Funderingar på att bli brandman deltid :)|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Funderingar på att bli brandman deltid :)
Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1854
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 22, 2006 - 7:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Fick hem ett brev på posten med information om att de söker brandmän för deltidstjänstgöring. Var 4:e vecka ska man ha utryckningsberedskap. Och man ska kunna inställa sig på brandstationen inom 4-5min. Då jag har ett heltidsjobb så verkar det här lysande och framförallt spännande. En chans att prova på det hårda livet med de tuffa grabbarna :).

Nån som är brandman eller har koll på vad som gäller i detta yrke. Hur tränad bör man vara och vad krävs fysiskt och psykiskt?

/Dani

addeee
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 577
1070913
August 22, 2006 - 7:14 pm
sp_Permalink sp_Print

är inte brand man men att man ska vara tränad är ganska logiskt, din kropp kommer utsättas för stora påfrestningar, kanske måste du bära ut 1,2 eller fler människor ur ett brinnande hus...då kan du inte vara slapp, deras liv är i dina händer o då duger ingen öl mage...

Marre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1255
1070914
August 22, 2006 - 7:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Fysiskt - motionselit, fast det viktigaste ->
Psykiskt - varje gång du går in, finns en påtaglig risk att du inte kommer ut. Du risker ditt liv för andra...

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
1070931
August 22, 2006 - 7:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag kanske har tagit mig vatten över huvud, kanske jag ska tänka över det en extra gång. Tänker iaf gå på informationsmötet på stationen. Men antar att man måste genomgå en massa tester innan man blir brandman.

Undrar bara en sak, vilka av Er skulle våga, vilka vågar inte?

Weiron
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1839
1070940
August 22, 2006 - 7:54 pm
sp_Permalink sp_Print

jag går själv i brandmanstankar, men vet inte riktigt vart man ska vända sig, eller vad som ingår i deras utbildning, skulle vara intressant iaf. får väl ringa och höra lite.

höjd- och/eller sällskräck är nog ingen bra merit iaf 🙂

Cirap
Member
Medlem
Forum Posts: 4230
1070945
August 22, 2006 - 8:06 pm
sp_Permalink sp_Print

min farsa har jobbat som deltidsbrandman i 10 år, under den tiden har han varit "lite smått" tränad. knappast vad man hade förväntat sig... men givetvis krävs det en viss nivå (bland annat består fystester av motionscyklande i bastu...)

De veckor du har jour får du räkna med flera övningar, så det kommer konsumera ganska mycket tid

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1071001
August 23, 2006 - 5:18 am
sp_Permalink sp_Print

Förstår inte riktigt hur du får ihop det med att ha ett heltidsjobb?
Ska du lämna det om det kommer ett larm?

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
1071029
August 23, 2006 - 7:57 am
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Förstår inte riktigt hur du får ihop det med att ha ett heltidsjobb?
Ska du lämna det om det kommer ett larm?

sant, tänkte nog fel där. Det gäller nog hela veckan var 4:e vecka och då är det ju kört. Hade en förhoppning att det skulle vara helgen var 4:e.

/Dani

zubbe
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 633
1071036
August 23, 2006 - 9:14 am
sp_Permalink sp_Print

Beredskap är hela veckan, så det första du måste göra är att fråga din arbetsgivare om de släpper iväg dig vid larm.

Anställningstestet på rullband är 5.6 km/h i 8 graders motlut med brandkläder och flaskpaket på ryggen i 6 minuter, då får din puls ej överstiga 220 minus ålder.

Det årliga testet är samma men bara 4.5 km/h

Du kommer även att testas på motioncykel med EKG på klinfys för att se att ditt hjärta återhämtar sig vid ansträngning.

Man får inte vara höjdrädd eller klaustrofobisk, det brukar de testa under en 90 timmars utbildning innan du blir brandman, du måste tåla att se blod också eftersom trafikolyckor är en stor del av en brandmans yrke.

Rökdykning övas mycket men utövas i verkligheten ganska lite.

Efter en tid som brandman brukar man gå en påbyggnadskurs på Räddningsskola, oftast ca 5 veckor lång.

zubbe/ deltidare

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
1071080
August 23, 2006 - 12:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Hadde en polare på mitt gammla jobb som sysslade med sådant.

Han jobbade som vanligt men fick springa ifrån ibland om det hände något.

Relaxia
Member
Medlem
Forum Posts: 3065
1071094
August 23, 2006 - 1:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Gjorde lumpen som flygplatsbrandman och våra förmän (insatsledare) arbetade som brandmän. (Flygplatsen hyrde in tjänsten från komunen). Vi var en av stationerna i stan och kunde få rycka ut om det skulle behövas. Vi hade ju lite andra släckresurser på bilarna. Blev ingen utryckning för mig under de 8 månader jag var i tjänst, men några fick dra iväg med tankbilen för vattenförsörjning lite då o då.

Vad jag fick lära mig angående brandmannayrket var iaf att fysiken absolut inte är det viktigaste. Givetvis (som angivet) fungerar inte stor ölmage etc, men fysiken går alltid att träna upp. Och då är det kondition som gäller.
Det viktigaste är psyket. Med rätt psyke, skaplig fysik och kunna arbeta tillsammans med sin grupp är det inte mycket som hindrar en från att bli anställd (förutom behovet förstås).

Det absolut jobbigaste vid en brand är rökdykningen. Inte alltid mest fysisk jobbig, men det kan vara psykiskt jobbigt. Man måste hålla sig lugn och sansad, dels för att luften i gastuberna ska räcka längre och för att du ska kunna tänka klart. Det kanske låter enkelt, men under min tid på flygplatsen vad det flera som fick panik/blev aggresiva/gjorde rena tankefel och så under rökdykningsövningar.

Men DAMN spännande och frustrerande det kunde va. 😀

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
1071097
August 23, 2006 - 1:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Relaxia wrote: Gjorde lumpen som flygplatsbrandman och våra förmän (insatsledare) arbetade som brandmän. (Flygplatsen hyrde in tjänsten från komunen). Vi var en av stationerna i stan och kunde få rycka ut om det skulle behövas. Vi hade ju lite andra släckresurser på bilarna. Blev ingen utryckning för mig under de 8 månader jag var i tjänst, men några fick dra iväg med tankbilen för vattenförsörjning lite då o då.

Vad jag fick lära mig angående brandmannayrket var iaf att fysiken absolut inte är det viktigaste. Givetvis (som angivet) fungerar inte stor ölmage etc, men fysiken går alltid att träna upp. Och då är det kondition som gäller.
Det viktigaste är psyket. Med rätt psyke, skaplig fysik och kunna arbeta tillsammans med sin grupp är det inte mycket som hindrar en från att bli anställd (förutom behovet förstås).

Det absolut jobbigaste vid en brand är rökdykningen. Inte alltid mest fysisk jobbig, men det kan vara psykiskt jobbigt. Man måste hålla sig lugn och sansad, dels för att luften i gastuberna ska räcka längre och för att du ska kunna tänka klart. Det kanske låter enkelt, men under min tid på flygplatsen vad det flera som fick panik/blev aggresiva/gjorde rena tankefel och så under rökdykningsövningar.

Men DAMN spännande och frustrerande det kunde va. 😀

När gjorde du lumpen som flygplatsbrandman? Själv så röck jag in i 7 januari 2003. Låg sen på Arlanda som brandman. Vi kanske var på BRS samtidigt?

Var iaf en grymt rolig och lärorik tid i mitt liv.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
1071122
August 23, 2006 - 3:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Pratade med en bekant om detta, han har jobbat som det, men la av efter en speciell händelse.

Han sa att man kan behöva vara beredd på att se en del döda, han fick åka ut på en del trafikolyckor där det hade dött folk, samt brunnit inne.

Det första som fick han att fundera att lägga av var en brand i en ladugård, men pricken över i:et var en olycka med 2 småbarn...

Collateral
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1760
1071220
August 23, 2006 - 7:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Dani wrote: Undrar bara en sak, vilka av Er skulle våga, vilka vågar inte?

Våga skulle jag men om jag skulle vilja jobba med det livet ut är en annan sak.
Det krävs ju som sagt rätt mycket psyke till att bli brandman, inte bara det fysiska.
Inte ha cellskräck, behålla lugnet under katastrofala förhållanden och offra sitt egna liv för andra.

T0FFE
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 454
1071222
August 23, 2006 - 7:58 pm
sp_Permalink sp_Print

jag var typ junior-brandman när jag var typ 5 år på kommunens dag här i Sollefteå!
Det ni 😉

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1071233
August 23, 2006 - 8:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Collateral wrote: [quote=Dani]Undrar bara en sak, vilka av Er skulle våga, vilka vågar inte?

Våga skulle jag men om jag skulle vilja jobba med det livet ut är en annan sak.
Det krävs ju som sagt rätt mycket psyke till att bli brandman, inte bara det fysiska.
Inte ha cellskräck, behålla lugnet under katastrofala förhållanden och offra sitt egna liv för andra.

Skulle tro att jag klarar det rent psykiskt, men knappast fysiskt.. Är alldeles för bekväm av mej för att ens försöka komma i form för ett sådant jobb.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1071276
August 24, 2006 - 5:13 am
sp_Permalink sp_Print

Jag tror jag skulle fixa det både psykiskt och fysiskt.
Men jag vet inte hur jag skulle ha tid med vare sig utbildningen eller ett jobb till.

Relaxia
Member
Medlem
Forum Posts: 3065
1072352
August 27, 2006 - 9:47 pm
sp_Permalink sp_Print

fisken wrote: När gjorde du lumpen som flygplatsbrandman? Själv så röck jag in i 7 januari 2003. Låg sen på Arlanda som brandman. Vi kanske var på BRS samtidigt?

Var iaf en grymt rolig och lärorik tid i mitt liv.

Var på BRS hösten 00, så jag hade hunnit slita ut bilarna lite extra åt er 😛

blejf
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 275
1072490
August 28, 2006 - 2:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Elitbrandmän kallas för brandsoldater.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 254
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL