October 18, 2006
Snorch wrote: [quote=LenteP][quote=Josey Wales][quote=Danne980]Betalade 6500:- till svenska kyrkan i år. när jag såg det så bestämde jag mig för att gå ur.
Grattis till en årsinkomst på 650 000.
Avundsjuk? Ja lite grann
Eftersom kyrkoavgiften ligger på 1,25% så har han ju då en bit mer än 650 000:-...
1.39% betalar då jag, inkl. 0.37% begravningsavgift, så det blir inte några 650 000:- och inte heller mer..
6500/0.0139= 467625.899
Men om han däremot räknade på 1.02% utan begravningsavgiften så blir det ju cirkus 640 000:-
Jag bara antog att det var den delen man kunde slippa betala genom att gå ur som avsågs.
November 29, 2002
Dra iväg ett mail på http://www.svenskakyrkan.se . Skriv några rader att härmed vill jag namn gå ur den svenska kyrkan. De skickar sedan hem ett brev till dig där du fyller i blanketten och skickar tillbaks. Svårare än så blir det inte 😉
March 14, 2001
rilo wrote: Dra iväg ett mail på http://www.svenskakyrkan.se . Skriv några rader att härmed vill jag namn gå ur den svenska kyrkan. De skickar sedan hem ett brev till dig där du fyller i blanketten och skickar tillbaks. Svårare än så blir det inte 😉
Är det så enkelt?
Då gör jag det på direkten.. 🙂
December 1, 2006
Josey Wales wrote: [quote=Snorch][quote=LenteP][quote=Josey Wales][quote=Danne980]Betalade 6500:- till svenska kyrkan i år. när jag såg det så bestämde jag mig för att gå ur.
Grattis till en årsinkomst på 650 000.
Avundsjuk? Ja lite grann
Eftersom kyrkoavgiften ligger på 1,25% så har han ju då en bit mer än 650 000:-...
1.39% betalar då jag, inkl. 0.37% begravningsavgift, så det blir inte några 650 000:- och inte heller mer..
6500/0.0139= 467625.899
Men om han däremot räknade på 1.02% utan begravningsavgiften så blir det ju cirkus 640 000:-
Jag bara antog att det var den delen man kunde slippa betala genom att gå ur som avsågs.
Du har helt rätt... Går man ur Svenska kyrkan slipper du betala det mesta av den summan... Du slipper dock inte den lilla begravningsavgiften som ingår där. Den är ju iaf inte så stor... i mitt fall (vet inte om den är lika överallt) är den på 0,23%, att jämföra med kyrkoskatten som i mitt fall är på 1.25%... Så det blir ju inte på långa vägar lika mycket att betala... 😀
Dock så måste man ju gå ur... Som det sagt tidigare så föddes du, tills för några år sedan, in i svenska kyrkan... Så om man inte är väldigt ung så behöver du inte vara döpt för att vara med där, det räcker som sagt med att du är född...
August 13, 2004
obelix wrote: [quote=wojt]Själv är man cool och ej döpt så har inte behövt bry mig om det. 😎
hur gammal är du?
man föddes in i Svenska kyrkan till för några år sedan.
Jag är 17. :gråt:
Vet inte riktigt hur/varför men såvitt jag vet är jag inte med i nåt sånt, mor är invandrare från Polen och farsan har nog gått ut för längesen.
January 12, 2004
wojt wrote: [quote=obelix][quote=wojt]Själv är man cool och ej döpt så har inte behövt bry mig om det. 😎
hur gammal är du?
Vet inte riktigt hur/varför men såvitt jag vet är jag inte med i nåt sånt, mor är invandrare från Polen och farsan har nog gått ut för längesen.
om du föddes i Sverige så är du med i Svenska kyrkan, om inte dina föräldrar har sett till annat.
Tror att man måste vara född från år 2000 för att inte automatiskt vara/bli medlem i kyrkan i Sverige, är dock osäker på årtalet.
January 12, 2004
addeee wrote: [quote=wojt]Själv är man cool och ej döpt så har inte behövt bry mig om det. 😎
samma här mina föräldrar var snälla och låter mig själv välja...inget eftersom jag inte tror på sån rappkalja!
du är fortfarande medlem i kyrkan, om du inte har begärt utträde eller tillhör en annan tro.
May 17, 2004
obelix wrote: [quote=wojt][quote=obelix][quote=wojt]Själv är man cool och ej döpt så har inte behövt bry mig om det. 😎
hur gammal är du?
om du föddes i Sverige så är du med i Svenska kyrkan, om inte dina föräldrar har sett till annat.
Tror att man måste vara född från år 2000 för att inte automatiskt vara/bli medlem i kyrkan i Sverige, är dock osäker på årtalet.
det stämmer att fram till år 2000 så hade sverige en stadskyrka och alla gick automatiskt med i den om de föddes i sverige, men man kunde alltid gå ur den när man ville. Alla födda 2000 fick "välja" (om nu små barn akn göra det).
Förut, 50 till 70 någon gång (är INTE säker på den senare), så var man dock tvungen att konvertera till någon annan religon för att gå ur.
March 14, 2001
Snorch wrote: [quote=rilo]Dra iväg ett mail på http://www.svenskakyrkan.se . Skriv några rader att härmed vill jag namn gå ur den svenska kyrkan. De skickar sedan hem ett brev till dig där du fyller i blanketten och skickar tillbaks. Svårare än så blir det inte 😉
Är det så enkelt?
Det där fungerade inte alls, fick svar om att jag måste kontakta det där lokala nånting (?) och att de inte kunde skicka ut några blanketter..
November 29, 2002
Snorch wrote: [quote=Snorch][quote=rilo]Dra iväg ett mail på http://www.svenskakyrkan.se . Skriv några rader att härmed vill jag namn gå ur den svenska kyrkan. De skickar sedan hem ett brev till dig där du fyller i blanketten och skickar tillbaks. Svårare än så blir det inte 😉
Är det så enkelt?
Det där fungerade inte alls, fick svar om att jag måste kontakta det där lokala nånting (?) och att de inte kunde skicka ut några blanketter..
Blev fel helt klart att du ska kontakta din lokala kyrka. Så om du vet vad din lokala kyrka heter så kanske de har en webbplats med mail. Min hadde det iaf och det gick jättebra att skicka på mail.
August 13, 2004
obelix wrote: [quote=wojt][quote=obelix][quote=wojt]Själv är man cool och ej döpt så har inte behövt bry mig om det. 😎
hur gammal är du?
Jaha, så du räknade med att jag kunde ha varit 7 bast eller yngre? D:
August 27, 2003
Exakt vad lockar dig till den hindustiska tron? framförallt med tanke på att du verkar ha benkoll på vad kristendomen innebär 🙂 "jesus och sånt bla bla".
Men ja, det är bra, gå ur svenska kyrkan, verkligen den institution i Sverige som har sämst samhällsvärde per krona.
October 18, 2006
Hugge wrote: Men ja, det är bra, gå ur svenska kyrkan, verkligen den institution i Sverige som har sämst samhällsvärde per krona.
Långt därifrån, kyrkan gör mycket bra för barn och ungdomar samt för hemlösa och liknande. Det finns också väldigt många ensamma som hittar en gemnskap i kyrkan.
Om du vill ha några exempel på taskigt samhällsvärde per krona så kan man ju ta:
- Integrationsverket
- Centrum mot rasism
- Statens biografbyrå
- Alkoholinspektionen
- Granskningsnämden
- Lotteriinspektionen
- Krisberedskapsmyndigeten
- SIDA
Bara för att nämna några
January 10, 2005
Är väll bara och ringa till närmaste kyrka så skickar de papper, gjorde de direkt när jag blev 18 😀
Josey Wales: Sure, kanske kyrkan nått bra, men jag gillar dem inte så de ska inte få nått av mig. Och som sagt ingen rappkalja för mig 😛
Finns det nått sätt man kan få bort de där sista 0,23%? (begravnings avgift) 🙂
Josey Wales wrote: [quote=Arre] Finns det nått sätt man kan få bort de där sista 0,23%? (begravnings avgift) 🙂
Evigt liv kanske, förutsatt att du kan övertyga staten om det.
:)R
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
3 Guest(s)