September 1, 2002
Var på stan och skulle uträtta ett bankärende idag.
När det var gjort så kände jag mig hungrig och bestämde mig för att göra ett besök på McD.
Började promenera längs gågatan i centrum och efter ett litet tag kom det fram en herre och visade mig en handskriven lapp.
Då jag tidigare stött på tiggare här i stan anade jag vad som gällde,
fick lite panik/insta-ångest och skakade på huvudet och sade "no" och gick därifrån utan att läsa vad han skrivit på lappen, eller se honom i ögonen för den delen.
Fick genast väldigt dåligt samvete, över det jag gjort, men var för feg för att göra något åt det, och traskade således vidare.
En kort stunds promenerande senare dök det upp en dam i liknande utstyrsel, även hon med en handskriven liten lapp i handen som hon visade.
Hon gick väldigt varsamt fram till mig och försökte försiktigt få ögonkontakt samtidgt som hon hälsade med ett varmt och snällt "Hej".
Återigen blev jag lamslagen i ångest/panikkänslor det enda jag kunde kommunicera fram till henne var ett barskt skak på huvudet.
Utan att ens titta upp, började jag gå därifrån och märkte hur hon skamset drog sig undan.
Med en nu väldigt stor portion dåligt samvete anlände jag till slut inne på McD och beställde min mat.
När jag sätter mig för att äta KOMMER DAMEN IN PÅ RESTAURANGEN för att värma sig, och jag kan slå vad om att hon såg på mig och kände igen mig.
Det var knappt att jag kunde äta alls, jag bara satt där och stirrade på maten och funderade...
Hon lämnade restaurangen efter några minuter och jag kunde i alla fall koppla av såpass att jag kunde börja äta.
Kände mig som ett svin när jag satt och frossade i fet snabbmat när det fanns folk som var i behov av pengar och värme strax utanför.
Alltihop har givit mig en funderare.
Mitt samvete säger att jag borde ha agerat annorlunda.
Det säger att jag borde ha givit någon av de två personerna mina lunchpengar då jag förmodligen inte ens var i närheten lika hungrig som de.
Jag är ingen rik knös, jag är en "fattig" student, men jag har i alla fall pengar nog att unna mig lite snabbmat då och då.
Varför då inte dela med mig av det lilla jag har? Jag har ju mat hemma, jag MÅSTE inte gå på McD och äta.
Men förnuftet säger att det inte borde spelat någon roll i ett större perspektiv, en måltid förändrar inte deras tillvaro, en tillfälligt mättad mage
kommer inte rädda dem från deras livssituation.
Å andra sidan känns det inte särskilt hjälpsamt och godhjärtat att inte ens kunna avvara en femtiolapp till någon som verkligen såg ut att behöva en.
Jag känner själv att det skall till bra mycket för att jag skall gå ut och tigga om pengar av främlingar,
så jag kan bara ana den relativa misär som sådana människor lever i.
Efter en lite längre stunds ponerande har jag kommit fram vad mitt samvete egentligen ville att jag skulle ha gjort.
Jag skulle först och främst bemött dessa med mer varmhjärtlighet, lite mer omtanke. Bara för att visa att jag bryr mig, för det gör jag.
Jag skulle ha tagit med mig dem in till restaurangen och bjudit dem på lunch. Sedan skulle jag ha tagit med dem till arbetsförmedligen eller någon
annan form av hjälporganisation för i alla få dem att komma i kontakt med någon som på ett seriöst sätt skulle kunna hjälpa dem få lite trygghet i tillvaron.
Men nu sitter jag här i min varma lägenhet framför min dator.
Sitter och känner mig svag och feg och otillräcklig.
Sitter här och skriver av mig på ett datornördforum
för att lätta lite på de skam- och skuldkänslor som blivit över efter dagens ärenden på stan.
Ni får gärna ventilera era åsikter om detta,
för jag tycker att det är fördjävligt att folk skall
behöva gå omkring på stan och tigga pengar på stan
en kall och Växjö-mulen eftermiddag en dag så nära inpå julen. :arg:
Tack och hej, leverpastej!
January 15, 2002
Bra skrivet. Tycker också synd om dom som är hemlösa, men kan tyvärr inte dela med mig speciellt mycket, för att min ända inkomstkälla är mina föräldrar. Så då spar jag hellre pengarna. Men, hade jag lite mer, så tror jag att jag skulle dela med mig. Jag skulle ialla fall vilja.
