March 10, 2002
AakeTraak wrote: [quote=Dehman][quote=Vajsman]ja brukar nästan alltid ge dom mina mynt. inte bara till tiggare utan självklart våra duktiga gatuunderhållare
Alltså du menar gatusopare?
Hade jag varit gatusopare och någon kommit fram och gett mig mynt hade det smällt!
LOL
Vad menar du?
April 16, 2003
Kalla mig cynisk eller vad du vill men jag tror inte alla är hemlösa som går och tigger. På tunnelbanan ser man personer med laminerade lappar eller upptryckta lappar i mängder. Det finns en tant som släpar omkring sin dotter på tunnelbanan så hon får sjunga en truddelutt (inte ens en hel låt) och sen gå och be om pengar. Sånt gör mig mer irriterad än att vilja ge dom pengar.
August 20, 2001
Dehman wrote: [quote=AakeTraak][quote=Dehman][quote=Vajsman]ja brukar nästan alltid ge dom mina mynt. inte bara till tiggare utan självklart våra duktiga gatuunderhållare
Hade jag varit gatusopare och någon kommit fram och gett mig mynt hade det smällt!
LOL
Vad menar du?
Han menar de som sitter och spelar gitarr och dylikt 😉 haha 😛
March 10, 2002
DiDi wrote: [quote=Dehman][quote=AakeTraak][quote=Dehman][quote=Vajsman]ja brukar nästan alltid ge dom mina mynt. inte bara till tiggare utan självklart våra duktiga gatuunderhållare
LOL
Vad menar du?
Han menar de som sitter och spelar gitarr och dylikt 😉 haha 😛
Aha, det tänkte jag inte på. 😀
January 1, 2003
Dehman wrote: [quote=AakeTraak][quote=Dehman][quote=Vajsman]ja brukar nästan alltid ge dom mina mynt. inte bara till tiggare utan självklart våra duktiga gatuunderhållare
LOL
Vad menar du?
Det var ju roligt.
June 17, 2001
Denna diskutionen är ganska intressant. Jag bor i en så pass liten stad att jag slipper se tiggare.
När jag menar slipper, så menar jag att jag slipper ha dåligt samvete om jag inte kan ge dom något.
Man kan inte skylla på samhället eller staten i detta fall. Det finns hjälp, men vill man inte ha den hjälp eller missköter man sig så blir det tyvärr så att man får leva på gatan.
Låter rätt enkelt, och så enkelt är det. Men för vissa är det inte så enkelt. Men då har man sig själv att skylla lite.
Sen finns det andra människor. De som har pengar och jobb, men inte vill använda de på samma sätt som vi andra.
De kan leva på det enkla/sparsamma sättet.
Det är människor som man se ner på, men egentligen borde se upp till. De som inte är mainstream, utan kör sitt eget race.
/FD. Crew ffs
"A computer let's you make more mistake's faster than any invention in human history - with the possible exceptions of handgun's and tequila"
June 3, 2001
Alex aka NH|WiggeR wrote: Sen finns det andra människor. De som har pengar och jobb, men inte vill använda de på samma sätt som vi andra.
Hm.. känner jag 2 stcken.
50 papp i månaden och lever nästan under existensminimum. 😕
Köper aldrig nånting utom det nödvändigaste.
July 14, 2003
Detta är ett faktum i Sthlm iaf, vet inte om det är lika i andra städer:
* Polisen uppmanar folk att inte ge pengar till tiggare.
* Tiggare behöver inte tigga till mat då det finns att få hos diverse org. tex frälsis har alltid sina soppkök.
* Om de säljer tidningar ("situation sthlm") så har de gått med på att vara drogfria och drogtesta sig mm. De får dessutom en mindre lön för denna syssla. Köper du en sådan tidning så stödjer du faktiskt hemlösa och har en garanti för att pengarna inte går till knark. Du får också en tidning att läsa för 30kr
* Pengar du ger till folk används i de flesta fall till knark av just de personer som inte önskar bli drogfria.
March 1, 2003
Två gånger har jag varit med om tiggare som fått pengar.
1. På burgerking: En slipsnisse ger 50 spänn till en lodare som säger sig vara utsvulten. Luffarjäveln köper en hamburgare för 10:- och går sen.
2. En luffare får några mynt på stan. Han ragglar bort till sina stinkande polers och köper cigg för pengarna.
Jag kommer aldrig ge pengar till en lodare.
June 28, 2001
Marcan- wrote: jag har lärt mej att man inte ska kunna bli hemlös i Sverige om man inte missköter sej iform av t.ex knarkar. isf tycker jag de får skylla sig själva.
japp, stämmer väldigt bra där.
min morbror har misskött sig och hamnade på gatan till slut tack vare en knäpp granne, hadde ett saftigt lån så han kunde inte få nån lägenhet, bodde hos oss i nått år, phett störande då hunden har blivit totalt flippad efter det, man kan nästan tro att dom har samma IQ.
annars så har jag totalt slutat tycka synd om hemlösa, man sitter inte på gatan helt utan anledning i sverige.
March 10, 2002
Gueno wrote: [quote=Alex aka NH|WiggeR]Sen finns det andra människor. De som har pengar och jobb, men inte vill använda de på samma sätt som vi andra.
Hm.. känner jag 2 stcken.
50 papp i månaden och lever nästan under existensminimum. 😕
Köper aldrig nånting utom det nödvändigaste.
Jag vet varför, det är för att de sparar till de grymaste bilarna för att göra dig svartsjuk.
2 Guest(s)