Gåta... Matematisk|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Gåta... Matematisk
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
sp_UserOfflineSmall Offline
815686
January 6, 2005 - 3:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Deuterium wrote: [quote=Delph1][quote=Deuterium][quote=Soir]Du väger först 6 säckar mot 6 säckar.... ena sidan kommer vara tyngre... 2 vägningar kvar... 6 säckar kvar

Hur vet du vilken grupp som innehållet guldet, står klart och tydligt att man inte vet ifall gulder väger mer eller mindre än de andra säckarna... Gäller också dig Delph1 🙂

Peka gärna var du ser det konstiga 😕

//Andreas

Delph1 wrote: Väg med tre säckar i varje. Väger det jämnt slänger du alla du vägt, annars slänger du de andra.6 kvar

Tror du missförstod där. Väger endast 6 säckar med tre i varje skål. Om de 6 på vågen väger lika så kan man slänga dom, annars slänger man de andra.

//Andreas

Deuterium
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1644
815704
January 6, 2005 - 3:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Tror du missförstod där. Väger endast 6 säckar med tre i varje skål. Om de 6 på vågen väger lika så kan man slänga dom, annars slänger man de andra.

//Andreas

Var något bristande och tog första bästa, dock kanske jag skulle läst och tänkt efter lite innan jag posta. Men nu ser jag längre ner på din lösning att du inte var klar, ber om ursäkt för den :p

elmor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1144
815709
January 6, 2005 - 3:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Soir wrote: Du väger först 6 säckar mot 6 säckar.... ena sidan kommer vara tyngre... 2 vägningar kvar... 6 säckar kvar... lägger du 3 säckar på varje sida... MEN... ta bort 1 säck från varje sida... då om den inte blir tyngre så har du 2 säckar in handen kvar... väg dem och du vet vilken är guld =]

Så om en sida väger mer... då tar du och lägger dom två säckarna från den tyngre sidan så att en säck är på varje våg... då ser du vilken som är guld =D

My bad, det ska gå =D

du vet ju inte om guldsäcken är tyngre eller lättare, alltså kan du inte veta vilken sida som guldsäcken är på?

kutlo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1745
815712
January 6, 2005 - 3:20 pm
sp_Permalink sp_Print

I morgon får ni svaret... 😛

bjornpadda
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 28
815727
January 6, 2005 - 3:39 pm
sp_Permalink sp_Print

kutlo wrote: I morgon får ni svaret... 😛

Jaja! Ge oss det nu 8) Eller skriv ett PM 😀

Soir
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 751
815742
January 6, 2005 - 3:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Nee, ge oss dagen ut =D

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
815781
January 6, 2005 - 4:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Lätt som en plätt.

Väg 4 mot 4, låt oss kalla det [1,2,3,4] mot [5,6,7,8]

Alt. 1: de väger lika.

Någon av de återstående fyra säckarna, [9,10,11,12], innehåller guldet. Väg två av dem mot varandra, t.ex [9] mot [10]. Väger det över är det någon av dem, väger det inte över är det någon av de andra två, [11, 12]. Ta en säck ur den grupp du vet innehåller guldet och väg den mot en säck ur den grupp som inte innehåller guldet, t.ex [11] mot [9]. Väger de lika är guldet i säcken som är kvar, i detta fall [12], väger de inte lika är det säcken du valde ut, [11].

Alt. 2: Någon väger över.

Låt oss kalla den grupp som väger tyngst [1,2,3,4]. Är guldet i den gruppen vet vi att den säcken är tyngre än de övriga. Är det i den andra gruppen [5,6,7,8] vet vi att den väger mindre än de övriga säckarna.

Väg [1,2,5] mot [3,4] samt en säck vi vet inte innehåller guldet, t.ex. [9] . Väger de lika är guldet i någon av säckarna [6,7,8], och då är det lätt att avgöra vilken av de som väger minst, med en mätning.

Väger det inte lika, utan det visar sig att [1,2,5] väger mest är det bara att använda den sista vägningen till att se vilken som är tyngst av [1] och [2]. I den finns guldet. Väger däremot [3,4,9] mest, kan guldet ligga i endera av [3,4,5]. Då väger man bara [3] mot [4]. Väger de lika är guldet i säck 5, väger det över är det i den säck som väger mest.

Puh... :bgrin:

Suizide
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 746
815793
January 6, 2005 - 5:00 pm
sp_Permalink sp_Print

"Du har 12 säckar en utav dom är guld... Dom övriga säckarna väger exakt lika mycket. Guld säcken väger antingen mer eller mindre än en utav de övriga säckarna. Man har en våg... Visar bild "

Vad menas med att guldsäcken väger antingen mer eller midre än EN utav de övriga? Det står ju att alla väger lika! Då kan väger den ju allstå mer eller mindre än alla!?!? Eller har jag fel?

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
815795
January 6, 2005 - 5:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Så här gör man:

Om delar upp påsarna i tre högar, hög a, b och c.
Först väger du hög a och hög b mot varandra, sen väger du hög a och hög c mot varandra.
Du kommer nu veta vilken av de tre högarna som innehåller påsen som har guld i sig, du kommer även veta om påsen med guld väger mer eller mindre än de övriga påsarna.
Nu har du en vägning kvar, du delar upp högen som du har fått fram att guldpåsen är i i två delar och väger dom mot varandra. Eftersom du vet att guldet väger mer resp mindre än de andra säckarna så vet du att guldet måste vara i en av två säckar.
Nu tar du dom två säckarna och släpper dom på varsin fot, du känner då vilken fot du får mest smärta i och på så vis vet du vilken påse som innehåller guld.

Deuterium
Kommer du hit ofta?
Medlem
815796
January 6, 2005 - 5:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: Lätt som en plätt.

Väg 4 mot 4, låt oss kalla det [1,2,3,4] mot [5,6,7,8]

Alt. 1: de väger lika.

Någon av de återstående fyra säckarna, [9,10,11,12], innehåller guldet. Väg två av dem mot varandra, t.ex [9] mot [10]. Väger det över är det någon av dem, väger det inte över är det någon av de andra två, [11, 12]. Ta en säck ur den grupp du vet innehåller guldet och väg den mot en säck ur den grupp som inte innehåller guldet, t.ex [11] mot [9]. Väger de lika är guldet i säcken som är kvar, i detta fall [12], väger de inte lika är det säcken du valde ut, [11].

Alt. 2: Någon väger över.

Låt oss kalla den grupp som väger tyngst [1,2,3,4]. Är guldet i den gruppen vet vi att den säcken är tyngre än de övriga. Är det i den andra gruppen [5,6,7,8] vet vi att den väger mindre än de övriga säckarna.

Väg [1,2,5] mot [3,4] samt en säck vi vet inte innehåller guldet, t.ex. [9] . Väger de lika är guldet i någon av säckarna [6,7,8], och då är det lätt att avgöra vilken av de som väger minst, med en mätning.

Väger det inte lika, utan det visar sig att [1,2,5] väger mest är det bara att använda den sista vägningen till att se vilken som är tyngst av [1] och [2]. I den finns guldet. Väger däremot [3,4,9] mest, kan guldet ligga i endera av [3,4,5]. Då väger man bara [3] mot [4]. Väger de lika är guldet i säck 5, väger det över är det i den säck som väger mest.

Puh... :bgrin:

Förstår visserligen inte riktigt hur du lista ut att guldet vägde mer än de andra?

whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
815798
January 6, 2005 - 5:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Först väger man alla säckarn, sen väger man 2st av säckarna för att se så ,am inte väger guldsäcken.
Sedan tar du alla säckarnas vikt ich får fram ett svar.
Sedan tar du 11*vikten som du vägde ensamma säcken. Dp ska du få fram guldsäckens vikt. 🙂

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
815808
January 6, 2005 - 5:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Deuterium wrote: Förstår visserligen inte riktigt hur du lista ut att guldet vägde mer än de andra?

När jag vägde 4 mot 4, och de inte vägde lika, såg jag ju vilken av de högarna som vägde mest. Om guldet ligger i just den högen så måste det betyda att guldet väger mer än de övriga säckarna. Om guldet ligger i den hög som vägde minst, måste guldet väga mindre än de övriga säckarna.

Sedan gav jag bara godtyckliga beteckningar på respektive säck, [1,2,3,4] för de i högen som vägde mest, [5,6,7,8] för de som vägde minst. Väger jag sedan t.ex. [1,2] mot [3,4] och det väger över är guldet självklart i den hög som väger mest. Väger jag [5,6] mot [7,8] och det väger över är guldet i den hög som väger minst.

edit:

Men jag kunde ju inte gå så rakt fram, för om jag hade vägt [1,2] mot [3,4] och de hade vägt lika hade jag bara haft en vägning kvar till [5,6,7,8] och det räcker inte för att avgöra vilken av dem som väger minst. Därför flyttade jag över [5] till andra mätningen. Med bara [6,7,8] kvar räcker det att väga dem en gång för att ta reda på vilken som är lättast.

KicKFoooT
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 853
815815
January 6, 2005 - 5:23 pm
sp_Permalink sp_Print

du tar först 6säckar på varje sida, den sida som är tyngst det säckarna tar du och delar upp 3 på varje sida alltså. när du har 3 säckar kvar drar du upp två av dom på vågen. om de är lika lätta/tunga så var den tredje säcken rätt??? Men frågan är ju hur man vet från början om man ska ta lättasidanssäckar eller tungasidanssäckar wink
Är jag nära?

*Edit* såg att någon annan hade rätt svar tror ja wink Jerry

Tyrfing
Member
Medlem
Forum Posts: 2187
815833
January 6, 2005 - 5:55 pm
sp_Permalink sp_Print

delph1 förslag gillar jag dock har du problemet att veta om guldet ligger i högen som väger mest eller den som väger minst.

Deuterium
Kommer du hit ofta?
Medlem
815847
January 6, 2005 - 6:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: [quote=Deuterium]Förstår visserligen inte riktigt hur du lista ut att guldet vägde mer än de andra?

När jag vägde 4 mot 4, och de inte vägde lika, såg jag ju vilken av de högarna som vägde mest. Om guldet ligger i just den högen så måste det betyda att guldet väger mer än...

Lite tankesprid idag, får be om ursäkt en gång till i samma tråd. Skönt att se svaret, tog det lång tid för dig att komma fram till det?

Andreas Galistel
Member
Medlem
815893
January 6, 2005 - 7:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Vackert Jerry!

//Andreas

whoracle
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1942
815984
January 6, 2005 - 9:08 pm
sp_Permalink sp_Print

man kan göra så här också:

utgår ifrån att guldsäcken väger mer än de andra.. är det tvärtom är det bara å vända på det jag gjort 😉

väg 6 mot 6, kasta bort de 6 som vägde minst.

väg de du har kvar, alltså 3 mot 3, kasta bort de som vägde minst.

väg 2 av de 3 du har kvar, väger de lika har du guldet i handen, väger de inte lika har du guldet på vågen.

sprättlätt 🙂

man kan ju även väga 5 mot 5 å göra på liknande sätt...

väg 5 mot 5, skulel de väga lika har du guldet i de 2 kvarvarande säckarna. annars kastar du bort de som väger minst och de andra 2.

väg 2 mot 2, väger de lika har du guldet brevid, annars kasta bort de två som vägde minst och den som inte fick vägas.

väg de två du har kvar, den som väger mest är det guld i 🙂

2*sprättlätt 😀

Andreas Galistel
Member
Medlem
815998
January 6, 2005 - 9:17 pm
sp_Permalink sp_Print

whoracle wrote: man kan göra så här också:

utgår ifrån att guldsäcken väger mer än de andra.. är det tvärtom är det bara å vända på det jag gjort 😉

väg 2 av de 3 du har kvar, väger de lika har du guldet i handen, väger de inte lika har du guldet på vågen.

sprättlätt 🙂

väg 5 mot 5, skulel de väga lika har du guldet i de 2 kvarvarande säckarna. annars kastar du bort de som väger minst och de andra 2.

väg 2 mot 2, väger de lika har du guldet brevid, annars kasta bort de två som vägde minst och den som inte fick vägas.

2*sprättlätt 😀

Nope, du kan inte utgå ifrån att du vet att den väger mer eller mindre.

//Andreas

Deuterium
Kommer du hit ofta?
Medlem
815999
January 6, 2005 - 9:18 pm
sp_Permalink sp_Print

whoracle wrote: man kan göra så här också:

sprättlätt 🙂

2*sprättlätt 😀

Blir ju 50% chans att det blir rätt med ditt sätt...

Collateral
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1760
816046
January 6, 2005 - 10:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: Det finns endast ett optimalt svar på denna fråga:

21+21 = 42

Haha, lite för mycket liftarens guide för dig kanske?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 508
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL