.
Men är du Gordon Ramsey själv så rekommenderar jag det inte. 🙂

Att få ett bra luftflöde är ett ständigt helvete för bostadsrättsföreningar och hyresfastigheter
Politikerna tror att allt löses med att sätta regler som inte går att tillämpa...

Tankspridd
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 120
1243371
February 16, 2010 - 5:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej, siffran 15 i sammanhanget är frånluft på toan. Så jag antar att du har 13liter i grundflöde i köket idag. Plus att du kan forcera vid matlagning så du får ett undertryck så matoset verkligen sugs ut. Utan forcering av luftflödet vid matlagning finns risken att det trycks ut i trapphuset mm.

Som jag förstår det så har du 2 plattor idag. Och dom vet inte hur dom ska lösa det om du skulle skaffa en större spis.

Dry_Ice
Member
Medlem
1243607
February 19, 2010 - 3:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej igen, jätte tacksam för svar som sagt, all hjälp är kanon!

Såhär är det..: Dagsläget har jag 4 plattor och sållades så klarar min lägenhet inte ovk kraven.

dree, om jag skulle ändra och sätta in 2 plattor enbart så är det här problemet ett minne blott som jag förstår?... låter ju trevligt att dra en vit lögn och sen bygga om i smyg! Har ju fungerat som det är i dagsläget länge...

De vill att jag ska ha kvar spisen där den står i dagsläget och sätta en kåpa med spjäll, frånluft ovanför. Dock är inte detta möjligt vid min ombyggnation för där ska diskmaskinen vara.. Så spisen kommer på andra sidan. Där jag har tänkt ha en kolfilterfläkt över. Med en kolfilterfläkt så behöver jag "endast" ha 22 liter ut som jag förstår och de vill fortfarande sätta en kåpa med spjäll på andra sidan som jag förstår (har ju ingen spis där...?)

Jag vill ha höga väggskåp under ventilations"kanalen", kan man inte sätta en "liten kåpa" precis vid ventilationen bara `?...

Förstår verkligen inte det här...

Sen så har jag ett element helvete ivägen också som inte har varit på slaget senast 20 åren, är "inlåst" i ett skåp just nu typ... För att bygga nya köket vill jag ta bort det så jag kan ha vanliga 60 djupa lådor. nu har jag bara 45... KNAS

// en förvirrad kille som inte har något kök snart...

Relaxia
Member
Medlem
Forum Posts: 3065
1243860
February 23, 2010 - 1:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Behövs ventilation om man använder kolfilterfläkt? Har varit med om små kök där det endast funnits en kolfilterfläkt och har inte erinrat mig någon ventilationslucka i närheten.
Nu har det iof gällt lite äldre hus, men trodde att själva grejen med kolfilterfläktar var att man kunde placera dem där det inte finns något ordinarie utsug. Kan ha väldigt fel givetvis.

Dree: Vad jobbar du med som ser sådant i jobbet?

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
1244011
February 25, 2010 - 4:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Relaxia wrote: Behövs ventilation om man använder kolfilterfläkt? Har varit med om små kök där det endast funnits en kolfilterfläkt och har inte erinrat mig någon ventilationslucka i närheten.
Nu har det iof gällt lite äldre hus, men trodde att själva grejen med kolfilterfläktar var att man kunde placera dem där det inte finns något ordinarie utsug. Kan ha väldigt fel givetvis.

Dree: Vad jobbar du med som ser sådant i jobbet?

Som servicetekniker. Väldigt många hemmabyggen som inte följer reglerna. 🙂

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
1244082
February 26, 2010 - 9:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Den där mattematiken visade att att din förening borde tänka några varv till eftersom deras värden även med en spis med enbart 2 plattor skulle ge undertryck i lägenheten vilket skulle innebära att du sugs ut genom fönstret om du öppnar det! Visst, det är bara sant på pappret men det ser kul ut.

Enligt uppgifterna ska ventilerna med insug ge dig 6*3+10=28 kdm luft. För att få ett utsug så måste du ha minst samma mängd i frånluft. För att få ett tryck på 37 kdm på luften måste den uppgå med procentmängden 168,2%

Alltså behöver du ett passivt utblås från rummet som har minst 14kdm och ett aktivt som har minst 10 när den inte används. Då skapas ett passivt övertryck på minst 24 kdm. När du sedan slår på spisfläkten så kan du sedan ytterligare öka mellan 5 och 15 kdm på den aktiva sidan.

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1244084
February 26, 2010 - 9:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Är det undertryck sugs luft in genom fönstret när du öppnar det, inte ut...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 568
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL