GAH! Fottad i södra länken av fartkamera :/|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
GAH! Fottad i södra länken av fartkamera :/
yazaka
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 353
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 7, 2008 - 1:05 am
sp_Permalink sp_Print

Kom nyss hem, men påvägen hem kör jag igenom södra länken där det är 70 vanligtvis, men med tanke på att jag var helt ensam i tunneln tänka jag inte mycket på hastigheten och låg väl i runt 90-100 knyck. Just när jag kör förbi sista kameran så ser jag ett litet oranget sken, misstänker väl fartkamera.

Svårt att veta då jag hade luva på huvet o solskyddet nerfällt, men frågan är om det räcker? Någon som vet hur lång tid det tar innan utredningen är klar ?

ribban
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 565
1204531
October 7, 2008 - 5:09 am
sp_Permalink sp_Print

Fick dom ditt reg nr så är du rökt

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1204532
October 7, 2008 - 5:17 am
sp_Permalink sp_Print

De måste se ditt ansikte på bilden, du kan påpeka att det inte är du som kör.

opA87
Member
Medlem
Forum Posts: 2399
1204542
October 7, 2008 - 8:00 am
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: De måste se ditt ansikte på bilden, du kan påpeka att det inte är du som kör.

Har han inte anmält bilen som stulen så spelar det nog ingen roll.

Tror inte han har någon polare som han kan skylla på att de va han som körde som vill ta åt sig böterna :bgrin:

Det är bara att bita i det sura äpplet.. du får gärna lägga upp bilden på dig som kommer i Posten om någon / några veckor 😀

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
1204543
October 7, 2008 - 8:07 am
sp_Permalink sp_Print

opA87 wrote: Har han inte anmält bilen som stulen så spelar det nog ingen roll.

Tror inte han har någon polare som han kan skylla på att de va han som körde som vill ta åt sig böterna :bgrin:

Det är bara att bita i det sura äpplet.. du får gärna lägga upp bilden på dig som kommer i Posten om någon / några veckor 😀

De måste kunna identifiera föraren på kortet, ser man inte ansiktet för solskyddet, rånarluva, what ever så slänger dom fotot direkt.

opA87
Member
Medlem
Forum Posts: 2399
1204545
October 7, 2008 - 8:18 am
sp_Permalink sp_Print

beta wrote: De måste kunna identifiera föraren på kortet, ser man inte ansiktet för solskyddet, rånarluva, what ever så slänger dom fotot direkt.

Jag undrar då det.. :-k

Men det märker vi / du nog om du får något brev från Vägverket / Polisen med en bot..

Är bilen reggad på dig ?

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
1204546
October 7, 2008 - 8:30 am
sp_Permalink sp_Print

opA87 wrote: Jag undrar då det.. :-k

Men det märker vi / du nog om du får något brev från Vägverket / Polisen med en bot..

Är bilen reggad på dig ?

"Utredningsarbetet leds av poliser med hjälp av specialutbildade civila utredare. Endast föraren kan bötfällas. Det innebär att det krävs foto på både registreringsskylten och förarens ansikte för att en identifiering och utredning ska kunna ske. Utredaren jämför fotot från trafiksäkerhetskameran med ett foto på ägaren för det fordon som registrerats – ett kort som hämtas från körkortsregistret eller passregistret."

Så sluta svamla när du inte vet. 😉
http://www.vv.se/templates/pag.....15968.aspx

yazaka
Kommer du hit ofta?
Medlem
1204548
October 7, 2008 - 8:37 am
sp_Permalink sp_Print

Jag vet ju hur det ligger till med reglerna om att ansiktet måste gå att identifiera och det är föraren som är skyldig.

Lägger upp bilden om den kommer inga problem :p men frågan är hur lång tid det tar, hm..

Bilen är reggad på farsan, så det kommer först kolla om det är han, sedan gå över och kolla familjen.

Tänkte just för ett par dagar sen att dags att införskaffa sig en rånarluva medans jag kör igenom tunneln.

jonte_power
Member
Medlem
Forum Posts: 2674
1204549
October 7, 2008 - 9:13 am
sp_Permalink sp_Print

yazaka wrote: Kom nyss hem, men påvägen hem kör jag igenom södra länken där det är 70 vanligtvis, men med tanke på att jag var helt ensam i tunneln tänka jag inte mycket på hastigheten och låg väl i runt 90-100 knyck. Just när jag kör förbi sista kameran så ser jag ett litet oranget sken, misstänker väl fartkamera.

Svårt att veta då jag hade luva på huvet o solskyddet nerfällt, men frågan är om det räcker? Någon som vet hur lång tid det tar innan utredningen är klar ?

oranget sken? Jag har aldrig blivit fotad av en fartkamera.. men har hört att det alltid blixtrar till?

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
1204552
October 7, 2008 - 9:32 am
sp_Permalink sp_Print

yazaka wrote: Jag vet ju hur det ligger till med reglerna om att ansiktet måste gå att identifiera och det är föraren som är skyldig.

Lägger upp bilden om den kommer inga problem :p men frågan är hur lång tid det tar, hm..

Bilen är reggad på farsan, så det kommer först kolla om det är han, sedan gå över och kolla familjen.

Tänkte just för ett par dagar sen att dags att införskaffa sig en rånarluva medans jag kör igenom tunneln.

Det ska ta ca. 10dagar enligt vv.se. Men då bilen är registrerad på din far så får du se till att han inte anger dig om de skulle fråga vem som körde bilen vid den tidpunkten.

yazaka
Kommer du hit ofta?
Medlem
1204555
October 7, 2008 - 9:53 am
sp_Permalink sp_Print

jonte_power wrote: oranget sken? Jag har aldrig blivit fotad av en fartkamera.. men har hört att det alltid blixtrar till?

Blixten är orange och inte vit, om man kör förbi kamerorna så ser man ju blixtlampan, stor och orange.

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1204561
October 7, 2008 - 10:14 am
sp_Permalink sp_Print

yazaka wrote: Blixten är orange och inte vit, om man kör förbi kamerorna så ser man ju blixtlampan, stor och orange.

Det är möjligt, men alla gånger jag sett det blixtrat (inte på mig dock) är det ett stark vitt ljus och absolut inget man missar.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1204567
October 7, 2008 - 10:39 am
sp_Permalink sp_Print

opA87 wrote: Jag undrar då det.. :-k

Är bilen reggad på dig ?

Det har varit tal om att ägaren till bilen ska bli skyldig men det har aldrig gått igenom.

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
1204582
October 7, 2008 - 2:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: Det är möjligt, men alla gånger jag sett det blixtrat (inte på mig dock) är det ett stark vitt ljus och absolut inget man missar.

Om man missar blixten från en kameraskåp så ska man nog ta en funderare om man ska vara på vägen över huvudtaget...

Blixten syns lätt på 400-500m och liknar inget annat. Har två gånger blivit omkörd precis före en kamera som har blixtrat. Är nästan så man funderar om blixten slog ner bredvid en då.

Snorch
Member
Medlem
1204589
October 7, 2008 - 2:38 pm
sp_Permalink sp_Print

fisken wrote: Om man missar blixten från en kameraskåp så ska man nog ta en funderare om man ska vara på vägen över huvudtaget...

Blixten syns lätt på 400-500m och liknar inget annat. Har två gånger blivit omkörd precis före en kamera som har blixtrat. Är nästan så man funderar om blixten slog ner bredvid en då.

Yepp, den syns t.o.m. bra i sidospegeln ~300m från kameran även fast man kollar framåt och inte i spegeln, iaf när det är mörkt.

yazaka
Kommer du hit ofta?
Medlem
1204624
October 7, 2008 - 8:41 pm
sp_Permalink sp_Print

jonte_power wrote: oranget sken? Jag har aldrig blivit fotad av en fartkamera.. men har hört att det alltid blixtrar till?

Blixten är orange och inte vit, om man kör förbi kamerorna så ser man ju blixtlampan, stor och orange.

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
1204631
October 8, 2008 - 1:12 am
sp_Permalink sp_Print

Du ska väl inte gå ut och erkänna??? Då kan dom ju hitta dig även om dom inte ser dig på bilden... 😛

Snorch
Member
Medlem
1204668
October 9, 2008 - 1:43 am
sp_Permalink sp_Print

yazaka wrote: Blixten är orange och inte vit, om man kör förbi kamerorna så ser man ju blixtlampan, stor och orange.

Som sagt, det måhända att den är orange men det blixtrar starkt vitt de gånger jag sett det vilket är närmare ett tiotal gånger.

hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
1204705
October 9, 2008 - 3:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Antagligen så är det en gammal kamera och då är blixten GUL. Inte orange. Ljusen i tunneln må vara orange, det kan jag inte uttala mig om.

Blåneka hela vägen. Du tjänar inget på att erkänna och straffet blir likadant vare sig du erkänner eller inte.

Lättast hade ju varit att hålla 70, men det är ju lite gay som vi alla vet.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1204706
October 9, 2008 - 3:32 pm
sp_Permalink sp_Print

hawkie wrote:
Lättast hade ju varit att hålla 70, men det är ju lite gay som vi alla vet.

Snarare så att en del tror att hög hastighet med flådig kärra (Stora banklån) kompenserar liten snorre, dessvärre är det inte på det sättet.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 130
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL