Fruxans FAQ för blivande studenter|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Fruxans FAQ för blivande studenter
SuxDeluxe
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 98
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 27, 2005 - 3:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Många har blivit antagna till högskolan och står inför sin första flytt hemifrån. Eftersom man inte lär sig mycket i gymnasiet om sånt som man faktiskt behöver veta här i livet så finns det säkert många förvirrade själar där ute.

Flytta hemifrån, hur fan gör man, vad ska man tänka på? Var 5 år sen nu jag flyttade hemifrån och håller just på att flytta till min 4:e lägenhet, så viss erfarenhet på området tycker jag att jag har. Här är min lilla lista på tips:

Boende:

Vilka möjligheter det finns beror väldigt mycket vilken ort man ska flytta till. Många får ta första bästa lägenhet de hittar. Men om man har möjlighet att välja:

- Ta inte för liten lägenhet. Ett studentrum under 20 kvm börjar bli trångbott, och det är lätt värt ett par hundralappar i månaden för att få lite större. Den effektiva lägenhetsytan, dsv ytan efter att man klämt in den obligatoriska sängen och skrivbordet, blir mycket större då. Jag känner många som flyttat under studietiden från en mindre lägenhet till en större, men inte tvärtom.

- Om möjligt, ta en lägenhet på översta våningen om du vill ha så lite oväsen från grannarna som möjligt. Ljud hörs mycket mer neråt än uppåt.

- När vi ändå pratar om oväsen. Var inte ett arsle när det gäller volym på stereon sena kvällar m.m, även om det är ett studentboende och du vill fira att du får spela utan att morsan bankar på dörren. Om inte DU måste upp tidigt till skolan nästa dag så är det garanterat någon annan i huset som behöver det. Behandla grannarna som du själv vill bli behandlad.

Ekonomi:

För mig har en typisk månad de senaste tre åren sett ut _ungefär_ så här:

Hyra: 2500 kr
Mat: 1500 kr
Räkningar: 500 kr
Resor m.m: 500 kr
Totalt: ca 5000 kr i utgifter

Studiemedel 6900 kr + bostadsbidrag 300 kr = 7200 kr.
7200 - 5000 kr = 2200 kr att spara undan eller handla/supa nåt skoj för. OBS! Problemet med detta är att det nästan alltid kommer nån extrautgift just DEN månaden, så i praktiken har jag oftast inte fått så mycket över. Men grejen är att det visst går att ha helt ok ekonomi som student, bara man planerar lite.

- Boende kostar mycket pengar, så är det. Räkna med en hyra på nånstans mellan 2000-3400 kr/mån. Behöver du betala el så kostar det ytterligare ca 150-200 kr/mån.

- Till det kommer åtminstone 1500 kr/mån för mat, tvättmedel, toapapper osv. varje månad. Tro inte på folk som påstår att de håller en normal kost för typ 700 kr/mån och liknande, de snackar skit. 😉 Försök handla i lågprisaffärer. Testa dig fram bland budgetmärkena för produkter som du gillar, man sparar en hel del pengar i längden på att inte alltid handla de dyra standardmärkena.

- Själv räknar jag med minst 2000 kr/mån totalt i levnadskostnad inkl. t.ex. nån utflykt med polarna, brukar som sagt alltid dyka upp nån extrautgift varje månad.

- Kostnaden för kursmaterial varierar väldigt mycket beroende på vad man läser, men det blir snabbt väldigt dyrt om det är mycket böcker som ska köpas. 1000 kr per termin är inte så svårt att komma upp i.

- Det kan kännas frestande att skippa utgiften för fast telefonabbonemang när man ändå har mobil, men själv tycker jag att det är skönt att kunna prata länge med folk i telefonen när man känner för det, utan att behöva räkna minuterna.

- Fixa bostadsbidrag, en hel del pengar för en student! Bostadsbidraget blir högre ju större/dyrare lägenhet du har, och därmed blir det inte så jättestor skillnad ekonomiskt att satsa på en större lägenhet. Kostar lägenheten 2000 kr/mån får du ingenting. Kostar den 3000 kr/mån får du ca 500-600 kr/mån, dvs det blir bara 400 kr dyrare i praktiken. Detta är dock bara ungefärliga siffror. Promenera bort till Försäkringskassan och snacka med dem eller kolla på http://www.forsakringskassan.se

EDIT: Bostadsbidraget baseras på hyra och lägenhetsyta, och inkomst per HELÅR. Har du jobbat hela året fram till terminsstarten så har du ingen rätt till bostadsbidrag det året eftersom du garanterat har tjänat för mycket. Då får du inte bostadsbidrag förrän till vårterminen. Samma sak gäller när du avslutar studierna. Om du får bostadbidrag under vårterminen och sen jobbar resten av året så får du betala tillbaka bostadsbidraget. Man får heller inte tjäna för mycket under sommarlovet, men gränsen är numera höjd så att man inte går över gränsen lika lätt som tidigare.

Men bli inte för avskräckt av det här, bara håll koll på hur du ansöker. Att inte söka bostadsbidrag alls kan göra att man förlorar t.ex. 500 kr/mån * 10 mån * 3 = 15 000 kr under en treårsperiod.

- Skicka in ansökan till CSN i god tid så att det inte drar ut på tiden. Man behöver pengar som mest just i början, med flytt och allt. http://www.csn.se

- Skaffa inte bil om du inte absolut känner dig tvungen. Bil är en pengasänkare utan dess like.

- Även om de allra flesta får med sig massa grejer hemifrån när de flyttar, så underskatta inte hur mycket grejer det är som behöver fixas/köpas för att inreda en normal lägenhet. 😉 Köksgrejer, gardiner, lampor m.m. Det tar ofta flera månader innan allting är på plats.

- Sen tillkommer ju kostnader för mobil, ev. för internet osv. TV-licensen kostar över 2000 kr/år (kommer inte ihåg exakt), men de flesta studenter har ju ingen TV... *host* 😎

Man får en massa utgifter och vardagssysslor men sååååå skönt att ha sitt eget ställe, bestämma tider själv och slippa föräldrarnas tjat! 🙂

Det är fritt fram för frågor eller andras tips och synpunkter!

Arny
Member
Medlem
Forum Posts: 2842
927597
July 27, 2005 - 3:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Har iofs aldrig läst på högskola men väl haft eget i fem år snart och kommit fram till att man inte behöver äta så mycket som man tror.

*blitz*
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1467
927600
July 27, 2005 - 3:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Man tackar för detta, ska ju börja o plugga så detta var precis vad jag behövde. Bra initiativ (stavning?)!

LianLi PC60 + TruePower 430W, Asus A8N-SLI, AMD Opteron 146 (2000@3000), 2x Corsair XMS PC3200C2 512Mb, Asus N6600GT 128 Mb PCI-E, 1 TB, 2x19" TFT
IBM Thinkpad T60

"Man slutar inte att leka för att man blir gammal, man blir gammal när man slutar att leka"

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
927601
July 27, 2005 - 3:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Stämmer ganska bra det där.

Men varning för bostadsbidrag, det är väldigt lätt att behöva betala tillbaka.
Min tjej fick en räkning i början av året på ~2000 för att hon hade råkat tjäna lite för mycket 2003.
Ingen kul räkning att få.

Sen ett hett tips är att skaffa någon form av extrajobb. 6900 räcker verkligen inte långt, särskilt inte om du ska plugga i någon av de större städerna.

Försök hitta någon att dela en lägenhet med. Det kan vara jobbigt att inte kunna vara för sig själv osv, men sparar mycket pengar.

Collateral
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1760
927602
July 27, 2005 - 3:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Frux wrote: - Skaffa inte bil om du inte absolut känner dig tvungen. Bil är en pengasänkare utan dess like.

Du tänkte på om man köper en "ny" bil ?
Om man redan har en skrotig bil som står på fader sin, då är det ju bensin som behöver pumpas in, eller det är också för dyrt för en?

Bra FAQ btw., själv kommer man väl flytta om ca 1½ år.

SuxDeluxe
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 98
927605
July 27, 2005 - 3:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Stämmer ganska bra det där.

Men varning för bostadsbidrag, det är väldigt lätt att behöva betala tillbaka.
Min tjej fick en räkning i början av året på ~2000 för att hon hade råkat tjäna lite för mycket 2003.
Ingen kul räkning att få.

