April 1, 2003
hm...uppgift:
"Ett kilogram vatten uppvärms från 0 grader till 100 grader. hur mkt övkar därvid vattnets massa?"
där måste jag juh veta energin som används...o det krävs juh extra mkt energi när det går från 0 till 1, och från 99 till 100.....när jag vet energin kan jag använd E= mc^2.....tror jag
December 24, 2002
Ja har faktikst precis läst en kurs i värmeöverföring som ja tentade förra veckan 🙂 om du tittar i tabeller så står d typ 4,18 Kj/kg *C.. men som sagt sen beror d ju också lite på tempen på vattnet o lite andra saker..men ja tror d går bra med 4180 J per grad för dig...
July 13, 2002
oxiswoofer wrote: hm...uppgift:
"Ett kilogram vatten uppvärms från 0 grader till 100 grader. hur mkt övkar därvid vattnets massa?"där måste jag juh veta energin som används...o det krävs juh extra mkt energi när det går från 0 till 1, och från 99 till 100.....när jag vet energin kan jag använd E= mc^2.....tror jag
Edit: Du menade visst massa ändå... 4.19kJ/kg*K för vattnets specifica värmekapacitet står det i min formelsamling
Använda E= c * m * "Delta"T för att beräkna energin som går för att värma vattnet...
(vattnets specifika värmekapacitet (4.19kJ)* massan (1kg) * förändring i grader (100))
så 4190J*1.0kg*100=419000J
EDIT: Läste din uppgift igen och... ööö...hmmm... vilken fysikkurs läser du? Rätta mig om jag har fel, men om det är så att det är vattnets massa de frågar efter, så öker/minskar väl inte den någonting alls??? (såtillvida ingen ångar bort under uppvärmningen)
April 1, 2003
Elias667 wrote:
EDIT: Läste din uppgift igen och... ööö...hmmm... vilken fysikkurs läser du? Rätta mig om jag har fel, men om det är så att det är vattnets massa de frågar efter, så öker/minskar väl inte den någonting alls??? (såtillvida ingen ångar bort under uppvärmningen)
hm...läser Fysik b, o jo massan ökar...när det tillsätts energi.så ökar massan åsså...tydligen... engergi = massa, på något sätt...
fast det ökar yttest lite...i typ nano..
February 21, 2003
Använd Einsteins E = mc²
x-per wrote: [quote=NH|Noddan]Jodå, visst ökar vattnets massa... Eftersom energi och massa är samma sak så blir saker tyngre när dom hettas upp, och även tyngre när de rör sig.. Det ni 🙂
Så du menar att vattenånga är tyngre än flytande vatten?
1 kg vatten omvandlat till ånga väger mer ja. Men det skiljer kanske 3-4 ng eller nåt mellan 100ºC vatten och 100ºC ånga. Blanda inte ihop det med densitet.
Einsteins relativitetsteori ställer till vår intuitiva värld ganska rejält i o m hur han modellerade världen med sin fyrdimensionella rumtidsväv. Visste ni att man kan parkera i ett garage med en bil som är längre än vad garaget är? Bara man kör tillräckligt fort in och bromsar tillräckligt snabbt. Sug på den ni!
June 19, 2002
Ogrebeast wrote: Använd Einsteins E = mc²
[quote=x-per][quote=NH|Noddan]Jodå, visst ökar vattnets massa... Eftersom energi och massa är samma sak så blir saker tyngre när dom hettas upp, och även tyngre när de rör sig.. Det ni 🙂
Så du menar att vattenånga är tyngre än flytande vatten?
1 kg vatten omvandlat till ånga väger mer ja. Men det skiljer kanske 3-4 ng eller nåt mellan 100ºC vatten och 100ºC ånga. Blanda inte ihop det med densitet.
Einsteins relativitetsteori ställer till vår intuitiva värld ganska rejält i o m hur han modellerade världen med sin fyrdimensionella rumtidsväv. Visste ni att man kan parkera i ett garage med en bil som är längre än vad garaget är? Bara man kör tillräckligt fort in och bromsar tillräckligt snabbt. Sug på den ni!
Jag är med på att man kan få in bilen, men så fort som bilen stannar kommer väl bilen att växa till storleken som stämmer överens med garagets referenssystem och därmed bli för långt?
April 1, 2003
Ogrebeast wrote: Visste ni att man kan parkera i ett garage med en bil som är längre än vad garaget är? Bara man kör tillräckligt fort in och bromsar tillräckligt snabbt. Sug på den ni!
hehe jo, har läst om det, verkar juh helt bängt, men det går enligt teorin...hehe fysik e mkt roligt ibland
July 13, 2002
oxiswoofer wrote: [quote=Elias667] EDIT: Läste din uppgift igen och... ööö...hmmm... vilken fysikkurs läser du? Rätta mig om jag har fel, men om det är så att det är vattnets massa de frågar efter, så öker/minskar väl inte den någonting alls??? (såtillvida ingen ångar bort under uppvärmningen)
hm...läser Fysik b, o jo massan ökar...när det tillsätts energi.så ökar massan åsså...tydligen... engergi = massa, på något sätt...
fast det ökar yttest lite...i typ nano..
jo trodde det kunde va nått sånt, men eftersom du inte visste hur mkt energi det krävs för öka vattnets temp 1 grad (fysik a) så vart jag lite osäker på om du läste fysik b 😀
2 Guest(s)