Friskolor?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Friskolor?
NalleBjörn
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 23
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 11, 2005 - 5:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Hade en liten diskussion angående friskolor (dvs privatskolor)

Vissa var emot dem och ansåg att man kunde betala sig ttill bättre utbildning och att man gynnas av att gå på dem. Andra sa att det var bra att det fanns mindre och seriösa skolor. Ja, kort sagt: vissa är emot och vissa för. Hur är uppfattningen här på NH?

Mathias_2
Member
Medlem
Forum Posts: 4544
840309
February 11, 2005 - 5:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag gick på en friskola (mobila) utan att skadas allt för mycket. Själva skolan fungerade hur bra som helst, men det var studieformen som var helt fel. Visserligen visste jag om vad som väntade och kunde byte skola när jag ville, men orkade inte det.

När jag gick där var det ganska många obehöriga lärare. Jag vet inte om det är skillnad på vanliga skolor och friskolor när det gäller andelen obehöriga lärare, men jag tyckte då att det var lite konstigt. Fast jag överraskades positivt. De obehöriga lärarna var många gånger mycket bättre än de behöriga.

Är det en bra friskola märker man inte att det är en friskola. Den ska ju fungera på samma sätt som "vanliga skolor".

Edit: röstade för friskolor...

spazz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1101
840311
February 11, 2005 - 5:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Alltså, friskolor och privatskolor är inte samma sak.

"Friskolor är inte detsamma som privatskolor: Friskolor drivs av en huvudman som inte är offentlig, men accepterar offentliga bidrag i utbyte mot att följa den av riksdagen uppsatta läroplanen (med rätt att inom vissa ramar genomföra en egen profilering). För att få offentliga bidrag är ett av kraven att inte uppta någon avgift, med undantag för fristående gymnasium som får ta ut en avgift i den mån deras speciella profil kan motivera det; omkring en av tio fristående gymnasieskolor utnyttjar denna möjlighet. Privatskolor erhåller inte offentliga bidrag utan finansierar sin verksamhet genom elevavgifter och är därför inte heller ålagda att följa statliga skolbeslut." - Från susning.

Jag kanske har missuppfattat någonting men vad är det egentligen frågan handlar om? Privatskolor med avgift eller Friskolor?

snyde
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1928
840315
February 11, 2005 - 5:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag anser att både privatskolor och friskolor är två alldeles utmärkta sätt att bedriva utbildning på.

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
840332
February 11, 2005 - 5:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag går Mobila och det är helt okej, schyssta lärare, mycket svängrum, mycket eget ansvar.

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
840338
February 11, 2005 - 5:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Inget fel på friskolor och jag kan inte se något större negativt i privatskolor heller. Jag gick på friskola i gymnasiet och det gick fint.

Shlumpen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1302
840339
February 11, 2005 - 5:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag går på IT-Gymnasiet, tycker det funkar alldeles utmärkt.

Urax
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 804
840349
February 11, 2005 - 6:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är skillnad på friskolor och friskolor. Är generellt emot dem så det lockas med bärbara datorer och annat trams istället för att berätta om utbildningen och sådant för de sökande.

Blir så trött på det. Nu ska tydligen samhäll och natur köpa in bärbara till sina elever på min skola. Halva statsbudgeten i havet till glorifierade gameboys. Medans jag får arbeta med photoshop och cad på 500-700Mhz-burkar. Me like...

Konkurrens, på gott och ont.

Deuterium
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1644
840351
February 11, 2005 - 6:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: Jag går Mobila och det är helt okej, schyssta lärare, mycket svängrum, mycket eget ansvar.

Är det inte så att medelbetyget på "Mobila" runt om i hela landet ligger väldigt lågt?

