July 11, 2002
Såg nyss på plus på SVT.
Det handlade om en 80 årig man som fick hem sportböcker från Sportbolaget, som han skulle betala 4000 tusen kr STYCK!
Eftersom mannen hade dåligt hjärta och dåligt minne o visste att det var bäst att betala räkningarna så slipper man tjafs så han köpte den för att bli av med räkningen/skulder. Sen efter det fick han gång på gång nya böcker till samma pris från bolaget.
Den äldre mannen försökte ringa gång på gång till bolaget och sätta stopp för det, men det sa: bara du betalar räkningen så årdnar det sig och du kommer få pengarna tillbaka.
Nu togs det upp i media och det visade sig att manen hade betala 140 000 tusen KRONOr för böckerna.
Fyfan vad ledssen jag blev att det finns såna idioter som gör så mot äldre, det vill bara tjäna grova stålar 👿 :burn:
Jag skulle ALDRIG tänka mig driva sån buissnes i form att lura till sig pengar från äldre eller barn.
June 28, 2001
jävlar, men sånt händer ofta, min morsa var med i nån bokklubb, gissa om det var omöjligt och avbeställa böcker som man inte ville ha, telefonkö i 3 timmar och sen så kommer skiten endå.
och sånna porr program som kopplar upp sig och skickar räkning, dom ska man heller inte betala eftersom man inte gorde det frivilligt
July 11, 2002
Metz wrote: gaaah vilka svin.........:evil:
Jag skulle ALDRIG tänka mig driva sån buissnes i form att lura till sig pengar från äldre eller barn.
så det e OK att göra det mot andra då i samma ålder då menar du???
NEJ NEJ.. Det är Ännu hemskare att lura till sig pengar från äldre och barn.
November 16, 2002
Smirnoff wrote: [quote=Metz]gaaah vilka svin.........:evil:
NEJ NEJ.. Det är Ännu hemskare att lura till sig pengar från äldre och barn.
hehe ok jag blev lite orolig där ett tag
November 4, 2001
Jag är rätt kluven när jag ska svara på detta eftersom, jag tycker att säljer man något privat till ett högre pris än vad man själv skulle betala tycker jag inte är fel. Ifall man lägger ut en annons om en produkt och skriver pris har man ju inte lurat någon ifall den svara på annonsen och köper produkten! Men att lura på någon som inte kan argumentera emot, eller är i underläge på något sätt är jävligt dålig stil!
November 26, 2002
Metz wrote: gaaah vilka svin.........:evil:
nej, men folk i den åldern brukar inte vara lika lättpåverkade.
November 16, 2002
Öwall wrote: [quote=Metz]gaaah vilka svin.........:evil:
så du menar att din mormor skulle köpa fler damsugare änn vad din mamma skulle göra om det stod en svindlare vid dörren
November 26, 2002
Metz wrote: [quote=Öwall][quote=Metz]gaaah vilka svin.........:evil:
så du menar att din mormor skulle köpa fler damsugare än vad din mamma skulle göra om det stod en svindlare vid dörren
Jag kan ta som exempel att min farfar kommer hem till oss varje gång han får en räkning för att han inte förstår vad det innebär. Om man är gammal så förstår man inte alla nya saker, typ räkningar och internetgrejer och sånt. De kan nog köra iväg en hederlig gammal dörrförsäljare däremot.
July 19, 2002
så du menar att din mormor skulle köpa fler damsugare änn vad din mamma skulle göra om det stod en svindlare vid dörren
min pappa har en gång bara slagit igen dörrn när det stod en sån där snubbe med dammsugare....eftersom han sa till att han inte skulle ha nåt men det fatade ju inte snubben... 😮
July 11, 2002
gurk_burk wrote: [quote=Metz][quote=Öwall][quote=Metz]gaaah vilka svin.........:evil:
min pappa har en gång bara slagit igen dörrn när det stod en sån där snubbe med dammsugare....eftersom han sa till att han inte skulle ha nåt men det fatade ju inte snubben... 😮
Inte så lätt att göra det när man är gammal 😕
June 20, 2002
nu är det ju inte alla gamla vi pratar om, men många gamla är vana att göra som de alltid har gjort och betalar dessa räkningar utan tjafs(som mannen det handlade om från början)...
många är också (som mannen det handlade om från början) mer vana vid att kunna lita på folk och blir på det sättet lite lättare offer för svindlare...
många är också uppväxta med att man ska vara artig och står nog och lyssnar ett tag vilket man INTE ska göra när det handlar om försäljare(de är bättre på att förvandla skitsaker till livsnödvändigheter än MacGyver), vilket vi yngre och många av våra föräldrar inte gör...
till detta kommer ju också en massa olika åldersjukdomar och vanlig åldring också för den delen... tänk dig en 75-årig tant som har blivit lite trögtänkt på äldre dar stå och lyssna på en 25-åring med försäljarutbildning och som är väldigt rapp i käften... argument kan nog låta väldigt bra i dennes öron...
1 Guest(s)