February 21, 2003
Jag tycker faktiskt inte att ge dem pengar är en bra idé. Det löser inte deras problem. Det är bara en temporär lösning som kan liknas vid att man står ute i kylan och pinkar på sig. Visserligen varmt å "skönt" i början, men sen. Det är samhällssystemet som måste förbättras, vilket försvåras om folk ger de mindre välställda pengar. För om vi ger dem pengar så kommer de klara sig på våra pengar och myndigheterna kommer att se dem som ett mindre besvärligt problem, eftersom de klarar sig på oss. Det är ju faktiskt så politiken och psykologin fungerar. Dessutom kommer ju tiggare att kunna bli ett yrke om folk är givmilda nog.
Det är bättre att man t ex köper tidningen "Faktum" eller bidrar med pengar till organisationer som kämpar för hemlösas steg tillbaka in i samhället.
Men respekt och ödmjukhet ska man ju trots allt visa. Här i Göteborg har man ju stött på flera mindre lottade och vissa tar ju kontakt t ex i en busskur bara för att snacka lite. När man var yngre så var man ju lite rädd för dem och höll tyst eller drog sig undan. Nu brukar jag svara och snacka med dem på hederligt götebörgar-vis precis som om de vore min granne hemma. Det märks direkt att de blir glada för att de blir respekterade som människor.
September 1, 2002
Ogrebeast wrote: Nu brukar jag svara och snacka med dem på hederligt götebörgar-vis precis som om de vore min granne hemma. Det märks direkt att de blir glada för att de blir respekterade som människor.
:worshipp: Önskar att jag också hade varit stark nog att göra så idag, fast med lite klämkäck gotländska.
August 7, 2003
Det händer i princip varenda gång man åker tunnelbana/pendeltåg/whatever nuförtiden. Ibland flera ggr. Nej, förfan ge dem inga pengar. Det är just det där "åh, nu ger jag dem 10 kronor vad bra människa jag är" som är helt fel tycker jag.
Det enda som händer är att det blir fler och fler som tigger/spelar dragspel osv... Det låter kanske brutalt hjärtlöst men tillgång/efterfrågan fungerar där också.
Om det funkar att skicka ut sina barn för att se hungriga och hjärtknipande kommer fler göra det. Det finns såna människor som inte drar sig för nånting.
Det är inte brist på pengar som gör det finns uteliggare, snarare är det nåt fel i systemet som gör att de som behöver hjälpen inte vill ha den på det sättet som den erbjuds.
Jag brukar inte säga "nej" när de frågar om man har pengar över utan ärligt säga "nej, det vill jag inte göra". Sen kan man gärna titta dem i ögonen för det...
January 20, 2003
Marcan- wrote: jag har lärt mej att man inte ska kunna bli hemlös i Sverige om man inte missköter sej iform av t.ex knarkar. isf tycker jag de får skylla sig själva.
Exakt det finns något som kallas socialen osv...
De får hjälp om de söker, klart att det ställs vissa krav men ändå.
Om man t.ex är en pundare och vill få hjälp så får man faktiskt vara beredd på att sluta knarka.
Samma gäller alkoholister också.
August 27, 2003
Laglorden wrote: Det händer i princip varenda gång man åker tunnelbana/pendeltåg/whatever nuförtiden. Ibland flera ggr. Nej, förfan ge dem inga pengar. Det är just det där "åh, nu ger jag dem 10 kronor vad bra människa jag är" som är helt fel tycker jag.
Det enda som händer är att det blir fler och fler som tigger/spelar dragspel osv... Det låter kanske brutalt hjärtlöst men tillgång/efterfrågan fungerar där också.
Om det funkar att skicka ut sina barn för att se hungriga och hjärtknipande kommer fler göra det. Det finns såna människor som inte drar sig för nånting.
Det är inte brist på pengar som gör det finns uteliggare, snarare är det nåt fel i systemet som gör att de som behöver hjälpen inte vill ha den på det sättet som den erbjuds.
Jag brukar inte säga "nej" när de frågar om man har pengar över utan ärligt säga "nej, det vill jag inte göra". Sen kan man gärna titta dem i ögonen för det...
Word..
January 1, 2003
Intressant ämne detta.
Det är svårt att göra några generaliseringar eftersom dessa tiggare/uteliggare inte är någon direkt homogen grupp. Lika dumt som att göra generaliseringar om 'vad man skall göra med' invandrare. Att ge en slant kan mycket väl lösa en persons problem men vara en belastning för någon annan. Många av dessa är ju desssutom psykfall som släpptes ut i och med psykiatrireformen.
Många ger pengar för att döva sitt eget samvete inte för att egentligen hjälpa någon. Om man verkligen skall hjälpa till så får man ju antingen engagera sig och jobba gratis i de organisationer som hjälper eller donera så mycket pengar så det verkligen känns. Vilket betyder att du inte köper den nya hårddisken fast den gamla har gått sönder utan skänker pengarna till t ex Rädda Barnen och sedan inte kan använda datorn.
Lever jag som jag lär? Nä, inte direkt.
200:-/månad till ett barnhem i Kina är vad jag dövar mitt samvete med för tillfället.
January 1, 2003
Dehman wrote: Såg ett program för ett par månader sedan om hemlösa. Många av de som är hemlösa har blivit erbjudna hjälp men vill ej ha den. Då har de faktiskt sig själv att skylla.
Tänk vad enkelt det blev. :arg:
Då behöver vi ju inte bry oss. Vi behöver alltså inte ha något dåligt samvete. Vilken tur. Alla som tigger på gatan gör det av egen fri vilja. De kanske tom trivs. Vi kanske skall sparka lite på dem och sno deras insamlade burkar så trivs dem nog ännu bättre. Det verkar så mysigt att ligga under lite wellpapp när snön hänger i luften. God Jul.
July 27, 2002
AakeTraak wrote: [quote=Dehman]Såg ett program för ett par månader sedan om hemlösa. Många av de som är hemlösa har blivit erbjudna hjälp men vill ej ha den. Då har de faktiskt sig själv att skylla.
Tänk vad enkelt det blev. :arg:
Då behöver vi ju inte bry oss. Vi behöver alltså inte ha något dåligt samvete. Vilken tur. Alla som tigger på gatan gör det av egen fri vilja. De kanske tom trivs. Vi kanske skall sparka lite på dem och sno deras insamlade burkar så trivs dem nog ännu bättre. Det verkar så mysigt att ligga under lite wellpapp när snön hänger i luften. God Jul.
Tyvärr finns det folk som gör så.
Men jag förstår inte vad allt detta snack är om?
Ge pengar eller inte! De kan få Hjälp men ofta kan de inte sluta knarka eller dricka. Och ni behöver inte jävlas med oss som inte ger pengar bara för ni får dåligt samvete.
Svaga sinnen + Starka ord - Orimligt.
March 10, 2002
Ge dem 1 krona eller något.
För ett par år sedan var jag utomlands med familjen, där satt en tiggare utanför vårt hotell. Vi gav honom en liten peng, dagen efter var där nog tio st som satt och tiggde! Ryktet hade spridit sig om att man fick pengar där. De förföljde en när man gick därifrån. Så jag ger aldrig mer pengar till en tiggare!
January 1, 2003
Callister wrote:
Tyvärr finns det folk som gör så.
Men jag förstår inte vad allt detta snack är om?
Ge pengar eller inte! De kan få Hjälp men ofta kan de inte sluta knarka eller dricka. Och ni behöver inte jävlas med oss som inte ger pengar bara för ni får dåligt samvete.
Svaga sinnen + Starka ord - Orimligt.
Jo, visst det finns folk som gör så. Men de ju t ex vara så illa därann att de inte vet vad som är bäst för dem själva.
Vad jag reagerar mest på är dina generaliseringar och att du dessutom verkar tro på dem.
Man vet ju inte vad som har hänt var och en förrän man faktiskt har frågat.
Du kan ju inte med säkerhet veta att en person har fått ett antal chanser, du väljer bara att tro det.
June 23, 2002
Bra skrivet ger en funderare faktiskt. Men om dem höll på med knark o sånt skit tycker jag inte ett dugg synd om dem..
Men om dem inte höll på med nåt sånt skit så tycker jag visserligen dem kunde vara värda en lunch men då vill man gärna se att pengar går till en lunch också och inte något annat skit.
Tycker faktiskt däremot inte du gjorde nåt direkt "fel".
Men gör som du känner och bjud nästa som kommer fram nästa gång på lunch om du nu känner för det.
1 Guest(s)