Gå ner i spagat, hur tränar jag det?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Gå ner i spagat, hur tränar jag det?
Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1854
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 19, 2007 - 2:02 pm
sp_Permalink sp_Print

En enkel fråga men ack så svår att genomföra, hur blir jag smidigare för att kunna gå ner i spagat? Jag är rätt så stel nu så kommer inte ner så långt :P. Vilka övningar ska jag använda mig av?

/Dani

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
1143417
June 19, 2007 - 2:27 pm
sp_Permalink sp_Print

I alla Jean Claude Van Damme-filmer binder de fast honom i ett par träd med taljor och grejer, och bara dra i honom. Det finns säkert ett par tre forumiter som kan hjälpa dig med det....;)

Lodisen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1200
1143420
June 19, 2007 - 2:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Försök hela tiden! Till slut blir du nog slapp i lederna så att det går. 😀

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
1143427
June 19, 2007 - 3:05 pm
sp_Permalink sp_Print

isär med benen och sjunk ner wink

Eller så gör du som den gängen jag gick ner i splitt, fötterna hamnade på ett par tidningar som gjorde att jag sjönk ner med en jävla fart, första och enda gången jag gick ner i splitt. :bgrin:

McBanjo
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 88
1143430
June 19, 2007 - 3:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Bara pressa, eventuellt kan du använda dej av vikter för att komma längre ner. Sen kan du stå där i så mycket split du klarar i sådär 20 minuter om dagen

Göra som Van Damme skulle resulterat i väldigt svåra skador på en otränad människa

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
1143431
June 19, 2007 - 3:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Lodisen wrote: Försök hela tiden! Till slut blir du nog slapp i lederna så att det går. 😀

Det här var nog den sjukaste tråden på länge, den spårade ur direkt :).
Alltså ner kommer jag nog med mycket vilja, men kommer jag ner kommer jag aldrig upp, dvs lederna har sträckts ut max.

Måste finnas ett bättre alternativ än med våld. Vill gärna ha seriösa svar, då min intention är det. Jag vill bli smidig som en liten Wushu kines.

/Dani

Hagiz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 489
1143432
June 19, 2007 - 3:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Om du springer lite eller nått, bara så att musklerna blir varma, så kan du stretcha de muskelgrupperna som behövs för att komma ner i spagat eller split eller va du sa 😀

men det är väldigt väldigt viktigt att dina muskler som du ska stretcha är varma, annars finns risken att du får en sträckning.

För att veta vilka muskelgrupper du ska stretcha är lätt, du går bara isär med benen och sjunker ner, och där du känner att det tar emot, där ska du stretcha!

Goodluck! /haaaaagizzzah!

Omdöme: TS/NH - Ebay - Tradera
Projekt: Lanbox Lite@H20 & Server
Bänkar: 5.6GHz

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
1143433
June 19, 2007 - 3:21 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: I alla Jean Claude Van Damme-filmer binder de fast honom i ett par träd med taljor och grejer, och bara dra i honom. Det finns säkert ett par tre forumiter som kan hjälpa dig med det....;)

Så det innebär alltså att du ser på sådana skitfilmer trots ditt snobberi mellan varven? 😉

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
1143436
June 19, 2007 - 3:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Hagiz wrote: Om du springer lite eller nått, bara så att musklerna blir varma, så kan du stretcha de muskelgrupperna som behövs för att komma ner i spagat eller split eller va du sa 😀

men det är väldigt väldigt viktigt att dina muskler som du ska stretcha är varma, annars finns risken att du får en sträckning.

För att veta vilka muskelgrupper du ska stretcha är lätt, du går bara isär med benen och sjunker ner, och där du känner att det tar emot, där ska du stretcha!

Goodluck! /haaaaagizzzah!

Tackar för svaret!

Tror du att jag ska stretcha mig smidigare och inte tänja ut lederna eller ska jag göra båda?? Måste nog vara varm som du säger annars kommer jag aldrig ner laugh

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1143438
June 19, 2007 - 3:35 pm
sp_Permalink sp_Print

McBanjo wrote:
Göra som Van Damme skulle resulterat i väldigt svåra skador på en otränad människa

Van Damme är ju uppenbart skadad om man utgår från hans "filmiska" insatser och skriverierna om hans privatliv, men tror du verkligen att spagatträning kan ge hjärnskador?
🙄

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1613
1143441
June 19, 2007 - 3:41 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=McBanjo] Göra som Van Damme skulle resulterat i väldigt svåra skador på en otränad människa

Van Damme är ju uppenbart skadad om man utgår från hans "filmiska" insatser och skriverierna om hans privatliv, men tror du verkligen att spagatträning kan ge hjärnskador?
🙄

Van Damme är en hjälte!!

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1143448
June 19, 2007 - 3:48 pm
sp_Permalink sp_Print

MoparPower wrote: [quote=ilg@dd][quote=McBanjo] Göra som Van Damme skulle resulterat i väldigt svåra skador på en otränad människa

🙄

Van Damme är en hjälte!!

Jo, kanske i SOBTM och HTTYW..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

McBanjo
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 88
1143451
June 19, 2007 - 3:51 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=McBanjo] Göra som Van Damme skulle resulterat i väldigt svåra skador på en otränad människa

🙄

Nja, snarare muskelskador. Van Dammes ev hjärnskador kommer nog från sparkar/slag wink

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
1143454
June 19, 2007 - 3:57 pm
sp_Permalink sp_Print

spagat är ju skitenkelt att träna till, det är bara att töja lite åt gången, sedan sköter tyngdlagen resten till slut.

jarlen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1233
1143462
June 19, 2007 - 4:03 pm
sp_Permalink sp_Print
Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1143474
June 19, 2007 - 4:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Byt kön :p

Nej, men ärligt talat så är det bara att stretcha, stretcha o stretcha tills det går.
Som någon skrev, värm upp musklerna innan.

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
1143479
June 19, 2007 - 5:15 pm
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: [quote=denstore]I alla Jean Claude Van Damme-filmer binder de fast honom i ett par träd med taljor och grejer, och bara dra i honom. Det finns säkert ett par tre forumiter som kan hjälpa dig med det....;)

Så det innebär alltså att du ser på sådana skitfilmer trots ditt snobberi mellan varven? 😉

Van Damme hela dagen framför 99% av svensk "kvalitetsfilm". Frågan är vilket som är otäckast. En helkväll med Schwartzenegger och Van Damme, eller ens 10 minuter Lars Norén......;)

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1143485
June 19, 2007 - 5:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Varför vill du kunna gå ner i spagat?

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
1143488
June 19, 2007 - 5:28 pm
sp_Permalink sp_Print

nu ikväll börjar min träning mot mitt mål. Ska se hur lång tid det tar innan jag kommer ner. Jag kommer att göra övningar 20min/dag.

Sista utvägen är Van dammes metod, dvs om inget annat funkar. Kan jag räkna med 3 frivilliga från NH???? 🙄 Kickboxer får fungera som studiematerial tills vidare.

Tack för alla bra & mindre bra tips!

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1143490
June 19, 2007 - 5:38 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=skiroy][quote=denstore]I alla Jean Claude Van Damme-filmer binder de fast honom i ett par träd med taljor och grejer, och bara dra i honom. Det finns säkert ett par tre forumiter som kan hjälpa dig med det....;)

Van Damme hela dagen framför 99% av svensk "kvalitetsfilm". Frågan är vilket som är otäckast. En helkväll med Schwartzenegger och Van Damme, eller ens 10 minuter Lars Norén......;)

Varför inte heller ta exempel ur filmvärlden i Sverige istället?
Mej veterligen har inte Lars Norén gjort en enda långfilm eller "film" öht, dock enstaka TV-pjäser....
Kjell Sundvall, Lasse Åberg, Lasse Hallström, Josef Fares, Lukas Moodysson är ju inte direkt fy skam för en sån liten nation som Sverige, sen icke att förglömma den aktade Ingemar Bergman (Inte för att jag direkt värdesätter hans filmer.).

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 353
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL