Gamblor vs tiggare|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Gamblor vs tiggare
Vajsman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 929
sp_UserOfflineSmall Offline
473035
December 2, 2003 - 1:48 pm
sp_Permalink sp_Print

ja brukar nästan alltid ge dom mina mynt. inte bara till tiggare utan självklart våra duktiga gatuunderhållare

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
473041
December 2, 2003 - 1:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Vajsman wrote: ja brukar nästan alltid ge dom mina mynt. inte bara till tiggare utan självklart våra duktiga gatuunderhållare

Alltså du menar gatusopare?

Hade jag varit gatusopare och någon kommit fram och gett mig mynt hade det smällt!

AakeTraak
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 616
473046
December 2, 2003 - 2:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: [quote=Vajsman]ja brukar nästan alltid ge dom mina mynt. inte bara till tiggare utan självklart våra duktiga gatuunderhållare

Hade jag varit gatusopare och någon kommit fram och gett mig mynt hade det smällt!

LOL

Dehman
Member
Medlem
473048
December 2, 2003 - 2:01 pm
sp_Permalink sp_Print

AakeTraak wrote: [quote=Dehman][quote=Vajsman]ja brukar nästan alltid ge dom mina mynt. inte bara till tiggare utan självklart våra duktiga gatuunderhållare

LOL

Vad menar du?

McFatty
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 357
473054
December 2, 2003 - 2:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Kalla mig cynisk eller vad du vill men jag tror inte alla är hemlösa som går och tigger. På tunnelbanan ser man personer med laminerade lappar eller upptryckta lappar i mängder. Det finns en tant som släpar omkring sin dotter på tunnelbanan så hon får sjunga en truddelutt (inte ens en hel låt) och sen gå och be om pengar. Sånt gör mig mer irriterad än att vilja ge dom pengar.

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
473062
December 2, 2003 - 2:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: [quote=AakeTraak][quote=Dehman][quote=Vajsman]ja brukar nästan alltid ge dom mina mynt. inte bara till tiggare utan självklart våra duktiga gatuunderhållare

LOL

Vad menar du?

Han menar de som sitter och spelar gitarr och dylikt 😉 haha 😛

Dehman
Member
Medlem
473068
December 2, 2003 - 2:18 pm
sp_Permalink sp_Print

DiDi wrote: [quote=Dehman][quote=AakeTraak][quote=Dehman][quote=Vajsman]ja brukar nästan alltid ge dom mina mynt. inte bara till tiggare utan självklart våra duktiga gatuunderhållare

LOL

Vad menar du?

Han menar de som sitter och spelar gitarr och dylikt 😉 haha 😛

Aha, det tänkte jag inte på. 😀

AakeTraak
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 616
473081
December 2, 2003 - 2:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: [quote=AakeTraak][quote=Dehman][quote=Vajsman]ja brukar nästan alltid ge dom mina mynt. inte bara till tiggare utan självklart våra duktiga gatuunderhållare

LOL

Vad menar du?

Det var ju roligt.

Alex aka NH|WiggeR
Member
Medlem
Forum Posts: 2067
473184
December 2, 2003 - 4:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Denna diskutionen är ganska intressant. Jag bor i en så pass liten stad att jag slipper se tiggare.
När jag menar slipper, så menar jag att jag slipper ha dåligt samvete om jag inte kan ge dom något.
Man kan inte skylla på samhället eller staten i detta fall. Det finns hjälp, men vill man inte ha den hjälp eller missköter man sig så blir det tyvärr så att man får leva på gatan.
Låter rätt enkelt, och så enkelt är det. Men för vissa är det inte så enkelt. Men då har man sig själv att skylla lite.
Sen finns det andra människor. De som har pengar och jobb, men inte vill använda de på samma sätt som vi andra.
De kan leva på det enkla/sparsamma sättet.
Det är människor som man se ner på, men egentligen borde se upp till. De som inte är mainstream, utan kör sitt eget race.

/FD. Crew ffs
"A computer let's you make more mistake's faster than any invention in human history - with the possible exceptions of handgun's and tequila"

Gueno
Member
Medlem
Forum Posts: 9881
473228
December 2, 2003 - 5:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Alex aka NH|WiggeR wrote: Sen finns det andra människor. De som har pengar och jobb, men inte vill använda de på samma sätt som vi andra.

Hm.. känner jag 2 stcken.
50 papp i månaden och lever nästan under existensminimum. 😕
Köper aldrig nånting utom det nödvändigaste.

desdecado
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 700
473269
December 2, 2003 - 6:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Detta är ett faktum i Sthlm iaf, vet inte om det är lika i andra städer:

* Polisen uppmanar folk att inte ge pengar till tiggare.
* Tiggare behöver inte tigga till mat då det finns att få hos diverse org. tex frälsis har alltid sina soppkök.
* Om de säljer tidningar ("situation sthlm") så har de gått med på att vara drogfria och drogtesta sig mm. De får dessutom en mindre lön för denna syssla. Köper du en sådan tidning så stödjer du faktiskt hemlösa och har en garanti för att pengarna inte går till knark. Du får också en tidning att läsa för 30kr
* Pengar du ger till folk används i de flesta fall till knark av just de personer som inte önskar bli drogfria.

Segbarn
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 332
473281
December 2, 2003 - 6:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Två gånger har jag varit med om tiggare som fått pengar.

1. På burgerking: En slipsnisse ger 50 spänn till en lodare som säger sig vara utsvulten. Luffarjäveln köper en hamburgare för 10:- och går sen.

2. En luffare får några mynt på stan. Han ragglar bort till sina stinkande polers och köper cigg för pengarna.

Jag kommer aldrig ge pengar till en lodare.

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
473285
December 2, 2003 - 6:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Ge dem rikskuponger 😀

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
473324
December 2, 2003 - 7:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Marcan- wrote: jag har lärt mej att man inte ska kunna bli hemlös i Sverige om man inte missköter sej iform av t.ex knarkar. isf tycker jag de får skylla sig själva.

japp, stämmer väldigt bra där.
min morbror har misskött sig och hamnade på gatan till slut tack vare en knäpp granne, hadde ett saftigt lån så han kunde inte få nån lägenhet, bodde hos oss i nått år, phett störande då hunden har blivit totalt flippad efter det, man kan nästan tro att dom har samma IQ.

annars så har jag totalt slutat tycka synd om hemlösa, man sitter inte på gatan helt utan anledning i sverige.

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
473332
December 2, 2003 - 8:00 pm
sp_Permalink sp_Print

det är mycket bättre att skänka till insamlingar eller organisationer om man vill hjälpa.

har faktiskt haft tiggare som knackat dörr hos mig, det var iofs i tyskland.

Stefan Samuelsson
Member
Medlem
Forum Posts: 3346
473388
December 2, 2003 - 8:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Saken är den att de flesta gör så att de sparar pengarna man ger dem till de har råd med sprit eller knark.
Bättre då å ge pengar till orginasitioner som frälsis och liknande som anordnar med soppa/mat och ibland även bostad till de hemlösa.

Dehman
Member
Medlem
473398
December 2, 2003 - 8:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Gueno wrote: [quote=Alex aka NH|WiggeR]Sen finns det andra människor. De som har pengar och jobb, men inte vill använda de på samma sätt som vi andra.

Hm.. känner jag 2 stcken.
50 papp i månaden och lever nästan under existensminimum. 😕
Köper aldrig nånting utom det nödvändigaste.

Jag vet varför, det är för att de sparar till de grymaste bilarna för att göra dig svartsjuk. laugh

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 301
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL