August 1, 2004
Hej alla,
Jag går på IB Programmet tredje året och ska göra ett special projekt arbete inom fysik sk. Extended Essay. Jag har tänkt att forska lite om luft friktion i bollar. Jag har tänkt nått i stil med "flyger tennis bollar längre om de var fyllda med helium". Problemet är att jag har absolut ingen aning om hur jag ska fylla tennis bollarna med helium. Jag har tänkt och filma hela sekvensen med en snabb DV Kamera. Jag har också tänkt på att öka/minska densiteten på tennisbollarna igenom att fylla dem med olika material... men problemet är att tennisbollarna är kanske för småa och jag kan troligen inte få så övertygande resultat... :cy:
Några ideer nån?
August 9, 2003
om du har en tennisklubb i närheten så har de säkert en bollkanon.
Sen så skulle jag nog ta någon slags spruta, som du sticker in i gummit på en tennisboll. Gör du för stort hål kommer ju heliumet åka ut.
Men bollarna borde åka lite längre med helium och lite kortare med tyngre material. Om du slår dem med tennisracket så kommer fyllda att åka betydligt kortare då de inte studsar lika bra...
October 10, 2004
tennisbollar är väl bäst då du lätt kan räkna ut eventuell hastighet och elevationsvinkel m.m.
Hm, kanske du kan hitta någon boll som är ungefär lika stor som en tennisboll men det går att pumpa i olika gaser? Användning av bollkanon tror jag blir bäst då du kan senare ställa upp tabeller och grafer med massa data. Tex. utgångshastigheten varierar vad händer? Eleveationsvinkeln ändras, blir det skillnad? Vilken vinkel blir bäst isf?
Fast den faktan kanske inte är så relevant? Intressant iaf 😀
August 1, 2004
tror inte att jag har tillgång till en bollkanon, har tänkt att köra pendeln versionen typ... man tar en sledgehammer, monterar den på en arm, drar upp den till en viss höjd och släpper den, den träffar en tennisboll som står i fönstret på fjärde våningen... ni fattar nog säkert...
fast hur ska jag pumpa in helium? kan man göra det med en boll pump?
1 Guest(s)