Sant. Lade till en EDIT.

Angående kostnaden för att ha bil så kan säkert nån annan fylla i, jag har hållit mig borta från det själv. 😉

Json_81
Member
Medlem
927613
July 27, 2005 - 3:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag betalar ca 1500 i månaden för bensin + parkering.

Men då har jag ~2.5 Mil till skolan.
När jag bodde i gbg kanske jag hade 8-900 tror jag.

Skatt o försäkring vet jag inte riktigt vad det kostar, tror det ligger på runt 4-5000 per år.
Sen kan man ju räkna till några hundra per år för lite olja, tvätt osv.

Fast att ha bil utan att kunna laga själv (eller ha förälder/polare) som kan mecka när något pajjar kan bli dyrt.

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
927667
July 27, 2005 - 6:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Har flyttat ca 10 ggr under en tioårs period och lärt mig en sak, vänta aldrig med att packa upp alla prylar och göra dig hemmastad (stavning?).
Gjorde misstaget flera ggr med att låta kartonger ligga framme med massa grejjor i och så förblev det.

hallon
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 115
927823
July 27, 2005 - 11:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Det finns bara en sak att säga om bil.

Skaffa det INTE! Om du redan har en skrothög, gör dig av med den! Extra klirr i kassan! Du ska ju ändå bo max 3km från skolan ändå och en cykel är många tusenlappar billigare i drift 😛 Bor du hemma är det kanske en annan sak.

Har man en bil så förväntar sig alla att man kan köra hit o dit o fram o bak, och visst gör man det, man vill ju inte vara en dålig kompis. Mycket småkörande som man inte har mage att ta betalt för slår hårt i nacken när bensinräkningen kommer vid månadsskiftet. Med dagens bensinpriser har jag runt 600kr varje @%&# månad i bensinutgifter! Jag kör inte speciellt mycket då. Vissa månader klarar jag mig genom att bara låta bilen stå, men det är inte en lösning som håller i längden. Bilen ska skattas, försäkras osv osv.. gah :cy: jag får mardrömmar bara av att tänka på det! Tänk sedan på eventuella reparationer. Mycket kan man fixa själv genom plastic padding, men det värsta av allt är en oförutsedd reparation på ett par tusen, när du planerat en riktig fetehelg med polarna.

Näe.. ni gör bäst i att skrota bilen och lägga pengarna på lite godare mat kanske, eller månadskort för att resa dit du nu vill ta dig med bil annars, vilket garranterat är billigare.

"Det finns bara en sak att säga om bil." - det fanns visst mer att säga ändå 😛

Nåja.. efter att ha haft bil ett par år så vågar jag inte fundera över hur mycket pengar jag lagt på den :S Spruckna bakrutor, motodelar som slitits, nya däck... *suck* Tyvärr har jag inte några exakta siffror att slänga i ansiktet på er. Jag har inte varit så flitig på att bokföra några siffror 😛

Som sagt.. klokast är att avstå bilen helt. Har ni skaffat en så ställ av den, det blir bäst så.

Åh förresten! 😀 Bra guide kåmpis! :eye:

Json_81
Member
Medlem
927833
July 28, 2005 - 12:05 am
sp_Permalink sp_Print

hallon wrote: massa text

Skaffa vettiga polare som betalar för sig.

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1851
927843
July 28, 2005 - 12:53 am
sp_Permalink sp_Print

till och med jag som ska börja nian tyckte denna FAQen va bra 🙂 Good work!

hallon
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 115
927854
July 28, 2005 - 1:30 am
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=hallon]massa text

Skaffa vettiga polare som betalar för sig.

Hahahahahaahaha! "massa text" 😀 argh.. jag är för trött för sån humor 😛 *dör av grin* :eye:

Dom är visst vettiga 🙂 Det är jag som inte har vett att säga ifrån bara 😛 Oftast jämnar sånt ut sig när någon polare gör samma sak tillbaka 🙂 Fast senaste tiden har det i stort sett bara varit jag som haft bil.. eller körkort för den delen 😀 Men det gör inget sålänge jag får mobba de som inte har körkort än :bgrin:

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 342
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL