December 9, 2004
Du sitter i ett fängelse. Du har två dörrar att välja på och det står två vakter framför.
Den ena dörren leder till friheten medan den andra dörren leder till tortyrkammaren. Har du öppnat en dörr finns ingen återvändo.
Du vet också att den ena vakten talar sanning och att den andra vakten ljuger.
Du har endast EN fråga att ställa till båda två samtidigt. Vad säger du?
December 15, 2003
Jepp, det är poängen, om den man frågar ljuger så måste den andre svara sanning, likadant som om den man frågar talar sanning då ljuger ju den andre vakten. Får du svaret "nej" tex av den förste vakten så är det förste vaktens dörr, vid "ja" så är det andre vaktens dörr.
(fundera lite över det, fick jag göra iaf, tillockmed rita lite på ett kladdpapper jag har här framför mig)
February 11, 2004
December 15, 2003
Nej, nu tänker ni inte ordentligt, man frågar en av dem om den andra kommer att säga sanningen om hans dörr leder till friheten. Om den andra vaktens dörr verkligen leder till friheten och den första vakten ljuger blir ju svaret "nej" eller hur? Men om den första vakten talar sanning så vet han att den andra vakten kommer att ljuga så då blir svaret "nej" igen. Alltså, får du svaret "nej" av den första vakten så skall du gå ut genom den andra vaktens dörr, får du svaret "ja" så går du genom den första vaktens dörr.
Egentligen ganska enkelt när man tänker till lite. Det är mycket möjligt att det finns ett specialfråga man skall ställa för att klura ut den gåtan men jag tycker att det funkar såhär med.
EDIT: Läste nu om gåtan att bägge måste svara, ja då funkar det lättare med att ställa "min" fråga.
EDIT 2: Okej, man pekar på vakt 1 och frågar om han talar sanning om hans dörr leder mot friheten och om dörr 1 leder till friheten och vakt 1 är den som ljuger så svarar vakt 1 nej medan vakt 2 svarar nej, pekar man annars mot vakt 2 och ställer samma fråga så blir det v1:ja v2:nej. Om det är dörr 2 som leder mot friheten så blir det vid fråga av v1- v1:nej v2:ja, vid fråga av v2 så blir det v1:nej v2:ja . Ergo man skall öppna dörren bakom den som säger JA ,om bägge som säger NEJ så skall man öppna dörren bakom den nej-sägare som man pekade på.
September 28, 2003
(varsin dörr)
den som tycker att jag ska gå in i deras dörr för att bli fri svarar på min fråga här: 16+16
lögnaren kommer alltid att svara fel svar på matematiken
han som talar sanning kommer om han står vid rätt dörr svara: 32 men om han står vid fel dörr kommer han att tiga
kanske inte helt vattentät men en bit på vägen (man får dock dra förutfattade slutsatser)
edit: akatosh du får inte rikta frågan till en av vakterna du måste fråga dem båda samtidigt och då kommer dem att svara nej
1 Guest(s)