April 26, 2001
Jag och nÄgra kompisar har fÄtt i uppgift att göra en laboration och vÄr uppgift Àr att bestÀmma vattnets ÄngbildningsvÀrme (Ängbildningsentalpitet).
Det vi har tillgÄng till Àr förrutom vatten, is och metallbit, doppvÀrmare med termosar, termometrar, vÄgar och klockor.
SÄ hur skall man gÄ till vÀga?
November 25, 2003
Jag skulle vÀga vattnet och sedan vÀrma det till hundra grader. Sedan Kör du vidare med doppvÀrmaren och mÀter tiden (börja mÀta sÄ fort du nÄtt hundra grader). Om du kÀnner till doppvÀrmarens effekt sÄ Àr det bara att vÀga vattnet sedan igen.
DÄ har du dels den tillförda energin, och dels den bortförda vattenmassan.
Vad du ska med is och metall till vet jag dock inte. đ
February 21, 2003
HjÀlp, det var ingen avancerad utrustning ni har till hands direkt.
Om man inte har kalorimeter till hands sÄ brukar man ju anvÀnda sig av Clausius-Clapeyrons ekvation:
dp/dT = L/(T*dV)
dÀr
p = tryck
T = temperatur
dV = volymsÀndring
L = Ă„ngbildningsentalpin
Men i det hÀr fallet funkar nog det som GardenGnome beskriver bÀst, men den metoden ger vÀldigt stort fel eftersom effektangivelsen pÄ doppvÀrmare aldrig Àr exakt det som kommer till nytta för vattnet.
November 25, 2003
Ogrebeast
Möjligt, man fÄr ju försöka isolera systemet sÄ mycket som det gÄr. Hela doppvÀrmarens effektgivande del mÄste vara nedsÀnkt i vattnet. Att vattnet redan ligger i en termos Àr bra, Àven om vattnet kyls ner till viss del av luften precis vid öppningen.
February 21, 2003
GardenGnome wrote: Ogrebeast
Möjligt, man fÄr ju försöka isolera systemet sÄ mycket som det gÄr. Hela doppvÀrmarens effektgivande del mÄste vara nedsÀnkt i vattnet. Att vattnet redan ligger i en termos Àr bra, Àven om vattnet kyls ner till viss del av luften precis vid öppningen.
Jo, precis. Man mÄste ju försöka eliminera sÄ mÄnga felkÀllor som möjligt.
"FrÄn: Olgas trappor"?
Oooh...ytterligare en Chalmers-kamrat? đ
Vilken linje? Ă
rskurs?
November 25, 2003
November 25, 2003
November 25, 2003
KÀrt barn har mÄnga namn, men Kristofer Weidow Àr ett av dem. =)
Noddan:
DD Àr en exklusiv strippklubb för alla f:are pÄ chalmers. Bara snygga brudar, och sÄ jag dÄ, som fÄr komma in dÀr. Eller sÄ Àr det DjungelData - vÄr datorsal. Minns inte riktigt. =)
Ogrebeast: Du rÄkar inte sitta i DD nu eller?
November 25, 2003
Ogrebeast wrote: [quote=NH|Noddan]DD Àr en strippklubb som bara features tjejer i tjocka glasögon?
NĂ€, sanningen Ă€r vĂ€rre. DD Ă€r en plats som oavsett tid pĂ„ dygnet eller tid pĂ„ Ă„ret alltid bemannas av minst en person som sitter med en labbrapport eller haxxar. đ
Visst Ă€r det hĂ€rligt nĂ€r man fĂ„r ett ryck och sĂ€ger "Nu jĂ€vlar ska jag göra klart labbrapporten!", sticker till DD klockan tre-fyra pĂ„ natten och upptĂ€cker att det redan sitter tvĂ„-tre pers dĂ€r och trycker? đ
February 21, 2003
GardenGnome wrote: KÀrt barn har mÄnga namn, men Kristofer Weidow Àr ett av dem. =)
Okej, dÄ Àr du inte nÄn utav mina nollor. Vore sjukt sammantrÀffande isf hehe
GardenGnome wrote: Ogrebeast: Du rÄkar inte sitta i DD nu eller?
Hehe, nÀe. Men naturligtvis Àr jag uppkopplad mot DD hemifrÄn HAHA
Tankar över lite material för senare utskrift
February 21, 2003
NH|Noddan wrote: Borde det inte gÄ att anvÀnda min metod för att bestÀmma den mer elelr mindre exakta effekten pÄ doppvÀrmaren dÄ? Om man kalibrerar den efter kÀnda vÀrden först :S
Oooogre hjÀÀÀlp đ
Nananana :va: đ
GardenGnome wrote: [quote=Ogrebeast][quote=NH|Noddan]DD Àr en strippklubb som bara features tjejer i tjocka glasögon?
NĂ€, sanningen Ă€r vĂ€rre. DD Ă€r en plats som oavsett tid pĂ„ dygnet eller tid pĂ„ Ă„ret alltid bemannas av minst en person som sitter med en labbrapport eller haxxar. đ
Visst Ă€r det hĂ€rligt nĂ€r man fĂ„r ett ryck och sĂ€ger "Nu j**lar ska jag göra klart labbrapportern, sticker till DD klockan tre-fyra pĂ„ natten och upptĂ€cker att det redan sitter tvĂ„-tre pers dĂ€r och trycker? đ
Haha jo vi har faktiskt skĂ€mtat om att nĂ„gon gĂ„ng ta med oss en sovsĂ€ck och övernatta dĂ€r pĂ„ riktigt bara för förstĂ€rka den myt som redan finns kring DD. đ
2 Guest(s)