fysik: Enerig vid uppvärming|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
fysik: Enerig vid uppvärming
Elias667
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1999
sp_UserOfflineSmall Offline
570641
March 15, 2004 - 9:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Ogrebeast wrote:
Einsteins relativitetsteori ställer till vår intuitiva värld ganska rejält i o m hur han modellerade världen med sin fyrdimensionella rumtidsväv. Visste ni att man kan parkera i ett garage med en bil som är längre än vad garaget är? Bara man kör tillräckligt fort in och bromsar tillräckligt snabbt. Sug på den ni! wink

Ja men... daaah... klart man kan då garagedörren är öppen å bilen kan sticka ut 😛 Hehe men serisöst... hur går det ihop (om garedörren slår ihop precis när bilen kommer in), bilen måste ju "utvidgas" igen då den stannar? garaget spricker eller :D?

oxiswoofer
Member
Medlem
Forum Posts: 2101
570642
sp_Permalink sp_Print

Marron wrote: Fysik B verkar ju bara roligt.. är det så jobbigt som alla säger?

Bra Ogre attt du kommer och styr upp det hela 😛 🙂

jo det är jobbigt...

Ogrebeast
Member
Medlem
Forum Posts: 3771
570643
sp_Permalink sp_Print

NH|Noddan wrote: [quote=Ogrebeast]Einsteins relativitetsteori ställer till vår intuitiva värld ganska rejält i o m hur han modellerade världen med sin fyrdimensionella rumtidsväv. Visste ni att man kan parkera i ett garage med en bil som är längre än vad garaget är? Bara man kör tillräckligt fort in och bromsar tillräckligt snabbt. Sug på den ni! wink

Jag är med på att man kan få in bilen, men så fort som bilen stannar kommer väl bilen att växa till storleken som stämmer överens med garagets referenssystem och därmed bli för långt?

Japp, det kommer den göra. Bilens längd extraheras igen med ljusets hastighet för att jämna ut rumstidväven. Därför måste du vara snabb som faan ur bilen och stänga garageporten. :bgrin:

Marron
Member
Medlem
Forum Posts: 3611
570646
March 15, 2004 - 9:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Ogrebeast wrote: [quote=NH|Noddan][quote=Ogrebeast]Einsteins relativitetsteori ställer till vår intuitiva värld ganska rejält i o m hur han modellerade världen med sin fyrdimensionella rumtidsväv. Visste ni att man kan parkera i ett garage med en bil som är längre än vad garaget är? Bara man kör tillräckligt fort in och bromsar tillräckligt snabbt. Sug på den ni! wink

Jag är med på att man kan få in bilen, men så fort som bilen stannar kommer väl bilen att växa till storleken som stämmer överens med garagets referenssystem och därmed bli för långt?

Japp, det kommer den göra. Bilens längd extraheras igen med ljusets hastighet för att jämna ut rumstidväven. Därför måste du vara snabb som faan ur bilen och stänga garageporten. :bgrin:

laugh

Ogrebeast
Member
Medlem
570649
March 15, 2004 - 9:05 pm
sp_Permalink sp_Print

oxiswoofer wrote: [quote=Marron]Bra Ogre attt du kommer och styr upp det hela 😛 🙂

jo det är jobbigt...

Ja fy faan hehe 😀

NH|Noddan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1390
570650
sp_Permalink sp_Print

Ogrebeast wrote: [quote=NH|Noddan][quote=Ogrebeast]Einsteins relativitetsteori ställer till vår intuitiva värld ganska rejält i o m hur han modellerade världen med sin fyrdimensionella rumtidsväv. Visste ni att man kan parkera i ett garage med en bil som är längre än vad garaget är? Bara man kör tillräckligt fort in och bromsar tillräckligt snabbt. Sug på den ni! wink

FUSK!
FUSK!
Och vad säger din studentlägenhetsägare om att du har sönder garageporten va? 😀

oxiswoofer
Member
Medlem
Forum Posts: 2101
570651
sp_Permalink sp_Print

fast det är inte möjligt(än??) att accelera en bil till öljusets hastighet, så allt detta om att stoppa in en lång bil i ett litet garagae är enbart på pappret..dvs man räknar fram det..irl är det omöjligt..om ingen fattade det 😉

NH|Noddan
Kommer du hit ofta?
Medlem
570654
March 15, 2004 - 9:08 pm
sp_Permalink sp_Print

oxiswoofer wrote: fast det är inte möjligt(än??) att accelera en bil till öljusets hastighet, så allt detta om att stoppa in en lång bil i ett litet garagae är enbart på pappret..dvs man räknar fram det..irl är det omöjligt..om ingen fattade det 😉

Man måste ju inte nå ljushastigeten, räcker med några procent av den beroende på hur mycket för kort bilen är 🙂
Fast jag har hört att Ogrebeast kör en sånhär mini-bil som bara tar upp en halv parkeringsruta så han behöver inte oroa sig ändå :bgrin:

Elias667
Kommer du hit ofta?
Medlem
570657
March 15, 2004 - 9:09 pm
sp_Permalink sp_Print

hehe 😀 Faen va jag längtar till lite stabilare fysikkurser så jag slipper göra bort mig mera 😉

Marron
Member
Medlem
Forum Posts: 3611
570658
March 15, 2004 - 9:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Ogrebeast wrote: [quote=oxiswoofer][quote=Marron]Bra Ogre attt du kommer och styr upp det hela 😛 🙂

jo det är jobbigt...

Ja fy faan hehe 😀

blir att :bok: då..
men det löser sig 8)
Fysik är roligt!

Ogrebeast
Member
Medlem
570666
March 15, 2004 - 9:14 pm
sp_Permalink sp_Print

NH|Noddan wrote: Fast jag har hört att Ogrebeast kör en sånhär mini-bil som bara tar upp en halv parkeringsruta så han behöver inte oroa sig ändå :bgrin:

Mini-bil? Jag är ingen j*vla kärring! 🙄 😛

Nä här är min raket! 😀

[Image Can Not Be Found]

Coalan
Member
Medlem
Forum Posts: 4409
570667
March 15, 2004 - 9:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Ogrebeast wrote: [quote=NH|Noddan]Fast jag har hört att Ogrebeast kör en sånhär mini-bil som bara tar upp en halv parkeringsruta så han behöver inte oroa sig ändå :bgrin:

Nä här är min raket! 😀

jo... vi ser allt hur det rör sig i brallan... det måste betyda att vesslan tog kortet

NH|Noddan
Kommer du hit ofta?
Medlem
570675
March 15, 2004 - 9:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Ogrebeast wrote: [quote=NH|Noddan]Fast jag har hört att Ogrebeast kör en sånhär mini-bil som bara tar upp en halv parkeringsruta så han behöver inte oroa sig ändå :bgrin:

Nä här är min raket! 😀

[Image Can Not Be Found]

Hahaha kom igen, visa baksidan!
Jag vill se LGF-skylten 😮
din epa-raggare! 👿

Ogrebeast
Member
Medlem
570677
March 15, 2004 - 9:29 pm
sp_Permalink sp_Print

NH|Noddan wrote: Hahaha kom igen, visa baksidan!
din epa-raggare! 👿

EPA-traktor??? En del som frågat det på sta'n förut också som inte sett baksidan. Men när jag låter motorn rusa och de hör de dubbla Weber-förgasarna sjunga så är det f**n inte många som är katiga längre! :bgrin:

Elias667
Kommer du hit ofta?
Medlem
570678
March 15, 2004 - 9:30 pm
sp_Permalink sp_Print

coalan wrote: [quote=Ogrebeast][quote=NH|Noddan]Fast jag har hört att Ogrebeast kör en sånhär mini-bil som bara tar upp en halv parkeringsruta så han behöver inte oroa sig ändå :bgrin:

Nä här är min raket! 😀

jo... vi ser allt hur det rör sig i brallan... det måste betyda att vesslan tog kortet

haha... men seriously ogre du ser lite "upphetsad" ut 😀

NH|Noddan
Kommer du hit ofta?
Medlem
570679
March 15, 2004 - 9:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Ogrebeast wrote: [quote=NH|Noddan]Hahaha kom igen, visa baksidan!
din epa-raggare! 👿

EPA-traktor??? En del som frågat det på sta'n förut också som inte sett baksidan. Men när jag låter motorn rusa och de hör de dubbla Weber-förgasarna sjunga så är det f**n inte många som är katiga längre! :bgrin:

Haha 🙂
Du menar när du drar upp den i 3000 varv tills centrifugal-spärren sätter in så att du inte ska kunna köra över 35? 😀
Weber-förgasare.. pyttsan 🙂
din lilla fj0rtiz-raggare!

Ogrebeast
Member
Medlem
570680
March 15, 2004 - 9:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Elias667 wrote: haha... men seriously ogre du ser lite "upphetsad" ut 😀

Hahaha det gör jag faktiskt ju. laugh

NH|Noddan
Kommer du hit ofta?
Medlem
570682
March 15, 2004 - 9:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Ogrebeast wrote: [quote=Elias667]haha... men seriously ogre du ser lite "upphetsad" ut 😀

Hahaha det gör jag faktiskt ju. laugh

Han tänker på när han drog raggen genom stan i 40km/h och trotsade lagen.. och på Feta Sara, 14, som han träffade nere vid sebylla vid 9-tiden.

Ogrebeast
Member
Medlem
570685
March 15, 2004 - 9:34 pm
sp_Permalink sp_Print

NH|Noddan wrote: Du menar när du drar upp den i 3000 varv tills centrifugal-spärren sätter in så att du inte ska kunna köra över 35? 😀
Weber-förgasare.. pyttsan 🙂
din lilla fj0rtiz-raggare!

Eftersom det är annan kam i den så vaknar den vid 3000 varv. wink

Coalan
Member
Medlem
Forum Posts: 4409
570687
March 15, 2004 - 9:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Ogrebeast wrote:
Eftersom det är annan kam i den så vaknar den vid 3000 varv. wink

kör du över 3000varv helikoptern ?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 34
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL