November 22, 2001
Delph1 wrote: Nej, utan ondska ingen godhet.
Dessutom, människor gör inte onda saker för att dom är onda utan mest bara för att dom är just människor.
Läs Good Omens av Pratchett och Gaiman så förstår då 😉
//Andreas
Mycket bra ide 🙂
Det går även att hitta mycket visdom i pratchetts övriga böcker 😉
September 12, 2001
Delph1 wrote: Nej, utan ondska ingen godhet.
Dessutom, människor gör inte onda saker för att dom är onda utan mest bara för att dom är just människor.
Läs Good Omens av Pratchett och Gaiman så förstår då 😉
//Andreas
Alldeles riktigt.
Sedan måste jag slå ett slag för 42 för ovanlighetens skull. 😉
January 1, 2002
Enda sättet att utrota ondskan är att utrota människan.
Det är en mänsklig biprodukt. Några är goda, andrar är onda.
Dag Hammarskjöld (om jag minns rätt) trodde att det fanns något gott i varje människa, men innan hans dc-3 plan sköts ner hade han sagt att han hade fel och att det finns människor som är onda rakt igenom
January 12, 2004
först måste man bestämma sig för vad är ondska, sedan vad orsakar ondska...
men mitt svar är nej, det kommer alltid att finnas en dumknullad jävel som har fel...
sedan har vi detta med sjukdommar som orsakar vissa tillstånd, som tex en kombination av tex Aspergers och schizofreni, som inte är så lyckat alla gånger och kan få folk göra tokiga saker de normalt inte skulle göra...
ska man då klassa det som ondska eller inte?
May 19, 2003
Jag utgår från att vi då menar ondska som människan skapar. I sådana fall måste jag säga Nej till att den går att utrota. Att "utrota" ondska låter lite fel, men jag tror att så länge människan lever och styr här på jorden så kommer det alltid finnas någon form av ondska, och onda handlingar. Det måste ligga i våran natur, för så vitt jag kan minnas så har vi alltid krigat med/mot våran egen ras, och det skulle jag vilja påstå är ondska (:
2 Guest(s)