December 29, 2004
http://www.aftonbladet.se/vss/.....19,00.html
Jag vad tycker ni?
March 14, 2004
Hon kan simma till Finland om hon vill men jag stannar då kvar och försvarar Sverige.
Tycker hon blandar ihop USA:s världspolis lek med Svenska försvaret. Det hon sätter fokus på är ju det i Irak. Tycker att det är skillnad på att åka och kriga i Irak och att försvara Sverige om det skulle bli invaderat.
May 17, 2002
Bra artikel men dock så tycker jag hon har fel då skriver:
Skulle du dö för Göran Persson? Skulle du döda för Leif Pagrotsky? Skulle du skicka i väg robotar för att bomba sönder ett bostadshus i en främmande stad i kungafamiljens namn? Är du beredd att offra ditt liv för ditt land? I så fall är du dum i huvudet.
Om det skulle bli krig så strider man ju inte för nationens ledare utaför landet och friheten i sig. Det tycker jag iaf.
February 4, 2003
whak wrote: Om Sverige skulle invaderas så skulle jag fly hem till Finland. Skulle inte offra mig en sekund för Sverige.
Förstår inte riktigt det resonemanget. Varför är du i Sverige om du inte tycker vi är bra på något och tillför något för kommande generationer?
Visst jag tycker det händer mycket dåligt för Sverige idag med vår politik (de flesta vet min attityd till svensk politik). Men om det kom till den stund då man måste försvara sitt land för att kommande generationer ska kunna få samma möjligheter så hade jag kämpat till sista droppen.
Varför är du i Sverige nu och inte Finland?
En annan sak jag inte förstår med alla krönikor är att man inte accepterar att hotet om våld finns. Det finns ett reelt hot om krig. Och varför argumenterar man för att man inte ska försvara Sverige om det finns ett reelt hot? Det är väl inte Sverige som är hotet mot omvärlden, så att omvärlden har sina krigsmakter? Om man vill ändra samhället och ta bort försvarsmakten så måste man angripa källan till problemet. Det vill säga hotet. Och det hotet kommer vi aldrig få bort om vi är lite realistiska.
Varför skriva en massa "önske-krönikor"? Som aldrig kommer inträffa? Kanske för att slå sig fram och bli en "accepterad journalist" som skriver åsikter som i princip alla har, det vill säga åsikter som ingen motsäger? Vad ger det?
Det finns ett annat citat. Vart det kommer ifrån och hur det är utformat exakt, kommer jag inte ihåg:
"När den första kulan viner förbi ditt öra så glömmer du bort allt vad politik är".
June 18, 2001
davidhellmyrs wrote: Om man vill ändra samhället och ta bort försvarsmakten så måste man angripa källan till problemet. Det vill säga hotet. Och det hotet kommer vi aldrig få bort om vi är lite realistiska.
Hotet är väl ändå problemet, inte källan till problemet?
davidhellmyrs wrote:
"När den första kulan viner förbi ditt öra så glömmer du bort allt vad politik är".
Mmm...
May 17, 2004
lista på dumma krönikörer.
1. Linda Skugge
2. Belinda Olsson
vad (som tidigare skrivet här) har USAs tjuv och polis lek med Sveriges försvar att göra?! Vad har USAs invasion av irak att göra med Sveriges soldater som vill försvara sitt land?! HUR DUM KAN MAN VARA!?
Har ni tänkt på hur unga de ser ut? Nästan som om de just lämnat puberteten bakom sig eller tagit studenten.
Har ni tänkt.. VA i hela tänker hon med? Hon generaliserar alla soldater i Amerikanska, Brittiska och även Svenska armen och säjer att alla är barn som drar ut i krig.
Så fritt är det inte. Vissa människors åsikter har alltid jagats med blåslampa i USA, då kommunism till exempel, nu icke-patriotiska åsikter.
Vad har friheten i USA med de människor som är villiga att försvara Sverige att göra?
Och jag vill veta - skulle Bush eller Blair dö för deras skull?
NEWSFLASH! Bush och Blär har inget med sverige att göra. Man sloss heller inte för Göran Persson eller Kungahuset utan för Sverige.
//sjahdkjsahdjdfc
March 14, 2004
Vitamin-C wrote: lista på dumma krönikörer.
1. Linda Skugge
2. Belinda Olssonvad (som tidigare skrivet här) har USAs tjuv och polis lek med Sveriges försvar att göra?! Vad har USAs invasion av irak att göra med Sveriges soldater som vill försvara sitt land?! HUR DUM KAN MAN VARA!?
Har ni tänkt på hur unga de ser ut? Nästan som om de just lämnat puberteten bakom sig eller tagit studenten.
Har ni tänkt.. VA i hela tänker hon med? Hon generaliserar alla soldater i Amerikanska, Brittiska och även Svenska armen och säjer att alla är barn som drar ut i krig.
Så fritt är det inte. Vissa människors åsikter har alltid jagats med blåslampa i USA, då kommunism till exempel, nu icke-patriotiska åsikter.
Vad har friheten i USA med de människor som är villiga att försvara Sverige att göra?
Och jag vill veta - skulle Bush eller Blair dö för deras skull?
NEWSFLASH! Bush och Blär har inget med sverige att göra. Man sloss heller inte för Göran Persson eller Kungahuset utan för Sverige.
//sjahdkjsahdjdfc
Håller med dig på allt. Enligt henne så är det samma sak att åka till Irak och döda för olja som att försvara Sverige vid en invation. Jag skulle alldrig kunna åka och kriga för olja. Däremot skulle jag gärna kriga för mitt land om vi skulle bli invarderade.
Att säga "Vi kan ju ta bort försvaret då det inte finns någon hotbild mot Sverige ljust nu" (Svenska freds) är ren idioti. Då när världsbilden ändras så står vi där utan försvar. Vill vi då ha ett så tar det 50år att fixa ett.
March 14, 2004
DiDi wrote: [quote=skinner][quote=DiDi]Ehh.. Var jämför hon USA "utanför"krigande med att försvara Sverige?
För att hon inte vet vad hon snackar om!
Vad? Frågade var hon jämförde det...
Om du parar ihop rubriken med hennes öriga text så borde du fatta
Vill du dö för Sverige är du dum i huvudet
Men resten av texten handlar om hur USA och England krigar i Irak.
August 20, 2001
Jerry wrote: Artikeln handlar inte om Sverige, utan om krig i stort.
Exakt...
Det handlar om att om tex Göran Persson skulle säga... Nu ska du åka till Pakistan och stoppa terrorn... I Sveriges namn... Hade du gjort det då?
Att skydda sitt land mot invasion är en sak... Men det gäller tydligen inte i Irak då alla blir förvånade när de gör motstånd...
1 Guest(s)