July 21, 2003
Satt och filosoferade litegran om te, och fick dom här frågorna i huvet 😮
1. Om man snabbt vill kyla ner sitt te, ska man använda kallt vatten eller en isbit? Vilket skulle ni föredra och varför?
2. Går det fortare att kyla ner varmt te om man rör om det med en sked? om så, varför? 😕
December 29, 2004
låter lite som en skol uppgift 😛
1: Mjölk, men finns inte det så är vatten självklart val, varför? Går snabbare och lättare att reglera, isbit tar ett tag.
2: Ja, det blir "krusningar" på vatten ytan och får större area, + att översta skicktet blir kallare än dom undre efter ett tag. Och så leder skeden värme. Och så blir det mer luft cirkulation över tet.
September 3, 2001
koppen utstrålar ju också en hel del värme, så det teet som är närmast koppen kommer att kylas av. Om du rör om kommer det kallare teet vid kanterna bytas ut mot varmt hela tiden och då kommer koppen att utstråla så mkt värme som möjligt hela tiden.
Samma gäller väl för ytan också.
Sen tror jag att en isbit fungerar bäst om du har väldigt varmt te, då smälter den riktigt snabbt och absorberar en hel del värme 🙂
March 18, 2003
Jag föredrar att hälla i kallvatten om jag har bråttom, är jag lat och slö så väntar jag ju tills det blir rätt temperatur på det, men det är jag det...
Vill du vara riktigt dryg så kan du ju placera koppen i en bunke med isvatten i så du slipper göra någon åverkan på téet 🙂
December 25, 2000
Man kan också slå av vattenkokaren innan den slår av automagiskt så får man inte så kokande vatten. Själv brukar jag slå i lite kallt vatten alternativt mjölk (ger dock smak) ifall jag har bråttom. Isbit låter bara omständigt, svårt att kontrollera och kanske tar längre tid på grund av att ytan mellan isbiten och det varma tet är liten. Dessutom bildas det ett kallt lager vatten runt.
Jag tror inte det går mycket snabbare att röra i tet, luft leder så dåligt ändå men det beror jo rätt mycket på hur isolerande koppen är hur mycket av värmen som går ut genom öppningen uppåt.
När vi ändå pratar om te, har ni några favoriter att rekommendera?
November 26, 2002
i fallet med isbiten kommer det ju först gå åt värmeenergi till att värma isbiten till noll grader, sen lite mer energi till att smälta isen, och sen ännu mer till att värma smältvattnet till samma temperatur som teet.
häller du bara i vatten kommer det bara gå åt energi till att värma vattnet.
slutsatsen är att det går snabbare med vatten, men det behövs mer.
om du redan har te med lagom styrka är det således bättre med is, eftersom det inte kommer spädas ut lika mycket.
2 Guest(s)