January 4, 2001
X---Ray wrote: [quote=MrWeizel][quote=DiDi]Har man bil så kan man iallafall inte få sosse-bidrag har jag hört.
Undrar hur fan våra grannar kan ha bil då :bgrin:
Det är väl så att bilen inte får överstiga ett visst värde, tror det är typ 5000kr?
5000kr.. inte fin bil man får för 5000kr heller.. min bil kommer att gå på drygt 10000kr iaf. Ska ja inte få något social bidrag då ?
vad ska du med socialbidrag till då? Du ska ju plugga!
June 28, 2001
Relaxia wrote: Visserligen är vi 2, fast tjejjen och jag pluggar båda, bor i en 2:a och har bil. Och inte går det något direkt nöd på oss heller. Hade till o med råd att båtluffa 2 veckor i grekland. (Kom hem i söndags 🙂 )
Som skrivet handlar det ju om att prioritera. Vi har ju lite fördel då vi bor gångavstång från universitetet (2 kvarter för min del, 7-8 för henne 🙂 )och kan äta lunch hemma. Och så varken röker eller dricker vi. För många studenter försvinner ju en del kosing där.Hade jag varit själv hade jag nog fortfarande haft bil. Fast utan sommarjobb hade det nog blivit knapert. 🙁
no dwinking ? :-k
studenter som inte dricker,,, it makes no sense.
October 22, 2002
Mind wrote: skriver du bilen och försäkringen på dina päron och du kör en liten bil ala golf2 eller dylikt så blir det inte alls dyrt om du bara kör ibland.
Vart finns moralen här?? Det är olagligt, kan blir utan ersättning, ibland även betalningsskyldig om något händer. Det höjer premierna för dom som har bil och själv står för bilen i den åldersgruppern...
Om man inte har råd att betala för bilen SJÄLV så ska man inte ha bil. Enklare kan det inte bli!
January 28, 2003
fisken wrote: [quote=Mind]skriver du bilen och försäkringen på dina päron och du kör en liten bil ala golf2 eller dylikt så blir det inte alls dyrt om du bara kör ibland.
Vart finns moralen här?? Det är olagligt, kan blir utan ersättning, ibland även betalningsskyldig om något händer. Det höjer premierna för dom som har bil och själv står för bilen i den åldersgruppern...
Om man inte har råd att betala för bilen SJÄLV så ska man inte ha bil. Enklare kan det inte bli!
Jag har full förståelse för att man inte skriver bilen på sig själva, som ung kille är det ju bara att glömma... Och jag är mycket medveten om varför. Dessutom så är det ju mammas bil, bara det att jag lånar den ovanligt mycket 😉
October 22, 2002
MrWeizel wrote: [quote=fisken][quote=Mind]skriver du bilen och försäkringen på dina päron och du kör en liten bil ala golf2 eller dylikt så blir det inte alls dyrt om du bara kör ibland.
Jag har full förståelse för att man inte skriver bilen på sig själva, som ung kille är det ju bara att glömma... Och jag är mycket medveten om varför. Dessutom så är det ju mammas bil, bara det att jag lånar den ovanligt mycket 😉
Det beror ju på vad man har för bil. Man behöver inte ha en bil med 200hk++. Sen förstår ju inte folk på att när man skriver bilen på någon annan så sabbar man ju bara för andra personer som är ÄRLIGA och har bilen skriven på sig själv. Sen får man väl rätta munnen efter tillgång, dvs ha en bil man har råd att ha och äga.
Tycker att det ska bli MYCKET hårdare på att ha bilen skrivna på andra. Minsta misstanke = inga försäkringspengar. Om en någon 20 åring har 4 mil till jobbet och knappt några bussar som går, då är det givet att den personen har bil som inte är skriven på den personen. INGA pengar.
Då skulle det blir lite mer noga vem som äger bilen osv.
November 22, 2001
fisken wrote: [quote=MrWeizel][quote=fisken][quote=Mind]skriver du bilen och försäkringen på dina päron och du kör en liten bil ala golf2 eller dylikt så blir det inte alls dyrt om du bara kör ibland.
Det beror ju på vad man har för bil. Man behöver inte ha en bil med 200hk++. Sen förstår ju inte folk på att när man skriver bilen på någon annan så sabbar man ju bara för andra personer som är ÄRLIGA och har bilen skriven på sig själv. Sen får man väl rätta munnen efter tillgång, dvs ha en bil man har råd att ha och äga.
Tycker att det ska bli MYCKET hårdare på att ha bilen skrivna på andra. Minsta misstanke = inga försäkringspengar. Om en någon 20 åring har 4 mil till jobbet och knappt några bussar som går, då är det givet att den personen har bil som inte är skriven på den personen. INGA pengar.
Min pappa äger min bil, alltså står försäkringen på honom.
Vad är felet?
October 22, 2002
Json_81 wrote: [quote=fisken][quote=MrWeizel][quote=fisken][quote=Mind]skriver du bilen och försäkringen på dina päron och du kör en liten bil ala golf2 eller dylikt så blir det inte alls dyrt om du bara kör ibland.
Min pappa äger min bil, alltså står försäkringen på honom.
Vad är felet?
Om det är din pappas bil och han använder den till 95% så är det ju rätt. Om din familj skaffade en bil till när du tog körkort för att du skulle ha så är det FEL!
March 1, 2001
Det är ju bara en bedömningsfråga det där ju. Men så som i mitt fall är det fortfarande helt okej enligt försäkringsbolaget.
Jag flyttade hemifrån för ett drygt år sen och har sen dess bott i gbg 2 mil från familjehemmet i lerum men står fortfarande skiven i lerum.
På så sätt kan jag som "bor hemma" uttnytta en bil farsan försäkrat hur mkt jag vill och få ut deg om nått skulle hända. Dessutom betalar jag 2 % mindre i kommunalskatt eller så...hihi 😛
November 22, 2001
fisken wrote:
Om det är din pappas bil och han använder den till 95% så är det ju rätt. Om din familj skaffade en bil till när du tog körkort för att du skulle ha så är det FEL!
Varför det? Vill han köpa en sak o låna ut den är det väl upp till honom?
Särskilt när försäkringsbolagen är så löjliga som de är, hade jag haft bilen skriven på mig under den tiden jag bott i gbg hade jag haft minst dubbelt så hög premie som om jag fortfarande varit skriven i kungälv (~3 mil norr om gbg).
Har en klasskompis som skrivit sig i familjens sommarstuga här bara för att komma undan de vansinniga premierna. På hans bil och mc sparar han över 15000 per år genom att göra så (o då e det en vanlig 740 och en honda...hm...ingen värsting sak iaf).
Är det vettigt att det ska skilja så mycket mellan två grannkommuner?
December 3, 2003
Beror ju på en massa faktorer.. var du pluggar/hyra, vad för sorts bil o försäkring på denna etc etc.
Men jag själv tar fullt studielån+bidrag = 6700/mån. Sen jobbar ja extra o drar in mellan 3-4000 på det, så ja har ca 10k i runda slängar varje månad.
Bor i en 2a (bostadsrätt) och pyntar 2400/mån + tfn ca 300/mån (med samtal), mobil ca 400/mån, åkkort (SL) 600, internet 450 o så el som ja inte har räknat va ja ligger på. = ~4300/månad.
Resten bränner ja på mat o sprit o prylar 😀
Iofs har jag levt ganska osmart rent ekonomiskt sett sen ja flytta hemifrån, och har aldrig haft så mkt pengar över varje månad, det har blivit lite sparande då och då, men nån bil skulle jag aldrig ha råd med. Isf skulle ja inte kunna gå ut o ha kul, köpa kläder o prylar eller nånting.
Sen måste man ju tänka på om man vill ut o resa 1 lr 2 ggr per år, skidor o sol tex.. Lägg dessutom till att du inte får nåra pengar alls under sommarn så har man inte råd med så mkt ändå..
2 Guest(s)