February 11, 2004
February 24, 2003
Akatosh jag förstår att du kan svaret men du krånglar till din förklaring lite:)
Man går fram till vilken vakt som helst (iom att en ljuger och en talar sanning tar dem ut varann, m.a.o behöver du ställe en fråga som du alltid får samma svar på oavsett vem du frågar)
Och frågar: Vilken dörr skulle den andre vakten säga att jag skulle ta????
Vakten svarar och då gör du tvärtom emot vad han sa, du tar den andre dörren.
May 3, 2004
JCLAESON wrote: Akatosh jag förstår att du kan svaret men du krånglar till din förklaring lite:)
Man går fram till vilken vakt som helst (iom att en ljuger och en talar sanning tar dem ut varann, m.a.o behöver du ställe en fråga som du alltid får samma svar på oavsett vem du frågar)
Smart..
December 15, 2003
JCLAESON wrote: Akatosh jag förstår att du kan svaret men du krånglar till din förklaring lite:)
Ja.. det var ju en mycket smidigare förklaring 😉
July 10, 2003
dree wrote: man frågar ena vakten "den andra vakten som står framför dörren till frihet är han en lampa?"
får man ja så tar man dörren bakom den ljugande vakten.
Men även om han ljuger om att killen är en lampa så kan han väl fortfarande stå bakom dörren till frihet? Om jag har fattat det rätt.
För jag var inne på samma spår som dig först, typ ställa en självklar fråga man visste svaret på.
August 7, 2001
SoulBurn wrote: [quote=dree]man frågar ena vakten "den andra vakten som står framför dörren till frihet är han en lampa?"
får man ja så tar man dörren bakom den ljugande vakten.
Men även om han ljuger om att killen är en lampa så kan han väl fortfarande stå bakom dörren till frihet? Om jag har fattat det rätt.
För jag var inne på samma spår som dig först, typ ställa en självklar fråga man visste svaret på.
jo men svarar han på frågan så måste han ju svara på båda grejerna i frågan. den är ju formulerad som en fråga men han måste antingen ljuga på båda eller tala sanning på båda. det kan ju bli både ja och nej.
September 16, 2002
JCLAESON wrote: Man går fram till vilken vakt som helst (iom att en ljuger och en talar sanning tar dem ut varann, m.a.o behöver du ställe en fråga som du alltid får samma svar på oavsett vem du frågar)
Bra.
Nu tycker jag vi tar och nöjer oss med det svaret! Det tänker jag göra i alla fall! 😀
December 9, 2004
Kizo wrote: [quote=JCLAESON]Man går fram till vilken vakt som helst (iom att en ljuger och en talar sanning tar dem ut varann, m.a.o behöver du ställe en fråga som du alltid får samma svar på oavsett vem du frågar)
Bra.
Nu tycker jag vi tar och nöjer oss med det svaret! Det tänker jag göra i alla fall! 😀
Ja, det låter fint!
2 Guest(s)