Funderar även på att starta en egen religion.|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Funderar även på att starta en egen religion.
-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
Forum Posts: 4679
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 6, 2005 - 3:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Om den inte redan finns vill säga.

Filosoferat fram en religion med dessa värderingar. Det finns en gud, om man nu vill kalla det gud. Man kan även se det som något för våra sinnen oförståligt väsen vars mål är så höga att vi inte, iaf inte just nu har möjlighet att förstå dem.
Denna gud var en katalysator för för livets explosion. Kanske skulle liv uppstått utan detta högre väsen men inte på detta sätt som de nu gjort. Jag grundar det på att evolutionen gått för fort och är för perfekt. Finns för många små perfekta detaljer för att bara ha slumpats fram.. Ja jag vet att sätter man oändligt många apor med var sin skrivmaskin så kommer tillslut en av dessa att skriva bibeln, men vart är då versionerna med stavfel? Jag vet att stavfelen raderas ut och rättas genom att den starkaste överlever. Men endå... (Bra skrivet va?) Iofs så finns det ju fortfarande oändligt med stavfel omkring oss men det kommer jag till längre ner. Det var inte riktigt det jag menade utan att länken mellan alla enskilda stycken är så perfekt i varje skede av utveckling. Dettta är så fruktansvärt svårt att förklara hur jag riktigt tänkt mig det och sedan få ut det.
(Men de hela nu bara är en slump så kan man ändå säga att det finns en gud, men guden är innom oss själva att uppnå målen jag kommer till längre ner i texten här och i den mening kan man säga att det finns ett högre väsen med en plan för oss alla.)

Alltså det högre väsendet lade sig i och lekte ingenjör med de små bakterier han blåst liv i. Han gav dem ett mål och en mening. Gjorde en plan för hur allt skulle hänga ihop. Varför vet jag inte, vad det har för mål med det hela kan man som sagt inte förstå eller så kommer jag till det strax. En hypotes.

Sen angående själen, jag tror att vid ett visst medvetande så får man en själ. Jag tror alltså att även lägre stående djur än människan kan ha en själ medans vissa människor som hålls igång som grönsaker i en grönsaksdisk saknar en. Själen är något vi själva skapar när vår önskan att överleva sträcker sig längre än bara instinkten att överleva utan blir till att bevara självet. id.

Om det finns en himmel vet jag inte heller. Kanske är det så att målet är att vi ska finna vår egen odödlighet innan tiden rinner ut, den perfekta varelsen är målet.. För vid en sådan skapelse behövs inga nya versioner längre och död för annans överlevnad är inte nödvändig längre. Repruduktion blir alltså inte nödvändig längre. (Men det hindrar kanske inte att man gör det för nöjjes skull :rollsmile: )

Tror att det finns ritningar på det mesta vi behöver nu i teknisk väg runt om kring oss, när vi är mogna så upptäcker vi dessa små lämnade medelanden i koden. Men viktigast av allt är att vi håller oss vid liv och fortsätter utvecklas.
Jag är rädd att vi, du och jag bara är ett steg på vägen men alla har en chans och den blir större och större för var dag. Vi kanske redan är i himelen gäller bara att se till att vi stannar där. För när vi dör kanske vi blir det oförståbara, ingenting.

Hauk
Member
Medlem
Forum Posts: 4055
959755
October 6, 2005 - 4:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Jesus var ju först, sen kom ju någon arab mm därefter har inte särskilt många lyckats.

Bland svenska storheter finns ju pastorn i knutby t ex.

Näe, religions-branschen är svår och det finns alldeles för många etablerade aktörer för att man i detta skede skall kunna slå sig in.

Det finns ju många andra bra och lönsamma scams än religion som du kan testa istället?

Osynliga underkläder på postorder t ex.

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
959760
October 6, 2005 - 4:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Men nu är inte mina planer på att skapa en ny religon och ett parti gjorda för att jag skall tjäna pengar på dem. Jag vill bara sprida dem så folk kan begrunda dem och kanske så leder det dem rätt i livet och mot en vackrare värld. 🙂
Pengar tänker jag tjäna på mina företag, aktier, poker och så förståss min lysande kariär innom skådespeleri. 😉

Förövrigt tycker jag du ska läsa igenom det jag skrev och begrunda det. 🙂

Hauk
Member
Medlem
Forum Posts: 4055
959766
October 6, 2005 - 4:17 pm
sp_Permalink sp_Print

-=*ThE_cRoW*=- wrote: Men nu är inte mina planer på att skapa en ny religon och ett parti gjorda för att jag skall tjäna pengar på dem. Jag vill bara sprida dem så folk kan begrunda dem och kanske så leder det dem rätt i livet och mot en vackrare värld. 🙂

Det är ju uppenbart att du inte alls förstått detta med religion.

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
959772
October 6, 2005 - 4:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Den där "religionen" finns redan, det är en modernare tolkning av bibeln där man blandar kristendom och evolution.
Blev ett jäkla liv i usa för några skolor ville lära ut denna tolkning istället för darwins evolutions teori.

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
959774
October 6, 2005 - 4:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Förstår inte, hur kan "min" religion ha nått med kristendommen att göra? Har du nån länk där jag kan läsa om deras lära så jag får se om de tänkt som mej?

Edit: Nä nu var jag antingen dålig på att förklara eller så läste du inte allt/förstod inte för min religion har ju en helt annan livsskådning än kristendommen. Skulle den vara släkt med nått så är det väl närmare till budism.

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
959854
October 6, 2005 - 8:02 pm
sp_Permalink sp_Print

jag är personligen nöjd med min religon men snickra på lite till med din så kanske du får någon som konverterar 😉

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
959857
October 6, 2005 - 8:04 pm
sp_Permalink sp_Print

-=*ThE_cRoW*=- wrote: Förstår inte, hur kan "min" religion ha nått med kristendommen att göra? Har du nån länk där jag kan läsa om deras lära så jag får se om de tänkt som mej?

Du resonerar ju utifrån kristna värderingar iaf så det är ju svårt att inte säga att det skulle vara en spinoff av kristendomen iaf 😉

//Andreas

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
959879
October 6, 2005 - 9:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Men herregud

🙄

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
960026
October 7, 2005 - 11:54 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=-=*ThE_cRoW*=-]Förstår inte, hur kan "min" religion ha nått med kristendommen att göra? Har du nån länk där jag kan läsa om deras lära så jag får se om de tänkt som mej?

Du resonerar ju utifrån kristna värderingar iaf så det är ju svårt att inte säga att det skulle vara en spinoff av kristendomen iaf 😉

//Andreas

Då kan du ju tala om för mig vart i mina tankar det finns mer likheter till kristendommen än till budismen...
Tycker mig vara rätt väl insatt. Och finner inga likheter större än med andra religioner.
Andra religioner har ju också likheter, men min skiljer sig minnst lika mycket från dem som de skilljer sig från varrandra.

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
960028
October 7, 2005 - 11:55 am
sp_Permalink sp_Print

Vitamin-C wrote: jag är personligen nöjd med min religon men snickra på lite till med din så kanske du får någon som konverterar 😉

Ska snickra vidare ja och filosofera mer. 🙂
De där var nått jag skrev ihop under en halvtimme på detta forum efter att jag tänkt tanken på dagen medans jag jobbade. 😉

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
960031
October 7, 2005 - 12:03 pm
sp_Permalink sp_Print

"Religion är den förtryckta varelsens suck, en hjärtlös världs hjärta och själlösa omständigheters själ. Den är ett folkets opium." - Karl Marx

Andreas Galistel
Member
Medlem
960119
October 7, 2005 - 3:05 pm
sp_Permalink sp_Print

-=*ThE_cRoW*=- wrote: Då kan du ju tala om för mig vart i mina tankar det finns mer likheter till kristendommen än till budismen...
Tycker mig vara rätt väl insatt. Och finner inga likheter större än med andra religioner.
Andra religioner har ju också likheter, men min skiljer sig minnst lika mycket från dem som de skilljer sig från varrandra.

Alltihop får mig att tänka på USA och deras syn på livet. Hur det uppstod, meningen, Gud, själen och himmelen. Allt stämmer in mer eller mindre exakt.

Hela första delen med Gud som en katalysator för livet, en övergripande hand för skapandet av livet, och att evolution är för bra för att vara sann är en ganska vanlig kristen syn i USA om inte den dominerande rent av.

Begreppet själ är ett högst kontroversiellt ämne, men du avviker inte nämnvärt från de diskussioner som förs eller har tidigare förts i staterna om just detta. Ta t.ex. hon som hade legat i respirator i Florida i flera år som det pratades en del om på forumet förut. I Sverige diskuterade vi inte mycket om just detta, men det var en stor del av debatten på andra sidan Atlanten. Värdet i en själ, om vi har, vilka som har en själ, när själen inte längre finnsi kroppen, vilka rättigheter en själv, vad den är värd osv. är alla intressanta frågor, men långt ifrån nytt är jag rädd.

Tankarna kring himlen kan jag dock bara säga att dem är dina och ingen annan som tänkt på innan vad jag vet. Men idén om himlen, ett paradis att komma till efter man dör, är ju fortfarande något du plockat upp från vårat i grunden kristna samhälle.

Det sista är ett intressant tänkande att vi redan skulle befinna oss i hmlen/paradiset och det är ofta något jag själv funderar på, men det jobbiga i det är att man kommer nog inte veta det förrän det tar slut.

//Andreas

Vaniljflickan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1231
960229
October 7, 2005 - 7:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Ahahahhaahaa! Kråkan, du är humor. Var får du allt ifrån? Har du så lite att fundera över däruppe i träskmarkerna att du måste hitta på nya religioner? Jag tycker du ska satsa på att programmera några schyssta tv-spel istället. Seså!

(Nu ska jag ta en till tequila så forgive me om jag har en burdus framtoning)

Edit: stavfel pga. onykterhet

Andreas Galistel
Member
Medlem
960234
October 7, 2005 - 8:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Vaniljflickan wrote: Ahahahhaahaa! Kråkan, du är humor. Var får du allt ifrån? Har du så lite att fundera över däruppe i träskmarkerna att du måste hitta på nya religioner? Jag tycker du ska satsa på att programmera några schyssta tv-spel istället. Seså!

Ska bli intressant och se skidans reaktion på detta 😉

//Andreas

Vaniljflickan
Kommer du hit ofta?
Medlem
960241
October 7, 2005 - 8:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Jasså? Vad syftar du på? Varför blanda in pappa i det här 😉

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1220
960255
October 7, 2005 - 9:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Kråkan, du har en psykiatrisk diagnos man inte kan uttala, va?

wink

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
960315
October 8, 2005 - 12:56 am
sp_Permalink sp_Print

Vaniljflickan wrote: Ahahahhaahaa! Kråkan, du är humor. Var får du allt ifrån? Har du så lite att fundera över däruppe i träskmarkerna att du måste hitta på nya religioner? Jag tycker du ska satsa på att programmera några schyssta tv-spel istället. Seså!

Aha...ett fylleinlägg signerat av fröken vanilj och det dessutom starkt påverkad av tequila. 😉

Vaniljflickan
Kommer du hit ofta?
Medlem
960620
October 8, 2005 - 7:31 pm
sp_Permalink sp_Print

På din detaljerade beskrivning förstår man att du blev riktigt sugen 😀

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 155
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL