October 10, 2001
Inspirerad av roliga historier-tråden så tänkte jag starta en gåtgissningstråd. Jag ger en gåta till att börja med, den som svarar rätt får sedan ge en egen, ny gåta och så fortsätter det så länge vi tycker att det är roligt. Vilket jag brukar tycka ganska länge.
Okej, min gåta: (jag hittade den i en gåtbok som min yngre bror äger, boken riktar sig till barn så den är rätt enkel, men bra för att komma igång med)
Mitt första gör de som gå,
mitt andra de som ta.
Mitt hela tål att gissas på.
Låt se om du gissar bra.
August 15, 2002
Ok, det här är en deckargåta som jag knyckt från min lärares hemsida.
Mr Higgins blev funnen död i sitt bibliotek kl 2.35 natten till den 14 januari 1938. Det var en nattvakt i kvarteret som rapporterade dödsfallet till polisen, och som därvid också meddelade att den döde begått självmord, samt att han varit vittne till detta. Han hade under sin tur utifrån gatan sett Mr Higgins sitta i sin stol, sett honom föra en pistol till tinningen och trycka av det dödande skottet. Omedelbart därefter hade nattvakten skyndat fram till entrén, bultat på dörren och - då ingen öppnat - skyndat till huset baksida. Där hade ett fönster stått öppet, genom vilket han hade klättrat in. Här frågade polismannen om han stängt fönstret efter sig, men detta förnekade nattvakten.
- Vad gjorde ni när ni kommit in i huset?
- Jag letade mig fram till biblioteket.
- Var det därifrån ni ringde till polisen?
- Ja.
- Hur visste ni var telefonen fanns? undrade polismannen.
- Åh, den stod precis intill dörren. Så snart jag öppnat och tänt ljuset, såg jag telefonen alldeles intill strömbrytaren.
- Så ni såg aldrig någon som lämnade huset? frågade polismannen och fick ett nekande svar. Nattvakten kunde heller inte ge någon förklaring till varför Mr Higgins begått självmord.
Polismannen satt tyst någon minut, varefter han förklarade nattvakten anhållen. Det fanns nämligen något som inte stämde i hans berättelse. Vad var det?
November 26, 2002
Quaero wrote: Fyra är en kvartett och fem är en för mycket.
Eller 4+5=9 vilket är fyra par och en för mycket.
Antagligen var inget av dessa svar rätt, de är för banala. Men jag ska fortsätta fundera.
faktiskt så var 4 + 5 = 9 svaret jag var ute efter 🙂
fyra och fem är nio
2 Guest(s)