Tindy
Member
Medlem
Forum Posts: 5044
840354
February 11, 2005 - 6:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Ska gå John Bauer Gymnasiet (friskola) nu till hösten, så jag tycker att det är bra 🙂

Mathias_2
Member
Medlem
Forum Posts: 4544
840364
February 11, 2005 - 6:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Deuterium wrote: [quote=Callister]Jag går Mobila och det är helt okej, schyssta lärare, mycket svängrum, mycket eget ansvar.

Är det inte så att medelbetyget på "Mobila" runt om i hela landet ligger väldigt lågt?

Stämmer in på mig och flera klasskamrater iaf 😉

Jag gick ut med 13 eller nåt, men det räckte till mitt program.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
840377
February 11, 2005 - 6:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Som gammal fackligt aktiv gube, så är jag i stora drag emot den elitistiska ideologin som friskolorna i praktiken ligger till grund för.,...Men anser nog samtidigt att det kan gynna den vanliga kommunala skolan genom att det blir lite konkurrens i det hela..Kommunala skolorna måste på det viset börja tänka mer på vad den egentligen har att ge..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
840450
February 11, 2005 - 8:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Deuterium wrote: [quote=Callister]Jag går Mobila och det är helt okej, schyssta lärare, mycket svängrum, mycket eget ansvar.

Vet faktiskt inte, det beror nog på linje. En roligt resultat vi fick av våran mattelärare för någon vecka sedan var iaf att våra mattebetyg ligger väldigt bra till i Sverige, de enda som var före i stockholm var Viktor rydberg.. Finns ju mycket slackers på mobila, speciellt i media. 😛

Luxh
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 771
840470
February 11, 2005 - 8:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag är för friskolor. Ska själv söka till en halvt friskola och halvt kommunal skola inför tvåan. Det som är bra med den skolan är att det bara finns programet natur där. Detta gör att man kan satsa mer på just den inriktningen, istället för att sprida ut pengarna över en massa olika linjer.
Vad som är viktigt angående kommunala skolor vs friskolor är att det inte blir för stor skillnad. Går man linjen natur ska det vara natur. Samma på alla skolor.
Sen att man kan betala sig till bättre utbildning, så har det väl alltid varit? Skolan jag ska gå på är iaf gratis...

NalleBjörn
Medlem
840538
February 11, 2005 - 9:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Vissa friskolor tar ut avgifter ju, frivilliga oftast. men annars är jag också för friskolor då de oftast håller hög klass. I Stockholm kom 4 friskolor på top5 när det gäller högst avgångsbetyg.. :blink:

spazz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1101
840547
February 11, 2005 - 10:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo jag är också för friskolor (gick själv på en åk 1-9). Nu går jag dock på ett kommunalt gymnasium och jag ser fördelar och nackdelar med båda.

Förövrigt så tycker jag bara det är bra med lite konkurrens mellan friskolor och kommunala då det sätter press på båda att hela tiden utvecklas och förbättras.

NalleBjörn
Medlem
840719
February 12, 2005 - 12:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Håller med, min kompis argumenterar dock emot. Han menar att man kan betala sig till bättre utbildning. Vad tycker ni om detta då?

skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
840721
February 12, 2005 - 12:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Klart man kan betala sig till en bättre utbildning. Det ska man kunna också om man vill! Tycker att man ska få gå i vilken skola man vill så länge den är godtjänd av skolverket.

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
840726
February 12, 2005 - 12:28 pm
sp_Permalink sp_Print

NalleBjörn wrote: Håller med, min kompis argumenterar dock emot. Han menar att man kan betala sig till bättre utbildning. Vad tycker ni om detta då?

Som din kompis

Drinitiev
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 368
840729
February 12, 2005 - 12:33 pm
sp_Permalink sp_Print

gick på en friskola(ingen privatskola) från fyran till åttan..
Fryx i västerås..
Måste vara den bästa skola jag sett, jättebra mat, bättre tillagad mat,färscha lokaler, inge budget på någonting,bra lärare osv osv... jättebra skola!

Kan tillägga att det är skillnad mellan privat och friskolor..

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 276
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL