Fyverkerier och varför jag just hetsade upp mig igen|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Fyverkerier och varför jag just hetsade upp mig igen
Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
sp_UserOfflineSmall Offline
609233
April 29, 2004 - 7:43 pm
sp_Permalink sp_Print

jag förstår hur du tänker och håller med dig, men en sak jag inte förstår är vad som är så himmla kul med raketer & smällare.

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
609247
April 29, 2004 - 7:51 pm
sp_Permalink sp_Print

smällare är bara roligt om man är 12 eller yngre, eller vesslan

Smirnoff
Member
Medlem
Forum Posts: 3881
609268
April 29, 2004 - 8:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Men om de väntar i över 10minuter och adrenalinet dunkar, då anser dom flesta är att raketen är död.

Går man sedan fram och försöker tutta på den åter igen med en kort stubin är man dum..

Marre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1255
609277
April 29, 2004 - 8:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Raketer är kul. Och skall hanteras med den respekt
de förtjänar. Men smällarna kan ju kvitta! Det är
ju lugnt och skönt och smäller inte satan när man
skall sova på dagarna 😉
/Weeee!

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
609285
April 29, 2004 - 8:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Öwall wrote: smällare är bara roligt om man är 12 eller yngre, eller vesslan

Mitt i prick 😉

Fan va kul det är när det smäller som satan. Allt som ryker, smäller eller brinner är: :hb:

MEN, det gäller ju att handskas med alla fyrverkerier med vett och respekt, annars går det riktigt illa. Och det lär vi ha tillräckligt många bevis på för att folk skall sluta försöka vara coola och skita i alla säkerhetsföreskrifter?!

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
609427
April 30, 2004 - 7:48 am
sp_Permalink sp_Print

Öwall wrote: smällare är bara roligt om man är 12 eller yngre, eller vesslan

tror att jag tyckte det var kul att spränga saker naär jag var yngre, ungefär till cirka 12 års ålder kanske.

undra om det är många (mer än jag) här på forumet som har sprängt sina byggmodeller?

Peter@20ghz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1920
609465
April 30, 2004 - 8:40 am
sp_Permalink sp_Print

Kan gärna förbjudas för mig.
Alt. bara vara tillåtet vissa tidpunkter, som tex nyårsafton, valborg m.m. Vidare skall det då vara 18års.gräns på sakerna. Oavsett hur mycket vett man bankar in i ungarna för det har det gjorts sedan smällarnas födelse, så har det alltid hänt flertalet olyckor. Visar alltså att även med information, uppfostran osv så har det lilla svarta krutet den efekten att det smäller när det själv bestämt sig för det. Sen att det skräpar ner som fan, låter utav hellvete och är allmänt störande att behöva lyssna på elendet i flera veckor både före och efter en högtid är bara det en anledning till att hårdreglera det.

Att få störa ordningen, skräpa ner och hantera pjäser som kan vara allmänfarliga skall inte vara en rättighet, men väl ett privilegium som kan delas ut till dem som anses vara mogna att ta ansvar för det.

stormaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3071
609469
April 30, 2004 - 8:56 am
sp_Permalink sp_Print

CoLiC wrote: Såg på nyheterna om killen som för några månader sedan dog då han gått fram till en osmullen pjäs.

Jag blev så arg då de började snacka om att förbjuda raketer! Bara för att en kille utan vett och förnuft stoppat skallen i en pjäs och tappat huvet betyder det inte att alla är lika dumma! Det enda som krävs för att säkert avfyra raketer är vett och respekt! Det ska föräldrarna kunna banka in i skallarna på deras barn om de tar sitt ansvar.

Jag satt i samma vagn i lumpen som killens bästa polare. Han var helt förstörd efter att detta hade hänt. (Han var med vid tillfället) Jag kan informera dig om att de hade väntat ca 15-20 minuter innan de gick fram. Kan dessutom informera dig om att han var över 16 år. Kan dessutom informera dig om att olyckor faktiskt kan hända. Så tänk lite innan du slänger ur dig en massa skit. :arg:

J_Cokes
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 55
Jiggly
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1103
609476
April 30, 2004 - 9:01 am
sp_Permalink sp_Print

stormaz wrote: [quote=CoLiC]Såg på nyheterna om killen som för några månader sedan dog då han gått fram till en osmullen pjäs.

Jag blev så arg då de började snacka om att förbjuda raketer! Bara för att en kille utan vett och förnuft stoppat skallen i en pjäs och tappat huvet betyder det inte att alla är lika dumma! Det enda som krävs för att säkert avfyra raketer är vett och respekt! Det ska föräldrarna kunna banka in i skallarna på deras barn om de tar sitt ansvar.

Jag satt i samma vagn i lumpen som killens bästa polare. Han var helt förstörd efter att detta hade hänt. (Han var med vid tillfället) Jag kan informera dig om att de hade väntat ca 15-20 minuter innan de gick fram. Kan dessutom informera dig om att han var över 16 år. Kan dessutom informera dig om att olyckor faktiskt kan hända. Så tänk lite innan du slänger ur dig en massa skit. :arg:

Håller med dig till 100%, tänk på vad du säger innan du kastar ur dig något Colic, det kan hända dig med.

..kom nu bara inte och säg att, "nej det händer aldrig mig, för att jag har full koll och vet vad jag gör." Uppenbarligen så gjorde ju killarna vad som skulle göras i en sån situation, men ändå gick det snett. Ibland blir det inte som man har tänkt sig.

Själv hatar jag smällare och allt vad det innebär sen jag fick min tinnitus av dessa en påskafton för 9-10 år sedan.

Jonas Fallenius
Member
Medlem
Forum Posts: 2669
609514
April 30, 2004 - 10:05 am
sp_Permalink sp_Print

J_Cokes wrote: http://media.ebaumsworld.com/f.....actory.wmv

OMFG det var ju fräckt i början men sen blev det ju ett helvete... vet du nåt om han som filmade? dog han? hur såg det ut efterråt?
man borde inte få lagra så mycket krut i en fabrik samtidigt...

Marron
Member
Medlem
Forum Posts: 3611
609536
April 30, 2004 - 10:35 am
sp_Permalink sp_Print

CoLiC wrote: Nu ska ju EU pressa igenom ett direktiv som tillåter både smällare och raketer, så vi behöver inte oroa oss för det.

Kommer smällarna komma tillbaka?! 😀

Per$$oN
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 105
609669
April 30, 2004 - 2:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Peter@20ghz wrote: Kan gärna förbjudas för mig.
Alt. bara vara tillåtet vissa tidpunkter, som tex nyårsafton, valborg m.m. Vidare skall det då vara 18års.gräns på sakerna. Oavsett hur mycket vett man bankar in i ungarna för det har det gjorts sedan smällarnas födelse, så har det alltid hänt flertalet olyckor...

Mmm, 18 års gräns kan det vara, men olyckor kommer alltid att ske. Det samma gäller biltrafiken, stoppa den och mindre människor kommer att dö i trafiken. Sverige är på väg mot ett diktatur samhälle och det måste vi på nåt sätt få stopp på.

Så köp massor av raketer i helgen, men visa samhället att vi kan ta ansvar över vår egen säkerhet och andras!!

Själv så har jag den turen att jag jobbar eftermiddag och slutar kl 10, så jag vill gärna se himlen fyllas av granna och fina färger under helgen! Men det vet jag att folket i Umeå fixar =) För här i stan så har nog dom flesta lärt sig att man ska ta det försiktigt..

-Den som funnit har letat!

Peter@20ghz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1920
609835
April 30, 2004 - 6:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Per$$oN wrote: [quote=Peter@20ghz]Kan gärna förbjudas för mig.
Alt. bara vara tillåtet vissa tidpunkter, som tex nyårsafton, valborg m.m. Vidare skall det då vara 18års.gräns på sakerna. Oavsett hur mycket vett man bankar in i ungarna för det har det gjorts sedan smällarnas födelse, så har det alltid hänt flertalet olyckor...

Mmm, 18 års gräns kan det vara, men olyckor kommer alltid att ske. Det samma gäller biltrafiken, stoppa den och mindre människor kommer att dö i trafiken. Sverige är på väg mot ett diktatur samhälle och det måste vi på nåt sätt få stopp på.
..

Jag håller med dig förvisso, men jag antar att du menar färre mäniskor, de mindre är oftast dåligt skyddade i allafall.

Sen att jämföra med biltrafiken är aningens oigenomtänkt.
Vårt sammhälle, eller hela världens samhälle för den delen är beroende av biltrafik för att fungera, däremot klarar vi oss väldigt bra utan smällare och raketer, undantagsvis tex. nödraketer.

Vidare har jag svårt att se diktaturen i detta, du kanske menar förmyndarsamhälle, vilket vi i många sätt har..

Som sagt, jag har ännu inte kommit på något som är livsviktigt som är förbjudet.

CoLiC
Member
Medlem
Forum Posts: 3697
609910
April 30, 2004 - 9:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Jiggly wrote: [quote=stormaz][quote=CoLiC]Såg på nyheterna om killen som för några månader sedan dog då han gått fram till en osmullen pjäs.

Håller med dig till 100%, tänk på vad du säger innan du kastar ur dig något Colic, det kan hända dig med.

..kom nu bara inte och säg att, "nej det händer aldrig mig, för att jag har full koll och vet vad jag gör." Uppenbarligen så gjorde ju killarna vad som skulle göras i en sån situation, men ändå gick det snett. Ibland blir det inte som man har tänkt sig.

Själv hatar jag smällare och allt vad det innebär sen jag fick min tinnitus av dessa en påskafton för 9-10 år sedan.

Bara för att någon här råkade känna honom/hans polare så betyder det inte att jag inte kan kalla honom dum eller vettlös för att ha gjort något extremt korkat. Samma sak som om vi suttit och sagt att det var extremt klantigt av en att snubbla på ett bananskal och dö, och då hans kompis kommer hit så är allt jätte olyckligt och vi säger att "olyckor kan hända så lätt och det kan vi inte råda över".
Jag tycker ju självklart att det var synd att han dog, men jag/ni kan inte förneka att det var hans eget fel.

Även om det gått 15-20 minuter så går man inte och håller huvudet ovanför pjäsen. Det kallar jag inte "Att göra vad som skulle göras i en sån situation", eller hur?

stormaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3071
610036
May 1, 2004 - 10:35 am
sp_Permalink sp_Print

CoLiC wrote: [quote=Jiggly][quote=stormaz][quote=CoLiC]Såg på nyheterna om killen som för några månader sedan dog då han gått fram till en osmullen pjäs.

Bara för att någon här råkade känna honom/hans polare så betyder det inte att jag inte kan kalla honom dum eller vettlös för att ha gjort något extremt korkat. Samma sak som om vi suttit och sagt att det var extremt klantigt av en att snubbla på ett bananskal och dö, och då hans kompis kommer hit så är allt jätte olyckligt och vi säger att "olyckor kan hända så lätt och det kan vi inte råda över".
Jag tycker ju självklart att det var synd att han dog, men jag/ni kan inte förneka att det var hans eget fel.

Även om det gått 15-20 minuter så går man inte och håller huvudet ovanför pjäsen. Det kallar jag inte "Att göra vad som skulle göras i en sån situation", eller hur?

Det var ju inte bara helt och hållet hans fel, om pjäsen hade smullit av direkt hade detta aldrig hänt. Men visst, jag hade heller aldrig gått fram och hållit huvudet över pjäsen, men det är ju lätt att vara efterklock. Han kanske bara skulle svischa förbi med huvudet just när han gick ner och skulle kolla stubinen eller vad som helst. Du får väl tycka att det är okej att kalla personer för dumma och vettlösa fast du inte känner dem men det tycker fortfarande inte jag. Det var allt jag hade att säga om detta.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 187
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL